Mainosten esittämistiheys muuttuu

Keskustelu osiossa 'TV-ohjelmat ja -sarjat' , aloittajana Samppa, 23.09.2008.

  1. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 425
    Saadut tykkäykset:
    10
    Näin tallentavien digiboksien aikakautena mainosten määrä tai niiden tiheys ei aiheuta minulle mitään ongelmia. :thumbsup:
     
  2. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Paitsi, että pitää "kelata" useammin joka on aika rasittavaa :OI
     
  3. MrWelles

    MrWelles Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.03.2004
    Viestejä:
    295
    Saadut tykkäykset:
    6
    Kaupallisestihan olisi järkevintä pitää useampi lyhyt katko sillä pitkän tauon aikana porukka voi häipyä huussiin/jääkaapille.
     
  4. Samppa

    Samppa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    26
    Nyt tuo mainosvälin tihentäminen on sitten otettu käyttöön. Onkohan taukojen pituutta lyhennetty sitten samassa suhteessa vai tuleeko tämä pahimmillaan merkitsemään sitä, että ohjelmia pätkitään lyhyemmiksi, jotta mainoksia mahtuu enemmän mukaan. Tuo 12 minuutin mainosaikamaksimi per tunti onneksi estänee moisen lyhentelyn.
     
    Viimeksi muokattu: 05.01.2010
  5. Kari Häkkinen

    Kari Häkkinen Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.08.2008
    Viestejä:
    1 950
    Saadut tykkäykset:
    9
    Tuli joskus vuosia sitten seurattua MTV3:n mainosten sijoittelua. Olivat ilmeisesti räknänneet ihmisten katsovan elokuvaa jonkin matkaa, ennen kuin päättävät kiinnostaako se katsoa kokonaan. Mitä pitemmälle ensimmäisen mainoskatkon malttoi lykätä, sitä suurempi mahdollisuus oli saada katsoja koukutettua. Loppua kohden katkoja selvästi tihennettiin, sillä oli todennäköistä etteivät yli tunnin elokuvaa seuranneet enää jätä katselua kesken.
     
  6. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    1
    Lasketaanko tuohon 12 minuuttiin myös se ku Maikkarilla ohjelmat alkavat järjestäin n. 5 minuuttia myöhässä että se on jo -5 minuuttia katkoista
     
  7. Johann

    Johann Guest Guest

    Liittynyt:
    17.10.2002
    Viestejä:
    642
    Saadut tykkäykset:
    0
    Suosituissa ohjelmissa olen aina tottunut hyppäämään 4-5 minuuttia eteenpäin katkoksen alkaessa. Nyt olen joka kerta joutunut hyppäämään siitä pari minuuttia taaksepäin, joten kyllä mainostauot selvästi lyhyempiä on.
     
  8. miksu

    miksu Amatööri - monella tapaa Tukijoukot

    Liittynyt:
    02.04.2001
    Viestejä:
    1 702
    Saadut tykkäykset:
    16
    Tieteellistä dataa ei asiasta ole, mutta nelosen mainoskatkot "paremmissa" sarjoissa ja leffoissa tuntuvat pahimmillaan olevan jopa 7 minuutin mittaisia. Tämä digiboksin aikajanasta tarkasteltuna. Aika mitattu suunnilleen siitä kun ohjelma katkeaa ja jatkuu, eli sisältää myös mainostunnarit + tulevien ohjelmien mainokset.

    Esim. Harper's Islandin tunnin jaksossa ohjelmaa on ollut pienimmillään noin 40 minuuttia, josta osan vie vielä kertaus ohjelman alussa. Sama vaiva on tosin monissa muissakin sarjoissa...
     
  9. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    En usko, koska "myöhästyminen" voi hyvinkin olla suunnitelmallinen ilmiö ja siinä alussa esitetään kanavan tulevaa ohjelmistoa, ja koska itse pääohjelma ei edes ole alkanut, esimainoksetkaan eivät koske kohta alkavaa ohjelmaa mitenkään.

    Karrikoitu esimerkki, joka saattaa silti olla totta:

    - Klo 20:00 alkavaksi ilmotettu elokuva alkaa oikeasti vasta 20:08, tästä pisteestä lähtee käyntiin "12 minuutin laskuri".

    - Klo 21:08 elokuvaa on esitetty lain määräämät 80% ajasta eli 60 - 12 = 48 minuuttia. Mainoksia oli tunnin kuluessa yhteensä ne sallitut 12 minuuttia.

    - Klo 21:52 elokuva loppuu, tämän 44 minuutin aikajaksossa itse elokuvaa oli 80% eli 35'12" verran, mainoksia 8'48". Nyt alkaa taas "elokuvaan kuulumattoman" kanavamainonnan ja muun mainonnan rypäs.

    - Klo 22:00 alkavat Kymmenen Uutiset.



    Nimellisesti 2 tunnin pituiseen aika-alueeseen saatiin mahtumaan vain 1:23'12" pituinen elokuva. Jos elokuva oikeasti on pidempi, yli 1:26'40" mittainen (24 Hz materiaali esitetään 25 Hz tahdilla eli teatterissa 1:26'40" pitkä leffa kestää televisiossa 1:23'12"), silloin sitä on leikelty, jotta se mahtuisi sille suunniteltuun aikarakoon.

    Esimerkiksi jos kyseinen juuri lähetetty leffa oli muinoin leffateattereissa 90 minuuttia eli 1:30'00", sen kuuluu olla televisiossa 1:26'24" pituinen. Ja jos leffa siis olikin äsken vain 1:23'12" pitkä, jonnekin katosi 3'12" tv-lähetysaikainen osuus, filmiä siis hävisi 3'20" eli 200 sekuntia eli 4800 freimiä. Nämä freimit makaavat pöllölaakson lattialla, niin sanotusti. Eivät ikinä päässeet ihmisten nähtäväksi.

    HUOM: vaikka leffa siis lähti käyntiin 8 minuuttia myöhässä, kummasti Kympin Uutiset eivät alkaneetkaan 8 minuuttia myöhässä, eli "myöhästely" on tahallaan suunniteltu kieroilukeino lakien kiertämiseksi.

    Vaikka 2 tunnin aikajaksoon siis saisi mahtumaan 80% puhdasta elokuvaa, 96 minuuttia tv-lähetystä itse elokuvaosuudelle (100 minuutin pituinen leffa teatterissa), käytännössä ei saa mahtumaan, koska "vahingossa myöhästyttiin" leffan aloituksessa. Toistuvasti. 365 päivänä vuodessa. Puolet ohjelmista vahingossa myöhästyy, ellei jopa kaikki ohjelmat, uutisia lukuunottamatta.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 05.01.2010
  10. Biini

    Biini Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.02.2003
    Viestejä:
    581
    Saadut tykkäykset:
    8
    Amazing racessa on niin hektinen tahti muutenkin, että yksi katko lisää ei onneksi haitannut missään :D
     
  11. opelman

    opelman Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.10.2007
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    64
    Mitä väliä sillä on että ohjelmissa on mainoksia? toinen vaihtoehto ettei näy ohjelmia ollenkaan? Todennäköisesti jossain vaiheessa alkaa pyöriä mainokset ohjelman päällä.
     
  12. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 425
    Saadut tykkäykset:
    10
    Kyllähän tämä muutos vähän ärsyttää, varsinkin kun en ole vielä oppinut kelaamaan oikein noita uusia lyhyempiä mainostaukoja. No, kaippa sitä vielä jonakin päivänä oppii kelaamaan yhtä hyvin nämä lyhyet katkot kuin noi pitkätkin aikoinaan.
     
  13. glbt

    glbt Guest Guest

    Liittynyt:
    25.11.2009
    Viestejä:
    65
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ai vielä lisää?

    Kerran kun katsoin yhden, tunnin mittaisen ohjelman ja elokuvan niin laskeskelin, että katsoin lähes tunnin mainoksia :OI
    Ja nyt kun tuli vielä lisää mainoksia niin rupeaa vähän kypsyttään.

    Kieltäisivät nyt edes ne aktiviamainokset. Niitä olen nähnyt pitkästi toistasataa kappaletta... :OI
     
  14. Samppa

    Samppa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    26
    Johan ne jo osin pyörivätkin, kun tulevia ohjelmia aina silloin tällöin mainostellaan popupeilla ruudulla. Nelosella on myös ärsyttävä tapa lopputekstien aikaan täyttää ruutua tiedolla tulevista ohjelmista, elokuvia katsoessa moinen häiritsee.

    Tiedä sitten onko noista saatava hyöty todellakin suhteessa suurempi kuin katsojille aiheutettu ärtymys.
     
  15. erep

    erep Guest Guest

    Liittynyt:
    28.11.2006
    Viestejä:
    1 534
    Saadut tykkäykset:
    0
    kyllä sä totut kun jenkeissä 300 miljoona katsojaa on tottunut suhteeseen 18 min mainosta
    ja 42 min ohjelmaa
     
    Viimeksi muokattu: 05.01.2010
  16. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Joissain (reality) jenkkisarjoissa on erittäin huono hyötysuhde. Jos sarjassa on 7 kpl 6 minuutin osuuksia, niin:

    1. osuus: kerrataan viime jakson tapahtumia 1 minuutin ajan. Sitten 4'30" itse hyötyohjelmaa, sitten kerrotaan 30" ajan mitä kohta tapahtuu mainoskatkon jälkeen.

    2. osuus: kerrataan ennen katkoa olleita tapahtumia 30" ajan. Sitten 5' itse hyötyohjelmaa, lopuksi kerrotaan 30" ajan mitä tapahtuu mainoskatkon jälkeen.

    3. osuus: kertausta 30" ajan, ohjelmaa 5' ja perään 30" tulevan ennakointia.

    4. osuus: kertausta 30" ajan, ohjelmaa 5' ja perään 30" tulevan ennakointia.

    5. osuus: kertausta 30" ajan, ohjelmaa 5' ja perään 30" tulevan ennakointia.

    6. osuus: kertausta 30" ajan, ohjelmaa 5' ja perään 30" tulevan ennakointia.

    7. osuus: kertausta 30" ajan, ohjelmaa 4'30" ja perään 1' seuraavan jakson ennakkopalasia.



    Uutta järkevää ohjelmaa 42 minuutin jaksossa on ainoastaan 34 minuuttia. 8 minuuttia lisäksi kulutetaan saman toistoon ja tulevan/aiemman jakson maistiaisiin.
     
  17. opelman

    opelman Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.10.2007
    Viestejä:
    1 649
    Saadut tykkäykset:
    64
    Niin mutta sillai saa siihen ohjelmaan paljon pituutta vähällä asialla. Kuten määkin kun jätin tuon sun tekstin tuohon kokonaan oikeastaan mitään asiaan itse lisäämättä. Eilen tuota just funtsittiin kun jimiltä tuli police tai joku. Mainostettiin tulevaa kliimaksia ohjelman aikaan 3-4 kertaa. Ja sitten vielä vähän väliä kertaus. Kai se on tarpeen kun ihmiset harrastaa kanava surffausta niin äkkiä kertoa asia että saavat jäämään ees vähäx aikaa kanavalla. Tai sitten usalaiset ovat vaan niin saakutin tyhmiä.
     
  18. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Suomessa nähtävät jenkkijaksot on onneksi leikattu hieman paremmin, turhaa toistoa ei ole hermoja raastavan paljon, hieman toistoa kyllä on. Joko ohjelmat leikataan täällä uudelleen (poistetaan turha kertaaaminen) tai sitten jenkit myyvät jaksot eri tavalla leikattuna muualle maailmaan. Muualla kun ei taida olla 6 minuutin välein mainoskatkoja, kuten siellä on, eikä tarvetta valtavalle kertaamisen määrälle.


    Miten meneekään sarja 24 jenkkilässä katsottuna, ehkä siellä SELOSTAJA PUHUU ja näemme kertauspätkiä, tässä pieni ote keskeltä ohjelmaa:

    Nyt mennään katkolle, katkon jälkeen Jack Bauer aikoo listiä viisi vihollista, pysy kanavalla!

    ---mainoksia---

    Tervetuloa takaisin. Näimme aiemmin, miten Jack Bauer käveli talon sisälle ja nyt hän aikoo mennä listimään viisi vihollista, katsotaan miten siinä käy, ohjelma jatkuu!

    Nyt mennään katkolle, katkon jälkeen Jack Bauer aikoo listiä kolme vihollista, pysy kanavalla!

    ---mainoksia---

    Tervetuloa takaisin. Näimme aiemmin, miten Jack Bauer käveli talosta ulos, hän aikoo seuraavaksi mennä listimään kolme vihollista, katsotaan onnistuuko Jack, ohjelma jatkuu!

    Nyt mennään katkolle, katkon jälkeen Jack Bauer aikoo levätä hetken, mutta onnistuuko se? Pysy kanavalla!

    ---mainoksia---

    Tervetuloa takaisin. Näimme aiemmin, miten Jack Bauer käveli kahvilaan, hän aikoo seuraavaksi juoda kupin kahvia, katsotaan onnistuuko lepohetki, ohjelma jatkuu!

    Nyt mennään katkolle, katkon jälkeen Jack Bauer aikoo juosta vessaan, koska kahvia äsken kaatui housuille ja kilin kellejä kuumottaa. Älä missaa järkyttävää vessakohtausta!

    ---mainoksia---

    Tervetuloa takaisin. Näimme aiemmin, miten Jack Bauer kaatoi kahvia housuilleen, hän aikoo seuraavaksi vessassa pyyhkiä kahvit pois, katsotaan onnistuuko se, vai odottaako vessan oven takana aseistettu vihollinen... ohjelma jatkuu!



    Ja niin edelleen, varmaan tajuatte yskän. Minulta menisi hermo tuollaiseen paapomiseen. Ihan itse haluan katsoa tapahtumat ja yhteen kertaan riittää. Ilman kertauksia, ilman selostajaa.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 06.01.2010
  19. gaston

    gaston Käyttäjä

    Liittynyt:
    23.10.2001
    Viestejä:
    3 485
    Saadut tykkäykset:
    80
    Tv-Viisi teki tuota joulun alla joissain ohjelmissa, erittäin ärsyttävää, jää kyllä ohjelmat katsomatta jos yleistyy.
     
  20. ZED

    ZED Mitä kävi, ketä tietää? Tukijoukot

    Liittynyt:
    19.03.2002
    Viestejä:
    3 588
    Saadut tykkäykset:
    216
    Tuli tuossa juuri mulkoiltua illan CSI ja täytyy myöntää että tämä uudistus ajaa uudistamaan myös omaa katsontakäytäntöäni. Tähän asti olen vielä katsonut joitakin kaupallisten kanavien ohjelmia "livenä", mutta tästä lähtien todennäköisesti kierrätän kaikki kiintolevyn kautta.

    Mikähän idea tai olettamus tässä mainostaukojen lyhentämisessä ja määrän lisäämisessä varsinaisesti on takana?

    Tallentavien eli kiintolevyllisten digivastaanottimien määrä kasvaa jatkuvasti ja tällainen kikkailu todennäköisesti vähentää ennestään mainosten katsomista kun liikkuminen aikajanalla on niin helppoa. Niiden kohdalla joilla ei tallentavaa vastaanotinta ole, saattaa käydä jopa niin että ärsyyntyminen suoraan mainostajia kohtaan nousee ongelmaksi.

    Kaipa tätä muutosta koskien on jonkinlainen markkina tms. tutkimus tehty etukäteen, mutta jotenkin epäilen ettei reaalimaailmassa mainostajien tai kanavan asema näillä eväin ainakaan parane.