Kuluttajaliitto: EU on romuttamassa kuluttajansuojan

Keskustelu osiossa 'Päivän peili' , aloittajana nepa, 29.09.2008.

  1. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 171
    Saadut tykkäykset:
    1 324
    Kuluttajaliitto arvostelee EU:n esitystä, joka toteutuessaan huonontaisi ratkaisevasti suomalaista kuluttajansuojaa. Esityksen mukaan myyjän virhevastuu loppuisi kahden vuoden kuluttua kulutustuotteen ostopäivästä.

    Käytännössä esitys tarkoittaa sitä, ettei myyjän tarvitsisi kahden vuoden jälkeen korjata esimerkiksi viallista jääkaappia.

    Nettikaupassa ja postimyynnissä yritys maksaa suomalaisen lainsäädännön mukaisesti tuotteen palauttamiskulut. Uudistuksen jälkeen postimaksut lankeaisivat ostajalle.

    Kuluttajaliitto pelkää Suomen korkean kuluttajansuojan olevan uhattuna, kun lainsäädäntöä yhdenmukaistetaan jäsenvaltioissa. Unionissa on esitetty lainsäädännön niin sanottua maksimiharmonisaatiota, jolloin valtioilla ei enää olisi mahdollisuutta vaatia korkeampaa kuluttajansuojaa.

    Kuluttajaliitto on vedonnut eduskuntaan kuluttajasuojan nykytason säilyttämiseksi. Liitto kerää asian puolesta myös allekirjoituksia internetin adressit.com-sivustolla.

    -YLE Uutiset

    Eli tämmöistä hienoa asiaa on eu ajamassa nyt. Helpottaa ainakin ihmisten siirtymistä nettitilauksiin muualta euroopasta, kun Suomesta ostamalla ei saa enää mitään etua.
     
  2. Samppa

    Samppa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    13.06.2000
    Viestejä:
    14 062
    Saadut tykkäykset:
    26
  3. PolePosition

    PolePosition Guest Guest

    Liittynyt:
    07.09.2003
    Viestejä:
    108
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onpas hienoa että eu alkaa puuttumaan tällaisiin epäkohtiin. Onhan se kohtuutonta luulla ja vaatia, että esim. televisio kestäisi enemmän kuin 2 vuotta.:thumbsup:
     
  4. katchu

    katchu Guest Guest

    Liittynyt:
    11.06.2006
    Viestejä:
    487
    Saadut tykkäykset:
    0
    Laitetaan vielä virallinen lähde. Pienen ihmisen näkökulmasta näyttäisi siltä ettei eu ja eduskunta aja kuin yritysten etuja, ja tälläiset pienet ihmiset jää heittiölle. Toivottavasti Suomen eduskunta ottaa kuluttajansuojan siipiensä alle. Voi tosin olla ettei eduskunnalla ole paljoa vastaansanomista jos toisena puolena on eu. Virhevastuuta en ole itse joutunut käyttämään, joten kaksi vuotta vielä kestäisin mutta että kuluttaja joutuisi maksamaan postikulut että saa sekundatuotteen kuntoon on täysin naurettava.
     
  5. sakali

    sakali Käyttäjä

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1 213
    Saadut tykkäykset:
    2
    Postikulujen maksamisvelvollisuus koskisi käsittääkseni 14 päivän aikana (etämyynti) peruutettuja kauppoja, ei viallisen tuotteen palautusta.
     
  6. sakali

    sakali Käyttäjä

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1 213
    Saadut tykkäykset:
    2
    Ehdotuksen mukaan virhevastuun aikarajaksi tulisi 2 vuotta. Kysymys: missä tuotteessa on nykyisen käytännön mukaan pidempi virhevastuu?
     
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 171
    Saadut tykkäykset:
    1 324
    http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/1643

    "Kolme vuotta käytetystä tv:stä puolestaan hajosi vastus ja takuu oli taaskin umpeutunut. Lautakunnan mielestä vika tuli taaskin liian aikaisen normaaliin kestävyyteen verrattuna. Suosituksen mukaan myyjä vastasi korjauskuluista kuitenkin vain osittain, koska televisio oli toiminut virheettä jo kolme vuotta."
     
  8. Jupe

    Jupe Käyttäjä

    Liittynyt:
    24.03.2000
    Viestejä:
    3 063
    Saadut tykkäykset:
    28
    Tämä, jos noin tosiaan tulisi tapahtumaan, saattaa olla verkkobisneksellekin jopa huono asia. Kuluttaja on voinut luottaa tiettyyn yleiseen minimikäytäntöön postikulujen osalta. Kuitenkin loppupelissä palauttajia on vain osa ja toiset heistäkin tavallaan "ostaa osittain". Esimerkiksi vaatteen koko osoittautui vääräksi, joten tilataan perään uusi asuste oikealla koolla. Edellinen on liikkeen kannalta teoriassa yksittäistapauksessa varmasti kallista myyntiä mutta käytännössä asiakas ei ilman tätä varmuutta tilaisi monessa tapauksessa lainkaan ja osataanhan pitkässä juoksussa kustannukset siirtää hintoihin. Liike voi aina valita jatkaa nykyistä toimintatapaa mutta yksi liike ei voi rakentaa kuluttajakentälle yleistä luottamusta verkkokauppojen toimintaan.

    Tietysti asialla on kääntöpuoli, eli postikulu saattaa uuden lain jälkeen tosin alentua uutta lakia soveltavissa kaupoissa mutta on vaikea uskoa että palautusten hallinnointi kokonaan jäisi heiltäkään pois. Eli että kustannuserot olisi niin suuria, että nämä voi puolittaa postikulut tms.
     
  9. marcoolio

    marcoolio "JTX: en wareta" Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    23.09.2002
    Viestejä:
    4 511
    Saadut tykkäykset:
    8
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/7659403.stm
     
  10. Jeukkuli

    Jeukkuli Käyttäjä

    Liittynyt:
    26.02.2004
    Viestejä:
    1 867
    Saadut tykkäykset:
    10
  11. juhaa

    juhaa Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    11.12.2000
    Viestejä:
    5 971
    Saadut tykkäykset:
    7
    Verkosta ostetun tuotteen palautus on muuttumassa maksulliseksi Suomessa.

    Netistä tilattujen tuotteiden palautusmaksut ovat menossa asiakkaiden maksettaviksi.

    Suomi joutuu tekemään muutoksen, koska etämyynnin käytäntöjä yhtenäistetään Euroopan unionissa.

    Verkosta ostetun tuotteen on aiemmin voinut palauttaa maksutta. Etämyynnissä on 14 päivän palautusoikeus.

    Uusi verkkokauppaa ja etämyyntiä koskeva direktiivi hyväksytään alkusyksyllä. Suomella on sen jälkeen kaksi vuotta aikaa muuttaa lainsäädäntöä.

    Käytäntö on jo ollut yleinen monessa muussa Euroopan unionin maassa.



    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011062113928652_uu.shtml
     
  12. carpenter83

    carpenter83 Guest Guest

    Liittynyt:
    08.07.2004
    Viestejä:
    1 817
    Saadut tykkäykset:
    1
    Koskahan EU saisi maksimiharmonisoitua polttoaineverotuksen, siihen Suomi varmasti olisi hanakasti ajassa poikkeuslupaa