Kyllä se tökkii myös katsottaessa jenkkikanavia. Oli melkoinen järkytys joskus siellä matkatessa avata hotellissa TV.
Sunnuntain Flasforward uusinnan tallennusta kattelin tallentavalta boksilta ja alkoi ihmetyttämään mainosten tiheys ohjelman loppupuolella, kelailin sitten tallennusta ja seuraavia aikoja näytti: 06:00 Ohjelma alkaa 26:00 Mainoskatko alkaa 31:00 Ohjelma jatkuu 41:00 Mainoskatko alkaa 46:00 Ohjelma jatkuu 51:00 Mainoskato alkaa 56:00 Ohjelma jatkuu 1:00:00 Ohjelma loppuu ELi viimeisestä 19 minuutista tallennusta mainoksia oli 10 minuuttia ei stana :OI
Tuo outo mainosrytmitys sai aluksi jo luulemaan, että tästä typerästä "kokeilusta" olisi jo luovuttu, kun ohjelmaa edettiin 20 minuuttia ilman mainoksia. No tulihan niitä kaupallisia tiedotteita sitten loppua kohden jo enemmän kuin tarpeeksi.
On tämä kyllä yhdestä Perkeleestä vaikka nauhoitteista katsoo, pitää pistää postia eteenpäin, sillä ei tätä kestä Erkkikään.
Olisi edes ohjelmasta toiseen sama rytmitys, mutta ei. Ääriesimerkkinä, positiivisena sellaisena, tosin, viime viikonlopun toinen American Idols -lähetys, jossa ei tullut yhtä ainoaa mainostaukoa. Toinen muuttuva factori on mainostauon pituus. Uskoisin tuon FrackForwardin uusinnan olevan osansa ennätys mutta ennen mainostauon pituus oli suhteellisen vakio tiettyinä kellonaikoina, esimerkiksi keskiyön jälkeisissä lähetyksissä minuutin lyhkäisempi kuin primeaikaan tulevassa ohjelmassa. Nykyisin tapahtuu yhä enenevissä määrin takaisinkelausta mainosten loppukohtaa etsiessä kun ennen se vakio-'seitsemän/ yhdeksän painallusta'-ratkaisu ( mainostauko 4/5 minuuttia, josta viimeisen puoli minuuttia voi hyvin odottaa tauon loppua) osui lähes järkkymättä kohdalleen. Muuten, on aivan sama miten niitä mainoksia tulee mutta vie oman aikansa tottua taas uuteen käyttömalliin( ennen joka toinen jenkkimainostauko oli oikea tauko, nyt, milloin sattuu).
Olen aika hyvin välttynyt tiheysongelmasta, kun vain Miami Vice ja Studio 60 seuraamistani ohjelmista käyttää kolmea katkoa. Se on vain 2 mainoskatkoa lisää per viikko JIMiltä tulee joskus katsottua dokumentteja ja siellä on onneksi pysytty kahdessa mainoskatkossa. Elokuvissa se ei taas paljoa merkitse, onko niitä 3 vai 4. USA toimii hyvänä esimerkkinä, ettei ihmiset palautteella mitään voita. Kai sielläkin siihen älyttömyyteen on päädytty samanlaisen kehityksen kautta? Markkinavoimat jyllää ja ihmiset tottuu. Oikeasti se on alle 3% lisää entiseen, joka tämän uudistuksen takia tallentaa ohjelmat ennen katsomista. Loput jatkaa iloisina elämäänsä ja opettelee tekemään eväät ennen ohjelmaa, kun mainoskatkojen aikana ei ehdi. Sen pari minuuttia he sitten katsovat mainoksia ja juuri sehän tässä uudistuksessa on ideana.
Näin on :grr: Vaikka Lostin viimeinen kausi alkaa melkein Jenkkitahtiin tulee ne katsottua muuta kautta kuin Neloselta juuri tämän älyttömän mainostahdin takia.
Ja ettei oleellinen unohdu: http://www.mtvmedia.fi/yhteystiedot/index.shtml?palaute http://www.nelonen.fi/palaute http://www.sub.fi/info/index.shtml/palaute
Joo palautetta on pistetty! Eilisessä Flashforwardissa taas mainokset oli pakattu sinne loppupuolelle. Onko tuo sitten keino yrittää pakottaa ihmiset katsomaan niitä mainoksia
Tuntuu kyllä että mainosten enimmäisajat ylitettäisiin, ensin tulee edellisen ohjelman "lopun" mainos, sitten jotain omia selostuksia, kanavalogoa, hetki ohjelmaa, mainoksia, omien ohjelmien esittelyä ja kanavalogoa, muutama minuutti ohjelmaa ja taas mainosta jne...
Siis tämäkö laki, 22 §, säätelee tuota mainos tiheyttä. On vaan semmoista kapulakieltä, että huh. Pari omaa poimintaa. - Ohjelmatiedoissa alle 45 min ohjelman saa keskeyttää vain kerran. - Keskeytys sallittu kutakin 45 min ohjelmatiedoissa mainittua kestoa kohden. - Vielä lisäkeskeytys sallittu, jos viimeisen kokonaisen 45 min jakson, joita väh. 2, jälkeen ohjelmatiedoissa mainittu kesto yli 20 min. Sitten vielä 29 § - Vuorokautinen mainosaika ei saa ylittää 15% lähetysajasta. - Mainosten osuus ei saa olla yli 20% tasatuntien välillä. Oon varmaan ihan eksyksissä. Selvät säännöt olisi kiva tietää. Olisi myöskin mukava tietää nämä todelliset mainosten kestoajat ihan mitattuna. Myöskin olisi mukava tietää mitä voi katsoja tehdä, jos epäilee tätä lakia rikotun. Jos laki on tosiaan noin niinkuin yllä niin kyllä tuntuu on, että mainosajat ylittää lain määräämät rajat.
poistin piruuttani mainokset vitosen viekkaat veijarit sarjasta kun tuntui tulevan koko ajan mainoksia, 4 kpl ohjelman sisällä + ne 10min pätkät molemmin puolin. ajastus oli laitettu alkamaan milloin ohjelmakin ohjelmatiedoissa, tallennettu yhteensä 65min. poistin ensin lopun mainokset koska ne kuuluu tavallaan seuraavaan jolloin sain lopputekstien kanssa ohjelman kestoksi ~55min. poistin alun mainokset, ohjelman sisällä olevat ja jakson kestoksi tuli lopputeksteineen 38min. sinällään huvittaa että kun edellinen ohjelma loppuu ja seuraava alkaa, saattaa olla välissä itse ohjelmaa tuo 38min + lähes saman verran mainoksia. kuka näitä mainostaukoja valvoo? vai onko kuten aina että kilpailu pitää huolen joten ei kenenkään tarvitse valvoa? mielenkiintoinen pointti "Vuorokautinen mainosaika ei saa ylittää 15% lähetysajasta." ilmankos niitä kännyvisailuja sitten pidetään yöllä päällä, 24/7 ohjelman kesto ja tuskin yöllä mainostetaan joten saa aikaa päiväksi/illaksi
Huomaskos kukaan tässä tämäniltaisessa biisikärpäsessä (julkkisjakso), että mainoskatko tuli kesken kilpailuosion?!? Oli juuri tämä Radio Novan heppu menossa vetämään "mä joka päivä töitä teen", kun rävähti mainokset ruutuun. No oletushan voisi olla että ohjelma jatkuisi tauon jälkeen, mutta ei! Yllätys oli melkoinen kun tauon jälkeen Novan heppu ja Ylijoen kirsi seisovat FINAALIvaiheessa!!! Mihin katosi tuo semifinaalivaiheen loppu?? Enää ei siis riitä, että mainoksia on liikaa, vaan leikataan samalla ohjelmasta osioita pois.
Tämä ihminen saattaa hommata viihteensä muualta jos katkot alkaa liikaa rasittamaan, tallenteenkin katsominen alkaa olla jo vittumaista hommaa kun saa kapula kädessä istua.
Kaikille mainoskanaville pistin viestiä, kukaan ei vaivautunut vastaamaan mitään... Kaken ehtii juuri laskea kädestä kun pitää jo seuraavaa mainoskatkoa olla kelaamassa, SWIDU!
Editoinnin työmääräkin välittömästi lisääntyi 50%. Minulla ei vuorokaudessa aika enää riitä näin rajusti lisääntyneen työmäärän käsittelyyn. Ennen leikkelin lyhyen sarjajakson kahdeksi mainoksettomaksi noin 12 minuutin palaksi ja talletin ne 2 palaa säästöön. Nyt ei tee mieli leikellä jotain 7-8 minuutin pituisia murusia kolmea kappaletta varastoon. Leikkaan lähetyksestä vain alku- ja loppumainokset pois ja talletan yhden fileen. Johon siis jää kaksi mainoskatkoa ohjelman sisälle. Enkä jaksa leikata pois mitään mainoksia, jos mainoksia saisi irti ääripäistä vain pari minuuttia, koska säästyvä levytila (50 megatavua) ei kompensoi editoinnin työmäärää ja ajanhukkaa. Pitkät sarjajaksot leikkelin muinoin kolmeen palaseen, ilman mainoksia talteen. Kamalan työlästä. Viime vuodet olenkin jättänyt 2 mainoskatkoa sisälle, leikannut vai ääripäämainonnan pois. Sama tyyli jatkukoon, nyt fileeseen jää kahden mainoskatkon sijaan 3 mainoskatkoa. Elokuvat samoin. Ennen leikkasin kaikki mainoslohkot pois, muutamaan vuoteen ei ole ollut aikaa moiseen, vain alun ja lopun mainonta poistetaan. Jos mainoksia siis oli liikaa. Sadan megatavun säästämisen vuoksi (muutama minuutti) en vaivaudu editoimaan mitään. Miksi ei aika riitä mainosten pois editointiin? Olen liian hidas paskiainen. Esimerkiksi äsken lauantaina, sunnuntaina ja tänään maanantaina tuli/tulee talteen ohjelmia yhteensä 89 kappaletta. Oletetaan niissä olevan keskimäärin mainoslohkot alussa, lopussa ja keskellä 2,5 kappaletta, tällöin minulla olisi työrupeamana 400,5 mainoslohkon leikkaaminen. Eli 801 kertaa pitää etsiä ja määritellä täsmälleen oikea freimi (I-freimien kohdilta leikkaan) josta leikkaus tapahtuu. Ei kiitos. Kuka ilmoittautuu vapaaehtoiseksi orjaksi ja määrittelee minun fileistäni 801 leikkauspistettä valmiiksi. Viikon aikana kertyy uutta kamaa varmaan toinen mokoma, eli yhden viikon aikana varastoon kertyy noin 1600 leikkauskohtaa. Vuodessa on 83200 freimintarkkaa leikkauskohtaa määriteltävänä. Alkaa siinä kyrsiä orjan ohimolohkoakin moinen työ. Työ vaatii keskittymistä ja lisäksi jokainen seivattu file pitää nopeasti koekatsella ja kuunnella onko kuva ja ääni synkassa ja ääripäät ehjinä. Onneksi ei tarvitse joka tallennetta katsoa kokonaan läpi 1X-nopeudella, kuten ammattituotannossa joudutaan katsomaan kaikki seivatut fileet. Leikkaan nimittäin fileet talteen bitti bitiltä sellaisenaan, ei mitään enkoodauksia tai GOP-rakenteen muutoksia. Jokainen datadroppikin menee fileeseen sellaisenaan. Joten jos tallenteesta kuuluu ääni ja kuva näkyy normaalisti, koko tallenne on silloin kunnossa. Muutaman sekunnin samplet seivauksista kuuntelen, alun ja lopun ja jostain keskeltä vielä näyte. Joka tapauksessa editointi vaatii niin paljon aikaa, ettei sitä minulla enää nykyisin ole. 15 tuntia päivästä jo nyt kuluu KUN EN EDITOI mainoksia pois. Jos alkaisin editoida kaikki mainokset hiiteen, tarvitsisin 15 tuntia lisää aikaa joka vuorokauteen. Eikä 15 tuntia fileiden käsittelyä vuorokaudessa edes ole vitsi. Oikeasti homma vaati viime päivinä vieläkin enemmän aikaa. Univelkaa kertyi enenevästi kun en ehtinyt riittävän nopeasti tehdä lisää levytilaa uuden kaman pursuessa sisään. Ehdin nukkua vain noin 5 tuntia urakoinnin väleissä. En edes syönyt yhtään mitään sunnuntain aikana, ei aika kertakaikkisesti riittänyt edes raejuustopurkin hakemiseen jääkaapista, koska kumpaakin kättä tarvitaan pc-operoinnissa keskeytyksettömästi. Kuutta eri tv-kanavaa samanaikaisesti tallensin ja samalla myös tein lisää tilaa eli pikakelasin ja editoin tallenteita. Tänään sentään join herättyäni puoli litraa maitoa. Aamuteeveiden aikana on ollut hieman vapaata aikaa, voi vihdoin hengähtää. _____________________________________________________________________ Pahin puoli mainonnan tihenemisessä on vapaa-ajan pilaantuminen. Kiinnostavan ohjelman KATSOMINEN muuttuu hektiseksi ja stressaavaksi "työksi". Jokainen mainoskatko keskeyttää katselufiiliksen ja muistuttaa arjen (palkaton 15...19 tunnin fileoperointityö 365 päivänä vuodessa) ankeudesta. Aivan selkeästi katselufiilis ainakin minulla on muuttunut negatiivisemmaksi. Sarjat, jotka eivät aivan huippukiinnostavia ole, muuttuvat pikakelattavaksi; tekee mieli "päästä eroon äkkiä" stressaavasta fiiliksestä. Esim. FlashForwardia joudun pikakelaamaan, tiheä mainonta pilaa katsomiselämystä juuri sen verran, että en enää välitä kyseisestä sarjasta. Sääli. Fakta kuitenkin on, että mainonnan määrä ja sijoittelu voi pilata ohjelman. Jos joku ei ymmärrä miltä tuntuu kokemuksen pätkiminen, lisäilköön musiikkivideon keskelle tai musabiisin keskelle mainoksia 3 kpl ja yrittäköön sen jälkeen "nauttia" tuotteesta. Sama fiiliksen tärveltyminen tapahtuu sarjoille ja elokuville. Kun katkoksia on liian tiheässä, se tappaa fiiliksen. Sopivan harvat katkomiset (2 mainoskatkoa tunnissa) puolestaan jopa edesauttavat fiilistä, jos ohjelman rakenteeseen on suunniteltu katkopaikat. Ohjaajan/leikkaajan toimesta tavallaan annetaan katsojalle virallinen lupa käydä vessassa/jääkaapilla sellaisissa kohdissa, joissa juonenkehittely on saatu päätökseen (tai cliffhangeriin) ja katkon jälkeen aletaan kehitellä uutta juonikuviota tai päästetään katsoja jännityksestä. Kyllä. YLE-kanavan pitkiä ohjelmia en voi periaatteenkaan vuoksi katsoa livenä, koska niissä EI ole mainoskatkoja. Minä tarvitsen katkoja. Sopivan harvoin ja sopivan pitkiä. Että ehtii käydä vessassa tai kylmää juomaa hakemassa. 30 minuuttia vielä pystyy pidättelemään vessahätää tai janoa, mutta 120 minuutin pidättelystä voi seurata lammikko tai mämmikasa lattialle. Eli menettää muutaman minuutin ohjelmasta kun lopulta on pakko poistua muualla käymään. Siksipä katsonkin 99% ohjelmista tallenteina, voin katkaista katselun silloin kun juonikuvio sallii ja tarve sanelee. Hassua sinänsä, onneksi, useimmiten mainoskatkot on sijoitettu sopiviin kohtiin. Mutta en minä tarvitsisi puolen tunnin ohjelmiin ainoatakaan katkosta, jokainen katko on liikaa. Tunnin ohjelmiin haluaisin yhden katkon keskelle. Leffoille sopii 2 katkoa tunnissa ja nekin tasaisesti puolen tunnin sykleissä. .
FlashForwardia on kieltämättä outo katsoa, kun usean mainostauon takia jokainen sarjan jaksoista tuntuu vähintään puolitoista tuntia pitkältä.
Television katsominen on ikävää. Näin tupakoivana ihmisenä on liian suuri houkutus käydä parvekkeella mainostauon kohdalla ja television katsominen kasvattaa tupakointiani huomattavasti. Voinko haastaa mainoskanavat oikeuteen terveydentilani huonontuessa?