Kun nyt osaisivat käyttää edes kahden näytön tekniikkaa, jossa pc:n työpöytä on erikseen ja projektori on erikseen... Tuolloin ei mitään windows explorereita tulisi edes projektorille saakka, vaan siellä näkyisi korkeintaan pelkkä taustaväri/kuva jos ei videotiedosto ole pyörimässä. Kun se toimii noin mulla kotona niin luulisi että Finnkinokin niin sen osaisi laittaa... explorer josta valitaan toistettava videotiedosto pyörii siis siellä pc:n työpöytänäytöllä, ei projektorilla.
Ei onneksi ole. Digitaalista elokuvaa ei näytetä millään w-pohjaisella systeemillä. Luotettavuutta pitää olla enemmän Tennarissa on töpeksitty jotain muuta. Sitäpaitsi eka Tennarissa digisti näytettävä leffa on piakkoin ensi-iltaan tuleva Suden arvoitus.
ainakin 71dB:n päivä koittaa piakkoin! No eipä siinä mitään, hyvä juttuhan tuo on kunhan tekniikka pelaa kunnolla toisin niinkuin Star Wars-säädössä.
Juu, hitaasti alkaa digitalisoituminen. Mikä Star Wars-säätö? Näin Episodi II:sen neljä kertaa digitaaliprojisoituna Kinopalatsissa ilman mitään ongelmia. :thumbsup:
No nyt ovat aikataulut tiedossa, jos haluaa päästä ensimmäisten joukossa näkemään digitaalisen elokuvan toista yritystä Suomessa Finnkinon pressitiedotteesta: Suomen ensimmäinen digitaalinen elokuvanäytös on perjantaina 15.12.2006 lipunmyynti on alkanut Finnkino aloittaa perjantaina 15.12.2006 klo 12.45 Tennispalatsissa digitaaliset elokuvanäytökset kotimaisella Suden arvoitus -elokuvalla. Historiallinen lipunmyynti ensimmäiseen viikonloppuun on nyt alkanut. Alan vaikuttajat vinkkaavat säästämään ensimmäisten digitaalisten elokuvanäytösten liput, joista povataan tulevan keräilyharvinaisuuksia. Tennispalatsi 2 Suden arvoitus näytösajat pe 15.12.2006 alkaen 12.45, 15.30, 17.45, 20.00 (ei to), pela myös 22.15, su myös 10.15.
Eli siis ymmärsin oikein, että tämä projektori jää paikalleen, että tämä ei ole pelkkä kokeilu? Meinaan jos jää niin se on hyvä juttu. Harmi kun ei ole aikaa lähteä Helsinkiin katsomaan tuota suomalaista leffaa. Tosin elokuva ei kuulu minulla kategoriaan, joka olisi välttämätöntä nähdä. Tokkopa noita sitten tulee lisää. varsinkin jenkkilästä
Kyllä, tämä on pysyvä projektori. Ainakin siihen asti, kun jo Pohjois-Koreassa koekäytössä oleva mindmeld-tekniikka syrjäyttää digitaalitekniikan...
Digileffan ensi-ilta Alla oleva teksti lainattu www.digivideo.fi:n foorumilta Perjantaina 15.12.2006 ilmestyi uusi TietoViikko -lehti, siinä on sivuilla 14-15 toimittaja Juha-Matti Mäntylän juttu Finnkinon uudesta digitaaliteatterista. Hän on käynyt siihen tutustumassa ja kirjaan tähän muutamia pääasioita, joita kirjoituksessa ilmenee. Hän on saanut esittelyn Finnkinon tekniseltä asiantuntijalta Ari Saariselta. Tennispalatsin kakkossalissa alkoi 15.12. Raimo O. Niemen ohjaaman "Suden Arvoitus" digitaalielokuvan esittäminen yleisölle. Saarinen näytti elokuvan traileria toimittajalle ja kehuu: "Katso, miten tasaisesti valkoiset väripinnat toistuvat". 35 mm filmiin verrattuna digielokuvan väripinnat ovat tasaisia, eikä mikään välky tai räpise. Pöly, naarmut tai irtokarvatkaan eivät enää häiritse katselunautintoa. Videotykki on mallia Barco DP-100. (valokuvassa on mallimerkinnäksi laitettu: DP-11) Se on ns. 2K projektori. Kuva on 2048 x 1080 pikseliä ja pakkausalgoritmi on Jpeg2000, joka kykenee 38 miljoonan värisävyn erotteluun. Digielokuvien laatu on parantunut. "Legendaarinen suomileffojen kuvaaja Kari Sohlberg antoi henkilökohtaisen hyväksynnän jpeg200 -formaatilla pakatun Suden arvoituksen kuvanlaadulle. (Vanhemman mpeg-pakkaustavaan punaiset sävyt eivät sen sijaan olleet Sohlbergin mieleen.) Projektorin hinta on 80.000 Euroa ja Dolbyn d-cinema palvelinyksikkö maksaa 30.000 Euroa. Projektori on valmistettu Belgiassa ja perustuu TI:n DLP-siruun, lukuisia kuvanhallintajärjestelmiä ja tehokkaan Xenon -lampun. Elokuvat sijaisevat palvelimen 4:llä 400 GB kovalevyllä. Saarisen mukaan elokuvan esitys jatkuu, vaikka yksi kovalevy menisi rikki. Palvelimessa on kolminkertaiset teholähteet ja toistakymmentä puhallinta jäähdyttämässä komponetteja. Käyttöjärjestelmä on Linux. Koko laitteisto in isompi kuin vieressä oleva 35 mm filmiprojektori. 35 mm filillä elokuva painaa 30 kg. Digielokuva on kovalevyllä, joka painaa muutaman kilon. Koko järjestelmä täyttää kesällä 2005 Hollywood elokuvayhtiöiden sopiman DCI (Digital Cinema Initiative) vaatimukset, joka on 170 sivuinen pumaska. Elokuvan salaukseen on panostettu paljon. Kovalevy tunnistaa sekä palvelimen että projektorin sarjanumerot. Levyn sisällä oleva käyttölisenssi takaa, että elokuva aukeaa vain oikeassa salissa oikeaan aikaan. Väärä käyttöönottoyritys johtaa kovalevyn sisällön tuhoutumiseen. Elokuva on salattu 1024 bittisellä avaimella. Palvelin purkaa vain osan salauksesta ja projektorissa puretaan loput. Myös pakkaus puretaan vasta projektorissa. Niinpä elokuvan voi katsoa vain valkokankaalta, ei esimerkiksi palvelimeen liitetyltä monitorilta. Kaiken lisäksi elokuvaan on kätketty "vesileima", eli kopio ja laitekohtainen tunnus. Jos elokuvasta tehtäisiin piraattikopio, niin vesileima paljastaisi teatterin, salin ja näytöksen ajankohdan. Jpeg2000 formattilla elokuva vie levytilaa noin 100 GB per tunti. Tennispalatsin pääkoneenhoitaja Ville Lampolahti ohjaa digipakettiin kuuluvassa viereisessä räkissä teatterisalin esitystekniikkaa. Kuvaruudulla määritetään ohjaukset mainospätkä, tauko, mainospätkä, jne ja itse elokuva. Samalla hän määrittää missä kohtaa äänentoisto käynnistyy, verhot aukeavat, kuva heijastuu kankaalle ja valot himmenevät. "Filmimaailmassa nämä merkinnät tehdään filmille liimattavilla pienillä metaliteipeillä, nyt tämäkin homma on paljon helpompaa." Lopuksi toimittaja kirjoittaa, että katsojan ei tarvitse olla tekniikan toimivuudesta huolissaan. Projektorihuoneessa on susitarina myös vieressä 35 mm elokuvaprojektorilla valmiina. Jälkijutussa toimittaja kertoo, että Elokuvasäätiö on tukenut tätä Suomen ensimmäistä kunnollista digitaaliteatteri hanketta 60.000 Eurolla. Finnkinon kehitysjohtaja Ari Salenius kertoo, että digilevityksen taloudellinen hyöty jää studioille, kustannukset teattereille. USA:ssa kehitetty "virtual print fee" ei toimi Euroopan pienillä markkinoilla. Kuulema Britaniassa digitalisosintia tuetaan Lotto-varoin. Belgiassa on tehty päätös 131 salin digitoimisesta vuoden 2007 loppuun mennessä. Tutkimusyhtiö Screen Digest arvioi, että vuonna 2006 tehtiin 600 digiteatteria, joista 3/4 USA:ssa. Suomessa ei ole kiire kun ei ole rahaakaan. Leffalippun hintaa kun ei voida korottaa. Projektorin specsit: www.barco.com
Tänään käytiin katsomassa V2 Jäätynyt Enkeli, ja ennen leffaa nuo perinteiset mainokset näytettiin digiprojulta. Aluksi vilahti vihreällä oikeassa yläreunassa (muistaakseni): Koodi: RGB x/50i y x:n paikalla oli jokin numero (juovamäärä?) ja y:ssä jotain muuta sälää. Kuva oli aavistuksen tumma, värisi myös (normaalia filmiprojektoria tosin mielestäni vähemmän), mutta kuva oli muutoin hyvä. Ilmeisesti tässä on joku kikka, että ei tarvitse mainoksia kehittää filmille, mikä onkin järkevää sillä säästetään rahaa. Tämä oli siis Kinopalatsi 2:ssa, en tiedä sitten miten asiat on muissa saleissa ja oliko tämä vaan joku kokeilu.
Ei tämä mikään kokeilu ole vaan kaikki finnkinon teatterit on siirtyneet digitaaliseen mainontaan eli videoprojulta näytellään kaikki kaupalliset mainokset.
Luin jostain että ensi-illassa oli tekniikka tökkinyt pahasti?? Tosin varmaan enemmän henkilökunnan kuin laitteiston vika. (olipa nopea vastaus meikäläiseltä)
Ajattelin tänään tai huomenna käydä vilkaisemassa paikallisessa Nuijamiehessä Watchmenin ja tässä heräsi kysymys, että mitähän tuo "digi" -tarkoittaa elokuvan perässä? Tämä kyseinen Nuijamies on varmaankin 100 vuotta vanha teatteri, jossa ei ole minkäänlaisia nykyaikaisia vehkeitä, eli pitäisikö tuon elokuvan näyttää jotenkin muita elokuvia paremmalta vai mitä tuo meinaa? Kiitoksia jos joku kehtaa valaista tietämätöntä. En ole nimittäin ennen nähnyt moisia "digi" -merkintöjä leffojen perässä nuijamiehen nettisivuilla.
Nuijamieheen taisi pötkähää tuossa jokin aika sitten ihan uusi projektori. Tässä tapauksessa digi saattaapi tarkoittaa, että leffa tulee kovalevyltä eika kelalta. Viisaammaat korjatkoot. Tämä on pelkkä veikkaus.
OT - Arttikelissa kirjoitetaan virheellisesti Pixar animaatiosta - jota siis Bolt ei ole, vaikkakin Disney ko. puljun nykyään kokonaisuudessaan omistaakin.