LCD / LED töllöt, yleinen valovuotoketju

Keskustelu osiossa 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' , aloittajana Xbow, 24.11.2009.

  1. MrMike

    MrMike Guest Guest

    Liittynyt:
    12.01.2010
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä taas uusi valovuotoherkkä ilmoittautuu :)
    Ostin joulun aikoihin 40w5500:n ja vaikkakin olin lukenut valovuodoista niin yllätti silti kuinka paha se lopulta olikin.
    Joten suurella mielenkiinnolla seuraan miten Rooivalkilla käy tässä asiassa ja muillakin jotka vievät asiaansa eteenpäin. Itse kanssa harkitsen soittamista Sonylle vaikka ihan piruuttani
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2010
  2. TheMole

    TheMole Guest Guest

    Liittynyt:
    05.01.2010
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itselläni on 40-tuumainen WE5, joka falskaa valoa ylänurkista, vasemmasta pahemmin kuin oikeasta. Soittelin Sonyn tukeen, siellä elämäänsä kyllästyneen kuuloinen jantteri ilmoitti ykskantaan, että ei valovuodon määrästä voi sanoa juuta eikä jaata ennen kuin noin 200 käyttötuntia on mittarissa. Hiukan samaa sanoi myös Turun alueen virallinen huoltopulju. Tiedä sitten. Pitää nyt sitten tarkkailla tilanteen kehittymistä ja jos vuoto jatkuu, nostaa isompi rähäkkä.
     
  3. Rooivalk

    Rooivalk Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2002
    Viestejä:
    334
    Saadut tykkäykset:
    0
    En usko että valovuoto häviää mihinkään käytön myötä. Tuntuu omassa koneessa lähinnä lisääntyvän tuon vuodon määrä. Kummallinen asenne valmistajan puolelta.

    Niin ja lisäksi en aio itse hyväksyä sellaista tilannetta, että joudun viikkokaupalla odottelemaan että josko se kuva siitä vielä tulisi kuntoon. Töllön pitää olla heti alusta kunnossa ja sillä selvä.
     
    Viimeksi muokattu: 12.01.2010
  4. TheMole

    TheMole Guest Guest

    Liittynyt:
    05.01.2010
    Viestejä:
    16
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, tätä minäkin tosiaan olen epäillyt, että eipä se vuoto siitä mihinkään ole vähenemässä. Ja toisaalta tuntuu vähän siltäkin, ettei paneelin vaihdattamisestakaan ole juuri iloa, ainakin Samsungin mööpelin kanssa tilalle tullut paneeli oli vielä alkuperäistäkin huonompi. Sen kaupan onneksi sain tämän venklauksen jälkeen purettua. Nyt tuo WE5 on istunut kohta kuukauden päivät pöydällä, eikä siinäkään vuototaipumus ole pätkääkään laantunut, mutta kun kerran valmistaja suhtautuu rutinoihin noin kuin suhtautuu, niin minkäs sille sitten tekee.

    On kyllä kerrassaan älytöntä, miten rupulaatuisia monet laitteet tuntuvat olevan. Jos paneeli ei pilveile (Samsung), se vuotaa valoa (Sony), on kauttaaltaan harmaa (LG) tai supistaa katselukulmat noin kolmeen asteeseen (Sharp). Alan kohta olla siinä pisteessä, etten jaksa enää vaihdella televisioita ja kiristelen hampaita tuon nurkkavuodon kanssa.

    Eikö LCD-tekniikan pitänyt jo olla edes etäisesti valmista ja pahimmista lastentaudeista vapaata?
     
  5. Rooivalk

    Rooivalk Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2002
    Viestejä:
    334
    Saadut tykkäykset:
    0
    Soitin juuri huoltoon ja siellä kerrottiin Sonyn ottaneen kantaa noihin ottamiini kuviin ja että laite on heidän mielestään ok ja että tuota valovuotoa ei luokitella viaksi.

    En luonnollisestikaan hyväksynyt vastausta vaan se lähti bumerangina takaisin ja ohjeella että soittavat minulle sieltä Sonylta suoraan. Minä en maksanut lähemmäksi puoltatoista tonnia telkkarista, jonka ruutu on kuin laikukas tilkkutäkki ja jonka joku tyrmää konttoristaan pelkän valokuvan perusteella. Perkele että syö miestä tällä hetkellä. Meinaan tapella tämän kyllä loppuun asti jos tarvitsee.

    Jos vielä on sama virsi kun palaavat asiaan, niin heitän koneen laatikkoon ja vien kylmästi kauppaan takaisin ja vaadin kunnollista huollon omin silmin tekemää analyysiä takuuehtoihin vedoten. Toki ensisijaisesti ehdotan kauppiaalle kaupan purkua niin pääsee suoraan vittumaisesta asiakkaasta eroon kertarysäyksellä.

    edit:

    Tämä ei siis ole Sonyn mielestä vika, vaan telkkariin kuuluva ominaisuus. Leineekö ominaisuuden nimi sitten Bravia Cloud™ tai jotain muuta?. Tästä pääset nauttimaan melko todennäköisesti, kun marssit kauppaan ja ostat Sonyn W5500-sarjan telkkarin.

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2010
  6. Taimen

    Taimen Guest Guest

    Liittynyt:
    20.11.2009
    Viestejä:
    43
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mun Verkkokauppa.com:sta ostamani 46W5500 on ollu jo elokuusta asti päivittäisessä käytössä, eikä yläkulmien valovuodot vielä ole tähän päivään mennessä yhtään vähentynyt. Joten en usko sen jatkossakaan ainakaan itsestään vähenevän. Kun kone lämpenee tarpeeksi esim. noin parin tunnin katselun aikana, niin ei edes taustavaloa tiputtamisella saa tarpeeksi lievennettyä.

    Sitä olen miettinyt, että voisko tuota jotenkin turvallisesti ilman vian pahenemis riskiä korjata löysäämällä taustavalon tai paneelin ruuveja, mikäli niihin edes pääsisi jotenkin käsiksi kotelon takakannen avaamisen jälkeen.
    Voi tosin olla, että tuon ruuvailu seikailu jälkeen takuu haihtuisi saman tien taivaan tuuliin. :) AVForum:lla on ollu vaan jotain juttua, että vika johtuis jo kokoonpanolinjalla liian tiukkaan kiristetyistä LCD-paneelin ruuveista.
     
  7. Xbow

    Xbow Guest Guest

    Liittynyt:
    15.11.2009
    Viestejä:
    51
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niinpä niin. Pitäisi varmaan hankkia kirjallinen vastine, jossa sanotaan telkkarin olevan 100% kunnossa. Sitten vaaan juutuubiin tms kuvia täysin ehjän telkkarin Bravia Cloud tms ominaisuuksista.

    Diilereiden mukaan, kun ilmeisesti on jokin maahantuojan etu saada mahdollisimman huonolaatuista tavaraa kaupaksi ilman, että asiakkaalla on mitään oikeutta kaupanpurkuun tai vian korjaamiseen.

    Suosittelen lämpimästi kauppoja, joissa asiakas otetaan huomioon. Kun laitteissa on kaikenmaailman ominaisuuksia, joista ei oston yhteydessä kerrota mitään, van sen sitten havaitsee vasta kotona. Esimerkiksi Stockman tai Gigantti näyttää olevan hyvällä linjalla.
     
  8. Rooivalk

    Rooivalk Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2002
    Viestejä:
    334
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vääntö jatkuu ja loppua ei näy. Sonyn kanta on edelleen nuiva, mutta sain tapeltua sen verran, että kone lähtee huoltoon tarkempiin tutkimuksiin. Tiedä kauan tuo sitten tuolla makaa, mutta minkäs tekee.

    Huoltoon suostuttiin vasta kun rupesin vaatimaan kaupan purkua vedoten kyseisessä mallisarjassa esiintyvään tyyppivikaan, jonka olemassaolon voi jokainen halutessaan tarkistaa googlella jos siltä tuntuu.

    Myyjätaho on OK, siellä yritettiin tosissaan saada Sonylta lupaa vaihtaa laite uuteen, mutta ei onnistunut. Ehdottivat jopa että otan heidän seinällään olevan esittelykoneen omani tilalle, mutta en periaatteessa halua suostua esittelykamppeen ottamiseen täydellä hinnalla, kun oma kone on selkeästi paalivalmista tavaraa ja kuuluisi mennä vaihtoon. Myyjälle (Sony Center Lanterna) pointsit kuitenkin tässä vaiheessa. Siellä selkeästi yritettiin auttaa asiassa, mutta he eivät voi kävellä Sonyn päätösten yli missään tapauksessa.

    Valovuotoa on Sonyn (ei myyjän) mukaan kuulemma kaikissa LCD-telkkareissa, mikä on btw. silkkaa p*skapuhetta ja v*ttuilua asiakkaan älykkyyttä kohtaan. Liikenteessä on paljon koneita, joissa ei ole minkäänlaista valovuotoa, tai jos on, niin ei ainakaan niin pahaa kuin minun kappaleessani. Sitten kun tämmöinen p*ska osuu kohdalle, niin kuulemma mitään ei voida asialle tehdä. Eli 1400 euroa rahaa otettiin ja annettiin kouraan kasa p*skaa, jossa on Sonyn logo. Sitten pompotellaan huoltojen kanssa kun alkaa vaatimaan tosissaan tilanteen korjaamista.

    Älkää ostako Sonya, tai jos ostatte, niin ostakaa Gigantista tai jostain missä on palautusoikeus.

    ------------------------------------------------

    Bravia Cloud™

    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 05.02.2010
  9. tomppa1

    tomppa1 Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.09.2003
    Viestejä:
    781
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinkahan paljon noista valovuodoista ja pilveilyistä johtuu ostajasta itsestään? LCD-telkkari on aika herkkä kapine kuljettaa, esim. telkkaria pitää kuljettaa aina pystyasennossa. Jos vaakatasoon lyöt matkan ajaksi, niin valovuotoja tulee taatusti, sen verran paneelin kiinnitykset rapisee.

    Itse kuljetin oman Braviani pakettiautolla pystyasennossa hitaasti körötellen, enkä ole telkkaria siirrellyt kotona. Pilveilyä ei ole ilmennyt. Sen sijaan jos kakarat sormeilee paneelia, niin helposti valovuotoa alkaa kajastaa lähimmästä nurkasta, onneksi tuo rauhoittuu itsestään parissa päivässä.
     
  10. Rooivalk

    Rooivalk Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2002
    Viestejä:
    334
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oman toin kotiin omalla pikkuautollani, johon tosin tuo laite mahtui laatikkoineen pystyasennossa niin kuin hyvä on ja ajelin kanssa hitaasti köröttämällä. Kysyin vielä liikkeestä, että tarviiko kuljettaa pystyasennossa, niin sanoivat että ei ole enää nykyään niin välttämätöntä, tiedä sitten häntä.

    Ruutuun en ole koskenut kertaakaan millään, kehykseen kyllä laitetta asennettaessa ja ruutua käännellessä katselupaikkaa kohti.
     
  11. Pures

    Pures Guest Guest

    Liittynyt:
    17.09.2009
    Viestejä:
    28
    Saadut tykkäykset:
    0
    ------------------------------------------------

    Bravia Cloud™

    Omassa 46W5500:sessa on juurikin samanlaiset vuodot ja pystyasennossa on tuotu kotiin....
     
  12. Collusion

    Collusion Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.03.2005
    Viestejä:
    1 821
    Saadut tykkäykset:
    10
    Käsittääkseni nuo valovuodot johtuvat ainakin osittain paneelin sisäisistä jännitteistä. Joku voisi kokeilla makuuttaa televisiotaan ruutu alaspäin ja vaikka löysätä / kiristää paneelin kiristysruuvit uudemman kerran.
     
  13. VJJ

    VJJ Guest Guest

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse ostin syyskyuun lopussa Sony Centeristä 40W5170 (joka siis on W5500:n kanssa sama kaveri eri verkkareissa) ja tässä yksilössä oli aika kelju pilveilyvaiva lähes keskellä ruutua. Tuo "pilvi" kun ei ollut edes pilvi vaan säännöllinen muoto (kaari) jonka silmä poimi joka kerran kun se näkyi. Valitettuani asiasta, ottamani kuvat välitettiin Sonylle, laite meni tämän perusteella huoltoon ja uusi paneeli vaihdettiin tilalle muutamassa päivässä.

    Riemulla ei ollut rajoja kun sain vekottimen kotiin, löin virrat päälle ja sammutin valot; kuva oli täydellinen! ...mutta, mutta, noin puolen tunnin päästä totuus sitten paljastui kun molempiin ylänurkkiin oli hiipinyt reilun 10cm pituiset, selkeästi näkyvät viuhkat (itse asiassa samnalaiset kuin Rooivalkin posteissa, yläkulmissa vain). Eli minulla vaihtui pilveily valovuotoon. Erona pilveilyyn, joka näkyi vain tietyillä harmaan sävyillä, nuo ylimääräiset viuhkat näkyvät aina kun on mustaa/tummaa. Kyllä on rattoisa katsella Sin Cityn tms kaltaisia elokuvia joissa yleisilme on tumma.

    Ilmoitin tästä sekä myyjälle, Sonylle että huollolle, ja kysyin että mitäs nyt tehdään; vaihdellaan vielä paneelteita vaiko puretaan kauppa. Viikkoon ei ole kuulunut mitään joten täytynee ottaa asia uudelleen puheeksi. Tähän asti kuitenkin asia on hoidettu Sonyn ja myyjän kannalta ihan mallikkaasti. Katsotaan mitä nyt sitten tapahtuu...

    Kuluttaja-asianahan tämän pitäisi kaikenkaikkiaan olla melko suoraviivainen keissi, samaa totesi mm. konsultoimani kuluttajaneuvoja. Olen ostanut tuotteen joka ei vastaa odotuksia laitteesta, jonka kuvittelin 1000 eurolla saavani. Kun ostaa TELEVISION, jonka pääasiallinen tehtävä on tuottaa KUVAA (vieläpä HD-tasoista) niin kaikkinaiset laitteesta itsestään johtuvat, häiritsevät kuvan virheet ovat kaupan purun peruste. Tilanne olisi tietysti ollut toinen, jos kauppaa tehdessä minulle olisi kerrottu että kuvassa saattaa olla virheitä jotka haittaavat katselua. Mutta päin vastoin; minulle sanottiin että "Sony on päässyt eroon valovuodoista" ja jos niitä kuitenkin esiintyy, "menee se takuuseen" jos vuoto on "tarpeeksi pahaa". Tyhmänä en tietenkään tajunnut kysyä että mikä on "tarpeeksi pahaa"...

    Mutta tosiaan, katsellaan miten tässä käy. Ikävintähän tässä on se (mielipiteitä on toki monia) että tuo W5500/W5710 on ihan oikeasti hemmetin hyvä telkkari - silloin kun toimii.
     
  14. Rooivalk

    Rooivalk Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2002
    Viestejä:
    334
    Saadut tykkäykset:
    0

    Kaikesta negatiivisesta kirjoittelustani huolimatta olen samaa mieltä, kuva on hyvä jos siinä näkyvät valovuodosta ja pilveilystä johtuvat virheet saadaan pois. Laite toimii myös nätisti yhteen Denon AVR-1909 vahvarin kanssa HDMI-controlin puolesta, joka oli minulle täysi yllätys. Denon siis tukee tuota, toisin kuin pleikka 3. :)

    Mutta on lohdullista kuulla, että muillakin on tämän härvelin kanssa ongelmia, ei sitten pitäisi tulla vaikeuksia kun alkaa kuluttajaneuvonnan kautta vaatimaan kaupan purkua, kunhan laitetta on ensin käytetty huollossa. Jotenkin en jaksa uskoa, että tuota saataisiin tuolla kuntoon, kun eivät tunnu uskovan siihen itsekään.
     
  15. Touhori

    Touhori Guest Guest

    Liittynyt:
    12.10.2005
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse myös Sony 46W5500 Bravia Cloud-television omistaja ja olen omasta valovuotoasiasta jo aiemmin tänne kirjoitellut.

    Olen itse asiassa odottanut, että jokin keissi saataisiin loppuun asti mutta ilmeisesti kukaan ei ole vielä tehnyt asiasta valitusta kuluttajariitalautakuntaan?
    Mikäli nyt esimerkiksi Rooivalkin tapauksessa osoittautuu, että Sonyn huolto on kykenemätön korjaamaan valovuoto-ongelman, voisin itse ajatella tekeväni tuon valituksen. Lienee aivan turha jokaikisen valovuoto-ongelmasta kärsivän kuljettaa/kuljetuttaa (ymmärtääkseni huolto on velvoitettu noutamaan television asiakkaalta) ensin televisiotaan huoltoon, jossa asialle ei voida tehdä mitään. Ymmärrän hyvin, että myyjäliikkeitä sitoo Sonyn ehdot, mutta kaiketi kuluttajariitalautakunnan päätöstä useimmat liikkeet mukisematta noudattavat.
     
  16. Taimen

    Taimen Guest Guest

    Liittynyt:
    20.11.2009
    Viestejä:
    43
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ainakin minulle toivat Itellan miehet 46W5500:sen ihan pysty asennossa kantaen ihan eteiseen asti, ja ihan samat valo-viuhkat myös mun telkussa. Kyllä vika varmasti on saanut alkunsa jo valmistus vaiheessa.

    Olen yrittänyt löytää googlettamalla tapauksia jossa olisi noita itse paneelin tai taustavalon ruuveja yritetty löysätä, mutta eipä sellaisista kokemuksista ole juurikaan kukaan ainakaan kirjoittanut.

    Itse olen vain kokeillut hieman löysätä/kiristää takakannen ruuveja, ja totesin vaan että sillä ei ole mitään vaikutusta, kuten ei myöskään paneelin mikrokuitu-liina silittelyllä.

    Tietääkö kukaan täällä mitä ruuveja telkun sisältä kannattais löysäillä?

    Itsehän sitä on yritettävä korjata, kun ei kerta Sonyn valtuuttamaa huoltofirmaa tunnu kiinnostavan.
    Pidetään nyt kuitenkin peukut pystyssä Rooivalk:n koneen puolesta, että keksisivät keinon sen korjaamiseksi.

    Ja lopuksi vielä pieni pakollinen avautumien Sony:sta...
    On muuten varmasti viimeinen Sonyn tuote minkä ikinä tulen ostamaan. Sen verta on tullu kusetetun fiilis Sonyn telkkuun 1500€ sijoittaneena. Eikä nuo W5500 "valoviuhkat" ruudun kulmissa ole todellakaan mitään hifistelyä, sillä ne tulee laitteen tarpeeksi lämmetessä näkymään jos melko valoisassakin katselutilassa, ja sen kyllä huomaan ihan kuka tahansa normaalin näkökyvyn omaava. :weep:
     
  17. VJJ

    VJJ Guest Guest

    Liittynyt:
    18.01.2010
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin, jännintähän on että valovuodoista/cloudingista ei ole yhden yhtä kuluttajariitalautakunnan ennakkotapausta olemassa. Jotenkin herää epäilys että vaikka riita-asteelle olisikin menty, on myyjäosapuoli/-osapuolet niinsanotusti ostanut valituksen pois eli lopulta purkanut kaupan ja palauttanut rahat. En tästä totuutta sen kummemmin tiedä. Mutta tiedän että jos itse valmistaisin satojentuhansien kappaleiden myyntivolyymin omaavaa tuotetta ja alihankkija toimittaisi tämän tason komponentteja (paneeleita) joista n. puolet ovat tavalla tai toisella luokattomia, niin karttaisin kyllä kuin ruttoa minkäänlaisen lautakunnan ja/tai oikeusasteen ennakkopäätöstä siitä, että tuollainen virhe pitää asiakkaalle korvata. Jos tuollainen ennakkopäätös on, ja kaikki valovuotoisen TVn saaneet siihen vetoavat niin menee kyllä pisnekset valmistajalta katolleen.
     
  18. Rooivalk

    Rooivalk Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2002
    Viestejä:
    334
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kone menee huoltoon tällä viikolla. Kävin myyjäliikkeessä pyörähtämässä ja katsomassa tuota esittelykappaletta niin siinä ei kyllä näkynyt mitään omassa yksilössä olevia ongelmia. Valaistuskin tuolla oli melko hillitty, toisin kuin naapurissa Expertillä jossa kaikki koneet voisivat olla yhtä hyvin kiinni kun ei niistä näe kuin oman naamansa ja kattolamput.

    Tultiin siihen tulokseen, että laitan koneen korjaamolle ja jos ei sillä tule kuntoon, niin sitten puretaan kauppa. Tämä käy, huollostakin jo soitettiin ja sanottiin, että laite korjataan mahdollisimman pikaisesti ja ainakin ottamieni kuvien perusteella on aika selvä tapaus. Täytyy huomenna soittaa huoltoon, että tulevat hakemaan laitteen korjattavaksi.

    Ainoa toppi voi tulla jos Sony vielä alkaa ämpyilemään kun kone on pajalla, mutta täältähän sitten käyvät lukemassa aiheesta ns. "katuvat terveiset". Eli myyjä ja huolto tuntuvat olevan ihan rehellisesti sanottuna minun puolellani tässä asiassa, mutta korjauksen maksaja ja ongelman aiheuttaja (siis valmistaja) yrittää parhaansa mukaan riupeloida vastaan, mutta alkaa ehkä kuitenkin pikku hiljaa tulla järkiinsä.

    Katsotaan kuinka käy, mutta luottavaisin mielin olen nyt tuolla Sony Centerissä käynnin jälkeen, siellä kyllä tosiaan yritetään hoitaa tämä homma kunnialla loppuun, eikä yritetä selittää jotain höpö höpö juttuja siitä kuinka valovuoto on laitteen normaali ominaisuuus, mitä taas valmistajan edustaja yritti minulle tänään tarjoilla.
     
    Viimeksi muokattu: 18.01.2010
  19. MrMike

    MrMike Guest Guest

    Liittynyt:
    12.01.2010
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on vasemmassa yläkulmassa kunnon valonheitin(yritän ottaa kuvan) ja pimeähköllä televisiota katsellessa sen todellakin huomaa. Edellisessä LG:n televisiossa ei valovuotoa näkynyt, mutta samaan kastiin sitä televisiota ei voi laittaa koska harvemmin näkyi koko mustaa koskaan vaan musta oli enemmän tumman harmaata :)

    Ei tähän ketjuun kuulu mutta sanon silti että LG:ssä oli ruuduntuplaustekniikka myös ainakin kuvan liikkeen kannalta parempi. Nopeissa liikkeissä ei tullut samanlaista nylkytystä kuin 40w5500:ssa motionflowt täysillä. Muuten kyllä motionflow on parempi kuvanlaadun kannalta.
     
  20. Taimen

    Taimen Guest Guest

    Liittynyt:
    20.11.2009
    Viestejä:
    43
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mä aloitin eilen kokeilemaan josko noita valovuotoja sais pienennettyä ns. sisäänajolla, pitkämällä taustavalo+kontrasti maksimissa silloin tällöin muutama tunti kerrallaan. Tähän on oma valmis kuva-moodikin, Kirkas (eng. Vivid).
    Tuo Vivid moodi on ilmeisesti se mitä kauppojen esittelykoneissa käytetään.

    Tätä epätoivoista kokeilua lähdin siksi testaamaan, koska olen nähnyt parissa kaupassa sekä 40 että 46W5500 telkut, joissa ei ollu yhtään valovuotoa ruudun yläkulmissa, ja näissä nimen omaan oli käytössä tuo Vivid moodi. Ja tästä mulle tuli ajatus, josko tuo pidempi aikainen kirkkaalla taustavalolla "paahtaminen" auttaisi. Tosin voihan se olla niinkin että näissä kyseisissä liikkeissä on nimen omaan tietoisesti valittu esittelykoneiksi sellaiset yksilöt joissa valovuotoa ei tippaakaan esiinny. :)

    Onkos kukaan muu tätä samaa kokeillut? Onko ollut vaikutusta?
     
    Viimeksi muokattu: 20.01.2010