Tuli pari viikkoa sitten hankittua ko tykki ja nyt jokseenkin ihmetyttää kuvan rakeisuus. Rc päällä tai pois niin silti kuvassa näkee häiritsevästi rakeisuutta varsinkin tummissa kohtauksissa, ei siis mustassa osuudessa vaan valoisissa kohdissa eteenkin. Onko ideoita kuinka tuosta pääsisi eroon ja onko muilla omistajilla vastaavaa?
Kyllä se nollilla on. Oon yritelly tuota reality correctionin reso ja noisea säätä mutta ei vaikutusta...
Kun nyt taas tietäisi, että onko tämä "rakeisuus" ihan sitä, mitä pitääkin, eli alkuperäiseen kuvaan kuuluvaa filmiraetta, vai tykin ongelmaa.
Montaa eri matskua on tullu kateltua, hd-tv lähetys, bluray, netflix, airplay... Kuvan rakeisuus on juurikin sen näköistä, että tykki yrittäisi puskea ylitarkennettua kuvaa. En usko, että rakeisuus olisi kuvaan kuuluvaa artsyä...
Sony VPL-HW55ES:ssä lienee samanlainen valikko pääosin kuin tuossa otsakkeen laitteessa, joten sama lääke käynee. Ainakin omiin silmiini tehdasasetuksilla päällä ollut Reality Creation asetus oli aivan liian hallitseva. Tykin kotiinkantamisen jälkeen eka päivänä toki hämäsi silmiä ja ikäänkuin tuntui "tarkalta" varsinkin kun oli muuta kivaa, väriä valoa ja sen sellaista. Pikkuhiljaa hiipi epäily, että tehdasasetus ei ollutkaan kovin optimaalinen vaan kuten vanhassa kunnon töllökaupassa, itseasiassa karkkiväritetty piloille vain hieman eri tekniikalla mutta idea on sama. Hämätään alkuvaikutelmalla. Vasta useiden kokeiluiden ja erityisesti tiettyjen kriittisten filmien jälkeen tuli selväksi, että koko RC on fuulaa ja ilmiselvästi vain heikentää kuvanlaatua jo pienimmällä. Yksityiskohtia ei tule lisää vaan sensijasta jotain tärkeämpää luonnollisuus katoaa. Nyt kun RC on pois, kuva näyttää todella luonnolliselta, filmimäiseltä. Tietynlainen kidutustesti on esimerkiksi Terminaali vuodelta 2004 (ohj Steven Spielberg), jossa on käytetty herkkää filmiä, jossa filmistä tulee RC:n kanssa jopa katselukelvoton IMO. Uudemmilla toimintamäjäyksillä kuva toki voi jäädä RC:n kanssa ns. katselukelpoiseksi mutta ei se niitä oikeasti paranna, eikä se kriittistä tarkastelua oikeasti kyllä kestä kun ulottaa testit hieman pidemmälle aikavälille ja varsinkin ensi ihastuksen yli. Totean väärinkäsityksen välttämiseksi, että tämä kommentti RC:tä koskien ei ulotu 4K tykkeihin normi HD materiaalilla. Kaikista keinotekoisista virityksistä positiivisin Motion Flow ihan oikeasti parantaa liiketoistoa ja tietyillä sivuttaispanorointia sisältävillä filmeillä, joissa on paljon pystylinjoja, se tuntuu jopa välttämättömältä. Omiin silmiini se tuottaa selvästi levollisemman kuvan, joten pidän tuota pienellä melkein aina. Omat tähän liittyvät vakioasetukseni filmiä katsoessa ovat: Preset: Ref... Reality Creation: Off Sharpness: Min Exp NR: Off Exp Mpeg NR: Off Exp Contrast enh.: Off mutta samalla Motion flow Motion Enhanher: useimmiten Low, jossei niin off
Eikö tuo tee elokuvista "dokumentteja" ? En omastani oo tuota sen jälkeen kokeillut ku uutena kokeilin kaikki säädöt mitä mikäkin tekee, jäänyt vaan muistikuva että vie elokuvasta fiiliksen. Mutta pitääpä kokeilla tuota low asetusta. Ja ite kyllä tykkään tuosta reality creationista, olkoonkin karkkia ja huijausta Esim kun näytetään vaikka kasvoja läheltä, keksii tuo lisuke vaikka minkälaisia yksityiskohtia ! kaikki pienet ihon juonteet ja rypyt ja yksinäiset törröttävät hiukset näkyvät terävästi.
Motion Flow asetuksesta Sen edut havaitsee tietyissä filmeissä. Ennen en kyllä ollut edes kiinnittänyt juurikaan huomioita tietyillä nopeuksilla menevään sivuttaispanorointiin vanhoilla tykeillä. Asia nousi esiin minun kohdaltani vasta po. sonyn ostamisen jälkeen, ilmeisesti juuri sen tiettyjen kontrastiin, kirkkauteen ja sitäkautta kuvakokoon liittyneiden parannusten ansiosta. Katsoin kerran filmin, jossa oli liian paljon tätä sivuttaispanorointia ja se alkoi hyppimään. Siinä vaiheessa keksin kelata asetuksia filmin jälkeen ja totesin, että kas, toi Motion Flow toiminto auttoi. Totesin samalla heti kuten sinäkin arvelit, että se samalla pyrkii pehmentämään kuvaa varsinkin liikkeessä. Kelasin samaa kohtausta useita kertoja ja ainoa hyväksyttäväksi kokemani asento siinäkin oli pienimmällä. Mutta kyllä se aika hyvä kompromissi pienimmällä teholla on. Tosiaankin, po. toiminto voi vaihtoehtona olla poiskin. Vieläkin enemmän kun on nyt tutkinut asiaa lisää kuukkeloimalla. Mietin näes miksi sen ylipäänsä on onnistunut näinä vuosina ilmiönä olemaan häiriintymättä. Käydessäni tietoja läpi netistä, kävi ilmi, että elokuva-alalla ton jutun "panning ja judder hakusanoiksi" tietäminen onkin peruskauraa. Eipä siis ihme, että ilmiö tuntuisi keskittyvän halvemman pään tusina-toimintaan. Panoroinnin hoitamisesta kuvauksessa kiinnostuneille mm. täällä: http://www.red.com/learn/red-101/camera-panning-speed
Miltä still-kuvat (valokuvat) näyttää tykillä katsottuna? Tämä lienee hieman off-topicia, mutta esim. omassa Sonyn UHD-telsussa nuo yksityiskohtien yms. tehostimet pilaa still-kuvat totaalisesti (rakeista ja yliterävöitettyä mössöä). Liikkuvan kuvan toistossa minimiasetukset on ehdoton maksimi! Still-kuvissa offina.