Tällainen on taukutelevisiosi takuu

Keskustelu osiossa 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' , aloittajana Antila, 09.01.2009.

  1. MGZ

    MGZ Guest Guest

    Liittynyt:
    20.09.2004
    Viestejä:
    52
    Saadut tykkäykset:
    0
     
  2. x_jmt_x

    x_jmt_x Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    18.08.2006
    Viestejä:
    7 617
    Saadut tykkäykset:
    523
    "Todistusvelvollisuus olisi myyjällä osoittaa että vika johtuu väärästä käytöstä tms." Nimenomaan EI OLE, jos takuuaika on päättynyt.

    Käytännössä tilanne on hieman monimutkaisempi kuin suoraviivainen näyttö + vastanäyttö = lopputulos -kaava, mutta lähtökohta on selvääkin selvempi: näyttötaakka tavaran virheestä on siihen vetoavalla, ellei näyttötaakkaa ole sopimuksin (esim. takuuehdolla) käännetty. Eli ostajalla on näyttövelvollisuus, jonka kynnys saattaa tosin olla alhainen, koska harvemmalla esimerkiksi on teknistä osaamista tutkia televisiotaan tarkemmin.

    Käytännössä tuo menisi niin, että ostaja kiikuttaa laitteen myyjälle, joka toimittaa sen huoltoon. Huolto paikallistaa vian ja mahdollisesti esittää arvion vian syystä, siis aiheuttaneesta tekijästä (mitään pakkoa ei tietenkään ole).

    Jos huollon arvio on, että tuotetta on käytetty väärin (esim. puutteellinen jäähdytystila, sisälle päässyt hiekkaa tms.), on ostaja todella heikoilla jäillä.

    Jos huollon arvio taas on, että vika on aiheutunut joko valmistusvirheestä (esim. ainoastaan alunperin viallinen kuvaputki voi rikkoutua vuodessa) tai laitteen kulumisesta, on tilanne parempi.

    Näistä ensimmäisessä tapauksessa on melko varmaa, minkä tuloksen kuluttajariitalautakunta arpoisi. Pitää kuitenkin muistaa, että he antavat vain suosituksia. Mikään pakko niitäkään ei ole noudattaa, eikä niillä ole mitään sitovaa vaikutusta mahdollisessa oikeudenkäynnissä. Ei ole mikään harvinaisuus, että tuomioistuin on toista mieltä.

    Toisessa tapauksessa - kuluminen tms. vailla selvää erillistä syytä - päädytään siihen, että
    a) riidatonta on, että tuote on rikkoutunut pelkästään vanhenemalla,
    b) tavara on virheellinen muun muassa, jos se ei kestä normaalissa käytössä yhtä kauan kuin muut vastaavat markkinoilla olevat tuotteet.
    c) onko tuote ns. "tullut elinikänsä päähän" aikaisemmin kuin muut vastaavat?

    Jos puolentoista tuhannen LCD losahtaa 2,5v. iässä ilman, että sitä on pidetty päällä maksimikirkkauksilla päivittäin tunteja koko ikänsä, voisi realistisesti ainakin väittää, että se ei ole vastannut muita markkinoilla olleita vastaavia tuotteita. Mutta mitenkään varmaa tuo ei ole.

    Eikä asiaa yhtään auta, että KRIL käsittelyajat ovat 6-12kk tai että säännönmukaisesti myyjät - tai ainakaan heidän henkilökuntansa kaupan puolella - eivät tiedä suomalaisesta kuluttajasuojasta yhtään mitään.
     
  3. jani86

    jani86 Guest Guest

    Liittynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    302
    Saadut tykkäykset:
    0
    Voin nyt kertoa omat kokemukseni lg:n full hd:n pikselitakuun toiminnasta.

    Ensin kysyin kaupasta sitä asiaa ja selvittelivät sitä ja ottivat yhteyttä ja pyysivät tuomaan telkkarin takaisin kauppaan. Vein tv:n kauppaan ja tilalle sain korvaavan mallin ja vieläpä isomman kokoisen. Lisäksi vielä, kun uusi tv oli hinnaltaan halvempi, kuin vanhasta maksamani hinta niin sain erotuksen rahana takaisin mikä oli todella mukava yllätys. Takuu ikävä kyllä jatkuu vanhan laitteen mukaan, mutta niinhän se yleensä takuuvaihdoissa meneekin.
     
  4. Zorr0oo

    Zorr0oo Guest Guest

    Liittynyt:
    01.02.2009
    Viestejä:
    6
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onkohan tietoa millaiset takuuehdot noissa tuoduissa / ulkomailta ostetuissa töllöissä on?

    Lähinnä jos vikaa tulee eikös paikallinen samsung huolto hoida kuntoon ?
    entä jos ilmenee kuolleita pixellejä ?

    Siis saksasta tilattu tv tod. näk. tulisi olemaan.. saksa kun ei vaan taivu niin hyvin että saisi tuollaiset tietoon?

    Kysymystä saksasta tv:n tilanneille onko teillä takuukortti jossa:

    samsungin takuu sivuilta
    SAMSUNG Electronics Nordic AB antaa rajoitetun takuun tuotteille, jotka on ostettu ulkomailta, jos mukana tulee sininen "Original Warranty Card", jonka on myöntänyt SAMSUNG Electronics. Etusivulla on luettava "SAMSUNG European bloc warranty". Lisäksi Pohjoismaiden on oltava mukana luettelossa.
     
    Viimeksi muokattu: 23.10.2009
  5. Zimmu

    Zimmu Guest Guest

    Liittynyt:
    30.09.2008
    Viestejä:
    14
    Saadut tykkäykset:
    0
    Saitko uuden, korvaavan telkkarin suoraan mukaan, vai menikö ensin huoltoon jossa tarkistivat kuolleen pikselin olemassaolon?

    Itse vein maanantaina oman LG:ni kauppaan ja sieltä toimittivat(toimittavat) laitteen infocarelle jonka tuomiota tässä odotellaan..

    Btw, mistä kaupasta ostit telkun? Ihan vain mielenkiinnosta kyselen jotta voi hieman verrata eri myyjien toimintamalleja :)
     
  6. disto

    disto Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.11.2006
    Viestejä:
    21
    Saadut tykkäykset:
    0
    Pikainen kysymys tähän väliin. Samsungin mallikappaleena hintaan ~800e Stockmannilta ostettu LE40A866 lähti 2pv katsomisen jälkeen huoltoon ja muutaman viikon siellä oltuaan sain hyväksyvyn takuuvaihtopäätöksen.

    Onko ihmisillä kokemuksia tilanteista, joissa takuuvaihto suoritetaan tuotteesta, jonka valmistus on lopetettu? Olenko saamassa:

    a) 800e arvoisen television?, vai
    b) LE40A866:ta vastaavan television, eli käytännössä UEB70xx-sarjalaisen?
     
  7. Raitzi

    Raitzi Guest Guest

    Liittynyt:
    26.09.2007
    Viestejä:
    241
    Saadut tykkäykset:
    0
    "Onko ihmisillä kokemuksia tilanteista, joissa takuuvaihto suoritetaan tuotteesta, jonka valmistus on lopetettu?"

    Kyllä on.

    Saat vastaavan tuotteen. Hinnalla ei ole teoriassa merkitystä. Omalla mielipiteellä voi toki aina vaikuttaa asiaan.
     
  8. drpepper

    drpepper Guest Guest

    Liittynyt:
    05.10.2007
    Viestejä:
    316
    Saadut tykkäykset:
    0
    HUOM!
    Täysin riippuen liikkestä josta tv on ostettu!!
    Eli esim Elektroni.fi:n harmaatuodut tv:t
    Saat TÄYSIN tyytyä siihen mitä antavat!
    Ja jos antavat :p
     
  9. jani86

    jani86 Guest Guest

    Liittynyt:
    19.03.2005
    Viestejä:
    302
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan sain kaupasta suoraan uuden telkkarin tilalle. Ja se oli citymarket itäkeskus mistä sen olin ostanut.
    Ei sitä tuossa tapauksessa ymmärtääkseni mihinkään huoltoon pitäisi edes lähettää, kun kauppa jonnekkin lg:n omaan systeemin sen raportoi ja sitä kautta sitten saa hyvityksen joskus siitä telkkarista.
    Eli vaihdon pitäisi ihan ostoliikkeessä tapahtua.

    Tuossa vielä ohjeet lg:n sivuilta:

    Mikäli LG Nordic AB:n myymässä FULL HD -televisiossa vioittuu yksikin kuvapiste takuuaikana, vaihdetaan se uuteen. Nämä televisiot raportoidaan Palautusjärjestelmässä. Myyntiliike saa hyvityksen ko. televisioista.

    Myyntiliikkeissä omassa käytössä tarkemmat kuvapisteviallisten ohjeet.
     
    Viimeksi muokattu: 25.10.2009
  10. kalvir

    kalvir Guest Guest

    Liittynyt:
    03.10.2010
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    LG:n PK950N koneessani on yksi viallinen pikseli. Soitin LG:n asiakaspalveluun, jossa sanottiin, että LG:llä ei ole täyspikselitakuuta eikä ole hänen aikanaan koskaan ollutkaan ja hän on ollut siellä töissä 4 vuotta.

    Voisiko asiakaspalvelu valehdella välttääkseen takuukorjauksen?
     
  11. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Tuskin. Mitä LG:n sivustoilla sanotaan?
     
  12. kalvir

    kalvir Guest Guest

    Liittynyt:
    03.10.2010
    Viestejä:
    3
    Saadut tykkäykset:
    0
    LG:n sivustolla sanotaan että takuuehdot löytyvät tuotteen ohjekirjan takuukortista. Hieman erikoista, että takuuehdot saa tietää vasta tuotteen ostettuaan.

    Huollon antama tieto poikkeaa merkittävästi mediassa ja täällä foorumilla esitetystä tiedosta ja sen vuoksi en jaksa uskoa huollon antamaan tietoon.
     
  13. karik134

    karik134 Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.10.2008
    Viestejä:
    2 059
    Saadut tykkäykset:
    30
    Jimm's pc-storessa annetaan Lg:n lcd/led telkkareille täysi pikselitakuu. Plasmoissa tuota ei ole mainittu.

    Täällä on tuolle täydelle pikselitakuulle mainittu jotain ehtoja http://www.superkuva.fi/index.php?inc=70&page_id=18

    LG Electronics pikselitakuu:

    LG Electronics tarjoaa täyden pikselitakuun kaikille Full HD -televisioille.
    Takuu kattaa kaikki plasma- ja LCD-televisiot ja on voimassa kaksi vuotta ostopäivästä lähtien.

    Milloin pikseli on viallinen?
    Kun pikseli on viallinen, se jumiutuu ja näkyy tällöin tummana tai vaaleana pisteenä huolimatta näytöllä näkyvästä kuvasta.

    Standardi määrittelee raja-arvot

    ISO 13406-2 standardi määrittelee raja-arvot pikselivirheille, jotka on jaoteltu näyttöpaneelissa neljään virheluokkaan. Taulukossa esitetään sallitut virhepikseleiden maksimimäärät miljoonaa pikseliä kohden.

    Luokka......Tyyppi1..Tyyppi2..Tyyppi 3
    I.......................0.......0.........0
    II......................2.......2.........5
    III.....................5......15.......50

    Luokka I: Sopii yleiseen toimisto- ja kotikäyttöön
    Luokka II: Sopii useimpiin toimistoihin
    Luokka III Vaatii hyvin valaistua tmpäristöä

    Tyyppi 1: Pikseli valaistuna täyteen kirkkauteensa (valkoinen piste)
    Tyyppi 2: Pikseli ei valaistuna (musta piste)
    Tyyppi 3: Vialliset punaiset, siniset tai vihreät pikselit


    Tämän mukaan menee vaihtoon jos tv:stä löytyy yksikin viallinen pikseli.

    LG:llä on asiakaspalvelukeskus, joka vastaa huoltokysymyksiin. Ota yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse 0800 116 587. Neuvomme asiassa eteenpäin.Saat jätettyä myös takuuhuoltopyynnön osoitteessa http://www.lg.com/fi/support/repair/support-warranty-claims.jsp
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2010