Äänieristys

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Mk__, 11.03.2010.

  1. Mk__

    Mk__ Guest Guest

    Liittynyt:
    11.03.2010
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Elikkä pitäisi vanhaan corollaan asentaa keskuslukitus ja tarkoitus olisi samalla ovipahvien avauksella toteuttaa jonkunnäköinen äänieristys.

    Olen aiheessa täysin aloittelija, joten kaikki neuvot ovat tarpeen. Vaimennus tulisi tehdä järkevällä (=mahd. pienellä) budjetilla.

    http://www.biltema.fi/osteri/osteri...a/Etusivut/Welcome.htm&kategoria=83&ryhmaid=2

    Onko noilla bilteman levyillä mitään käyttöä? Olen käsittänyt, että nämä "bitumimatot" tulisi asentaa ovipahveissa ns. alimmaisiksi metallia vasten, jolloin ne vähentävät resonanssia ja muita tärinöitä. Paksummat huopamatot taas sen jälkeen vaimentamaan itse meteliä? Mitä eroja näillä bilteman eri levyillä on käytännössä tai miten tämö missio olisi edes järkevintä toteuttaa? :hitme:

    Tulevaisuudessa oviin tullaan asentamaan 6-6,5" elementit, jos sillä tiedolla nyt on jotakin merkitystä.
     
  2. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Alimmaksi matalaa ajomelua ja resonointia eliminoimaan joku tarkoitukseen sopiva matto (bitumi, Dynamat Extreme/ Superlite, Vibroplast M1 tmv.). Sen päälle joku keskitaajuuksia vaimentava ja kaikuja eliminoiva matto, mielellään vettä imemätön (Bilteman tai minkään muunkaan puljun myymät vaahtomuoviset eivät kuulu ko. ryhmään) päälle. Esim. Standarplastin Splen3004 tai -3008...

    Itse varmaan tilaisin muutaman paketin Standarplastin Starter settejä http://www.powerset.fi/autohifi/tarvikkeet-a/vibro-starterset.html
    Samassa setissä on Vibron ja Splenin lisäksi bitoplastia, jolla saa esim. hattuhyllyn räminän kuriin pistäömällä kerroksen hattuhyllyn päällyosan ja rungon väliin. Tai voi tätä käyttää vaikka ovipahvien räminän eliminointiinkin...

    Mainituista Dynamatin vaimennusaineet on asennettasvuudeltaan parhaita, huoneenlämmössä ovat helpot asentaa siltäänki jopa kaareviin pintoihin. Vibroplastin (valmistaja Standardplast) kanssa tiukimmissa paikossa kuumailmapahallin on hyvä apu, mutta aika vaivatonta asentaa on sekin. Meinaan jäykimpien bitumien kanssa kuumailmapuhallin on pakollinen apuväline... Jopa kuumimpana kesäpäivänä kuumassa autossa säilytyksessä olleita bitumeja asentaessa...
     
    Viimeksi muokattu: 11.03.2010
  3. -PK

    -PK Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pakko kysyä että mikä on niin tiukka paikka että Vibroplastin kanssa tarvitsee kuumailmapuhallinta? Oman kärryn vaimentamiseen on tullut käytettyä noin 20 pakettia Vibroplastia ja kertaakaan ei ole tullut edes mieleen ottaa kuumailmapuhallinta käteen vaikka se muutaman metrin päästä olisi löytynytkin.

    Autoni vaimennuskuvat löytyvät olevan linkin sivulta. Kuten kuvat kertoo niin muotoa on joka suuntaan ja ei ole noiden muotojen kanssa kuumailmapuhallinta tarvinnut.

    http://www.kalliojarvi.net/ibiza/vaimennus
     
  4. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Erään Toyotan oven sisäpeltiä kerran laitoin vibrolla ja kyllä, kuumailmapuhallin oli hyvä apu tiukimpien sisäpellin syvennysten laitossa. Ei sitä nyt paljoa tarvinu käyttää, mutta oli siitä silti selvä apu.
     
  5. -PK

    -PK Guest Guest

    Liittynyt:
    31.01.2005
    Viestejä:
    258
    Saadut tykkäykset:
    0
    OK. Pitääpä kokeilla kun seuraavan kerran tulee hankala muoto vastaan.
     
  6. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli vaan mieleen: Samaisen Toyotan kontista pikkuisen pistettiin siellä sivuilla olevista pelleistä, sellaisista... öööhhh... miten sen sanoisi... noh siitä takalokasuojien välistä taaksepäin menevistä,konti takaosan leveyttä vähän rajoittavista, vähän resonansseja vibrolla koriin. Iso subi ja paljon tehoa jne. Haluttiin ylimääräiset resonanssit samalla varmasti kuriin kun kerran muutenki konttiin vaimennuksia pisteltiin (pohja, sivut, lokasuojat, kansi, hattuhylly). Noh kuitenki niissä pelleissä sellainen, jokulainen puoliputkimainen syvennys oli jäykistepokkauksena siinä takaosassa. Aika hyvin painui vibrot siihenki, kun kuumailmapuhaltimella lämmitti edeltä ja sopivalla, pyöreällä putkenpätkällä veti jälestä painaen vibron siihen syvennykseen.
     
  7. Mk__

    Mk__ Guest Guest

    Liittynyt:
    11.03.2010
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jees! Nyt pikkuisen asiasta lueskelleena tulin siihen tulokseen, että ostan 2x noita standartplastin startterpaketteja ja niiden lisäksi vähän vibroplastia. Eristystä tullaan aluksi tekemään vain etuoviin, toivottavasti menee parempaan suuntaan.
     
  8. Junnuh

    Junnuh Guest Guest

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    joo eli oon ajatellu nyt tuota takakontin (luukun ainaki) vaimennusta, kun rämisee aika rumasti. eli riittäskö jos vaimentas pelkän luukun? koska sehän se eniten taitaa rämistä. ja mitkäs tarvikkeet ois hyvät siihen? silent coat matto ekana ja päälle vielä noise isolator 8? entä saatasko subi kuulumaan paremmin ja mukavemmin sisälle jos vaimentas muualtaki konttia?? kaikenlaisia ohjeita ja vinkkejä kertokaas tämmöseen operaatioon :)
     
  9. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Se Noise isolator kannattaa ehkä unohtaa. Tappaa kaikuja, menee hyvän kaikukopan (kontti) edut siihen..