SVS Audyssey AS-EQ1

Keskustelu osiossa 'Kotiteatterin äänentoisto' , aloittajana Maverick, 21.06.2007.

  1. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt kuuluu hyviä uutisia EQ-rintamalta: SVS on lanseeraamassa vielä tämän vuoden aikana otsikon nimisen, aikatasossa korjaavia FIR-suotimia hyödyntavän subbari-EQ:n.Hintaa on esitteessä kaavailtu 750 $:n verran.

    Linkki PDF-esitteeseen

    Onko tässä vuoden kovin audio-julkistus... ? :thumbsup:
     
  2. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Jaj. Voipi olla kova juttu, jos on toteutettu kunnolla (vrs. Velodyne SMS-1:n alarajataajuudeen heittely).
     
  3. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 363
    Saadut tykkäykset:
    3
  4. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 976
    Saadut tykkäykset:
    339
    Sikäli kun olen avforumsin puolelta lukenut, niin Anti-Mode hoitaa saman asian halvemmalla.
     
  5. Groke

    Groke D'oh! Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    18.08.2005
    Viestejä:
    2 651
    Saadut tykkäykset:
    1
    Todennäköisesti on Velodyneä parempi ja toisin hinnoiteltuna kenties olisi kovakin hitti. Mutta veikkaan nyt käyvän niin kuin Velodyne SMS-1:lle. Eli ihan kiva laite, mutta aniharva tuollaista taitaa kuitenkaan ostaa, jäänee siis useinkin kaupan hyllylle pölyttymään. Norjasta tilattaessa tarjoushintakin on ~800 € postikulujen kanssa. Normaalihinta on vielä monta kymppiä enemmän. En pongannut tekstistä tai kuvistakaan kauko-ohjainta, luulisi tuohon hintaan sellaisenkin kuuluvan, Velodynen tapaan.

    Onko noin kovalle hinnalle siis jotain asiallisia perusteita? Eli onko joku testaaja jo tutustunut laitteeseen tarkemmin? PDF:n mukaan perustoiminta on likimain sama kuin Anti-Modessakin (aikatasossa korjaavia FIR-suotimia), mitään mullistavaa en esitteestä pongannut. Vain sen, että kaksi erillistä subbaria saa kiinni, mutta toisaalta hintakin on yli kaksinkertainen kahteen Anti-Modeen verrattuna.
    Ehkä minulta jäi nyt joku juttu huomaamatta ja siksi tuo hinta niin kovasti kauhistuttaa. Ehkäpä Audyssey nostaa hintaa mersunmerkin tapaan? Onhan se myyntivaltti AV-vahvistimissakin, vaikka useimmiten käytännössä onkin varsin onneton tekele automaattiseksi ekvalisaattoriksi (siis hifistin näkövinkkelistä).


    Kilpailijoista

    SVS:ää simppelimpi (ainakin ominaisuuksien lukumäärän suhteen), pienikokoinen, mutta edelleen täysautomaattinen Anti-Mode 8033B maksaa ~275 € kotimaisesta hifiliikkeestä ostettuna.
    Toinen, tosin monille hieman liian "insinöörimäinen" vaihtoehto olisi BFD. Kaapeleista, liittimistä yms. vermeistä riippuen mittaussetin saa allekin 200 eurolla, ainakin jos tyytyy huokeaan dB-mittariin, laatumikrofonin ja esivahvistimen sijasta (riittää kyllä bassojen mitaukseen). Ilmaisen Room EQ Wizard-ohjelman ansiosta edelleen asiallinen ratkaisu. Tosin ilman MIDI-kaapelia "puoliautomaattinen", eli ohjelma vain kertoo, että mitkä asetukset tulee käsin BFD:een asettaa. Eräs ongelma on se, että voi joutua ostamaan uuden äänikortin, koska emolevyn integroitu viritys ei välttämättä toimi --> nostaa kokonaishintaa.
    Ilman REWS-ohjelmaakin voi BFD:ää käyttää, mutta se menee jo melkoiseksi välineurheiluksi (vaatii tsiljoona mittausta ja uudelleensäätöä), mikäli samaan äänenlaatuun tähdätään.

    Hifimaailman testissä nuo kaksi arvosteltiin korjauksensa tarkkuuden osalta tasaväkisiksi, kuuntelutestinkin jälkeen. Vaikkei BFD:ssä olekaan kuin "vain" parametrinen ekvalisaattori, tosin melko tarkka ja laadukas sellainen. Velodyne SMS-1:stä tosiaan löytyi jotain rutisemisen aihetta, en muista enää tarkemmin. Muistaakseni tuon jutun kirjoitti kaikille plazalaisille tuttu zipman, eli mistään MikroBitti-tasoisesta arvailusta ei ollut kyse.
     
  6. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Audysseyn korjaimen saa autohifipuolella Alpinen yhteensopiviin laitteisiin 150€:lla, joten kyllä se SVS:n ylihinta on vain tylysti laitteen katteeseen laitettu.
     
  7. petrive

    petrive Uusi jäsen

    Liittynyt:
    06.10.2005
    Viestejä:
    126
    Saadut tykkäykset:
    6
  8. kumina

    kumina Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.02.2005
    Viestejä:
    82
    Saadut tykkäykset:
    1
    Onko kennelläkään kokemuksia molemmista. Jos on 2 subbaria niin kumpiko laite olisi parempi? Tekevätkö molemmat samalla tavalla korjaukset. Isoimmat erot laitteiden välillä lukuunottamatta hintaa?
     
  9. Jame

    Jame Guest Guest

    Liittynyt:
    06.05.2005
    Viestejä:
    41
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oli Hifimaailmassa 1/2010 hyvä arttikkeli kyseisetä vermeestä. Itse tilasin EQ1:sen viime sunnuntaina, pitäisi ensi viikolla saapua. Minulla on tällä hetkellä anti-mode käytössä jonka hankin kun oli 1kpl Monolith vielä käytössä toimivat hienosti keskenään.

    Myin monon viime vuonna pois ja ostin 2kpl BK-200xls jotka sopivat sisutukseen paremmin ja tuottavat ihan tarpeeksi painetta minulle ja naapureille, mutta niitten säätäminen keskenään ei ole ihan niin helppoa kuin yhden supin...

    AS-EQ1 kiehtoo sen toiminta, että se osaa ohjata molempia suppareita erikseen ja yhdistää ne yhtenäiseksi, tehdä pieniä korotuksia vaimentumiin ja sen että sitä ohjataan pc:llä jolla näkee käppyrät suoraan.

    Kerron enemmän kokemuksia kunhan saan kyseisen vermeen.
     
  10. a1bert

    a1bert Guest Guest

    Liittynyt:
    29.09.2008
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joko tilanpuutteen tai väärinymmärryksen takia jutussa on puhuttu ristiin kahdesta AS-EQ1:n toimintamoodista. SVS:n suosittelema tapa käyttää kahta subbaria on one-in-two-out, jossa vain subien vaiheet täsmätään ja sen jälkeen equtetaan ne yhtenä systeeminä (tämä on normaali Anti-Moden käyttötapa monen subbarin kanssa lukuunottamatta viiveiden säätöä).

    Toinen moodi on vain kahden diskreetin subikanavan (eli 7.2) käyttäjille, jolloin AS-EQ1 equttaa kanavat täysin erillisinä (vastaa kahta Anti-Modea).

    Kiinnostavaa kuulla kokemuksiasi.
     
    Viimeksi muokattu: 14.01.2010
  11. Jame

    Jame Guest Guest

    Liittynyt:
    06.05.2005
    Viestejä:
    41
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miten 1kpl Anti-Mode voi säätää kahden subbarin vaiheet ja voimakkuudet keskenään kun siinä on vain yksi lähtö (pois lukien se 180 astetta kääntävä lähtö)? Singnaalihan tulee samaanaikaan molempii, se vain tasoittaa niistä molemmista suurimmat piikit pois, mutta ei se osaa erotella subbareita.? Eli pitäisi eka säätää erillisellä mittarilla subbarit yksitellen eri pisteistä että niissä ois samat vaiheet ja voimakkuudet joka on aika hankalaa puuhaa, sitten yhdistän ne antimodeen joka tasoittaa korostumat.

    EQ1 ajaa eka A subbarin testin jonka jälkeen B subin, jonka jälkeen se osaa laskea tarvittavat korjaukset molempiin tarvittaessa erilaiset, niin että käppyrä oisi mahdollisimman viivasuora kuuntelupaikalla. Tämmöinen ei onnistu kahdella Anti-Modella koska ne eivät kommunikoi keskenään millään tavalla.

    Toinen toimintamalli on se että voin kalibroida yhden subin olohuoneeseen ja toisen vaikka makkariin eri periaatteessa 2kpl anti-modea käytössä.
     
    Viimeksi muokattu: 15.01.2010
  12. a1bert

    a1bert Guest Guest

    Liittynyt:
    29.09.2008
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miksi yleensäkään pitäisi?

    Ei ole oikeastaan yhtään syytä säätää subbarien äänenvoimakkuussäätimiä eri kohtiin, päinvastoin. Kahdella (samanlaisella) subilla kannattaa aina säätää niiden volumenapit samaan kohtaan keskenään (gain matching). Tällöin toinen subi ei säröydy ennen toista ja saavutetaan suurin mahdollinen käyttökelpoinen dynaaminen alue.

    Kahden subin keskinäisellä vaihesäädöllä saadaan aikaan vaimentumien ja korostumien pientä liikettä huoneessa, mutta viiveiden säätäminen samaksi ei automaattisesti estä vaimentumien osumista kuuntelupaikalle.

    Vaihe/viivesäätö subisysteemin (subien yhteisvaikutus) ja vahvistimen välillä on tärkeämpää, ja sen hoitaa yleensä AV-vahvistin, mahdollisesti automaattisesti.

    Jää käyttäjän vastuulle säätää volumenupit sopiviin asentoihin. Jos vaihesäätöjä haluaa virittää, riittää usein mittanauha. :)

    Subbarit ja huone ovat lineaarinen järjestelmä, jonka yhteisvaste kuuntelupaikalla/kalibrointipisteessä on ainoa merkitsevä asia. Ei Anti-Moden tarvitse välittää montako subia, mitkä volumet ja viiveet niissä on. ("tasoittaa .. suurimmat piikit pois" on muuten aika yksinkertaistettu mielikuva korjaussuodattimen toiminnasta.)

    EQ1:ssä on kaksi moodia, joista one-in-two-out-moodissa ensin täsmätään tasot (jos muistan oikein, taisi olla EQ1:n säätövara luokkaa +-3dB) ja viiveet, sitten equtetaan yhteisvaste, koska Audysseynkin kokemusten mukaan näin tulee parempi tulos kuin equttamalla subit yksi kerrallaan. Eri viivettä lukuunottamatta korjaukset ovat molemmille subeille samat (subit ja huone ovat lineaarinen järjestelmä). Tällöin luonnollisesti EQ on tietoinen molemmista subbareista, koska korjaa yhteisvastetta.

    Yhteisvasteen equttamisen tekee helpommaksi yksittäisten kanavien equttamiseen nähden se, että usean subin tapauksessa vaste on jo alkujaan suorempi, jolloin ei tarvitse tehdä niin paljon korjauksia. Tämä pätee ihan kaikkiin huonekorjaimiin ja korjaimettomiinkin systeemeihin.

    Dual-discrete-moodissa EQ1:n kanavat ovat täysin riippumattomat.

    (Eipä ole akustiikka ja signaalinkäsittely helppoa, menen itse myös vähän väliä sekaisin.)
     
  13. Jame

    Jame Guest Guest

    Liittynyt:
    06.05.2005
    Viestejä:
    41
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep kiitos selvennyksestä :)

    No ens viikolla näkee menikö rahat kankkulankaivoon :D
     
  14. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    SVS:n säätöpeli oli juuri Hifimaailmassa testissä.

    Kehut irtosi.
     
  15. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Enemmän laitteeseen perehtyneitä ja jo 1.käden kokemusta omaavia paikalla joten kysellään typeriä...

    Mitenkäs jos SVS EQ laittaisi isojen pääkaiuttimien kanssa etusen ja päätteen väliin hoitamaan huonekorjausta?

    Antimodellahan tuo kai kanssa sinänsä onnistuisi jos niitä laittaisi kaksi mutta siinä on sitten se 160Hz kiinteä alipäästö joka ei kuulu kokoäänialueen eikä edes aktiivikaiuttimen basso-osan kanssa yhteen. Osaisiko SVS tehdä asian discrete(?) moodissa sitten fiksummin? Tuleeko laitteesta miten prosessointiviivettä jos ajatellaan että kaiuttimien bassokaista on vaikkapa 200-300Hz saakka ja tuon laittaisi sitten aktiivisuotimen jälkeen ennen päätteitä pelkkien bassokanavien kanssa pelaamaan? Tuollahan sille huonekorjaukselle just on tarvetta.

    Long
     
  16. Atheris

    Atheris Guest Guest

    Liittynyt:
    11.06.2009
    Viestejä:
    176
    Saadut tykkäykset:
    0
    Joko Jame oot laitteen saanut ?
     
  17. Jame

    Jame Guest Guest

    Liittynyt:
    06.05.2005
    Viestejä:
    41
    Saadut tykkäykset:
    0
    Juu kyllä saapui.

    Päivitin heti firmiksen 3.2 versioon. Säädin kaikkien kanavien tasot samaan, tein useita kalibrointeja ympäri kämppää, kokeilin subbareita eripaikoissa yms...

    Lopputuloksena jätin subbarit (2kpl Bk xls200 mk2) samaan paikkaan missä ne on aina ollu eli pääkaiuttimien vieressä, kalibroin 7 kohdasta pääkuntelupaikasta.

    Eq tasoittaa hienosti miltei viivasuorasti 45-200Hz, joten säädin vahvarista subbarien jaon 120Hz, kun ennen oli 80Hz (Rx-V3800) ajan kaikkia muita kaiuttimia pienenä. Alle 45Hz tajuuksia se ei korottanu, joten toivon että siihen kehitetään semmoinen firmis missä oisi esim. Anti-moden Lift -ominaisuus, tai jopa itse portaattomasti säädettävä korotus...

    Täytyy kyllä myöntää että ekana päivänä oli kyllä pikkaisen sokki kun ei subbarit kuulostanu miltään. Nyt viikon jälkeen täytyy kyllä myöntää että on tullu pidettyä subbareita aivan turhan kuumana ja pienellä jaolla. Nykyisin löytää vanhoista biiseistä uusia melodioita, kun ei subbarit dominoi äänimaailmaa. Kaikki kuulostaa vain niin saumattomalta :)


    Jos ne lift toiminnon tähän kyhää vielä niin on aika täydellinen verme :thumbsup:

    Täytyy vielä testailla 160 ja 200Hz jakoa...

    Tietääkö kukaan miten toi Yamahan vahvistimien logiikka toimii et jos ajaa kaiuttimia pienenä niin leikkaako se aina alle 80Hz pois vai subbarin jaon mukaan?

    Kysykää vain lisää.

    [​IMG][/IMG]

    [​IMG][/IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 30.01.2010
  18. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    Yammun logiikka pitäisi olla se, että:

    - kajarit pienellä: uudelleenohjaus jakotaajuuden mukaan,
    - kajarit isolla: ei uudelleenohjausta.

    Jos subbari on olemassa, lfe menee sinne, jos bass/lfe = subwoofer, jakotaajuudesta riippumatta (en ole täysin varma viimeisestä).

    Kajarit pitäisi AINA olla pieninä leffakäytössä, koska lfe:stä huolimatta monessakin leffassa on 20hz taajuuksia myös pää- ja keskikanavissa, joita ei lattiakaiuttimet yleensä toista.

    Yammustahan saa sitten pure directillä subbarin ohitettua musiikkia kuunnellessa, jos haluaa..
     
  19. Atheris

    Atheris Guest Guest

    Liittynyt:
    11.06.2009
    Viestejä:
    176
    Saadut tykkäykset:
    0
    Miltäs laitos nyt vaikuttaa kun olet sitä hetken ajellut ?
     
  20. petri_leskinen

    petri_leskinen Guest Guest

    Liittynyt:
    04.07.2004
    Viestejä:
    340
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei mun mielestä. Eihän nuo taajuudet vaan kuulu sitten jos pääkaiuttimet ei niitä toista. Subbari tulee siinä vaiheessa mukaan.