Voisiko tämä olla S/PDIF -related ongelma? Olisiko AES/EBU robustimpi tapa siirrellä digitaaliaudiota?
Shamen, älä tuo sitä takas. käyttele sitä ihan rauhassa kunnes ja jos hommaat uuden tai ostat tuon pois Keksin sitten jotain jos tuo aparaatti ei toimi hyvin tässä laitteiden sekamelskassa joka alkaa kerääntyä subbarin ympärille. Discoland ei ole vielä vahvistanut laitteen postitusta..hmm. Pitänee soitella huomenna sinne ja tiedustella saako sen viikonlopuksi vai ei.:grr: Goodguy: Se 1050 oli pakasta vedetty kun mittasin sen ennen käyttöönottoa ja molemmat kanavat olivat identtisiä mutta eivät graafiltaan kovin hyviä ollakseen perinteinen trankkupääte.
DCX saapui taloon, ensivaikutelma oli että onpas sekava valikko eikä ääntä mistään reiästä ulos. Pienen tuokion näpyttelyn jälkeen valikkojen merkitys alkoi avautua pikku hiljaa eikä laitteen ymmärtämisessä ollut enää suurempia ongelmia. Äänikin tuli sieltä mistä pitikin. Heti ensi töikseni mittasin huonevasteen ilman DCX:ää ja sen jälkeen sen kanssa, ajatuksena paljastaa mahdollinen vaimentuma ylärekisterissä mutta mitatut käppyrät olivat täysin identtisiä ylimpiin taajuuksiin saakka eli se puhe siitä sisääntulo signaalin voimakkuudesta oli tosiaankin "aavistuksen" liioiteltua koska kuuntelin musiikillakin ilman ja laitteen kanssa enkä mielestäni kuullut juurikaan eroa soinnissa. Musikaalisuudesta muutenkaan mitään ymmärrä Laitteen säädöt olivat todella tehokkaat ja helppoja säätää ilman tietokonetta, en edes viitsisi vaivautua koplaamaan pc:tä koska siinä ajassa saa jo säädöt tehtyä muutenkin. Seuraavaksi täytyy opetella EQ käyttö miten se toimii ja miten siitä saisi jotain hödyllistä irti. Ei harmita yhtään
DCXän kanssa kannattaa muistaa, että käyttää mahdollisimman vähän säätöjä. Melkein joka valikkosivulla näkyy prosenttimäärä, kuinka paljon on jäljellä prosessorin tehoa äänen muokkaukseen. Esim. tuplasubien kanssa säädöt (taajuuskorjaus, jakotaajuudet jne.) tehdään inputille, joka ohjataan molemmille outputeille. Outputeille tehtynä samat säädöt tuplaa prosessorin kulutuksen. Itsellä taitaa prosentit pyöriä 30...35% välillä, joten yksinkertaisessa käytössä on kyllä varaa vähän itseäänkin toteuttaa.
Jep, hyvä tuosta tuli eli nyt menee FBD ja behrun jakari myyntiin jos joku haluaa ostaa pois. FBD malli on DSP1124P ja jakari CX2310 jos jotakuta kiinnostaa. Nyt nautiskellaan hetki näistä ja sitten jotain uutta. Ehkä pääkaiutin projekti voisi olla seuraava jos sattuisi löytymään joku mielenkiintoinen setti itse tehtäväksi luokkaa 10 elementin toteemit tms. :naminami:
Mä kuule olen ajatellu vähän samaa. Pääkajarimaailmaan vois kokeilla sotkeutua seuraavaksi. Tietysti pitäs saada tää nykynen projekti finaaliin, mutta pitäs saada välissä vielä pykättyä uusi laitetaso kun kaupoista ei löydy sopivia. Täytys tullaa kuuntelemaan miten tuo sun kombinaatio toimii.
Vaikka meneekin vähän OT, niin itsekin olen miettinyt, minkälaisia oikeasti jykeviä pääkaiuttimia voisi rakennella. Suinpäin en viitsisi lähteä touhuun, joten mistäköhän kannattaisi katsella ja mitä olette itse suunnitelleet? Tosiaan jotain oikeasti jykevää ja hyvä olis mukava rakennella, kun subipuoli tuntuu ihan hyvältä.
Näin, mutta kuitenkaan vähättelämättä sitä signaalin muokkausta outputille. Varsinkin tuplasubien kohdalla kun ne harvoin ovat juuri samassa kohtaa, on myös taajuusvaste täysin erilainen, joten parempaa tulokseen varmasti pääsee kun molemmille tekee omat taajuusvasteen korjaukset. Prosessroritehoa tämä syö enemmän, mutta kaikella on hintansa.
Stereosubien tapauksessa voidaan equttaa molempia ominaan, mutta en siinäkään siihen vättämättä lähtisi. Subbaritaajuudet musiikissakin tulevat jokatapuksessa enemmän tai vähemmän monona. Tuplasubeilla huonemoodeja vaimentava vaikutus perustuu nimenomaan siihen, että molemmille subeille syötetään sama signaali samassa vaiheessa. Subit tulisi sijoittaa huoneen vastakkaisille puolille symmetrisesti, miellellään molemmat myös samalle etäisyydelle kuuntelupisteesta. Jos molemmat subit equtetaan vaste yksinään tasaiseksi, summa aalto ei luultavasti ole sitä enään. Tällöin summa-aallon epätasaisuus korostuu aina vain enemmän mitä akustisesti epäsymmetrisempi subien sijoitus on huoneen ja kuuntelupisteen suhteen. Korjausyritykset toisen subin vasteeseen luultavasti vain huonontavat tilannetta.
Oletteko minkälaista subsonicia käyttäneet LLT-Maelstromien kanssa? Itseä on ruvennut mietityttämään, että pitäisi varmaan tuolle Tempest-X:lle (300l, 18Hz viritetty) moinen hankkia. Antimode subsonic suotimella olisi varmasti ostamisen arvoinen, jos sellainen ominaisuus siihen sattuisi tulemaan.
Menee vähän OT ketjun otsikkoon nähden, mutta kun tässä on kuitenkin näitä asioita jo pyöritelty niin tiedustellaanpa vielä tätä: Ensi vuoden projektiksi olisi suunnitteilla päivitys tuplasubeihin ja DCX2496:n lisääminen systeemiin equksi. Tuplamono onnistuu tietenkin ilman muuta, mutta sitten minulle on hieman epäselvää, että onnistuisiko tuon DCX:n kanssa stereosubikäyttö s.e. LFE-kanavan signaali jaettaisiin subien kesken? DCX:ssä tulot riittävät (vasen, oikea, LFE) ja sen manuaalissa on kuvaus summatoiminnosta, mutta lohkista katselemalla näyttää siltä, että summatoiminto on tulopuolella ja niitä on vain yksi. Ylläolevassa stereosubipohteessa olisi tarkoitus saada lähdöistä SubOutLeft = LeftMain + 0,5*LFE SubOutRight = RightMain + 0,5*LFE ... ja manuaalin perusteella näyttää siltä, että kaksi erillistä summaa ei onnistu. Onko näin? Idea varmaan selkisi yltä, vaikka siinä ei jakarijumppaa olekaan eritelty. Mitenkäs muut ovat stereosubejaan kytkeneet, vai ovatko kaikki stereobassottajat ~100% musiikinkuuntelijoita?
Unohda stereosubbarit. Kaikkien systeemin lisäbassojen pitää toistaa samaa signaalia. Muuten monilisäbassoasetelman hyöty menee pilalle.
No en mä nyt noin hätäisesti aio niitä unohtaa. Eri konfiguraatioilla olisi kullakin omat hyvät ja huonot puolensa. Lisäksi sattuu olemaan niin, että subin paras sijoitus on tällä haavaa välittömästi toisen pääkaiuttimen edessä ja sille voisi hyvin laittaa parin toisenkin pääkaiuttimen eteen. Joudun juuri nyt käyttämään vähän korkeaa jakoa (~100Hz) joten ajatus stereosubeista ei mene kokeilematta hylkyyn... paitsi tietysti jos DCX:stä loppuu summaimet kesken niin sitten täytyy unohtaa koko juttu.
Mittaapa ensin taajuusvasteet vaikkapa 1 kHz:iin asti oikeasta ja vasemmasta kanavasta, yhdessä ja erikseen. Ensin yhdellä subbarilla, sitten kahdella subbarilla kanavat erillisinä ja lopuksi vielä kahdella monosubbarilla. Keskimäärin suorimmat taajuusvasteet esittänyt yhdistelmä voittakoon ja jääköön käyttöön.
Hyvin. Ota yhteyttä myyjään vaan. Harmillista, jos tuo nyt on joku ominaisuus näissä. Onneks on varaelementti valmiina.
Aika harmillista kyllä kuulla, jos tuntuu olevan jonkin sortin ominaisuus. Monesta suunnasta kuullut tällaista, vielä kun melko pienestä määrästä on kyse mitä Suomeen edes tulee...
Pitää hieman tarkentaa,kyseessä siis alaripustus irronnut kokonaan irti ulkokehältään.Voisi sanoa että ei kummonen liima kyllä noissa ole. Pitääkin miettiä jos tuon liimaisi,kun aika helppo homma olisi.