Asioita joita en voi ymmärtää

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana tpi, 28.04.2008.

  1. hmv

    hmv Guest Guest

    Liittynyt:
    16.04.2005
    Viestejä:
    380
    Saadut tykkäykset:
    0
    Yksityisautoilua varmaan voidaan vähentää, jos aina silloin, kun yhtä hyvin (tai edes lähes yhtä hyvin) voisi mennä bussilla/junalla oman auton sijaan, myös tekee näin. Mutta ei se sillä kokonaan lopu, koska joukkoliikenneverkkoa ei pysty tekemään (tai ei ole tarkoituksenmukaista tehdä) niin kattavaksi, että kaikki liikkuminen onnistuisi sillä. Ainakaan ilman radikaaleja muutoksia ihmisten elämäntavassa ja yhteiskunnan rakenteessa.

    Suomi on lisäksi aika harvaanasuttu maa, jossa suurin osa väestä asuu pienissä ja keskisuurissa kaupungeissa. Osa asuu vielä jopa ihan maaseudulla. Pääkaupunkiseudulla ja parin muun ison kaupungin seudulla asuu jo kohtuullisen paljon väkeä, mutta selkeä vähemmistö kuitenkin. Ilman suurempia mullistuksia kestänee vielä ainakin 100+ vuotta, ennen kuin tuo tilanne ratkaisevasti muuttuu.

    Yksityisautoilun tarve maassamme tulevaisuudessakin on siis selviö, vaikka joukkoliikennettä kehitettäisiin, ja vaikka ihmiset tekisivätkin "parannuksen" oman auton käytöstä mukavuussyistä, ja käyttäisivät sitä vain selkeästi tarpeellisissa tilanteissa.

    Joten yksityisautoilun ympäristöhaittojen vähentämisessä pitäisikin keskittyä esim. sähköautojen kehittelyyn.
     
  2. peergunt

    peergunt Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.02.2007
    Viestejä:
    688
    Saadut tykkäykset:
    12
    Samalla planeetalla? Ymmärrä ensin lukemasi ja väännä vasta sitten sitä rautalankaa.

    blaa blaa blaa
     
  3. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 458
    Saadut tykkäykset:
    776
    Logistisesti ajatellen yksityisautoilu on tiheään asutuilla alueilla vanhentunut ja tehoton kuljetusmuoto. Tavaroita pyritään kuljettamaan suurina kokonaisuuksina (junat, tankkerit, rekat jne.). Miksi ihmisten liikkumiseen pätisi logistisesti eri periaatteet?

    Tiheään asutuilla alueilla tieverkko ylikuormittuu helposti. Joukkoliikenne vie tiepinta-alaa per matkustaja murto-osan henkilöautoon verrattuna. Mitä suositumpaa joukkoliikenne on, sitä enemmän on yksityisautoilijoillakin tilaa liikenteessä.

    Harvaan asutuilla alueilla yksityisautoilua ei voi korvata oikein millään. Parin vuosikymmenen päästä bensiini maksaa sellaiset 5 euroa/litra. Ilmeisesti valtio joutuu tulevaisuudessa subventoimaan yksityisautoilua jotta maaseutu pysyy asuttuna! Tai sitten sähkö/vety/kaasuautot yleistyvät.

    Myös joukkoliikenne on huono asia. Sehän saastuttaa ja aiheuttaa ruukia, joskin matkustajaa kohti paljon vähemmän kuin yksityisautoilu. Liikkumismahdollisuuksien parantaminen johtaa yhdyskuntatakenteen hajautumiseen. Ihmiset muuttavat asumaan (esim. halpojen asuntojen takia) "hevonkuuseen" valovuoden päähän työpaikoistaan, palveluista, kouluista jne. koska ainahan sitä pääsee liikkumaan omalla autolla/metrolla/bussilla/ratikalla (tarpeettomat yliviivataan). Tässä on kyse liikkumisen pakosta. Jos liikkuminen olisi oikeasti vaikeaa ja tosi kallista niin yhdyskuntarakenne kehittyisi luonnostaan sellaiseksi, että melkein kaikki on lähellä. Lähikaupat kukoistaisivat koska juuri kellään ei olisi varaa ajaa kehä kolmosen hypersupermarketteihin kahvitarjouksen perässä. Liikkumisen vapaus on siis itseään syövä asia. Jos kuuhun pääsisi raketilla halvalla tunnissa, niin moni suomalainenkin kävisi siellä töissä! Nokia ei lähtisi ainoastaan Suomesta vaan koko maapallolta!

    Suomalaisten ekologinen jälanjälki on valtava verrattuna keskimääräiseen maapallon asukkiin. Olisi todella itsekästä sälyttää saastumisen rajoittaminen niiden niskaan jotka eivät suomalaisten elintasosta ole päässeet edes haaveilemaan. Järjen käyttö on sallittua. Käytetään joukkoliikennettä kun voidaan ja autoillaan silloin kun se on paras vaihtoehto liikkumiseen.
     
  4. phelin

    phelin Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2003
    Viestejä:
    2 070
    Saadut tykkäykset:
    3
    DVDPlazan kaltaisella, voimakkaasti miesvoittoisella foorumilla on jo luonnostaan joukkoliikennettä vastustava/vieroksuva ilmapiiri, ainakin jos jotain voi päätellä siitä kumpi sukupuoli istuu joukkoliikenteen kuljettimissa ja kumpi vierellä huristelevassa yksityisautossa. Logististen periaatteiden päteminen ei siis välttämättä ole päällimäisenä mielessä, vaan valintaan vaikuttanevat muut tekijät.
     
  5. 71 dB

    71 dB Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    19.01.2005
    Viestejä:
    11 458
    Saadut tykkäykset:
    776
    Ehkä niiden logististen periaatteiden pitäisi olla päälimmäisenä mielessä?

    Miksi muut, jopa irrelevantit asiat vaikuttavat valintaan?
     
  6. phelin

    phelin Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.09.2003
    Viestejä:
    2 070
    Saadut tykkäykset:
    3
    Kehotan lukemaan ketjun otsikon uudelleen.
     
  7. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Asioita joita en voi ymmärtää .... on joukkoliikenteen tuputtaminen tietämättä ihmisten mahdollisuutta käyttää niitä :hitme:

    Oma kulkeminen .... (työmatka 7,5 km, josta olisi 0,3 km kävelyä kotoa pysäkille ja päätepysäkiltä töihin sitten kävelyä 1,6 km)
    • aamuvuoron (06:00-14:00) aikatauluksi tulisi bussilla 04:49 - 14:37 ja töissä olisin 35min liian aikaisin
    • iltavuorossa (14:00-22:00) taas aikataulu ois 13:19 - 23:17 ja kolme varttia pitäis tuhlata tuon 1,6 km:n matkalla, kun bussi tulee pysäkille 22:43

    Kokonaisajat siis aamuvuoro 9 tuntia 48 minuuttia ja iltavuorossa 9 tuntia ja 58 minuuttia ja kun omalla autolla molemmissa vuoroissa aikaa menee kokonaisuudessaan max. 8 tuntia 30 min, niin tuo ylimääräisen tunnin käytän mielelläni esim aamuvuoron aikaan aamuyöllä nukkumiseen.

    Ja kun kk-lippujen kustannus on talouden 2 henkilölle yhteensä 100€ ja vastaavasti polttoainekulut on 40€ eli omalla autolla säästän 60€ ja vapaa-aikaakin kertyy 28 tuntia :naminami:

    Näin täällä puttaalla :thumbsup:
     
  8. itnortti

    itnortti Guest Guest

    Liittynyt:
    15.04.2006
    Viestejä:
    582
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oletko ikinä osallistunut minkäänlaiseen väittelyyn? Ilmeisesti et. Nimittäin väittelyt perustuvat yleensä siihen että niissä väitellään asioista yleisellä tasolla. Aiempaa viestiäni lainaten:

    Muutenkin keskustelun tai väittelyn kannalta on hyvin typerää koittaa keskustella jostain tietystä yksittäisestä tapauksesta. Poikkeuksia löytyy aina. Se että juuri sinun pitää raahata tonnin painoista tavaraa joka päivä tai että juuri sinun pitää viedä lapsesi aamulla tarhaan joka sijaitsee 10km päässä on aika yhdentekevää kokonaiskuvan kannalta.

    Ja vielä rautalangasta:
    Kukaan ei koita väittää että kaikkien pitäisi käyttää joukkoliikennettä koko maassa ja aina. Kyse on siitä että halutaan vähentää tapauksia jossa ihmiset menevät töihin omalla autolla pelkästä mukavuudenhalusta (esim. matka sujuu 20min nopeammin, omassa autossa on mukavampaa jne.).
     
  9. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Joukkoliikennettä en ole käyttänyt öbaut 15 vuoteen. Ehkä pari hassua haksahdusta on sattunut, mutta niistäkin muistan vain yhden metrolla ajelun, bussi- ratikka- tai junareissuja ei taida olla lainkaan.

    Fillari on keksitty. Ja kavereiden henkilö/paketti/kuorma-autot. Sekä vuokrapakut muuttopäiviksi.

    Moottoripyörieni huoltokin on ollut vaiheessa noin 12 vuotta, laiskuus ja rahapula hidastaa puuhaa. Olisi nimittäin halvempi ostaa muutama UUSI kiinalainen mopo kuin tarvittavat varaosat vanhoihin moottoripyöriini, joka on tilanteena sairas. Jos ei olisi olemassa halpoja kiinamopoja, olisin tietysti huoltanut ajopelini kuntoon hinnalla millä hyvänsä, mutta jokin este päässä (taskulaskin+maalaisjärki) kieltää panemasta valtavia rahoja varaosiin, kun olisi helpompaa+halvempaa ostaa kaupasta uusia kiinalaisia ajokkeja ja heittää entiset raadot kaatopaikalle. Mutta kun minä inhoan niitä haisevia päriseviä kimittäviä kinuski-euromopoja. Tekisivät kinkit mieluummin hajuttoman ja äänettömän ja taskuun mahtuvan, 3000-hevosvoimaisen ydinkäyttöisen ajokin, myyntihinta 10 euroa, sen ostaisin tänään.

    Luultavasti odottelenkin (akku/polttokenno-) tekniikan kehitystä eli HYBRIDI-moottoripyörää tai SÄHKÖ-moottoripyörää. Siis moottoripyörää, en mopoa. Minä nimittäin haluan lähteä liikennevaloista ekana ja jättää muut kauas taakse, mopolla sellainen ei onnistu.

    Olisi järkevämpi tuhlata rahat sähköajokkiin kuin museoikäisten prutkujen sikakalliisiin varaosiin. Minulla odottaa korjaustaan 4 ajopeliä palasina, jokainen niistä vaatisi massiiviset remontit (uusittava kaikista kytkimet, laakerit, männät, tiivistesarjat, rattaat, ketjut, vesipumput ja niin edelleen), useita tonneja rahaa palaisi pelkkiin varaosiin. Oikeastaan rahaa pitäisi polttaa enemmän kuin mitä ajokkien käypä arvo on. Shit. Ajokkien huoltaminen sopii vain lottovoittajille, minkäänlainen remontointi ei ole taloudellisesti järkevää puuhaa nykymaailmassa. Osta uusi ja kun se hajoaa, osta taas uusi. Saatana.



    Julkisia kulkuvälineitä en käytä ja piste. Vasta sitten voin harkita kun lailla määrätään hajusteiden käytöstä viiveetön kuolemanrangaistus ja minut palkataan teloittajaksi. Yksi poikkeus sääntöön on: avonaiset ajokit, joissa MINÄ pääsen nauttimaan steriiliä ilmavirtausta, esim. Tallinnan-laivat. Niillä olen joskus liikkunut, etukannella raitista ilmaaa hengittäen. Samoin Suomenlinnaan pääsee (pääsi ainakin ennen) avonaisella lautalla, tarvitsematta kammeta haisevia hajuvesiämmiä ja hajuhookkaneita yli laidan.
     
    Viimeksi muokattu: 26.02.2009
  10. Kaitzu

    Kaitzu Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.07.2001
    Viestejä:
    3 498
    Saadut tykkäykset:
    41
    Ei ole tullut mieleesi että kokonaisuus koostuu aina yksittäistapauksista ;)
     
  11. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Hahah mitä läppää. Repesin totaalisesti. :D
     
  12. Pazze

    Pazze Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    16.09.2003
    Viestejä:
    5 015
    Saadut tykkäykset:
    150
    En ymmärrä huumorintajuttomia tai fanaattisia ihmisiä. Tämä koko maailma nyt on vaan yksi iso vitsi, joten miksi pitää olla niin saatanan tosissaan ja vakava kaiken suhteen?
     
  13. Jarkko G.

    Jarkko G. Samppa ja Hurricane :| Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.08.2001
    Viestejä:
    13 045
    Saadut tykkäykset:
    97
    Samaa olin kirjottamassa.
     
  14. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    En ymmärrä ihmisiä jotka heittävät kaiken leikiksi eivätkä osaa olla koskaan vakavia.
     
  15. Mogge

    Mogge Guest Guest

    Liittynyt:
    28.04.2007
    Viestejä:
    89
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep, tavaroita liikutellaan suurina kokonaisuuksina. Siksi juuri lähimarketissa se suosikki wc-paperi saattaa olla tilapäisesti loppu tai netistä tilaamasi taulu-tv tulee päivän, kaksi myöhässä, kun pieniä määriä ei kannata lähteä kuljettamaan erikseen. Tämä on täysin ymmärrettävää ja hyväksyttävää. Sen sijaan en usko, että työnantajalta löytyy ymmärrystä, mikäli saavun töihin myöhässä sen vuoksi, että piti odottaa että saadaan bussi täyteen väkeä :thumbsup: Tahtoo siis sanoa, että ihmisten ja tavaroiden liikuttamiseen pätee logistisesti eri periaatteet.

    Tuli väkisinkin vanha vitsi mieleen: miksi 17 blondia seisoskeli ravintolan edustalla menemättä sisään? He odottivat vielä yhtä, kun piti olla kuulemma 18 ennen kuin pääsee sisään :)
     
  16. tykäri

    tykäri Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    151
    Saadut tykkäykset:
    0
    Olen värisokea, ja en ymmärrä miksi aina kun se tulee esille uuden ihmisen kanssa, hän heti kysyy minkä värinen tämä on. Entäs tämä? Mistäpä minä sen tietäisin, sanoinhan juuri että olen värisokea :hitme:

    Mitenkä jos kysyisi sokealta että onko kesä- vai talvimaisema kauniimpi? Tuskin tietäisi.
     
  17. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14

    Minkä värinen tämä on?

    [​IMG]

    Itsekin kyselen värejä värisokeilta, mutta käytän normaalia kovempaa ääntä ja artikuloin selkeämmin kuin tavallisesti.
     
    Viimeksi muokattu: 26.02.2009
  18. geru

    geru Käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2007
    Viestejä:
    1 389
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tämä universaalin kommunikoinnin salaisuus tuntuu olevan suomalaisilla geeneissä. :D
     
  19. tykäri

    tykäri Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    151
    Saadut tykkäykset:
    0
    Näyttäis olevan valkonen teksti vaikka lukeekin punainen lontooksi, kompa! ;)
     
  20. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    Kyllä. Käytän samaa myös esim. pyörätuolipotilaisiin.