Projekti kaiutinjalat, sain kaverilta 4 pätkää 146mm vahvaa teräsputkea jotka on kiilloitettu sorvissa. Nytten noissa on öljy pinnassa, mutta kun sen siitä poistaa niin nuohan ei kauaa hienona pysy. Elikkä millä tuon pinnan saa pysymään kiiltävänä, ilmeisesti jokin lakka tuohon pitäisi pintaan vetää, mutta minkälainen aine tuohon soveltuu parhaiten? Toisaalta, riittäisikö jos tuohon laittaisi vain jonkin "autovahan" tai muun vastaavan pintaan? Tai olisko noita mahdollista "sinistää", kuten aseiden piiput, vai onkohan se "mustapassivointi" oikea termi tälle... mutta minkälainen prosessi tuo sinistäminen/passivointi on, onko mahdollista suorittaa kotioloissa tai minkälaisella todennäköisyydellä metallipajoissa on vermeitä moista operaatiota suorittaa..?
Itse kiillotin sorvissa omat teräsputkeni ja ruiskutin pintaan aivan tavallista spraylakkaa kalikalipullosta. Mielestäni pinta on tasainen ja kova. Viitisen vuotta ovat olleet käytössä ja en ole huomannut ruosteen pilkkuakaan. Kannattaa maltillisesti suihkutella ohuita kerroksia useita, kuten ohje neuvoo. Kun tehtiin pajassa taoksia, niin jotkut lämmittivät tuotteen kuumaksi ja sivelivät trasselitukolla pintaan pellavaöljyä. Tuolla menetelmällä sai jonkinlaisen tummennuksen pintaan. Tasalaatuista sinistystä voi kotikonstein olla vaikeaa saada. -K
Pensselillä voi kans levittää, jos ei ole sopivaa paikka missä spraytä käyttä. Itse oon tolla tavalla suojannut yhdet teräksiset pöydänjalat.
ookoo, eli tuohon soveltuu siis normaali spray lakka ilmeisesti... onko tuollaiseen tarkoitukseen olemassa jotakin "metallilakkaa" vai onko se sitten aivan sama mitä lakkaa siinä on pinnassa kun ei tuon pinnan varsinaisesti "käyttöä" tarvitse kestää, kunhan ruostumisen estää... Mihinkä "reaktioon" tuo sinistäminen muuten oikein perustuu? Tuolla töissä olen törmännyt johonkin fosforihappo altaaseen jossa ilmeisesti jotakin vesiputkia käsitellään, mahtaako liittyä jotenkin tälläiseen?
ainakin normaalissa "pensselipurkissa" myydään erikseen metallilakkaa ja sitä taitaa olla eri kiiltävyysasteita. Tulee helposti tasaista jälkeä vaikka ei olisi ennen hirveästi maalillut.
Saponilakka on sitä purkissa myytävää metallilakkaa. Kuivuu kohtuullisen joutuun, jos oikein muistan. Sehän noissa sutivärkeissä tahtoo olla ongelmana, että valuu herkästi. Mutta tuo minun käyttämäni tavara... Ihan tavallista spraylakkaa se oli. Kiiltävää tai mattaa - en muista enää. Sinistyksestä: katsopa linkki http://www.anti-corrol.com/acsini.html -K
Myös tavallista autovahaa voi kokeilla. Ei varmaankaan auta ruostetta vastaan ulkona, mutta olohuoneessa voi riittää. Jos jaksaa hangata, niin saa kiillon kaupanpäälle.
Lakka vie metallin kiiltoa, tästä syystä kiillotettuja vanteitakaan ei lakata vaan vahataan säännöllisin väliajoin. Aluvanne pysyy kunnossa jos vitsii muutaman kerran kesässä kiillottaa ja vahata niin luulisi että sisätiloissa oleva rautaputki kestää vuosikausia pelkän vahan voimalla. Kunnon viimeistely ja vaha pintaan:thumbsup:
Jos tuota vaha hommelia lähtisi koittamaan niin minkähänlaisella vahalla tuota kannattaa lähtee viritteleen..? Ihanko jotakin normi auto/vanne vahaa, vai mahtaakohan tuohon saada jotakin omaa ainetta..? Jos, niin mistä kannattaa lähtee tiedustelemaan..?
Itse käytin ensimmäistä autovahapurkkia, joka autotallin hyllyltä löytyi. Saattoi olla useammankin vuosikymmenen ikäistä. Hioin putket karkealla paperilla ennen vahausta, koska tavoitteena oli harjatun kaltainen ulkonäkö. Käsin hiomalla innostus loppui kesken, olis tosiaan pitänyt kokeilla sorvissa tai porakoneella. Tuollainen putki on onneksi varsin helppo vahattava vaikkapa autoon ei errattuna, joten miksipä et kokeilisi ihan tavallisella autovahalla. Eiköhän se pois liukene jollakin rasvaa liuttovalla aineella, jos ei lopputulos miellytä.
Uusimmassa Mobilisti lehdessä on mustauksesta asiaa. Aikaisemmissa numeroissa myöskin kiillottamisesta ja näin ollen myös kiillon säilyttämisestä. Löytyy lähes kaikkialta lehtihyllyistä. www.Mobilisti.fi
http://www.autokem.fi/tuotteet_metalpolish.php Tuota oon käyttänyt motukan vanteiden kiillotuksissa. Kestää liuottimiakin ja kerran kesässä uusin käsittelyn. Tai aina kun uutta rengasta alle laitettiin.. Löytynee varaosaliikkeistä. -J-
Vanha säie jo, mutta vastaan silti. Jonkinlaisen sinistyksen saa teräkselle tehtyä myös tavallisessa uunissa. Sinistyksestä ei tule kovin vahvaa, joten pinta olisi hyvä suojata lakkaamalla. Tuolta löytyy päästövärit. http://runeberg.org/pieni/3/0586.html