kotelokysymyksiä

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana Junnuh, 12.07.2009.

  1. CoccoBill

    CoccoBill Uusi jäsen

    Liittynyt:
    01.12.2003
    Viestejä:
    176
    Saadut tykkäykset:
    5
    Tarkoittanet Fb
     
  2. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Toki, ajatusvirhe, korjattu.

    Tarkoitin suljetun kotelon virittämistä verrattuna refleksivirittämiseen. Refleksivirityksessä "kotelon viritystaajuus" voidaan putkella virittää vaikka mihin taajuuteen (alle tai yli elementin oman resonanssitaajuuden), kun taas suljetussa kotelossa elementin+kotelon yhteinen virittymistajuus eli "koteloidun elementin taajuus" riippuu elementistä, ja yhdistelmätaajus on aina elementin vapaaresonanssia ylemmällä taajuudella. Eli jos elementin Fs on 35 Hz niin on mahdotonta virittää systeemi alle 35 Hz taajuuteen.
     
  3. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    On hieman väärä periaate luovuttaa eli heittää pyyhe kehään AUTOäänentoistossa. Koska auto nimenomaan on se käytännössä ainoa paikka missä kohtuuhinnalla pääsee nauttimaan myös 1...20 Hz taajuuksista. Eli jos ei ole lottovoittaja ja olohuoneessa ei siis ole mahdollista nauttia alle 10 Hz taajuuksista, niin autossa (tai vastaavassa minihuoneessa) se onnistuu todella helposti. Onnistuminen vain edellyttää sitä, että ei jumalauta vedetä niitä viritystaajuuksia mummoluokkaan yläbassoille, vaan lähemmäs nollaa hertsiä.

    Kotona voi pohtia 20...40 Hz viritystaajuuksia kun olohuoneessa ei muuten saa aistittavia äänenpaineita aikaiseksi, mutta autossa kannattaa aina pyrkiä niin mataliin bassoihin kuin ikinä uskaltaa. Vaikka 10 Hz refleksiviritykseen jos haluaa 10 Hz taajuuksia kokea. Tai suljettuun koteloon + järeämpiin elementteihin.
     
  4. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ihan kiva, mutta ei kyllä mielestäni vastannnut alkuperäiseen kysymykseeni. Ei, selitys, jonka mukaan ko. asia on, DVB-G:tä lainatakseni, mielenterveysviranomaisten pohdittava, ei vastannut kysymykseeni.

    Eli kysyn uudestaan:
    Millä perusteella ei ole? Miksi niitä suositellaan subikoteloiksi jos ne ei niitä muka ole?
     
    Viimeksi muokattu: 16.07.2009
  5. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Eli siis sinulla ei ole kokemusta, ihan vain suositusten perusteella olet sitä mieltä, että subikotelot viritetään 35-40 Hz autossa?

    Vielä pari sanaa tuosta auton bassokorotuksesta. Koska auton bassokorotus kasvaa loivasti kohti matalia taajuksia, tällöin on hyvä, että subbarin vapaakenttävaste on muodoltaan päinvastainen, eli vaste laskee kohti matalia taajuuksia. Suljetun kotelon vaste on tälläinen, laskee 12dB oktaavi, jyrkemmin kuin auton korostus nousee, eli vaste jää loivasti laskevaksi, mikä musiikilla kuulostaa hyvälle. Alas viritetty refleksi (jota tarjosin), jolloin vaste laskee kohti viritystaajuutta, soveltuu melko autoon. Tällöin korostuksen kanssa vaste autossa melkoisen suora.

    Jos kotelon virittää esittämälläsi tavalla 35-40 Hz(miten kotelosoftat laskee suosituksen yleensä), vaste on suora viritystaajuuteen asti ja laskee sen jälkeen 24 dB/oktaavi. Autoon sovitettuna bassovaste nousee auton korostuksen verran mentäessä kohti matalia taajuuksia ja sen alapuolella vaste kääntyy jyrkkään laskuun. Eli bassovasteessa on voimakas piikki viritystaajuudella.

    Valitettavasti en nopeasti nyt löytänyt netistä käppyrää auton bassokorotustuksesta.
     
  6. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei, en kysynyt siksi etteikö kokemusta olisi.

    Kysyin, koska ne on ne yleisimmät suositukset, niin elementtivalmistajien, kuin pidempään harrastaneidenkin puolelta ja niiden perusteella olen itse aina koteloita subeille autoihin tehnyt. Ja kyllä ne oman kokemuksen perusteella menee ihan riittävän alas. Siis subiksikkin. Tai noh ihan selvennöksenä, että siis itselleni riittävän alas. Toki varmasti on ihmisiä, joille subi ei ole subi, jos se ei mene tyyliin 10hz:iin mahdollisimman olematomalla vaimennuksella. Itselle nyt riittää pikkuisen korkeammatkin taajuudet... Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä...

    Eli jos ne nyt ei subikoteloita edelleenkän ole, niin ihmettelen edelleen, että miksi niitä edelleenkin suositellaan..
     
  7. Masi_K

    Masi_K Guest Guest

    Liittynyt:
    20.07.2004
    Viestejä:
    309
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tavalliselle pulliaiselle kaikki jytinää toistava kaiutin on subi. Se että miksi refleksin viritystaajuus suositellaan jätettäväksi kys. taajuus alueelle, en osaa sanoa. Eli mun teksti oli ihan turha.. :hitme:
     
  8. Raikali

    Raikali Guest Guest

    Liittynyt:
    12.10.2008
    Viestejä:
    15
    Saadut tykkäykset:
    0
    En minäkään autohifistä kaikkea tiedä tai edes paljoa, jonkun verran sen kans on kumminkin tullut oltua tekemisissä. Itsekin tuota kysymystä joskus pyörittelin että miksi autoihin subit viritetään sinne 35 hz about ja päädyin päätelmissäni siihen että ne vaan soi parhaiten kun kuunnellaan musiikkia.

    Vai kuinka moni arvon Plazalainen tekee kotiin itselleen 300 litran LLT:n jotta voisi kuunnella Eaglesia ja Dire Straitsia?

    Mitä itse olen muutamia autohifi-autoja käynyt kuuntelemassa, yhdessäkään ei ole tarvinnut valittaa ettei basso toistaisi tarpeeksi alas. Niissä kun kuunnellaan musiikkia eikä elokuvia.

    Minäkään en tosiaan mistään mitään tiedä mutta mun korviin jokaisessa autohifi-autossa on ollut järkevä bassopää.
     
  9. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    On tuossa yksi autosubikotelo (testikotelo) valmistumassa. Ollu periaatteessa projektina jo pitkään, mutta erinäisistä syistä johtuen projekti venynyt. Noh omaan autoon sitä teen, joten asialla ei ole niin suurta merkitystä ollu. Niin noh juuh, tällä siis piti alunperin lähinnä vaan hakea lopullisen kotelon koko oikeaksi. Viritystaajuudeksi alunperin oli suunnitteilla ~35hz. Nyt ajattelin, että voishan sitä piruuttaan testata alle 30hz:n viritystaajuutta. Kun kerta se 35hz:ä ei musiikin kuuntelussa autosubin viritystaajuudeksi joidenki mielestä riitä, vaikka oma(kin) kokemus siis edelleenkin kertoo toista...
     
  10. Junnuh

    Junnuh Guest Guest

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    miten mahtais tuommone spl dynamics xtr 300d2 toimia 60 litran kotelossa? ku valmistaja suosittelee 45l, eli onko liian suuresta haittaa? ja mitä luulette että häviääkö tuo dynamicsi gzrw30spl:lle, onko suurta eroa paineessa tai soinnissa?
     
  11. Junnuh

    Junnuh Guest Guest

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    miten onko kotelo vielä valmistunut??
     
  12. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Muita kiireitä, ei oo saanu vielä ihan valmiiksi. Ja vähän materiaalipulakin vaivaa. Tähän viitsisi kovin mahdottomia kuitenkaan ostellakkaan materiaaleja, kun tähänki asti käytetty vain varastosta löytyneitä levyjä. Tuli yks levyistä sahattua hieman vinoon, ei paljoa, mutta jokunen milli on toisessa päässä heittoa ja se pitäis saada kahden muun levyn väliin sovitettua. Jää siltään liikaa auki toinen pää. Vois sen ehkä sahata suoraksikki, mutta ei viitsis käsisahalla. Työläs homma laminaattipäällysteitä, 28mm paksua levyä sahata n. 66cm:n pituudelta. Sirkkelinki isä vei jo mökille... Ja toisaalta sitte pitäis käyttää muukin kotelo osissa. Hankala homma tässä vaiheessa, kun levyt on liimalla ja ruuveille liitettynä jo ja saumatkin tiivistetty. Sitten eräs kotelon muotoon liittyvä homma on ratkaisematta. Lisäksi kerrostaloasunnossa kun joutuu tekeen, niin rajoittaa joidenki tekovaiheiden tekemistä niillä työkaluilla, joilla se olisi nopeinta. Pitäisi nostaa kotelon tekele autoon ja käväistä vähän aikaa mökillä väkertämässä sitä.
     
  13. chill

    chill Guest Guest

    Liittynyt:
    19.09.2009
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    ois CW-12AL subi jolle pitäs saada sopiva kotelo ympärille onko kellään tietoo miten lasketaan??
     
  14. Junnuh

    Junnuh Guest Guest

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    onko liian suuresta kotelosta käytännössä mitä haittaa? kun on nyt tuo pioneerin painesubi ja se on tuossa 60 litran refleksissä, eikös tuolle suositella paljon pienempää koteloa? Jos pienentäsin tai hommaisin pienemmän kotelon sille nii paranisko äänenlaatu, vai saisko lisää painettakin?
     
  15. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Siis mitähän tyyppiä se on? Niilläkin on sen 100 erilaista subbaria.

    No varmaan jollain taajuudella pienemmässä kotelossa enemmän äänenpainetta saa. Pienessä kotelossa alkaa 50-100 hertsin väli piikittämään ja sitä kautta enemmän paineita. Matalilla taajuuksilla herkkyys huononee ja paineet samalla laskee.

    Olethan katsonut, että se kotelo on tiivis ja refleksiputkikin on kunnollinen? Ettei lisää elementinraatoja tule...
     
  16. Junnuh

    Junnuh Guest Guest

    Liittynyt:
    12.01.2008
    Viestejä:
    81
    Saadut tykkäykset:
    0
    eli nyt on tässä lähiaikoina subi vaihtumassa 15":seen.. ja sille on kotelon rakennus tiedossa, semmosta vaan että onko 4tuuman putki tuon kokoselle subille liian pieni? jos on niin millä tavalla sen huomaa, ja onko siitä esim. subille haittaa? ku se 6tuuman putki ei niin huokuttelis ku sen joutus niin pitkänä laittamaan, joutus ulos jättämään sitä.. ja sitten että kannattaako sitä koteloa tukea esim kakkoskakkosilla? vai onko se tarpeeksi tukeva ilmankin? kotelo tulee 26mm vanerista.. ja pitääkö tuohon autosoundin bassbox designerin putkilaskuriin laittaa kotelon brutto- vai nettotilavuus? ja heittäkää suosituksia jos jaksatte kotelon tilavuudelle, subi tulee olemaan aika varmasti spl dynamics pro, joko mk3 tai uusin.. ja sais kyllä olla mahdollisimman tarkka ja napakka toisto, mutta ei sen kustannuksella että paineita ei saa sitten yhtään.. elikkä miltä kuulostas joku 60-70l??

    mutta joo, tämmöstä tällä kertaa, tulihan tuota tekstiä, pysyypähän keskutelu yllä tälläkin foorumilla
     
  17. Himppe

    Himppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    725
    Saadut tykkäykset:
    3
    Mikä vika valmistajan suosituksissa on? Sieltä selviää sulle koteloiden koot, tarvittavien putkien mitat ja kaikki.
     
  18. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mutta onko ne välttämättä parhaat mahdolliset? Onhan näitä tapauksia, että elementille paremmin toimivaksi kotelovaihtoehdoksi on todettu selvästi pienempi kotelo, kuin mitä valmistaja/ maahantuoja suosittelee (esim. SPL Dynamics). Ja toiseen ääripäähän menee sitten tapaukset, että todettu jonku verran valmistajan suositusta isompi kotelokoko suositusta paremmaksi vaihtoehdoksi (esim. jo tuotannosta poistuneet Peerlesin Resolution-subit). Muitakin esimerkkejä varmasti löytyy kumpaakin ryhmään mielinmäärin, onhan maailma täynnä subielementtejä. Noi nyt vaan tuli ekena mieleen.
     
  19. Himppe

    Himppe Uusi jäsen

    Liittynyt:
    13.08.2004
    Viestejä:
    725
    Saadut tykkäykset:
    3
    Ei välttämättä, mutta jos ei paremmasta tiedä, niistä on hyvä lähteä liikkeelle.
     
  20. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Netti kun kuitenki vaikuttaisi olevan kysyjällä käytössä, niin paremmista/ huonommista kotelovaihtoehdoista ei pitäisi oleman mahdoton löytää tietoa. Ainakaan uusien elementtien osalta, jos ei sitten ihan jostain uutuudesta puhuta, jota juuri kukaan ei oo kerennykkään testaan oikeen minkään valtakunnan kotelossa...