Eilen kun katselin Flashforwardia huomasin ensimmäisen kerran, että mainoskatkoja on nykyään tiheämmin. Olen jo useamman vuoden katsellut kaikki ohjelmat kiintolevyltä lukuunottamatta urheilua ja YLEä. Jännä juttuhan tässä tiheässä mainosten näyttämisessä on, että se houkuttelee ostamaan tallentavan digiboksin ja entistä useampi ei katsele mainoksia. Toinen asia on nämä jenkkityyliset ohjelmat, Idolsit, Big brotherit sun muut, joissa koko ajan kerrataan ja näytetään äänestysohjeita, en minä nitä ainakaan pysty suorana katsomaan, vaan viivästettynä digiboksilta. Ja jos joku kysyy, että miten tv-ohjelmat sitten pitäisi rahoittaa, kun ei ihmiset katso mainoksia, en tiedä, muttta ainakin itse tilaan Canalia sun muita maksukanavia hulluilla rahasummillla.
Mitä turhia. Parempi paasata tv- ja mediamaksuista ja ajaa ylen lakkautusta, jotta mainoksille ei olisi vaihtoehtoa. Selväähän se on, että lyhyet ja tiuhaan esitettävät mainoskatkot on mainostajille parempi, niin ei ehdi kansa karata telkkarin edestä voikkaleipää tekemään. Businessmalli on se, että itse ohjelmat on neloselle ja maikkarille välttämätön paha, jolla ihmiset saadaan houkuteltua mainosten ääreen.
Noinhan se on, teoriassa. Ihmettelen kuitenkin että minkälaisen arvon päätöstä tehdessään Nelonen ja MTV3 on asettanut muuttujalle "tallentava digiboksi". Muistelen että jossakin tutkimuksessa tultiin siihen tulokseen että pikakelauksellakin televisiomainoksilla on jonkinlainen vaikutus alitajuntaan. Onko todellakin näin, sitä en tiedä, mutta joka tapauksessa raahaan kursorin hiirellä siihen kohtaan kun viinimainos loppuu eikä siten tarvitse muita mainoksia paljoa noteerata. Jos alitajuntaisesti nappaan Alkosta tietynmerkkisen "punkkulekan" niin olkoon sitten niin...Tuskin tätä tutkimustulosta/teoriaa kuitenkaan on huomioitu taukoja tihennettäessä? Sen kyllä olen jo etukäteen päättänyt, että mikäli ohjelmien päällä aletaan esittää olenneisesti nykyistä enemmän pop-up -ikkunoita, bannereita tms., niin silloin on tullut eteen se aika kun luovun kokonaan televisiolähetysten katselusta ja tv-maksun maksamisesta ja hankin "pakolliset" tv-sarjat muita keinoja käyttäen. Maksu-tv -asiakkaaksikaan kun en ainakaan tämänhetkisen vakaumukseni perusteella aio ryhtyä. Tämän hetkisessä tilanteessa saattaa olla niin että ehkäpä mainoskanavat tekivätkin itse asiassa palveluksen rukatessaan mainostaukoja, sillä kun katsoo ohjelmat tallenteina, niin aikaa kuitenkin menee vähemmän "hukkaan".
Katselin eilen itsekin tuon Flash Forwardin boksilta ja huomasin myös tuon muutoksen mainoskatkoissa. Nyt voin siis hyvällä omallatunnolla jatkaa kirjoittelua tähän topiciin Jotenkin tuntuu, että osaltaan tuo muutos on tehty ainakin osaksi nimenomaan nykyisten tallennusmahdollisuuksien ehdoilla ja takia. Koska ainakin omassa tapauksessa huomasin, että noita hemmetin lyhyitä mainoskatoja oli kelattava niin hitaasti, että itseasiassa mainokset tuli katseltua, pikana kylläkin. Ja kun samalla "Jatkuu"-insertti on muutettu kovin hämäräksi, niin joutuu olemaan todella tarkkana, missä kohden kelauksen lopettaa -> huomaa kelaavansa vieläkin hitaammin. Eli tämän suhteen varsin onnistunut muutos mainostajien ja tv-yhtiön kannalta. Eri homma sitten, karkoittaako tämä muutos katsojat sitten muitten medioitten pariin. Tämä on varmaan sitä kuuluisaa riskinottoa, jota firmat kilpailutilanteessa harrastaa. Flash Forward itsessään vaikutti kyllä sen verran koukuttavalle sarjalle, että mua ei paljon noi mainokset haitannut, meinaan katsoa jatkossakin
Aivan samaa mieltä! Vaikka noita kelailee, niin silti vituttaa tämä uudistus - tuntuu ettei muuta olekaan kuin mainoksia.
Ruotsin mainoskanavien katkoilla on yksi erikoinen piirre. Se että mainokset tulee aivan putkeen - jos siinä nyt yksi musta freimi ehtii vilahtaakin, mutta niin että usein ei edes huomaa mainoksen vaihtuneen. Tuli vain mieleen. Toivottavasti ei tule tänne tuo tapa (liekö laissa säädelty tämä?).
Tehkääpä nyt joku polli tästä asiasta, niin saadaa tämä selväksi. Itseäni tämä ainaki korventaa todella pahasti...
Surkea uudistus. Mutta parin vuoden päästä voimme kenties muistella miten tää systeemi oli paljon parempi, eikös jenkeissä noita mainoksia riitä tiuhempaankin esitykseen.
Ennen piti painaa topparin keltaista nappia 7 kertaa kahdella katkolla ja nyt 5 kertaa kolmella katkolla. Toisaalta tulee kyllä niin vähän digikuraa edes katsottua että ihan sama vaikka löis 5 min välein mainoksia Noh, kyllähän tuo oikeasti on melko perseestä, varsinkin kun on tottunut tuohon vanhaan systeemiin
Uudistus ärsyttää. Joudun minäkin opettelemaan uudet parametrit ZoomPlayerin hyppyloikkauksien pituuksiin. Ennen loikat olivat 60 ja 6 sekuntia, niillä opin ohittamaan mainokset nopeasti. Nyt eivät samat arvot enää toimi, menee paljon aikaa edestakaiseen hyppelemiseen. Kokeilen nyt arvoilla 100 ja 6 sekuntia, josko se toimisi paremmin. Lopullisten arvojen löytymieen menee viikkokausia. Ja mikä pahinta, katselen uutta ja vanhaa materiaalia kumpaakin, eli on löydettävä sellaiset loikkauspituudet, että ne käyvät uusiin sekä vanhoihin ohjelmiin! Eniten ärsyttää se fiilis, että "mainoskatkoja on jatkuvasti", juonen kulku katkaistaan liian usein. On olo, että mainoskatkoja on tuhat kappaletta per ohjelma. Tai oikeastaan niin, että ikuisesti jatkuvan mainoskatkomakkarapötkylän keskelle on menty piilottamaan pieniä pätkiä itse hyötyohjelmaa, ja menee kauan aikaa löytää ne rusinat pullamössön seasta eli lihanpalaset jauhotahnasta. Ennen mainoskatkot ohitettiin selkäytimellä, ne eivät jääneet mieleen mitenkään (hyvä asia henkiselle terveydelle, huono asia mainosrahoitukselle). Sai sopivan syyn käydä jääkaapilla tai vessassa. En katso livekuvaa, vain tallenteita, mutta silti mainoskatkot olivat sopiva hetki käväistä toisaalla.
laskinkohan oikein mutta ihan tuntui kuin ois olla flashforwardissa jopa neljä katkoa nyt? no siitä kai se sarjankin nimi tulee flashforwarddia vaan mainokset ohi. Mä hypin vaan minuutti kerrallaan topilla. jos sattuu ettei just satu ohjelman jatkuminen kohilleen vaan on jo menossa niin so what sitten jäi näkemättä. Ennen jaksoi kelata vielä pakilla mutta nyt kun on sata mainosta joka välissä niin ihan sama. Kohta lopetan koko tv:n kahtelun kun menee niin vaikeex. :weep:
Quote ekalta sivulta. Tämä muutos vissiin tuli nyt samalla voimaan. Tänään meni hetki ennen kuin tajusin, että kuvamateriaali tosiaan oli edellisyön NHL-ottelusta. Kun on niin tottunut pillarboxattuun NTSC->PAL suttuun. Toki aiemminkin ainakin Canal+:n kuvaa on näkynyt urheilu-uutisissa. Nyt tuossa oli tietysti Viasatin oma logo kuvassa ja sitten vielä erikseen tekstilaatikko "Viasatin kuvaa". Mahtaako tuo kohta laista koskea myös Areenaa ja vastaavia? Tähän asti kovin monen lajin kohdalla on tullut "ei lähetysoikeuksia" kun Urheiluruutua on Areenasta katsonut.
Täälläkin uusi mainostustahti ottaa päähän. Tokihan mainostuloilla kanavat elävät mutta miksi ihmeessä jo mukavasti reguloitua mainostusta ruvettiin ylipäänsä vapauttelemaan? En ymmärrä tämmöistä lakimuutosta joka hyödyttää vain mainoskanavia ja aiheuttaa ärtymystä kaikissa muissa. EDIT: Tuolla Samppan linkissä alla onkin selitystä aiheeseen: "Suomi saa pian uuden EU-direktiiviin pohjautuvan radio- ja tv-lain"
Iltalehti havainnut asian -> linkki Haastateltujen Nelosen ja MTV3:n edustajien mukaan kyse on kokeilusta, eli palautteen lähettämistä kannattanee jatkaa, vaikka rivien välistä pientä vähättelyä niiden suhteen onkin havaittavissa.
Varmasti mainittukin jo tässä threadissa, mutta eniten ärsyttää tuo tapa miten lisämainoskatko on lisätty ohjelmiin. Varsinkin uusintojen kohdalla ei ole taidettu käydä etsimässä sopivaa kohtaa mainoskatkolle. Pari kertaa olen huomannut kun on menty mainoksille kesken lauseen ja jatkettu lausetta mainosten jälkeen. Ja Bonesin uusinnassa mentiin katkolle ohjelman loputtua ja tultiin takaisin lopputekstejä varten.