1F Kondensaattorin toiminta

Keskustelu osiossa 'Autohifi' , aloittajana -Jam0-, 10.05.2008.

  1. -Jam0-

    -Jam0- Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.05.2008
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuli hommattua Alfatecin yhden faradin kondensaattori ja nyt ihmettelen hieman sen toimintaa. Kun kondensaattorin laittaa virtalähteen/akun perään, se varautuu noin viidessä sekunnissa. Kun kondensaattorista ottaa virtaliittimet irti niin jännite konkan näytössä alkaa laskemaan samantien kohti nollaa ja noin viidentoista sekunnin päästä ei näytä enää mitään. Myöskin jos täyteen ladattuun konkkaan laittaa kiinni pc-tuulettimen (DC24V 0.12A) niin se jaksaa pyöriä vain 30 sekuntia. Tulikohan ostettua turhanpäiväistä rojua vai kuuluuko autohifikondensaattorin toimia näin? Luulisi että 1F kondensaattori varaisi enemmän virtaa kuin tuon naurettavan määrän millä tuuletin pyörii puolisen minuuttia.
     
  2. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Konkan jännite voi tippua helpostikkin tuossa ajassa sen verta alas, ettei se jaksa sen takia 24V:n tuuletinta enää pyörittää. Normaalistikkin konkka luovuttaa varaamansa virran hyvinkin nopeasti. Ja todennäköisesti aika paljonkin isompana, kuin joku tietokonetuuletin sen tavitsisi. Kuitenkin varaus on autossa, oikeaoppisesti käytettynä riittää oikein hyvin lisävirraksi alle kilowatin vahvistintehoilla, kunhan muukin virtajärjestelmä on kunnossa, niihin lyhytkestoisiin virtapiikkeihein, joiden aiheuttamia jännitenotkahteluja varten se on hommattu. Alimitoitettua virtajärjestelmää se ei kuitenkaan korvaa, eikä korjaa.

    Se, että jännitenäytön lukema putoaa omia aikojaan on normaalia. Kyllä siellä silti se jännite pysyy, mihin se (kondensaattori) on varattu. Siis jos ei oteta ja tarkoituksella poreta varausta esim sen tietokonetuulettimen avulla. Jännitenäytön elektroniikka voi syödä vähän virtaa, mutta merkityksettömästi. Luonnollisesti se kuitenkin sammuu jossain välissä.
     
  3. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Konkan jännite voi tippua helpostikkin tuossa ajassa sen verta alas, ettei se jaksa sen takia 24V:n tuuletinta enää pyörittää. Normaalistikkin konkka luovuttaa varaamansa virran hyvinkin nopeasti. Ja todennäköisesti aika paljonkin isompana, kuin joku tietokonetuuletin sen tavitsisi. Kuitenkin varaus on autossa, oikeaoppisesti käytettynä riittää oikein hyvin lisävirraksi alle kilowatin vahvistintehoilla, kunhan muukin virtajärjestelmä on kunnossa, niihin lyhytkestoisiin virtapiikkeihein, joiden aiheuttamia jännitenotkahteluja varten se on tarkoitettu. Alimitoitettua virtajärjestelmää se ei kuitenkaan korvaa, eikä korjaa.

    Se, että jännitenäytön lukema putoaa omia aikojaan on normaalia. Kyllä siellä silti se jännite pysyy, mihin se (kondensaattori) on varattu. Siis jos ei oteta ja tarkoituksella poreta varausta esim sen tietokonetuulettimen avulla. Jännitenäytön elektroniikka voi syödä vähän virtaa, mutta merkityksettömästi. Luonnollisesti se kuitenkin sammuu jossain välissä.
     
  4. -Jam0-

    -Jam0- Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.05.2008
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Laitoin kondensaattorin nyt tasajännitelähteen perään ja tutkin mitä tapahtuu. Ensimmäisenä se latautui normaalisti ja virtaa kulki 1,5A (pieni virta johtuu heikosta virtalähteestä). Lataukseen kului n. 5 sekuntia, jonka jälkeen virrankulku laski 160mA ja pysyi siinä. Seuraavaksi otin konkan irti jännitelähteestä ja mittasin yleismittarilla navoista jännitettä ja se laski samaa tahtia kuin kondensaattorin omakin näyttö. Eli jonnekin se tuntuisi purkavan sitä itsestään melkoista vauhtia. Mitään kuormaa ei oltu kytketty. Kummallista.
     
  5. uppiskuppis

    uppiskuppis Guest Guest

    Liittynyt:
    04.04.2006
    Viestejä:
    1 011
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin?

    Ei konkka ole mikään akku...
     
  6. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Niin juu, siis ehkä oli vähän epäselvästi kerrottu. Jos autohifikäyttöön tarkoitettu virtakondensaattori on irrallaan, eikä kytkettynä 12V:n jännitteeseen, niin silloin sen kuuluukin purkautua. Kun autohifikäyttöön tarkoitettua virtakondensaattoria käytetään oikeaoppisesti 12V:n järjestelmässä ja se on akkuun kytkettynä, niin ei se silloin varaustaan mihinkään hävitä, jos ei pääse akku jostain syystä tyhjenemään. Itsepurkua ei kuitenkaan tapahdu.
     
  7. -Jam0-

    -Jam0- Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.05.2008
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Aivan joo. Latasin kondensaattorin nyt 20 voltin jännitteellä niin näyttö sammuu jonkun takia silloin. Mittasin jännitteen konkan navoista ja tällä kertaa se piti jännitteensä eikä se laskenut lähellekään niin nopeaa vauhtia kuin näyttö päällä. Lähinnä ihmettelin juuri sitä miksi tuo purkaa virtansa jonnekin kun normaali ELKO ei niin tee.

    Mutta kaipa tuo ihan kunnossa sitten on. Se ei vain osaa sammuttaa tuota jännitenäyttöä vaikka auto olisi sammuksissa pihalla ja vie siten jatkuvasti tuon 160mA virtaa. Herätekytkin olisi ollut ihan mukava asia.
     
  8. papukaija

    papukaija Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2005
    Viestejä:
    1 522
    Saadut tykkäykset:
    0
    Nyt kun luin tuon aiemman postauksesi uudestaan ajatuksella läpi, niin:

    Ei se millään 1.5A:n virralla muutamassa sekunnissa vielä mihinkään lataudu, vaikka virta heikkeniski n. kymmesosaan sen jälkeen. Kun aletaan puhumaan luokkaa >200-300 kertaisista virroista, on tilanne eri (jopa nykyiset halppis-perusautoakut antaa helposti 5 sekunnin pursketehoa yli 300A ja konkka imaisee kyllä helpostikki sen verran)
     
  9. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    oikeasti tässä on nyt kyse siitä että siinä konkassa kun on se näyttö niin sen kanssa on ihan 100% varmuudella myös purkausvastus jonka kautta konkka tarkoituksellisesti purkautuu ettei käy mitään vahinkoja tyyliin "otan nyt tän konkan irti autosta ja laitan sen varastoon ja viikon päästä kun luulet että se on tyhjä ja kokeilet piruuttasi jakoavaimella laittaa konkan navat oikkariin niin siellä onkin edelleen se 1F edestä voimaa joka hitsaa sen jakarin sitten napoihin kiinni !"

    tässä kuva "autohifi" kondensaattorista jossa on digitaalinäyttö + suojat
    http://www.maplin.co.uk/images/full/uz87_newshark.jpg

    tässä kuva "oikeasta" kondensaattorista jota ei missään nimessä saa kytkeä väärinpäin !! (ja saattaa pitää jännitteensä jopa useita kuukausia riippuen valmistajan laadusta)
    http://www.electronicplus.com/images/products/1F-20S.jpg

    jopa yleismittarin aiheuttama "kuorma" purkaa konkkaa joten tee testi mieluummin niin että lataa konkka "täyteen" (ilman mitään diginäyttöjä kiinni) ja mittaa nopeasti jännite... tämän jälkeen odota viikko ja mittaa uudelleen ja kas jännite on toivottavasti edelleen aika sama kuin viikko sitten...

    ja älä käytä konkan lataukseen suurempia jännitteitä kuin mihin se on mitoitettu (tämänkin takia autohifi konkissa on nämä digi mittarit koska niissä on yleensä myös ylijännite suojat yms) eli "auto"konkille aika maximi jännite on noin 16V (vaikka jännitteen kesto olisikin 20V kuten kuvaesimerkeissä)!
    jos tämä jännite ylittyy voi konkka jopa pahimmassa tapauksessa räjähtää ! (ja sama juttu jos sen kytkee väärinpäin niin siitä seuraa räjähdysvaara)

    ja tosiaan lisättäköön se vielä että topikin aloittajan kondensaattorin käyttäytyminen on aivan normaalia (suojien takia) !
     
  10. KMOK

    KMOK Käyttäjä Tukijoukot

    Liittynyt:
    21.06.2002
    Viestejä:
    1 946
    Saadut tykkäykset:
    37
    Ettei vaan olisi kyseessä liitteen mukainen tilanne... :)
     

    Liitetyt tiedostot:

  11. -Jam0-

    -Jam0- Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.05.2008
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kyllähän tuon kokoluokan kondensaattorissa on suojat että elektrolyytit valahtaa pohjasta ulos jos kytkee väärinpäin.
     
  12. -Jam0-

    -Jam0- Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.05.2008
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hahha :D enpä ihmettelisi yhtään. Hieman pingpong merkki tuo Alfatec. Seuraavaksi lähtee kyllä joku laadukkaampi kondensaattori hankintaan.
     
  13. pinkeliviinica

    pinkeliviinica Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    19.10.2004
    Viestejä:
    1 836
    Saadut tykkäykset:
    0
    niin.. jos sulla on normaali suojaamaton konkka (eli ei mitään elektronisia suojia tms eli ihan perinteinen konkka) niin onhan niissä se purkausventtiili tai halkeamislinja mutta saattaa se silti räjähtää jos venttiili on tukossa tai halkeamislinjan tehnyt kone oli hieman epätarkka tms... näitä ei voi tietää ennenkuin se kyseinen konkka kytketään väärin jolloin vasta näkee miten käy... joka tapauksessa on vaarallista kytkeä isoja konkkia väärin !
    tulikuuma elektrolyyttinestekkään joka purkautuu sieltä venttiilistä ei ole kovin mukavaa iholle joutuessa (palovammoja tms) ja sitä nestettä saattaa roiskua jopa metrien päähän eli jos auton takakontissa laitat konkan väärinpäin niin on ihan varma että koko takakontti on sitten kuorrutettu elektrolyytti nesteellä (joka ei muuten lähde mitenkään pois huopa tms matoista tai päällystetyistä muoveista)
    nimimerkillä itsekkin kämmänyt : teeseitse vaffariin laitoin 60vdc 63 000uF konkan tietenkin ajatuksissani väärinpäin ja kuinkaollakkaan siitä lensi kämpän kattoon saakka ja noin puolenmetrinsäteellä elkonesteitä... ja kun konkka oli jo kuumentunut yli kiehumispisteen niin vaikka otin virrat heti pois niin jatkoi tämä "tulivuori" sylkemistään vielä minuutin :D
     
  14. -Jam0-

    -Jam0- Uusi jäsen

    Liittynyt:
    10.05.2008
    Viestejä:
    7
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hehhe. No onneksi tietotaitoa on sen verran ettei ihan heti tule väärinpäin noita kytkettyä. Koulussa tuli aikoinaan testattua kuinka se elko pamahtaa ja kyllä pienissäkin oli jo melkoisesti potkua. Auta armias sitten kun puhutaan faradin kokoisista.
     
  15. j_a_k

    j_a_k Käyttäjä

    Liittynyt:
    31.08.2007
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    7
    Latautumiseen kuluva aikahan on laskettavissa, jos 1F:n konkkaa lataa 1A:n virralla, jännite konkassa nousee sekunnissa 1 voltin. Eli, 1.5:n A:n virralla 15 volttiin kestäisi 10 sekuntia latautua. Tuo 160 mA:n kulutus kuulostaa hurjalle, 2 watin teho, jännitenäyttö saisi olla teholedeillä toteutettu :) Eli luulen, että konkka on saanut siipeensä, ylijännitteestä tai ollut varastoituna jännitteettömänä pitkiä aikoja, oikeaoppinen varastointi olisi jännitteellisenä, usein vain hankala järjestää.
     
  16. mh800

    mh800 Guest Guest

    Liittynyt:
    22.08.2012
    Viestejä:
    1
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä ostin myös halpiskonkan,juuri samoin toimii kun alkuperäisellä kysyjällä. (Siinä muuten sanotaan että on 2Faradia,mutta koko on niin pieni ja paino vain 1.2kg ettei taida olla oikeasti kuin 1F) Siis jännite putoaa nopeasti alle 4 voltin kun irrottaa piuhat. Purin siitä irti jännitenäytön ym. ja silti vaan putosi jännite,mitään kulutusta ei pitänyt olla. Eikä jännitenäytössä ole muuta kuin näyttö ja ledi joka vilkkuu,mitään purkausvastuksia ei ole.Mitään suojauksia ei myöskään ole,virta menee suoraan konkalle ja näytöt on siinä välissä. Pietzo kaiutin oli joka vinkuu jos laittaa virrat väärinpäin,tosin myöhäistä siinä vaiheessa. Nyt latasin konkkaa päivän 15voltilla vastuksen läpi, ja jätin yöksi irti virrasta.Aamulla jännitettä konkassa oli 11.5v,se siis on vaan joko niin huono tai sitten vanha ettei pidä virtaa.Voi myös olla ettei tehtaalla ole ollenkaan ladattu konkkia ja ne ovat olleet täysin ilman jännitettä. Siis konkan sisäinen vastus purkaa virrat. Elektrolyyttikonkka korjautuu vähäisellä virralla annetulla jännitteellä. Itsestään konkan ei pitäisi purkautua (ilman jännitenäyttöjä ),jos on ehjä ja hyvä.

    Jos on vastaavia ongelmia niin kannattaa pitää virrassa vastuksen läpi pari päivää. Vastus on hyvä olla 100ohm-500ohm,tai jos on jännitenäytöllinen niin ehkä 20-50ohm. Latausjännite 15v. Mukana tullut latauslamppu on melko turha,vastus oli 4ohmia.Tyhjää parempi sekin tosin. Vinkki: merkatkaa punaisella teipillä plussa ja mustalla miinus,niin että ne erottaa varmasti. Näissä on usein huonot merkinnät napaisuudesta.