Pienten sekalaisten kysymysten ketju.

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana juhaa, 06.06.2005.

  1. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näyttää olevinaan sporttisemmalta ja kertoo käyttäjänsä ajelevan hikimankelillaan melko harvakseltaan, kenties olevan jopa ns. sesonkipyöräilijä (=juhannuksena viinakauppaan ja takaisin).

    Ilman takalokaria ajelu normaalilla käyttöpyörällä on sama kuin menee suoraan p*skalammikkoon istumaan. Käytännöllisyyden nimessä se on polkupyörässä oltava. Ne jotka ajavat, tietävät.
     
  2. Pazze

    Pazze Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.09.2003
    Viestejä:
    5 014
    Saadut tykkäykset:
    150
    Mihin ovat kadonneet Jaded ja Jorse?
     
  3. Harry

    Harry Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.09.2004
    Viestejä:
    1 903
    Saadut tykkäykset:
    7
    Ihan niin kuin et tietäisi!!!
     
  4. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Maapallolla asuu siinä tapauksessa 6 miljardia heiveröistä ja se yksi vääräuskoinen supervoimakas yli-inhimillinen gorilla, joka on linsannut fysiikantunnit, tai opiskelusta huolimatta ei kykene käsittämään aerodynamiikkaa.

    Yhdessäkään fillarikilpailussa yksikään ajaja pyöreästi miljardin vuoden aikajänteellä ei ole asentanut etulokaria fillariinsa. Ja jos joku teekkari kännissä huvikseen olisi johonkin vappukisaan osallistunutkin etulokarin kanssa polkien, hän ei ole sitä kisaa voittanut. Paitsi jos oli ainoa kilpailija.

    Siis: jokainen (maantie)fillarikisa on voitettu ILMAN etulokaria.

    Alamäkiajot ja mutavelliajot ja uima-altaan pohjalla tai avaruudessa poljetut kilpailut ovat asia erikseen, niiden historiaa en tunne. Mutta normaalit ilmakehässä poljettavat perinteiset kisat siis ajetaan ja voitetaan (ja myös hävitään) ilman etulokaria. Satoi tai paistoi. Sateella kilpaukkelit kaatuilevat kurveissa usein. Ehkä etulokari olisi estänyt kaatumisen? Ei olisi. Eli sateellakaan ammattilaiset eivät huoli etulokaria fillariinsa. Vaikka polkijalle tarjottaisiin 100 euroa käteistä rahaa huoliessaan etulokarin, hän ei suostu. Kilpailuvietti estää tahallaan häviämisen. Etulokari = kilpailullinen itsemurha.



    Eikä etulokarissa ole kyse ole massasta vaan ilmanvastuksesta. Jos etulokari painaa 200 g niin sen pyöräänsä asentanut polkija häviää kisan sille polkijalle, jolla ei ole etulokaria, vaikka hänellä olisi 400 g teräspuntti selkätaskussa. Vaatisi tarkempia laskelmia ottaa selville, montako kiloa lisäpuntteja vastaa samaa haittatekijää kuin etulokarin käyttäminen. Oli miten oli, kukaan kilpapolkija maapallolla ei huoli itselleen etulokaria saati viiden kilon lisäpunttia, koska se merkitsisi automaattisesti täydellisen varmaa häviötä, ei mitään asiaa pistesijoille.



    Eikä asialla ole myöskään minkäänlaista yhteyttä polkijan voiman kanssa, tai kestävyyden. Edes Anapoolisia Stereoita itseensä pumpanneet reisiparru-ammattipolkijarobotit eivät huoli etulokaria fillariinsa, vaikka heillä riittäisi halutessaan polkuvoimaa katkaista moottoripyörän ketjutkin. Ultimatepolkijakaan ei halua lisätä pitkäkestoiseen urakkaansa etulokarin ilmanvastusta tuottamaan varma häviö.



    "Maastopyörä" minullakin on. Pyörän tyypillä ei ole mitään yhteyttä siihen, saako siihen asennettua lokareita vai ei. Takalokarini irtoaa kahdella ruuvilla, työkaluja tarvitaan. Jos haluaisin, nekin ruuvit voisi korvata sormiruuveilla tai pikasalvoilla, mutta koska fillarin peseminen+kuivatus ennen lokarien poistoa on hitaampi haitta, ei ole mitään hyötyä yrittää säästää 60 sekunnin työvaivaa, joka työkaluista syntyy.

    Varsinaiset 0,1 sekunnissa irtoavat pikalokarit eivät minua sellaisenaan kiinnosta, ne eivät ole tarpeeksi tukevia, asettuvat väärään asentoon ja tippuvat irti kovassa rynkytyksessä. Siksi olenkin rakentanut omat virityslokarini yhdistäen pikalokarin ja kiinteälokarin osia, luoden puolipikalokarijärjestelmän. Suojaavuus ja vakavuus sama kuin kiintolokareilla, mutta silti melko nopeasti irti otettavissa.



    Kun etulokari on asennettu, ajonopeus hidastuu tai energiankulutus kasvaa. Joku voi ottaa senkin iloisena etuna, jos haluaa rajoittaa ajonopeutta turvallisemmaksi eli hitaammaksi, tai on tarve kuluttaa normaalia enemmän energiaa.

    Entäs se "tunteminen"? Minä olen kokenut etulokarin poiston parantaneen ajonopeutta ja helpottaneen polkemista, mutta takalokarin kanssa en ole saanut vastaavia tuntemuseroja aikaiseksi. Plaseboa tai ei, mutta minusta etulokari on merkittävä ilmanvastuksen pahentaja, takalokarin kanssa taas ei ole niin suurta väliä, kunhan sen muotoilu ei ole korostetun idioottimainen eli liian leveä kaappari. Siksi vaadin etulokarini olevan nopeasti irtoavaa tyyppiä, mutta takalokari olkoon aloillaan pidempiä kausia kerrallaan.

    Mitä kapeampi ja slicksimpi eturengas on, sitä enemmän etulokari huonontaa etupään ilmanvastusta. 7 cm paksuilla nappulahirviökumeilla polkija polkee niin hitaasti, ettei etulokari enää asiaa pahenna. Rengasvalintakin siis vaikuttaa lokarin irti ottamisen tarpeeseen. Talvella minä ainakin poljen niin hitaasti ja niin paksuilla nappulakumeilla, että lokarien ilmanvastus on lähes merkityksetön ongelma muihin kitkoihin nähden. Renkaan alla murtuva lumijääsohjo pahimpana haittana. Mutta kesällä etenkin eturengas pidetään sileänä ja kapeana, tällöin etulokari huonontaa selvästi ilmanvastusta, etulokari pitää saada irti jokaisena kuivana ajopäivänä liikuttaessa.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 25.04.2009
  5. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Miksi Gmail heittää minut ulos muutaman viikon välein, ja saan kirjautua palveluun sisään uudestaan? Eihän tuo ole suuri vaiva mutta ärsyttää kuitenkin. Haluasisin olla sisäänkirjautuneena sinne(kin) kotikoneellani "ikuisesti".

    :OI
     
  6. JS83

    JS83 Käyttäjä

    Liittynyt:
    07.12.2006
    Viestejä:
    2 563
    Saadut tykkäykset:
    1
    Joku muukin käy katsomassa sinun sähköpostiasi ja lähtiessään uloskirjautuu :rolleyes:
     
  7. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tietoturvallisuussyistä. Jos esim kannettavasi varastettaisiin, luvaton käyttöönottaja ei voisi jatkaa sinuna esiintymistä/sähköpostisi väärinkäyttöä ikuisuuksia.
    Kaikista selainsähköposteista mitä olen käyttänyt tulee pakotettu uusintakirjautuminen l. lentää ulos n. viikon - kahden välein.
     
  8. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 436
    Saadut tykkäykset:
    771
    Tätä olen syyksi epäillytkin. Jos joku murtautuisi kotiini ja raahaisi puuceeni pois niin sähköpostini väärinkäyttö olisi pienimpiä ahdistuksen aiheitani. Täytynee tämä turvakonsti vaan hyväksyä...

    DVDPlaza ei muuten heitä koskaan ulos...
     
  9. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Koodi:
    https://www.google.com/accounts/ServiceLoginAuth?continue=http://mail.google.com/gmail&service=mail&Email=LOGIN&Passwd=PASSWORD&null=Sign+in
    Jos selkokieliset tunnukset ei bookmarkeissa häiritse, niin vaihda LOGIN ja PASSWORD omiksesi.
     
  10. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Onko kellään valmista ohjetta simaan jossa on n. 5-6% alkoholia? Vai pitääkö alkaa kikkaileen ominaispainomittarilla..
     
  11. lepreconn

    lepreconn Käyttäjä

    Liittynyt:
    27.11.2006
    Viestejä:
    3 370
    Saadut tykkäykset:
    39
    Kyllä se joskus heittää pois. Jopa kirjanmerkistä klikatessa. Mutta jostain syystä Osuuspankin verkkopankki on viime aikoina heittänyt useasti ulos ja sinne on joutunut kirjautumaan uudestaan.

    Piti testata plazaa ja samantien kirjanmerkkiä klikatessa ei ollut enää loggautunut.
     
    Viimeksi muokattu: 26.04.2009
  12. opelman

    opelman Käyttäjä

    Liittynyt:
    20.10.2007
    Viestejä:
    1 644
    Saadut tykkäykset:
    63
    http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1678921 Kannattaisko ostaa sellaiset lukkomutterit? Mutta ihan menevän näköinen bemmu noinkin. Not ;) Joo oonpa nähnyt yhdesti tuollaisen ihan luonnossa ja tuskin se siinä tilanteessa paljon naurattaa. Mutta eiköhän tuolla sällillä oo vakuutukset kunnossa ja jos ei oo niin ei oo mun vika. En tajua miksi sitä pitää ihan ilteksessä itkee että joku vei mun kumit?
     
    Viimeksi muokattu: 27.04.2009
  13. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
  14. ErgoWanker

    ErgoWanker Guest Guest

    Liittynyt:
    09.02.2007
    Viestejä:
    272
    Saadut tykkäykset:
    0
  15. Mama

    Mama Garbage in, garbage out Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    29.11.2003
    Viestejä:
    2 686
    Saadut tykkäykset:
    0
  16. cxt2

    cxt2 Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.03.2007
    Viestejä:
    699
    Saadut tykkäykset:
    0
    Vai että sillee:DHyvä veto mama:thumbsup:piru kun ei ole rahaa kuin normi läskissä pysymiseen ja pysyä hummerissa(tai ainakin katkaravussa):D
     
  17. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17
    Noista lukkomuttereista/pulteista ei ole kuin harmia.

    Ostin edelliseen autoon hetken mielijohteesta lukitussarjan, ja hyvinhän ne toimivat sen ensinmäsen kerran kun niillä rengasta laitettiin ensinmäisen kerran kiinni. Sitten oltiinkin kusessa kun ne piti saada seuraavaa rengasrulettia varten auki. Olivat sen verran tiukasti kiinni, ettei niitä saanut ilman pidempää vartta auki, mutta sen varren käyttö ei ollutkaan ihan yksinkertaista, kun mutteri ei pysynyt kunnolla kiinni siinä pultissa vaan pyrki "muljahtamaan" pois paikaltaan. Kovan työn jälkeen saatiin pultit auki, ja siirrettyä sinne oikeaan paikkaan, eli säilytysrasiaan.


    Viime syksynä autoa vaihtaessa en huomannut, että autossa oli lukitussarja. Muutama viikko tuli autolla ajeltua ennenkuin aloitin valmistautumisen renkaan vaihtoa varten. Yllätys olikin melkoinen, kun sitä lukitusarjan avainta ei löytynytkään autosta. Sinä olisi tien varressa tullut itku silmään, kun olisi saanut viidestä mutterista neljä auki mutta viides olisi ja pysyisi kiinni. Avaimen sijaintia ei tiennyt edes auton edellinen omistajakaan, eli olivat hukassa. Uuden avaimen olisi saanut autoliikkeestä auton mukana tulleella koodilla parissa viikossa. Harmi vain, että koodi taisi olla samassa paikassa kuin se avain.

    Enää ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin mennä merkkiliikkeen huoltoon kyselemään miten lukitusmutterin irroitus onnistuisi. Merkkiliike suositteli viereistä rengasliikettä (ensimmäinen rengasliike jossa asiaa kyselin kieltäytyi kohteliaan tiukasti huonohin kokemuksiin vedoten), jota olivat menestyksekkäästi käyttäneet vastaavissa ongelmissa. Neljän uuden mutterin kanssa rengasliikkeeseen ja 15 min. myöhemmin oli lukitusmutterit irroitettu ja korvattu normaalilla mutterilla. Siinä irroitusta odotellessa rengasliikkeen myyjä totesi, että suositteisi mieluummin vakuutusten pitämistä kunnossa, kuin lukitussarjaa.
     
  18. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    Murtohälytin kallistuksentunnistimella.
     
  19. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17
    Tuo hälytin on muutenkin hyvä sijoitus autossa.

    90-luvun puolissa välissä silloisessa asuinpaikassa oli jokin pieni porukka joka viikonloppuisin murtautui autoihin hajottaen autoja ja varastaen kaikkea mitä käteen jäi. Taidettiin käydä kaikissa niissä ympäröivissä autoissa missä ei hälyttimen valo vilkuttanut.

    Tosin siitä hälyttimestä ei ole apua, jos siihen ei ketään reagoi ja käy kattomassa, että miksi hälytin siellä metelöi.
     
  20. kebek

    kebek Käyttäjä

    Liittynyt:
    13.01.2003
    Viestejä:
    2 623
    Saadut tykkäykset:
    9
    No eiköhän nyt kaikki ymmärtäneet, että tässä kyse oli ihan päivittäisestä pyöräilystä eikä kisapyöristä.

    Mutta se minkätyyppisen lokarin saat kiinni on. Jousthaarukkaan ei voi saada hyvin suojaavaa lokaria koska haarukan joustoliike pitää huomioida. Täten lokari jää niin ylös, että esim. vesilammikosta ajettaessa vesi varmasti roiskuu lahkeille. Ei tarvitse edes kovin märällä asfaltilla ajaa kun on jo kengät märkinä. Tietysti jos maastofillarilla pääsee heti kotiovelta metsään, niin ongelmaa ei esiinny.

    Oletko ihan ajotietokoneella katsonut tuota nopeuseroa? Ei varmasti ole montaakaan ihmistä joka ei modernilla maasto/kaupunkipyörällä pysty pitämäään 30km/h ajovauhtia tasaisella asfaltilla ilman suuria ponnistuksia, lokareilla tai ilman. Metsässähän ei nopeudella ole merkitystä ellei aja kisaa, puhtaana pysyminen ehkä kiinnostaa enemmän.

    Itse olen havainnut, että loistavia pyöräkelejä (ei hiekka tiellä, tie kuiva ja sää tuuleton/aurinkoinen) on huomattavan vähän jotta niiden takia viitsisi lokareita irrottaa. Varsinkaan kun nämä pikalokarit eivät ilman virittelyjä (kuten itsekin totesit) suojaa riittävästi irtokiviltä ja roiskeilta.