Uusi threadi uudelle tulevalle vahvistimelle. Marantzin Amerikan kotisivuilta tarkempaa tietoa vahvarista. Laatulaite lupailee vahvaria suomeen syys/lokakuussa. Ja lisätään keskusteluun SR5004, kun on hyvin lähellä SR6004sta ja keskustelua siitäkin on täällä käyty.
Tälle ei varmaan mistään löydy suomenkielisiä ohjeita? Näitä napsahti tänään 2 kpl kotio ja pitäis niitä saada asenneltua, mut ei toi lontookaan oikeen taivu tämmöselle torspolle. Toki jos jollain tämä on jo kovassa käytössä niin, ekaks voisin kysyä et jos tohon lyö kiinni 5.1 setin, niin mitkä niistä kaiutin lähdöistä jätetään pois? Ja pittäkö ne kaiuttimet ottaa pois jostain asetuksista, vai jättääkö se ne itse pois jos sillä mikillä ne kalibroi. Ois pitäny edes ne lontoon tunnit ottaa tosissaan koulussa prkl :OI
Aloitetaan helposta: keskikaiutin vihreään (center), siniseen vasen takakaiutin (left Surround), harmaaseen oikea takakaiutin (right surround), valkoiseen oikea etukaiutin (front A right), punaiseen vasen etukaiutin (front A left). Kytkemättä jätetään siis kaksi vasemmanpuoleisinta ja ruskea+beige. Valikosta speaker settings/manual assignments tms./speaker size (=none) niille kaiuttimille, jotka ei ole käytössä. Jos automaagisesti kalibroi, niin voi jättääkin pois automaattisesti - testaa ihmeessä.
MAHTAVAA! :thumbsup: Kiitos nopeasta vastausesta. Huomenissa varmaan pitäis koittaa ehtiä tota asentelemaan, mutta sitä ennen pitää kyllä kuunnella iron maidenin blurayta vanhalla vahvarilla. Ja jos sen jälkeen sais jotain ääniä ulos tosta maranzista ni huomaa onko paljon eroa. Voi olla et pitää täältä kysellä aika paljon jatkossakin jos ei suomi ohjeita löydy mistään, mut onneks on viisasta ja avuliasta porukkaa.
Noin 8 tunnin ensikuuntelun aikana vahvistimen ääni muuttuu aika lailla. Kannattaa tämä ottaa huomioon. Parasta soundia irtonee vasta kuitenkin +24-48h käyttötunnin jälkeen. Itse soittelin ensimmäiset pari päivää vahvistinta eri monikanava-tiloissa, jotta jokainen vahvistinpiiri ja tämän dacit sun muut tulevat sisäänajetuksi.
Tämä voitti muuten uuden Hifimaailman +900 kotiteatterivahvistimien testin... 2 hdmi:tä toimii vuoroperiaatteella. Kaukosäätimestä valitaan kumpaan kuvaa pusketaan.
Mahtavaa, testin tuloksia voinee soveltaa analogisesti myös SR 5004:ään. Pitänee käydä kirjastolla lukasemassa. Voisiko joku tiivistää Marantzin arvostelun pääkohdat muutamalla rankskalaisella viivalla?
+ Ulkoasu + Selkeät valikot ja näyttö + Hyvä ääni analogituloista + Tasokas skaalain - Etulevyn muoviset säätinet - Satunnainen HDMI-kättelyn hitaus Teho 5 kanavaisena 8 ohm 94rms/98peak Stereona 8 ohm 130rms/130peak
Mitä ihmettä, antaako 6004 vähemmän tehoja kuin 5003, http://hometheatermag.com/receivers/marantz_sr5003_av_receiver/index3.html Perkele kun ei pääse kirjastolle.
Nyt on testiartikkeli luettu. Osui naulan kantaan. Mietin, että tehojen testaustavoissa on voi tulla jotain varianssia tuloksiin. Aina ei ilmoiteta onko kyseessä RMS vai hetkellinen teho eikä THD:n määrää kulloisellakin teholla, mikä sekin vääristää tuloksia. Ohjekirjan mukaan SR 5004 ja 6004 kuluttavat maksimissaan 650 wattia siinä missä vanhat 5003 ja 6003 kuluttavat max 600 wattia. Tuskin uuden malliston kaikki ylimääräinen teho lämmöntuottoon kuluu. Tuosta muuten selviää sekin, että niin kuin 5003 ja 6003 olivat yhtä tehokkaita vahvistimia ihan testipenkissä mitattuna (lue testit: 5003 ja 6003), niin ovat myös 5004 ja 6004: SR 5004 ja 6004 kuluttavat saman verran tehoa (650 w) sekä painavat saman verran huolimatta 6004:n etulevystä ja liittimistä (vähän enemmän tekniikkaa vaatii). Myös 5003:n ja 6003:n nämä speksit täsmäävät keskenään. Jos 6004 mielisi antaa enemmän tehoja kuin 5004 tulisi sen kuluttaa myös samassa suhteessa enemmän watteja(tai olla energiatehokkaampi). Tämä tehojen identtisyys selvinnee kohta virallisesti kun testejä alkaa tipahtelemaan. Marantz näyttää siis puskevan samalta liukuhihnalta, samalla vahvistinosalla, kahta eri hintaluokan vahvistinta. SR 6004:n ja 5004:n ero jäänee usbiin, ylimääräisiin digi- ja hdmi-liittimiin ja etulevyyn. Taas äänenlaatu, DAC:it, vahvistimet ja virtalähde yms. "rauta" molempien mallien sisällä ovat samoja. Laitteiden sisällä ei näytä olevan myöskään kosmeettisia eroja Hifimaailman kuvaa 6004:stä ja omaa 5004:sta silmäilleenä. 5004 on varmasti yksi parhaimpia bang for the buck -vahvistimia (ellei paras) tällä hetkellä ja äänenlaadussa kilpailee monen muun merkin +1200e ellei kalliimpien vahvistimien kanssa. Suosittelen ostamaan 5004:n, jos ei tarvitse 6004:n ylimääräisiä liittimiä ja hienompaa etulevyä.
Jos 6004 ja 5004 on raudaltaan lähes identtistä, on hieman kyseenalaista kehua äänenlaatua ilman pientä varausta: Hifimaailmassa todettiin 2-kanavatoiston olevan (6004) hintaluokkansa parasta, kun taas digipuolella ääni taas sai todella rankkoja haukkuja.
Jep, digitulojen ääni muuttui kuuntelijan mieltymyksiä kirkkaammaksi ja läsnäolevaksi, mutta "rytminen drive" parantui. (Arvostelija käytti termejä terävä, kova, viiltävä, äksy, jousisoittimien metallisuus; kaikki viittaavat (vain) yläpään kirkkauteen = muilta osin ääni pysyi samantasoisena kuin analogituloilla paitsi parempi rytminen drive). Ihmettelinkin miksi noin vähällä haukuilla digiäänelle tuli vain 2 tähteä. Muilla oli ongelmia toiston kontrollissa, stereokuvassa, ponnettomuudessa, alarekisterin matalien oktaavien ulottuvuudessa ja voimassa jne. ihan yleisesti ottaen... Mistä kukin tykkää, itse en pelkästä kirkkaudesta (olkoonkin viiltävähköä ja äksyä) sakottaisi noin paljoa. Kuuntelutestit pohjautuvat kuuntelijan omiin mieltymyksiin. Tämä ei sinänsä ole hyvä tai huono asia, mutta kertoo sen, että mikä toista vituttaa voi toista vituttaa vähemmän tai jopa ilostuttaa. Tärkeä pointti eli sisäänajo. Olisi mukava kuulla kauanko vahvistimia ajettiin sisään ennen subjektiivisia kuuntelutestejä. Maran ääni on nimenomaan yläpään osalta muuttunut radikaalisti tässä reilun viikon aikana, alussa diskantti oli lievästi ärsyttävä ja pistävä, uudenkireä. Vahvistin on ollut tämän ajan digiliittimellä (toslink) kiinni koneessa, mutta se tulee muuttumaan kunhan saan emu 1212m -äänikortin (121 db:n ilmoitettu dynamiikka, 118 db mitattu). Nykyään Maran yläpäätä kuvaa hyvin "keijupölyn kimallus". Satun vielä kuuntelemaan paljon ylikirkkaaksi miksattua teknoa ja trancea, eikä rasittavuudesta ole tietoakaan. Päinvastoin, ttttssssshhhhh -sweepit yms. efektoidut diskanttisoundit ja ihan perus high hatit kuulostavat aivan järkyttävän hyvältä. En siis allekirjoita digitulojen diskanttien kovuutta viikon sisäänajon jälkeen. Tämä on toki vain toinen/yksi subjektiivinen mielipide lisää toisten joukossa. edit. Tarkennus säätäjän kommenttiin: analogituloja (rca) siis kehuttiin, ja digituloja (opti&koksi) haukuttiin. Molemmilla tuloilla voi kuunnella musaa stereona ja monikanavaisena. edit2. Arvostelussa ei muuten kerrottu mitä äänitilaa digitulolla käytettiin. Analogitulo oli testtu sekä signaaliprosessorin kautta menevänä digitoituna (stereo) signaalina että sen ohi menevänä analogisena suorana signaalina (source direct/pure direct). Digitulo ollisi ollut aiheellista testata samalla tavalla molemmilla äänitiloilla, sillä myös sitä käytettäessä stereon ja source directin välillä on huima äänenlaadullinen ero.
Kyse on varmasti siitä, että ääntä verrataan muihin saman hintaryhmän tuotteisiin. Niihin verrattuna ääni ilmeisesti ei ollut kovin hyvä ja siten tämän piti näkyä tähtimäärässä. Yleisesti äänen kirkkaudesta voisi todeta, että valintaan vaikuttavat äärimmäisen paljon skobevalinnat. Marantz + "siloitteva pönttö" saattaa olla aika hyvä yhdistelmä, jos äänessä sopivasti rytmiä ja riipivästä yläpäästä lähtee pahin pois. Toisaalta marantz + kirkkaan analyyttinen pönttö voi olla yhdistelmä, joka kuulostaa lyhyesti sanottuna hirveältä. Sisäänajoon en niin hirveästi usko, sen sijaan korvan tottumiseen enemmän =) Ylipäätään itsekin konemusiikkia lähes pelkästään kuulevana väittäisin, että kyseistä genreä kuuntelevat ovat tottuneet ylituotetun tavaran takia liian kirkkaaseen ja sihahtavaa yläpäähän joka saattaa johtaa snadisti "vääristyneeseen" kuuntelumakuun. Voi kuunnella, mutta harvassa taitaa olla se porukka, joka ottaa leffaäänet x.1 inputteihin. Ylipäätään väittäisin, että analogialiitäntöjä käytetään yhä vähemmän, kun äänilähteenä on PC, stremauspalvelimet (jopa ethernetin kautta), konsolit jne, joissa oletuksena tarjotaan aina sitä digitaalista. Itse ainakin nykyisin rankkaisin DAC:t ja ylipäätään digiäänen laadun selkeästi analogisia tuloja tärkeämmiksi. Nuo saattavat olla ongelmallisia tuloja, sillä jotkut vahvarit ohittavat kaiken mahdollisen ts signaali pusketaan stereokäytössä puhtaasti pääkanaviin. Jos vahvistimen käytäntö ei ole identtinen, on vertailu vähän hankalaa. Summa summarum: Kannattaa kuunnella itse ja omilla pöntöillä. Johtopäätökset: "paras ääni hintaluokassaan" harvoin sopivat kaikille
Tämä voisi olla potentiaalinen seuraaja vanhalle H/K:lle (kaiuttimina Argon2)... mihin hintaan olette tätä saaneet tingattua kun ilmeisesti ainakin ovh nousi 6003:een verrattuna?
Olet osittain ihan oikeassa. Kaiutinvalinta on oleellinen. Omiin havaintoihini voi toki vaikuttaa myös se, että käytän vahvistinta pääosin source direct tilassa, koska äänenlaatu harppaa niin suuresti käytettäessä sitä. Vahvistin on kirkas ja erotteleva, sitä en kiistä. En silti koe digitulojen diskantin laatua yhtään ärsyttäväksi, viiltäväksi tai pistäväksi nyt reilun viikon sisäänajon jälkeen. Diskantilla on jopa hyvä olla kirkkautta vaikka tummemmasta pitäisikin, sillä Mara antaa huikean ulottuvuuden bassoille (tässä oli suurin ero verrattuna vanhaan vahvistimeen). Vertailisin Maran soundia erittäin mielelläni esim. arvosteltuun Pioneeriin. Arvotelija ehkä tykkäsi vanhoja huonosti miksattuja levyjään kuunnellessa siitä, ettei vahvistin olisi ollut niille niin rehellinen Sisäänajon vaikutuksesta sen verran, että AVS:n foorumilla eräs kirjoittelija, jolla on hajonnut kolme 6004:sta, sanoi että uusi 6004 soi aivan eritavalla kuin 1-2 viikkoa vanha(, joka kulloisenakin kertana hajosi). Hän viittaa tällä Marantzin omaan kannaottoon sisäänajon tarpeellisuudesta (posti 164#). Ilmeisesti jossain jenkkilän 6004:n batchissa ollut häikkää. Kaverilla on nyt neljäs menossa. Sanoo myös molemmat vahvistimet omistavana, että 6004 soundaa hitusen paremmalta kuin Onkyo TX NR1007 (posti 81#). http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1179621&page=3http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1179621&page=3 Digiäänen laatuun vaikuttaa hyvin suuresti DAC, jolla käännös digistä analogiseksi tehdään. Vaikka digiliitännät yleistyvät, myös omassa käytössäni, niin tosiseikka on kuitenkin se, että ulkoisia DACceja käyttämällä saadaan vahvistimeen vietyä aivan ylivertaista soundia. Tällöin vahvistimen digiliittimillä ei tee mitään, koska ääni on vietävä ulkoisia DACeja käyttämällä vahvistimeen aina analogisesti. Kannattaa verrata jonkun audiophile 192:n tai 1212M:n ja oman av-vahvistimen D --> A käännöksen laatueroja. Ero on suuri, oli vahvistin 1000 tai 5000 euron arvoinen. Mastering grade 121 dB:n DACceja tuskin käytetään missään vahvistimessa vaikka keskinkertaisen ja huippu DACin vaikutus ääneen on sama kuin kokonaan toisilla kaiuttimilla. Joka ei ulkoisia dacceja (CD-soitin/laadukas äänikortti/BD-soitin analogilähdöillä tai jokin muu) koskaan hommaa, ei toki ole samassa asemassa kuin minä ja arvostaa juuri digiliittimiä (jotka ovat nekin mielestä erittäin pätevät Marassa).
Tuli tässä mieleen AVS:n foorumikeskustelun pohjalta kysyä myös täällä, että mitä Plazan 6004:n omistajien virtalähteen valkoisessa tarrassa lukee? Itsellä lukee: CLT5W034YE 230V IIDY 9335 ja näiden tietojen vasemmalla puolella on sininen T-logo. Raportoikaa. Tarran näkee lukea taskulampulla ritilän läpi tiirailemalla.
Pienen selvittelyn tuloksena selvisi, että: 1) 5004:ssä on sama muuntaja/virtalähde kuin 6004:ssä, mallimerkintä täsmää. 2) 5004:ssä on samoja 20,000 mikrofaradin kondensaattoreita. Samoja konkkia mainostetaan olevan (vain) 6004:ssa: (Kuvia konkista ja muuntajan tyyppinumeroraportteja voi katsella täältä.) (lähde) Muuntajan ollessa sama, on vahvistimien jatkuva teho identtinen. Ja konkkien ollessa samat, lienee myös hetkellinen teho sama (tämä selviää kun tiedetään onko 6004:ssä enemmän noita konkkia). Vertailun vuoksi mainittakoon, että Onkyon lippulaivan, TX-NR5007, jonka hinta on reilusti yli 2000 euroa, kerrotaan käyttävän 22,000 mikrofaradin konkkia. (lähde) 5004 osoittautuu päivä päivältä kannattavammaksi ostokseksi. :thumbsup:
Olisiko muuten asiaankuuluvaa muuttaa threadin nimi esim. "Marantz SR 5004/6004" tai vastaavaksi. 5004:llä ei ole omaa ketjuaan ja se kaipaisi sellaisen luultavasti. Lienee parempi vaihtoehto kuin oman ketjun perustaminen.