Elokuvien ruudunpäivitysnopeudesta

Keskustelu osiossa 'Elokuvat' , aloittajana miika_p, 08.04.2010.

  1. miika_p

    miika_p Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    4
    Videokuvausharrastus iski ja olen tässä yrittänyt sisäistää eri kuvausformaattien eroja. Aina puhutaan että 24/25p kuvalla saadaan videolle "elokuvamaisuutta" verrattuna 50i:hin. Ovatko kaikki elokuvat teatterissa katsottuna 24 kokokuvaa sekunnissa vai onko elokuvia myös nopeammalla ruudun päivityksellä?

    Näyttääkö Elokuvat DVD:ltä tai Blu-raylta katsottuna samalta kuin teatterissa? Eikö näissä ole lomitettu kuva, jotta myös kuvaputkitöllöllä pystyy katsomaan? Vai osaavatko soittimet muuttaa progressiivisen kuvan tarvittaessa lomitetuksi? Tällöin ainakin päivitysnopeus tuplaantuu ja elokuva ei näytä enään samalta.

    Tässäpä aloittelijan kysymyksiä teille pähkäiltäväksi. Kiitos jo vastauksista. :naminami:
     
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Kaikki blu-ray soittimet, mistä olen mitään kuullut, osaavat muuttaa 1080/24p muodossa tallennetun elokuvan 1080i/50 -muotoon, jos tarvis.
     
  3. arthur

    arthur Guest Guest

    Liittynyt:
    28.06.2002
    Viestejä:
    2 430
    Saadut tykkäykset:
    0
    Normaaliteattereissa kyllä. IMAXeissa taitaa olla nopeampaakin päivitystä tarjolla.
     
  4. Mama

    Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    2 686
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos muutetaan 24/25p kuva 50i kuvaksi eli lomitetuksi niin käytännössä puhutaan yleensä vain saman kuvan näyttämisestä kaksi kertaa ja koska kuva on lomitettu, niin näytetään ensin parilliset juovat ja sen jälkeen parittomat. Jos muunto on 24p -> 50i niin samalla joko joudutaan tuplaamaan yksi kuva joka sekunti tai sitten näytetään leffa hieman nopeammin (kuten tehdään tv-leffoille)

    Televisio puolestaan pitäisi omassa lomituksenpoistossaan tunnistaa onko näytettävä materiaali alunperin progressiivista, jolloin se vain yhdistää nuo kaksi eri lomitettua kuvaa yhdeksi näyttää käytännössä leffan 25p muotoisena. Jos taas tuleva materiaali on jo kuvatessakin ollut 50i lomitettua niin lomituksenpoistaja yrittää luoda tuosta taulutelkkareissa 50p materiaalia niin hyvin kuin osaa.
     
  5. Leopardi

    Leopardi Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.12.2009
    Viestejä:
    57
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko se fps tuplaantumassa milloin, nehän sano että se tullaan tuplaamaan? huomaa aina nopeissa kohtauksissa kun ei se 24fps mitenkään riitä, vaikka uusimman james bondin alussa kun kamera pyörii ties miten.
     
  6. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34

    Toivotaan. Se olisi suurin yksittäin kuvanlaatua ja katselunautintoa parantava asia. Resoluutioiden lisäämisellä ei juuri enää ole merkitystä. 3-D ? Pthyi, pthyi, pthyi.
     
  7. Caporegime

    Caporegime Käyttäjä

    Liittynyt:
    06.04.2004
    Viestejä:
    1 587
    Saadut tykkäykset:
    3
    Mutta leffat ei sitten enää "näytä leffoilta". :)
     
  8. miika_p

    miika_p Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    4
    Mistä tämä 24fps ihannointi johtuu? Vai onko tässä vaan sama juttu, että halutaan kuunnella vinyylejä, vaikka paremman äänenlaadun saisikin nykyaikaisemmilla välineillä (toki tämäkin on mielipidekysymys). Videomaailmassa halutaan pitää filmimäinen kuva vaikka olisikin mahdollista saada sujuvampaa kuvaa... Itsellä on kaapissa kasa nostalgisia vinyylejä, joita välillä tulee kuunneltua mutta kyllä silti olen siirtynyt jo digiaikaan, saman olisin valmis ottamaan vastaan myös videopuolella.
    :naminami:
     
  9. mustis

    mustis Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.11.2004
    Viestejä:
    1 511
    Saadut tykkäykset:
    18
    Kysymys on kyllä hyvä. 3D-leffathan näytetään prjektorilla eikä filmikelalla ja kyllä videotykin luulisi pystyvän muihinkin päivitysnopeuksiin kuin 24fps.

    Ehkä maailmassa on vielä niin paljon filmillä toimivia elokuvateattereita, että päivitysnopeuden nostamista ei uskalleta vielä ajatella.
     
  10. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Ei kai kukaan ihaile 24fps:ää sinänsä, vaan nimenomaan sitä, että kyseessä on alkuperäinen nopeus. Absoluuttinen nopeus ei kiinnosta yhtään, vaan se, että nopeus on sama, kuin kuvatessa.

    Ei niitä cd:täkään kuunnellessa - ns. amispellejä lukuunottamatta - kiinnostavaa ole se, kuinka paljon passoa saadaan irti, vaan se, kuinka uskollisia ollaan alkuperäisteokselle - high fidelity.

    Ja tästä palataan taas siihen, että valtaosa elokuvista edelleen kuvataan 24fps ja on tarkoitettu katsottavaksi 24fps, joten se, mihin elokuvateatterien tykit tai kotilaitteet pystyvät, on totaalisen irrelevanttia.

    Ja kaikenmaailman motionflowthan aiheuttavat vain ja ainoastaan sen, että kuva näyttää pikakelatulta.

    24fps suuremmilla nopeuksilla on merkitystä vasta, kun elokuvat aletaan alunperinkin tehdä suuremmalla nopeudella.
     
  11. Kassu62

    Kassu62 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    23.01.2008
    Viestejä:
    147
    Saadut tykkäykset:
    1
    Ainakin elokuvan tuottajana pyrkisin käyttämään mahdollisimman pientä ruudunpäivitysnopeutta.

    Filmi on kallista. Niissä tuotannoissa, joissa ei enää käytetetä filmiä, ruudunpäivitysnopeudella ei olisi merkittäviä kustannusvaikutuksia, ellei lähes elokuvaan kuin elokuvaan lisättäisi erikoistehosteita.

    Animaation tapauksessa elokuvan valmistuskustannukset korreloivat melko suoraan kuvaruutujen määrään sekunnissa.
     
  12. sairwas

    sairwas Guest Guest

    Liittynyt:
    24.11.2004
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep. Nykyisessä D-Cinema-standardissa on jo mukana 48 fps -tuki, tosin vain kaksiulotteiselle 2k-resoluution kuvalle. Eli eiköhän näistäkin lähivuosina päästä jo näkemään ainakin jotain kokeiluja. Samasta lähdematskustahan voidaan tarvittaessa tehdä myös 24 fps -kopiot filmiteattereihin, tosin tässä on tiettyjä rajoitteita.

    Asia ei kyllä ole ihan yksinkertainen. Korkeampi kuvanopeus tietysti vähentää häiritsevää nykimistä (tarpeen varsinkin suurilla kankailla, 3D-esityksissä ja matskussa jossa on paljon nopeaa liikettä), mutta se koetaan myös helposti "epäelokuvamaiseksi". Juuri tästä syystä videohommissakin käytetään nykyään usein 24/25 fps -nopeutta, vaikka tarkoitus ei olisikaan koskaan tehdä filmikopiota. Kun vaikkapa 50 fps -videomatskun kuvanopeus puolitetaan, hyperrealistinen ja "uutismainen" tunnelma muuttuu heti paria astetta dramaattisemmaksi ja "fiktiivisemmäksi". Tuntuu enemmän siltä, että katsotaan tarinaa eikä todellisuutta.

    Kokeeksihan voi myös katsoa 24 fps matskua näyttölaitteella, joka interpoloi kuvanopeutta suuremmaksi. (Kuten yllä sanottiinkin, niin ihan samalta tämä ei näytä kuin vaikkapa oikea 48 fps kuvattu matsku, mutta jotain osviittaa kyllä saa.) Ainakaan itse en pysty moista kammotusta katsomaan alkuunkaan; vanhaankin elokuvaan tulee erittäin häiritsevä uutisten tai amatöörivideon tuntu.

    Korkeampia kuvanopeuksia on kyllä kokeiltu elokuvateattereissa jo vuosikymmeniä sitten, esim. Showscan pyöri 60 kuvaa sekunnissa 70 mm:n filmillä. Joissain noista vanhoista kokeiluista päädyttiin siihen, että 30 fps olisi hyvä kompromissi. D-Cinema päätti nyt kuitenkin tukea vain nopeuksia 24 ja 48 fps, ilmeisesti siksi että 48->24 muunnos onnistuu vielä jonkunlaisella laadulla toisin kuin vaikkapa 30->24.

    Jotkut ovat spekuloineet, että tulevaisuudessa tullaan käyttämään sekä 24 että 48 fps nopeuksia – jopa molempia samassa elokuvassa, kohtauksesta riippuen.

    Ne filmikelat muuten esitetään filmiprojektorilla.

    Näin juuri. Tarkennetaan vielä, että ylläolevat pähkäilyni koskivat nimenomaan sitä, miten elokuvia tullaan ehkä tulevaisuudessa kuvaamaan ja esittämään suuremmilla kuvanopeuksilla. Toivottavasti emme sentään tule näkemään mitään 24->48 fps muunnoksia teattereissa...
     
    Viimeksi muokattu: 15.04.2010
  13. Viivakoodi

    Viivakoodi Guest Guest

    Liittynyt:
    01.11.2005
    Viestejä:
    87
    Saadut tykkäykset:
    0
    En tiedä meneekö tämä vähän ohi, mutta näyttää siltä, että ruudunpäivitysnopeudet ja filmiprojektoreista on hieman hankalaa puhua samoin käsittein.

    Vaikka filmiprojisoinnissa näytetään 24 kuvaa sekunnissa, jokainen ruutu näytetään kaksi kertaa peittosiiven avulla. Ts. katsoja näkee 48 kuvaa sekunnissa. Onko tämä sitten 24 fps vai 48 fps...

    Ymmärtääkseni d-cinemaprojektorit tekevät saman hommelin. Tosin 3D:ssä kaiketi näytetään kahta kuvakulmaa vuorotellen (48 fps?).
     
  14. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Kyllä siinä on edelleen 24fps. Eihän blu-ray elokuvassakaan ole 240fps, vaikka sitä näytettäisiin 240hz televisiolla.

    Pidetään se virkistystaajuus ja freimien määrä vaan erillään..
     
  15. sairwas

    sairwas Guest Guest

    Liittynyt:
    24.11.2004
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se on 24 fps ja 48 Hz.

    Parhaat filmiprojektorithan väläyttävät jokaista ruutua kolme kertaa (72 Hz) välkkymisen vähentämiseksi. Liikkeen nykiminen ei tuossa tietenkään vähene mihinkään.
     
  16. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 193
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Tämä on se juttu mihin haluaisin noiden leffastudioiden seuraavaksi puuttuvan. 48fps olisi jo mukavasti parempi juttu ja 96 jo ihan kivaa. Tallennuskapasiteetti kasvaa niin kovalla vauhdilla, että en näe mitään järkeä tuon kehittämättä jättämisessä. Jos kerran 3D on saatu leffoihin mukaan isolla rahalla niin miksei tähän saada parannusta.

    Ei mitään hienoja 3D-hässäköitä tai uberultimateresoja tai 20.5-ääniä ennen kuin freimit per sekunti saadaan suuremmaksi.

    edit. Ja jos ja kun fps-kerroin on 2 tai 4 niin uudet leffat ovat täysin yhteensopivia vanhojen teattereiden kanssa ja leffasta voidaan eri teattereille tehdä omat versiot jolloin vanhoissa 24fps-teattereissa voidaan myös nauttia uusista leffoista.
     
  17. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ääni tälle - 24 aitoa erillistä kuvaa sekunnissa on liian vähän, tämä näkyy entistä selkeämmin nyt 3D-aikana.
     
  18. mustis

    mustis Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.11.2004
    Viestejä:
    1 511
    Saadut tykkäykset:
    18
    Tässä se asian ydin taitaa tosiaan ollakin. Autossakin pitää olla keulagrilli, vaikka syyläri on ollut etupuskurin alapuolella jo vuosikymmeniä.
     
  19. miika_p

    miika_p Uusi jäsen

    Liittynyt:
    15.03.2006
    Viestejä:
    110
    Saadut tykkäykset:
    4
    Hienoa, että kysymys herätti näin paljon keskustelua enkä ole ainoa, joka ei niin lämpeä tuolle alhaiselle nopeudelle. Toivotaan että muutosta tulee, vaikkakin 24fps tulee varmasti säilymään siinä missä vinyylit ja keulagrillitkin.
     
  20. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    4 126
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kun katsoo jotain REDin kameraakin, niin huomaa helposti ettei ihan heti päästä tästä ikeestä eroon.

    23.98, 24, 25, 29.97, 30 fps 4K
    plus 50, 59.94 and 60 fps 3K (windowed)
    plus 75 and 120 fps 2K (windowed)
    http://www.red.com/cameras/tech_specs/

    Joku 120fps olisi tietenkin myös hyvä, tuosta olisi helppo muokata 24fps, 30fps ja 60fps tavaraa eikä 25/50 olisi sekään kai aivan mahdotonta?