En tiedä kehen viittaat mutta minun asiani tiivistettynä: kuvan leveys x 1,5 = katseluetäisyys. Siinä ei ole kyselemistä/arpomista/härväämistä juurikaan enempää. Äänentoisto on neljän metrin etäisyydellä kovilla jos sen tekee kaiuttimilla. Tämä pitäisi asettaa hifisti-henkilöille, kuten mm. sinulle dear Brilleaux, katselu- l. kuunteluetäisyyden pienentämiseen liittyviä muutospaineita.
Lupaan yrittää tulevaisuudessa olla reagoimatta provoihisi. Kuten muut viisaammat osaavat jo tehdä. Pahoitteluni heille.
Nyt on Optoma HD 20 koekatseltu; kuvakoko oli 130" ja katseluetäisyys n. 4m. Noviisille kuvanlaatu oli erittäin positiivinen yllätys Matskuna BD+DVD, PS3 kuvalähteenä. Jopa DVD näytti varsin siedettävältä. 130" kuva 4m:n etäisyydeltä ei ainakaan itselleni ollut yhtään liian iso Tykkikuume ei ainakaan laantunut.:weep:
Onhan se Optoma HD20 kerrassaan mainio projektori, kuten omin silminkin totesit. Ja se on paras mittari. Tosin ei tuon Epsoninkaan hinta päätä huimaa. HD20:n saanee kohta vielä halvemmalla, kun korvaava HD20LV on saatavilla. Ilmeisesti triggeri näyttäisi tosiaan löytyvän Epsonistakin, aika peruskauraahan ne tuppaavat nykyään olemaan. En osaa kyllä moottorikankaista enempää kertoa, olen itse rakennellut DIY-hommina oman kiinteän katselupintani. Molemmat projut ovat erittäin valovoimaisia tykkejä, mutta uskaltaisin kuitenkin sanoa, ettäEpsonin lamppu on high-tilassa mitatustikin hieman kirkkaampi, luonnollisemmalla väritoistolla. Low/eco -tilassa (suurin osa katselusta ainakin omassa taloudessa) eroja tuskin on nimeksikään. Kun olet nyt DLP-tykkiä päässyt vilkaisemaan, niin kannattaa muistaa, että LCD-koneissa on vähän toisenlainen luukki. DLP:ssä on sitä kolmiulotteisuutta, joista toiset pitävät. LCD ehkä mallikohtaisesti "pehmeämpi." Täysin makuasioita. Erinomaisia molemmat. Sateenkaarista et ilmeisesti koekatselussa kärsinyt.
En havainnoinnut kuvassa juuri puutteita. Sateenkaaresta ei omilla silmilläni minkäänlaista havaintoa. Tosin asiaan saattoi vaikuttaa hetkellinen haltioituminen kuvakoosta+äänellisestä "vyörystä" kuuloelimiä kohtaan Maukas kokemus, kerta ja kaikkiaan. Olin muuten edelleen yllättynyt Gradient Evidence mk1:n paineentuottokyvystä.
Saatan kysellä tyhmiä, mutta kun tuon laskurin mukaan kuvan yläreuna tulee xx cm linssin keskikohdan alapuolelle, niin voiko tuota matkaa pienentää millään? Esmes kääntämällä tykkiä vähän yläviistoon ja korjaamalla kuvan suoraksi? En löytänyt tietoa onnistuuko moinen tykin säädöillä. Vai onko kuvaa edes tarvetta säätää suoraksi, jääkö pieni kääntö häiritsemään? Kuvaa pitäisi saada noin 15cm ylemmäs siitä mihin se tuon laskurin mukaan tulisi tykki katossa kiinni, jos linssi on puolessavälissä laitteen korkeudesta. Näköjään vähän turhan matala huonekorkeus..
Voihan sitä tietysti keystone-säädöllä säätää jos projektori on vinossa pystysuunnassa, mutta sitä kannattaa välttää viimeiseen asti, koska keystone-säätö pilaa kuvan laadun aika totaalisesti eikä pixel-to-pixel-kuvaa saavuteta. Jos projektorissa ei ole lens shiftiä (tuossa dlp-Optomassa ei taida olla), niin linssin sijainnin suhde kuvan ylä- tai alareunaan on käytännössä kiinteä. Eikä sitä vääristynyttä kuvaakaan jaksa katsoa. Itselläni vanhassa tykissä ei ollut lens shiftiä ja sen kanssa tykki piti sijoittaa tarkalleen kuvan ylä- tai alalaidan mukaan. Nykyisessä tykissä on lens shift joka helpottaa asian todella paljon ja sen kanssa voi säätää aika lailla sitä kuvan sijaintia eikä projektorin tarvitse sijaita mitenkään tietyssä kohdassa kankaaseen nähden. Siksi itse suosittelisin sellaisen projektorin hankintaa missä on lens shift-toiminto jos ei ole mahdollista sijoittaa projektoria kuvan keskelle joko sen ylä- tai alalaidan kohdalle projektorin optiikan rajoituksen mukaisesti.
Tähän on nyt pakko lisätä oma huomioni asiasta. Eli itselläni on Optoman HD70 kattoon kiinnitettynä, mutta yläkerran vinosta katosta johtuen, sitä ei saanut riittävän ylös asennettua, joten jouduin turvautumaan tuohon keystone-säätöön. Onneksi luin näitä kommentteja täältä vasta tykin oston jälkeen, sillä itse en nähnyt kuvan laadussa mitään muutosta, käytti sitten korjausta tai ei. En väitä etteikö se jotain aiheuttaisi, mutta haitanneeko tuo jos ei sitä kertakaikkiaan näe. Itse en näe kyllä sateenkaaria enkä muutakaan, mutta halusin vain tuoda ilmi, että keystone-korjauksen kanssa on myös mahdollista elää, ainakin joissakin tapauksissa.
Heijastuskulman vinoudesta riippuen keystonen aiheuttamaa virhettä isommaksi ongelmaksi saattaa muodostua epätarkka kuva jollakin kohtaa, mikäli heijastuspintaa ei saa kallistettua linssin kanssa samansuuntaiseksi. Eroa ei välttämättä leffakäytössä huomaa, mutta tietokoneella kyllä.