moikka nyt kun on full hd töllö,kunnon BD soitin ja BD elokuvia niin yksi asia ihmetyttää. miksi edelleen kun katson BD elokuvia jää töllöön mustat raidat ylä ja alapuolelle?? en käsitä miksi näin,eikös ne ole full hd filmejä?? elokuvat esim. quantum of solace,casino royale, ja muut uutuudet. eikös BD elokuvien pitäisi näkyä koko töllön ruudulla,ilman mitään mustia palkkeja ylhäällä ja alhaalla,eli 16:9 formaatilla,ei letterbox yms? kiitos :OI
Mikäs noiden noiden elokuvien kuvasuhde? Taitaa olla hieman laajakuvaisempi kun 16:9, mikä selittää palkit.
Voihan sen kuvan venyttää telkkarilla, jos nyt välttämättä haluaa pilata kuvan mittasuhteet ja ohjaajan näkemyksen elokuvan kuvasuhteesta. Tähän pystyvät varmasti melkein kaikki nykypäivän taulu-TV:t.
ok se on siis normaali ilmiö koska elokuvat on tehty eri formatille,eli leveämmälle kuva suhteelle kuin esim. 16:9 töllöt. kiitos vastauksista. mutta,tarkoittaako se myös sitä että kun ostan kohta 46" töllön niin palkit pienenevät silloin?
Ei vaan suurenevat. Palkkien suhteellinen koko pysyy samana, mutta kun näytön pinta-ala kasvaa, kasvaa myös palkkien koko.
hurraa heti pidän tästä paikasta,ja aloitan uuden leffa elämän,hehe! :thumbsup: ok,ymmärrän yskän.. ok,mutta,esim. filmeistä predator ja nyt katsoman Avatar kuva on koko ruudun kokoinen ja komea,ainakaan noilla leffoilla ei ole palkkeja.
Riippuu paljon miten bluray (tai vastaava) on toteutettu. Joskus ohjaajan tai muun toteutuksesta vastaavan tahto on, että alkuperäinen (mahdollisesti filmiformaatti) konvertoidaan bluray:llä 16:9-muotoon. Joskus voi olla jopa niin, että alkuperäinen master on kuvattu 16:9 formaattiin (joskin harvinaista). Tällöin taas elokuvateattereissa voidaan näyttää leikattua kuvaa. Se kumpi on parempi on mielipideasia monesti. Elokuvia uudelleen rajataan jälkikäsittelyllä muutenkin, joten ei asiassa sen kummallisemmasta ole kyse. Ihan samaa tekevät valokuvaajat. Ja kameroiden kennoissa on vastaavasti eroja mm. koossa ja kennon muodossa. Näitä on vaikka kuinka. Absoluuttisesti parasta ei voida sanoa olevan. Esim. Koyaanisquatsia sai taannoin ohjaajalta tilaamalla ns. IRE-versiona (full frame 4:3). Myöhemmin MGM julkaisi sen 16:9 formaatissa. Muistaakseni se oli myös ohjaajan tahto ja 16:9 konversio tehtiin kaiketi osittain käsin rajaamalla (ei varmaa tietoa). Muut jo mainitsivat, että kuvan voi venyttää tai zoomata tai sitten käyttää jonkinlaista zoomausalgoritmia, missä esim. kuvan keskustaa ei venytetä niin paljon kuin reunoja. Tämä voidaan tehdä digitaalisesti. Muunnoksia voi tehdä myös optiikan avulla, nk. anamorphisilla linsseillä. Esim. jos ajatellaan, että sulla on kamera, mikä kuvaa 4:3 formaattiin. Voi liittää tähän eteen objektiivin, mikä litistää kuvan filmille 16:9 laajakuvaformaattiin. Sitten projisoidessa tämä tehdään käänteisesti ja saadaan normaali 16:9 kuva ilman vääristymiä (ts. tapa käyttää 4:3 laitteistoa kuvaamaan laajakuvaa). Optiikalla päästään yleensä parempaan lopputulokseen.
Kannattaa myös harkita DIY anamorfisia silmälaseja. Tilaa ekaks tällaiset. Noita sitten kun ensin vähän lämmittää hiustenkuivaajalla ja puristaa varovasti hieman reunoilta niin ei näy palkkeja enää.
Voin puhua höpöjä, mutta mielestäni joku joskus sanoi, taas se joku, että palkkeja käytetään siksi että "leffasta näkyisi kaikki". Ihmisillä kuulemma telkkarit säädettu huonosti ja kuvainformaatiota jää telkkarin ulkopuolelle. Ettei jopa ollut DVE-levyllä tälläinen tieto?
Pystyn miltei sieluni silmin näkemään ne 2 toisen asteen opiskelijaa, jotka hykertelevät onnessaan, kun kirjoittivat tuon ketjun aloitusviestin...