SonyTV takuu ja huolto (clouding)

Keskustelu osiossa 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' , aloittajana Touhori, 11.11.2009.

  1. Touhori

    Touhori Guest Guest

    Liittynyt:
    12.10.2005
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itsellä alkaa olemaan mitta täysi Sonyn KDL-46W5500-mallin pilveilyä ja edessä on vaihto/korjausrumba.

    Olisin kysynyt muilta käyttäjiltä, kuinka teille on käynyt vastaavassa tilanteessa. Onko myyjäliike suostunut vaihtamaan tv:n virheettömään tai toiseen tuotteeseen vai onko ohjeena ollut asioida Sonyn keskushuollon kautta?

    Kaikki pilvelyilyyn liittyvät palautuskokemukset kiinnostaisivat.
     
  2. geecb

    geecb Guest Guest

    Liittynyt:
    08.02.2005
    Viestejä:
    646
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jos ostohetkestä on kulunut useampi viikko, niin todennäköisesti myyjäliike mieluummin pyrkii korjaamaan tuotteen kuin vaihtamaan sen uuteen.
     
  3. ja5u

    ja5u Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2008
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    on kanssa huoltoa/vaihtoa vailla. :mad:

    Otin suoraan yhteyttä paikalliseen radio- ja tv-huoltoon, josta totesivat jokseenkin tylysti, että eihän sitä mitenkään tieteellisesti voi mitata eikä sille ole mitään teknistä standardia tms. *askaa ja antoivat ymmärtää että turhaan vikisen. :thumbsup:

    Katotaan nyt mietin äijän käyn, kuittikin on hukkapiilossa, joten eivät senkään takia olleet kovin innostuneita huollosta...:rolleyes:

    mutta että sen verran sanon jotta melkosta *askaa myyvät. Voisivat Sonyllä lyödä myös markkinointi osastolla mainoksiin samanlaiset kuvat!:mad: Jos tuo on kerran heidän mielestään se laatutaso mitä haluavat tarjota.
     
    Viimeksi muokattu: 14.11.2009
  4. Raitzi

    Raitzi Guest Guest

    Liittynyt:
    26.09.2007
    Viestejä:
    241
    Saadut tykkäykset:
    0
    "että eihän sitä mitenkään tieteellisesti voi mitata" No aivan varmasti voi valoisuusmittarilla. Vaadi ainakin hinnan alennus jos et muuhun sotaan kehtaa ryhtyä.
     
  5. Touhori

    Touhori Guest Guest

    Liittynyt:
    12.10.2005
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minusta Sonyn on aivan turha selittää, että valovuoto olisi ominaisuus. Ominaisuus on asia, jota esiintyy saman tuotteen kaikissa kappaleissa ja näin ei tämän palstan mukaan asia ole vaan valovuodottomiakin yksilöitä on. Tällöinhän kyseessä on viallinen tuote.
     
  6. ja5u

    ja5u Guest Guest

    Liittynyt:
    29.12.2008
    Viestejä:
    12
    Saadut tykkäykset:
    0
    otin yhteyttä paikalliseen huoltoon.

    Olivat edelleenki sitä mieltä, että turhaan vikisen. Sanoivat, että jos se ei tavanomaisessa television katselussa haittaa, niin turha valittaa.

    Tästä päästäänkin siihen, että mitä on tavanomainen television katselu. Mielelläni keskustelisin asiasta huollon tai Sonyn kanssa.

    Tänä päivänä television rooli on siinä määrin muuttunut, että ei voida olettaa niin, että sen tulisi palvella vain televisiolähetysten vastaanotossa ja tarjota kuva sellaisena kuin se on.

    Sonylta löytyy xmb:t, liittimiä vaikka muille jakaa ja mitä ihmellisimpiä tukia kuten dlna, jonka avulla voidaan toistaa ja näyttää ruudulla kaikenlaista, joten televisiota käytetään todellakin paljon muuhunkin kuin tavanomaiseen katseluun ja sen ominaisuudet myös edustavat tätä ajatusta.

    Ei se *erkele ole siitä kuvan sisällöstä kiinni onko paneelissa vikaa vai ei! Eli sama se sille paneelille, onko kyseessä värikäs tai musta kuva, sen pitää vain toistaa se oikein!
     
  7. Raitzi

    Raitzi Guest Guest

    Liittynyt:
    26.09.2007
    Viestejä:
    241
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ongelma on siinä että standardeissa asialle ei ole määritelty mitään rajaa, kun ennen ei kukaan arvannut että tälläistäkin voi olla. Ota yhteys kuluttaja-asiamieheen.
     
  8. Repomies

    Repomies Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.09.2007
    Viestejä:
    111
    Saadut tykkäykset:
    0
    Entäs standardin sijaan television tekniset tiedot? Televisiolle luvataan dynaamiseksi kontrastiksi 100 000:1, joka ei taida toteutua jos paneelissa on pilveilyä? Tällöinhän tavara ei vastaa määrityksiään ja olisi viallinen.
     
  9. Touhori

    Touhori Guest Guest

    Liittynyt:
    12.10.2005
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kovin nihkeää on Sonyn asiakaspalvelu, kun viikossa ei ehtitä edes vastaamaan mistä löytyy lähin valtuutettu huoltopiste ja onko huoltopiste velvoitettu noutamaan ja palauttamaan television.

    Kyllä minä menen tässä clouding-asiassa lopulta vaikka kuluttajariitalautakuntaan asti, jolloin asialle saadaan ennakkotapaus.
    Kuluttajariitalautakunnan lomake löytyy muuten osoitteesta http://www.kuluttajariita.fi/dokumentit/fi/valitus-tavarasta.pdf
    Lienee hyvä informoida myös kauppiasta, jotta asia ei tule sille puolelle yllätyksenä. Mitään hävittävää ei tässä kuluttajalla ole.
     
  10. Taimen

    Taimen Guest Guest

    Liittynyt:
    20.11.2009
    Viestejä:
    43
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse olen lähes samassa tilanteessa kuin Touhori.
    Ostin KDL-46W5500 elokuussa, ja valovuodot on molemmissa yläkulmissa noin 10cm matkalla sojottamassa paneelin keskustaan päin.
    Vika tulee esiin vasta laitteen lämmetessä, noin reilun tunnin yhtämittaisen katselun jälkeen. Kylmiltään valovuotoa ei huomaa.

    Otin viasta muutamia kuvia, ja lähetettyäni kuvat valovuodosta myyjäliikkeeseen, myyjäliike ohjasi hoitamaan asian pääkaupunki seudulla toimivan Sony valtuutetun huoltofirman kanssa, jonne myös lähetin ottamani kuvat. Myyjäliikkeestä sanottiin suoraan ettei laitetta voi vaihtaa.

    Kun sitten soitin pari päivää myöhemmin huoltofirmaan, niin oli vastaus se, että Sonykaan ei laitetta tule vaihtamaan, mutta tarjoaa kyllä huoltotarkistukset, ja jonkinlaisen "purku-kasaus" toimenpiteen, mikä ehkä korjaa vian tai sitten ei. Ja valtuutetusta huollosta sanottiin suoraan, että Sonyn vastaus huoltotoimenpiteen jälkeen tulee todennäiksesti olemaan joka tapauksessa se että laite toimii niin kuin pitääkin, huolimatta siitä korjaantuiko valovuoto oikeasti vai ei. :OI

    Itse olen tässä nyt vähän kahden vaiheilla että jaksanko laitetta alkaa huoltoon kiikuttamaan(tod.näk.turhaan), vai katsonko jatkossa elokuvat valoisammassa huonevalaistuksessa, esim. joku kattovalaisin päällä. Itseäni vika vaivaa lähinnä vain kun elokuva-käytössä hämärässä tai pimeässä huoneessa. Toki on tämä silti hieman outoa, kun kyseessä on kuitenkin ~1500€ laite.

    Postailkaahan tänne, että kuinka teidän tapaukset on edenneet.
    Kiinnostaa myös tietää että mitäköhän mieltä kuluttajaneuvonta/riitalautakunta tälläisistä tapauksista on. :confused:
     
  11. Buckley

    Buckley Uusi jäsen

    Liittynyt:
    29.04.2005
    Viestejä:
    513
    Saadut tykkäykset:
    6
    Pakkohan tänne on oma tarina jakaa. Ja tämä on lyhyt versio: n.kuukausi sitten sain purettua lokakuussa 2008 tehdyn kaupan Sonyn 40W4000 lcd-tv:stä jossa oli valovuotoa. Tv kävi kolme kertaa huollossa, kuluttajaneuvoja kertoi myöhemmin, että kaksi huoltokertaa on maksimi, sitten tuote pitää vaihtaa tai kauppa purkaa.

    Kaksi ensimmäistä huoltokertaa ei vaikuttanut valovuotoon mitenkään, joten vaadin, että tv:n paneeli vaihdetaan. No, paneeli vaihdettiin ja vuoto oli moninkertaisesti pahempaa! Eikun taas hirveä email-kampanja pystyyn ja viestiä myyjälle ja maahantuojan huoltopäällikölle. Myyjä ei ottanut mitään kantaa(ei edes vastannut) ja maahantuoja sanoi, että valovuotoa ei ole tarpeeksi kaupan purkamiseen ja asia on heidän osalta loppuunkäsitelty. Siinä vaiheessa alkoi hermot mennä toden teolla. No olihan ne menny montaa kertaa ennen tätäkin...

    Tässä vaiheessa päätin unohtaa myyjän ja maahantuojan edustajat kokonaan ja päätin olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan. Nyt elettiin siis jo alku syksyä 2009 eli kaupasta olisi pian kulunut vuosi.

    Kuluttajaneuvonnassa sattui olemaan erittäin avulias henkilö langan päässä. Ei kyllä ollut koskaan kuullutkaan mistään valovuodosta mutta pyysi lähettämään valokuvat ongelmasta ja lupasi näyttää ne jollekin asiantuntijalle. Meni pari viikkoa ja tuli viesti jossa kerrottiin että asiantuntijan epävirallisen lausunnon mukaan kyseessä saattaa hyvinkin olla vika eikä ominaisuus. Tässä vaiheessa kivi putosi sydämeltäni. Tiesin, että kauppa tultaisiin purkamaan tai saisin vähintään uuden laitteen tilalle.

    Sovittiin, että henkilö sieltä virastosta olisi yhteydessä myyjäliikkeeseen. Viesti sieltä kuului, että kauppaa ei todennäköisesti pureta mutta myyjä jäi vielä miettimään. Jos kauppaa ei purettaisi, kehotettiin viemään asia kuluttajariitalautakuntaan. Kuluttajariitalautakunnassa juttujen keskimääräinen käsittelyaika on n.10kk.

    Meni viikko, myyjä soitti ja kertoi, että olemme päässeet maahantuojan kanssa yhteisymmärrykseen ja, että kauppa purettaisiin. Kiikutin vuoden vanhan tv:n takaisin, otin rahat ja juoksin. Pitkän ja tarkan harkinnan jälkeen olohuoneessa komeilee Panasonicin 42G10-plasma. Ja voin kertoa, ei ole valovuotoa:D. Kovasti yritti myyjäliikkeen päällikkö tehdä vielä kauppaa kanssani joka tuntui suorastaan törkeältä ajatellen miten huonosti he olivat reklamaatio asiaa hoitaneet. En todellakaan ostanut uutta tv:tä siitä liikkeestä. Kyseessä on siis suuri(n) suomalainen päivittäistavara-kauppaketju.

    Tuntuu hölmöltä, että vielä kaupan purun jälkeenkin harkitsin Sonya, niin tiukassa on se Sonyn laatuleima aivoissa. Päädyin Panaan eikä harmita yhtään, päinvastoin.
    Minulla on vielä Sony-tuotteita kotonani, eivät ne kaikki ole paskoja mutta paljon saa tapahtua ennen kuin kannan Sonyn-television kotiini.

    Tässäpä minun tarinani lyhykäisyydessään.Toivon, että siitä on hyötyä niille jotka vielä tappelevat valovuoto-ongelman kanssa. Minulla siihen meni vuosi, välillä meinasi usko loppua mutta kyllä kannatti tapella.Ja jutun ydinhän on: valovuoto ei ole ominaisuus, se on vika.

    Aiheeseen liittyen kaveri laittoi juuri hauskan videon. Moni on tuon nähnyt, itse näin eka kerran juuri äsken. Tässä kaikille sonylaisille:

    http://www.youtube.com/watch?v=8AyVh1_vWYQ
     
  12. tkay

    tkay Guest Guest

    Liittynyt:
    28.11.2005
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0
    Meillä pari vuotta vanha KDL40-S3000 teki ruudun vasempaan alareunaan n. 15x20 cm alueen, jolla kuvan ollessa vaalea erottuu himmeästi jonkinlainen ruutu/verkkokuvio. Huoltoliike vaihtaa tuotevastuun piikkiin toosaan uuden panelin, mutta työt (138,-) pitää maksaa itse. Ensi viikolla pitäisi olla valmista.
     
  13. lanchez

    lanchez Uusi jäsen

    Liittynyt:
    31.01.2009
    Viestejä:
    202
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mielestäni tuota huoltokuluakaan ei pitäisi joutua itse maksamaan, mutta saatan toki olla väärässä.
     
  14. suffeli

    suffeli Guest Guest

    Liittynyt:
    02.12.2004
    Viestejä:
    98
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse ostin juuri saman telkun kesäkuussa. Aluksi en nähnyt valovuotoa ollenkaan kun ulkona oli aina niin kirkasta. Sitten vasta parin päivän päästä sain viuhkat näkyviin, molemmissa yläkulmissa n.10cm. Itse pidin jopa sitä niin pienenä vikana, etten jaksanut alkaa siitä murehtimaan. Totuus on kuitenkin se, että vika tulee esiin aika harvoin.

    Joku oli jossain kommentoinut, että ajan myötä ne saattaa hieman parantua. Vähän sitä toivoinkin. Noh, nyt on 5kk takana ja vikaa ei juurikaan enää ole! Ainakaan niillä kuvasäädöillä mitä käytän, niin vikaa ei näy oikeastaan koskaan.
     
  15. Pulse+

    Pulse+ Käyttäjä

    Liittynyt:
    11.03.2004
    Viestejä:
    632
    Saadut tykkäykset:
    95
    12/2008 ostettu 46W4500. Valovuotoa esiintyy laitteen lämmettyä, yleensä yläkulmista, joskus alhaallakin. Asetuksilla (ja MUTU, että liinalla hieronta auttaa joskus) sen saa jonkin verran piiloon, niin ettei asia pahemmin häiritse, paitsi henkisesti :). Itse en ole jaksanut lähteä asian takia tappelemaan, mutta sen verran asia kuitenkin harmittaa, että seuraava televisio ei todellakaan tule olemaan Sony.
     
  16. tkay

    tkay Guest Guest

    Liittynyt:
    28.11.2005
    Viestejä:
    42
    Saadut tykkäykset:
    0

    Olin yhteydessä asiasta myyjäliikkeeseen, huoltoliikkeeseen ja Sonyn tuotetukeen, mutta tuosta eivät alkaneet tinkimään. No, jahka saadaan laite kotiin ja lasku maksettua, niin teemme asiasta reklamaation. Katsotaan, kuinka pitkälle pitää mennä..
     
  17. Taimen

    Taimen Guest Guest

    Liittynyt:
    20.11.2009
    Viestejä:
    43
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko telkkusi käynyt vielä huollossa?
    Jos on, niin auttoiko huoltokäynti valovuotoihin?
     
  18. Taimen

    Taimen Guest Guest

    Liittynyt:
    20.11.2009
    Viestejä:
    43
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä eräät asetukset W5500:lle joilla saa nämä rasittavat yläkulmien valovuodot melko hyvin piiloon:

    Eco mode: Low
    Backlight: Himmeässä leffa-valaistuksessa 1-2, ja päivän valossa 3
    Contrast: 75
    Brightness: 65(Jos Backlight 1), 60(Jos Backlight 2) ja 55 (Jos Backlight 3)
    Colour: 53-56 (Jos Brightness 60-65 ja backlight 1-2) ja 52 (Jos Brightness 55 ja backlight 3)
    Colour Temp: Warm 2
    Advanced Settings: kaikki OFF ja Gamma -1
    White Balance: R Gain -6, B Bias -5, ja muut 0.

    Nämä on toki hieman kompromissi asetukset siinä mielessä, että valkoisen taso ei ole ihan täysin silmiin pistävän kirkkaan valkoinen, koska taustavalo on pienellä ja Eco mode=Low. Mutta eipähän **tuta kulmien valoduodot niin paljoa.
     
  19. Legge

    Legge Guest Guest

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    666
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuluttajaviraston kanta:

     
  20. Touhori

    Touhori Guest Guest

    Liittynyt:
    12.10.2005
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    En ole viitsinyt toistaiseksi tehdä mitään, kun samalla kun aloin meuhkaamaan asiasta täällä, alkoi valovuoto-ongelma vähentyä (vai luulenko vain?).
    Selkeästi valovuotoon vaikuttaa se, kuinka kauan televisio on päällä eli valovuoto lisääntyy sen myötä mitä pidempään tv on auki.

    Omassa tapauksessani Tekniset-ketjun myyjä ei suostunut ottamaan televisiota takaisin vaan lopullinen kehoitus oli mennä huollon kautta. Sonyltä yritin pariin kertaan kysellä oikeaa huoltoliikettä tällä paikkakunnalla, mutta sieltä kukaan ei vaivaudu vastaamaan.

    Onhan tässä vielä takuuaikaa jäljellä jos tuo asia alkaa liiallisesti häiritsemään (kuten se joillekin varmasti tekee). Otin myös yhteyttä kuluttajavirastoon, jos he perehtyisivät näiden LCD-televisioiden valovuotojuttuihin ja vinkkasin heille tutustuttavaksi tätä ketjua. Voipi olla silti niin spesifi ongelma ettei jaksa kuluttujavirastoa kiinnostaa.