Pienten sekalaisten kysymysten ketju.

Keskustelu osiossa 'Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)' , aloittajana juhaa, 06.06.2005.

  1. Jazo

    Jazo Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.10.2004
    Viestejä:
    4 424
    Saadut tykkäykset:
    10
    Riippuu täysin siitä että tukeeko kyseinen Samsungin soitin SACD-levyjä.
     
  2. Baron

    Baron Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    07.08.2003
    Viestejä:
    1 911
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hmm... Kuinkas tuo säätö sitten toteutettaisiin? Hommaat vaan nuo molemmat, niin homma toimii.

    edit:
    Eli ei ole järkevää haistella ulkoilmaa, vaan se ohjaus säädölle (sähkösyötölle) pitää tulla joko lohkolta tai sisätilasta, sieltä mitä lämmitetään.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2008
  3. Macu

    Macu Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.05.2000
    Viestejä:
    1 287
    Saadut tykkäykset:
    2
    Siten, että adapterissa olisi esim. kiinteästi ohjelmoidut lämpötilarajat ja ajastimeen annettaisiin lähtöaika. Adapteri sitten antaisi sähköä lämpötilan mukaan tietyn ajan lähtöaikaan asti esim. 0 - (-5) astetta, 0.5 tuntia, -6 - (-10) astetta, 1 tunti jne. Tietysti vielä parempi olisi jos nuo lämpötilarajat ja aikakeston voisi itse asettaa, sehän tarvisi tehdä vain yhden kerran.

    Eihän tällainen siinä mielessä olisi niin hyvä kuin moottoriin asennettava, että tämä ei pyrkisi suoraan pitämään moottorin lämpöä tietyllä tasolla, vaan säätäisi vain sähkönsaantia mutta tämä olisi toisaalta asennusvapaa, halpa ja yksinkertainen ja yhtä adapteria voisi käyttää useammalle autolle - ja joka tapauksessa tämä olisi paljon parempi kuin tavalliset ulkopistokeajastimet mitä 98% ihmisistä käyttää, koska mitään säätöjä ei esiasetuksen jälkeen tarvisi tehdä ja sähköä säästyisi rutkasti verrattuna siihen, että pitää sen ajastimen aina siinä parissa tunnissa mitä useimmat tekevät. Uskon että markkinoita tällaiselle löytyisi :)
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2008
  4. peergunt

    peergunt Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.02.2007
    Viestejä:
    688
    Saadut tykkäykset:
    12
    Kun eduskunnassa kansanedustajat painelevat äänestysnappeja, niin onko äänestystulokset julkista tietoa? Eli saako jostain selville, että miten kukin on äänestänyt mihinkin asiaan? Jos kyllä, onko äänestyskäyttäytymistä mahdollista seurata takautuvasti kovinkin kauas taaksepäin?
     
  5. tpi

    tpi Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    12.06.2001
    Viestejä:
    4 400
    Saadut tykkäykset:
    34
    On ne julkista tietoa. Eduskunnan sivuilta löytyy ainakin muutamien vuosien äänestykset, eduskunnan kirjaamosta pitäisi löytyä tiedot kaikista äänestyksistä mitä eduskunnassa on ikinä tehty.
    Kaikista tuoreemmista äänestyksistä löytyy tämän tapainen lista, tämä on ihan umpimähkään poimittu esimerkki:

    http://tinyurl.com/663hq5
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2008
  6. peergunt

    peergunt Uusi jäsen

    Liittynyt:
    21.02.2007
    Viestejä:
    688
    Saadut tykkäykset:
    12
    Juuri tätä hain. Kiitos.
     
  7. 10inch

    10inch Käyttäjä

    Liittynyt:
    10.08.2004
    Viestejä:
    1 154
    Saadut tykkäykset:
    0
    http://solentia.fi/ehsinfo/Teknista.htm ??????
     
  8. Macu

    Macu Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.05.2000
    Viestejä:
    1 287
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tämä on jälleen moottorinlämmittimeen asennettava laite. Tällaisen kanssa joutuisi sitäpaitsi käyttämään lisänä tavallista sähköpistokeajastinta joka tapauksessa ellei haluaisi pitää moottoria koko ajan lämpimänä (ja tuhlata siihen sähköä), vaan käyttää sitä vain max. muutaman tunnin yölämmitykseen niin että auto on aamulla lämmin työpäivinä. Olen edelleen ulkoisen sähköpistoketermarin kannalla :)
     
  9. KMOK

    KMOK Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 946
    Saadut tykkäykset:
    37
    Tällainen ja tällainen? :)
     
  10. Macu

    Macu Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.05.2000
    Viestejä:
    1 287
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tuollainen kauko-ohjattava voisi olla kätevä joissakin tarkoituksissa, mutta omassa käyttötarkoituksessa huono puoli olisi, että pitäisi aamulla herätä painamaan sitä kaukosäätimen nappia silloin kun haluaisi sen lämmittimen menevän päälle. ;) Tarkoitushan on siis alunperinkin, ettei sitä sähköä pidetä päällä koko yötä, vaan ainoastaan sen verran kun pakkaslukeman perusteella tarvii aamulla ennen liikkeellelähtöä. :)
     
  11. tootsi

    tootsi Runkku Tukijoukot

    Liittynyt:
    09.11.2005
    Viestejä:
    3 208
    Saadut tykkäykset:
    46
    Mistä löytää/tietääkö joku Spl pro-g15 elementin T/S-parametrejä?
     
  12. CeeLo

    CeeLo Guest Guest

    Liittynyt:
    10.06.2006
    Viestejä:
    1 123
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noo, eiköhän tossa haettu rikosoikeudellista vaikutusta... Voihan siinä saada vaikka selkäänsä:eek:
     
  13. uppiskuppis

    uppiskuppis Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1 011
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mikä siinä on niin hankalaa pistää edellisenä iltana autoa kellokytkimen perään? :hitme:
     
  14. Macu

    Macu Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.05.2000
    Viestejä:
    1 287
    Saadut tykkäykset:
    2
    Quottaan itseäni:

    Eli ei mitään vaikeaa, mutta ulkolämpötilan perusteella toimiva sähkönsyöttö olisi vaivaton ja sähköäsäästävä. Tavallisen ajastimen kanssa aika pitää säätää melkein joka päivälle erikseen jos haluaa lämmittää vain tarpeellisen ajan. Ei suuri vaiva, mutta olisi kiva olla värkki, jolla homma hoituisi automaattisesti, koska se on mahdollista. Jos olisin sähköinsinörtti, rakentaisin itse sellaisen :D
     
  15. marko

    marko Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    06.01.2001
    Viestejä:
    1 772
    Saadut tykkäykset:
    17

    http://www.kaha.fi/kahaweb/category.php?pid=39&comp=19




    :: Ajastinkellon lisätoiminnot ::
    DEFA WarmUp ajastinkellossa on useita lisätoimintoja. Ajastinkello näyttää ulkolämpötilan, akku-/latausjännitteen sekä kellossa on sisäänrakennettu nollakelinvaroitin. Näyttöruudussa on taustavalo, joka palaa auton käydessä tai jos näppäimiä painetaan.

    Ajastin kellon voi liittää DEFA AutoSecurity -hälytinjärjestelmään

    Toimintojen välillä on helppo siirtyä.

    Automaattinen, ulkolämpötilan mukaan säätyvä kytkeytymisaika.
    Jos ulkopuolista lämpötila-anturia ei ole kytketty, säätää kelloon sisään rakennettu anturi kytkeytymisajankohdan.
    Kytkeytymisaika 1 tunti ennen asetettua noutoaikaa.
    Kytkeytymisaika 2 tuntia ennen asetettua noutoaikaa.
    Kytkeytymisaika 3 tuntia ennen asetettua noutoaikaa.
    Lämmityksen käsin ohjattu, välitön päälle kytkentä.
    Lämmityksen käsin ohjattu, välitön poiskytkentä (ei symbolia näyttöruudussa).
     
  16. DVB-G

    DVB-G Käyttäjä

    Liittynyt:
    05.03.2003
    Viestejä:
    10 281
    Saadut tykkäykset:
    30
    Ulkoiseksi irrotettavaksi pistotulppaan painettavaksi lisälaitteeksi ei helpolla saa "älykästä lämmönohjailua" (tai saa, mutta se vaatii langatonta tai verkkosähkölinjan läpi kulkevaa tietoliikennettä), mutta minä osaan kyllä rakentaa sellaisen vaikka tänään (ei tosin ole aikaa ja materiaaleja eikä rahaakaan), se tosin vaatii ehdottomasti moottorin tai sisätilan lämpötilatietoa.

    Kuvailen nyt tee-itse-lämmönhallintalaitteen menetelmän niille, joilla on enemmän aikaa+rahaa rakentaa asia fyysisesti:

    Laite on adaptiivinen. Se oppii itsenäisesti moottorin ja sisäilman lämpötilakäytöksen, oli lohkolämmitin minkä tahansa tehoinen, sisätilapuhallinlämmitin minkä tahansa tehoinen, ja oli ulkolämpötila mikä tahansa.

    Laite siis lämmittää olemassaolevin lämmittimin olemassaolevassa ulkolämpoötilassa, tarkkailee miten lämpötila alkaa kohota, kykenee pian ennustamaan miten lämpötilakäyrä tulevaisuudessakin etenee. Muutamana päivänä kun laite on lämmityksensä tehnyt, se on "oppinut" kyseisen auton lämpövarausmassat ja lämpövuodot, eli jokaisella lämmityskerralla lämmityksen hyötysuhde paranee, hukkalämmityksen määrä minimoituu. Laite oppii.

    Laite myös ottaa palautetta käyttäjältään. Ihminen voi kertoa laitteelle esim. että "auto oli tänään liian kylmä, haluan sen lämpimämmäksi" ja laite korjaa jatkossa toimiaan.

    Luonnollisesti laite tarvitsee "lukujärjestyksen" eli tiedon siitä, minä viikonpäivinä halutaan auto lähtövalmiiksi milläkin kellonlyömällä. Asia pitää joko opettaa laitteelle viikonpäiväkohtaisesti tai antaa jälkikäteen palautetta, että "olit tunnin myöhässä, lämmitä jatkossa auto kuntoon tuntia aiemmin arkisin tai tänä samana viikonpäivänä".



    Lyhyesti toimintaskenario miten laitteen asennuksen jälkeen toimitaan:

    1) Painetaan ARKISIN-nappulaa, sitten + ja - napeilla säädetään kellonaika, jona halutaan auto lähtövalmiiksi arkisin.
    2) Painetaan LAUANTAISIN-nappulaa, sitten + ja - napeilla säädetään kellonaika, jona halutaan auto lähtövalmiiksi lauantaisin, vai halutaanko lämmittää lainkaan.
    3) Painetaan SUNNUNTAISIN-nappulaa, sitten + ja - napeilla säädetään kellonaika, jona halutaan auto lähtövalmiiksi sunnuntaisin, vai halutaanko lämmittää lainkaan.
    4) Säädetään toivottu lähtöhetken sisäilman lämpötila painaen nappeja LÄMPÖ+ ja LÄMPÖ-.
    5) Mikäli halutaan jokin poikkeava erikoislämpötila moottorille, voidaan tarvittaessa painaa nappulaa MOOTTORI, jonka jälkeen säädetään toivottu lähtöhetken moottorin lämpötila painaen nappeja LÄMPÖ+ ja LÄMPÖ-, mutta normaalikäyttäjän ei koskaan tarvitse kajota tähän, koska hän ei ymmärrä mikä lämpö moottorissa kuuluisi olla.

    Kapineessa on siis yhteensä nuo 8 painonappulaa, joihin ei tarvitse koskea kuin kerran elämässään. Minä suosittelen pitämään aikasäätönapit ja lämpötilasäätönapit erillisinä. Ottaa nimittään shatanasti pattiin jos on säätävinään lämpötilaa ja napit vaikuttavatkin aikaan, kun ei muista kumpaako asiaa ne milloinkin komentavat.

    Ja kun pitää ARKISIN-nappulaa pohjassa kaksi sekuntia, alkaa vilkkua Maanantai-merkkivalo, eli pystyy silloin säätämään maanantaille haluamansa oman kellonajan. Kun painaa ARKISIN nappia uudelleen, siirrytään Tiistain aikaa säätämään, alkaa vilkkua Tiistai-merkkivalo ja seuraavalla painamisella Keskiviikon ja niin edelleen. Kun nappiin ei koske minuutin aikana tai painaa sitä 2 sekuntia pohjaan, poistutaan päiväkohtaisesta säätömoodista ja viikonpäivän vilkkuva merkkivalo sammuu.



    En ole eläessäni edes nähnyt lohkolämmitintä, sisätilalämmittimen olen kai mainoslehtisissä nähnyt, elävänä en. Minulla ei ole harmainta hajuakaan mistä nyt puhutaan, mutta siitä huolimatta osaisin ohjelmoida lämmitysvastusten toiminnan sellaiseksi, mitä olen laitteen toiminnasta nyt kertonut. Jos lämmitysvastus sietää pulssinleveyskoodausta tehonsäätöön, sitä käytettäköön. Ellei siedä, käytetään lämmityksen jaksotusta, siis ON/OFF-moodeilla lämmitetään niin paljon kuin tarve on. Aluksi pidetään lohkolämmitintä pitkään ON-asennossa ja lopussa kun lähtöhetki on käsillä, annetaan lyhyitä ON-asentoja kun valtaosa ajasta ollaan OFF-asennossa. Ellei kuskia ala kuulua autoon esim. 30 minuutissa, lopetetaan moottorin ja auton sisäilman lämmitys, kuski varmaan pitää rokulipäivän. Tai jos mieluummin halutaan "Matti Myöhäinen"-toimintalogiikkaa, laite ylläpitää auton moottorin osittaisessa lähtövalmiudessa vielä esim. 90 minuutin ajan, mutta lopettaa sisätilan lämmityksen. Mikä tahansa muukin poikkeustilan toimintamalli voidaan laitteelle opettaa.



    Esim. minun kämpässäni on päin mäntyä tehty talotekninen lämmönhallinta. Huoneen lämpötila vaihtelee voimakkaasti silloin kun lämpötila on suunnilleen nollan paikkeilla, eli muutama aste yli tai alle nollan. Lämpimämmillä keleillä huonelämpö pysyy vakaana, samoin kovilla pakkasilla, mutta jossain mättää pahasti kun nollakelin seutuvilla on milloin vilu ja milloin hiki. Patteriverkoston veden lämpötilaa ilmeisesti säädetään aivan väärin jäätymispisteen paikkeilla, ja patterikohtainen termostaatti ei kykene kompensoimaan asiaa. Jos veden lämpö käyttäytyisi loogisemmin, patteritermostaatti kykenisi työhönsä.
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2008
  17. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 363
    Saadut tykkäykset:
    3
  18. Zarniwoop

    Zarniwoop Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.09.2003
    Viestejä:
    397
    Saadut tykkäykset:
    3
    Pakkasvahti?
     
  19. Macu

    Macu Käyttäjä

    Liittynyt:
    18.05.2000
    Viestejä:
    1 287
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jes! Nyt ollaan oikeilla jäljillä! :thumbsup: Tuon kanssa kun käyttäisi yökäytössä vielä tavallista kellokytkintä, joka on asetettu kiinteään lukemaan niin saavutetaan toivottu lopputulos sähkönsäästössä ja helppokäyttöisyydessä. Aika suolainen vain tuo 80 e:n hinta. Sähkönsäästöllä tuota hintaa ei voi itselle perustella koska menisi (suurpiirteisen pikalaskun mukaan) öbaut 10 vuotta, että maksaisi itsensä takaisin tavalliseen kellokytkimeen verrattuna. Eli kyse on sitten vain siitä kuinka kalliiksi sen mukavuuden itselleen hinnoittelee...
     
  20. Fakiiri

    Fakiiri Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.08.2006
    Viestejä:
    1 463
    Saadut tykkäykset:
    9