Moi, Eli hakusessa olisi siis otsikon mukaisesti subwoofer Helium2 kaiutinparille. Pääpaino 100% musiikin kuuntelussa. Vahvistimena toimii Harman Kardonin PA2000. Esiasteena dj-mikseri, jossa rca sekä xlr-lähdöt. Vahvistimessa ei ole XLR sisääntuloja tai lähtöjä. Olisiko teillä ehdotuksia hintaluokassa alle 900 euroa. Itse olen pohdiskellut esimerkiksi näiden välillä: - Chorus Vertigo XLS UcD - Genelec 7050B - MJ Acoustics Reference 100 MK II Olen yrittänyt kovasti katsella foorumeilta, mutta harva kyselee enää ko. kaiuttimille subbaria, joten arvelin kysyä uudestaan. Kaikki vinkit ovat erittäin tervetulleita. Kiitoksia jo etukäteen.
Jos pääpaino on täysin musiikilla, lähtökohta on subbari, joka toimii suljetun kotelon periaatteella. Minä suosittelisin stereoratkaisua, eli 2 X BK XLS200DF:ää. Perusteena tuo XLS200:en on musiikkikäytössä erinomainen, ja budjetti sallii stereosubit, jolloin mm. subbarin paikannettavuus pienenee oleellisesti.
Ok. Täytyy tutustua tuohon ko. subbariin. En ole aivan varma onko 2x subbaria mahdollista (Minusta riippumattomista syistä ). Olisiko kellään mitään sanottavaa noista mainitsemistani subwoofereista?
Suljettu kotelo on väärä ratkaisu bassokaiuttimessa aina ja kaikissa äänentoistosovelluksissa. Kuultavaa hyötyä ei ole, mutta kuuluvia haittoja riittää: särö ja kompressio lisääntyvät alabassolla kun SPL-avustinta (refleksiputkea tai pas. radiaattoria) ei ole käytettävissä. Nämä sivuefektit saa pienillä subbareilla kuuluviin elokuvaraidoilla jopa kerrosliiterissä (=aina jos vain ilkeää kaiuttimia/subbaria ylipäätään käyttää). BS electronics on suositeltava vain jo sen vastaanottamisesta saa korvauksen. Ota noista listaamistasi subbareista Genelec 7050B ja pistä hiliumit myyntiin. Ne ovat melko huonot kaiuttimet. Niiden tilalle pääkaiuttimeksi aikanaan Genelec 8020B.
Tämän kaltaiseen ratkaisuun alan itsekkin kallistua. Tosin valinta saattaisi olla kuitenkin 8030A. Olisiko viisaampaa ostaa suoraan 8030A:t ja unohtaa subbari? Vai subbari ja sitten 8030A:t?
tässä mittauksia noista kahdesta subista: vertigo xls https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=61853 7050B https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=50465 molemmat päteviä laitteita. 7050B:llä äänenpainevarat näyttäisivät jäävän pienemmiksi Nimimerkistäsi päätellen 8030 + sub-kombo voisi olla sinulle parempi ratkaisu jos genelecit meinaat hommata yläpäiksi Kaverilla on 8020a+7050b kombo studiolla, itsellä adam a7:t ja vertigo xls edit. ja tosiaan ei kannata ottaa ylläolevan postaajan kommentteja liian tosissaan. ei ne helium 2:tkaan huonot kaiuttimet ole missään nimessä
Ja refleksiportin puhinako on hauskaa kuunneltavaa, kun yrittää kuunnella musiikkia? Puhumattakaan kuultavissa olevasta toiston napakuuden häviämisestä verrattuna suljetun periaatteen toiminnalla omaavaan laitteeseen, varsinkin nopeatempoisella musiikilla. Kerropas Mave minkälaisella musiikilla, pois lukien urkumusiikki, edes lähestytään niitä alimpia 30-20 hertzin taajuusalueita. Höpönlöpön. Vaikka ketjun aloittaja onkin nyt saanut täysannoksen G-merkkistä paskapuhetta ynnä propagandaa, kannattaa silti ajatella omilla aivoillaan ja kuunnella omilla korvillaan, sekä kokeilla ennakkoluulottomasti kaikkia mahdollisia merkkejä. Myös Geneleccejä, vaikka Maverick tekeekin parhaansa anti-mainonnallaan pilatakseen Genelecin myyntiä. Edit: tosiaan, kannattaa lukea tuolta Zipmanin testausarkistoista lisätietoa, kun mahdollisuus on olemassa...
minä voin vastata, dubstep. Tosin tässäkin genressä bassot suurimmalta osin majailevat 30hz:n paremmalla puolella
Kiitos vastauksista. Joo tosiaan musiikki mitä kuuntelen / soitan on dub/dubstep/reggae/hiphop -tyylistä. Eli uskoisin päättelysi osuvan kohdalleen.
Kun oikein mitoitettu refleksiputki alkaa ilmoitella itsestään, vastaava suljettu on jo aikoja sitten kompressoitunut/pehmennyt säröstä. Toiston napakkuus tehdään huone-ekvalisoinnillla, ei luopumalla alimman oktaavin SPL-avustimesta. Suljettu kotilo ylhäältä alasrullauksensa aloittavalla vasteella on jurakautinen tapa tehdä tämä huone-equtus, hölmöimmällä mahdollisella tavalla rakentamalla se kiinteäksi osaksi subbaria. Tavallinen musiikki ei subbarin raakaa suorituskykyä keskimäärin pahemmin koettele, mutta tämä ei ole mikään syy valita vähäisempää subbaria.