Motoristeja?

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana henkka87, 06.12.2004.

  1. Staalo

    Staalo Guest Guest

    Liittynyt:
    29.11.2005
    Viestejä:
    128
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kuolaan jo uutta putkistoa tulevaan pyörääni, piikkiä pienempi eturatas on jo hankittu. FZ1:een on saaneet yleisesti parikymmentä lisähepoa täysrännillä ja pc:llä, vakioputki on niin tukkoinen.

    Parin tunnin päästä voi sanoa "tässä kuussa saan uuden prätkän":king:
     
  2. Staalo

    Staalo Guest Guest

    Liittynyt:
    29.11.2005
    Viestejä:
    128
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onko asiantuntijatietoa uuden pyörän sisäänajosta? DVB-G? Mielipiteitä on suurinpiirtein kahdenlaisia. Toisten mielestä pitäisi mennä ohjekirjan mukaan eli hissutella ekat 3-4000 km, toiset väittävät että pitäisi heti alusta antaa kunnolla
    jenkua.
    Kisakoneet kuulemma sisäänajetaan kunnon kierrätyksellä, saa parhaat tehot näin... mutta miten tällainen vaikuttaa katuvehkeen kestävyyteen?
     
  3. Duunari

    Duunari Uusi jäsen

    Liittynyt:
    24.07.2005
    Viestejä:
    208
    Saadut tykkäykset:
    1
    Minä aijon ajella uuden bläkkärin sisään ohjeen mukaan.
    1000km välttäen kovia kierroksia ja kiihdytyksiä.

    Muutenkin keväällä on viisasta ajaa alkuu tosi varovasti kun on hiekkaa sun muuta tiellä.
     
  4. Miguel-

    Miguel- Guest Guest

    Liittynyt:
    26.03.2004
    Viestejä:
    121
    Saadut tykkäykset:
    0
    Lue: Vauhdin Maailma 1/ 2006, siellä on kilpamoottorin (ja myös normikoneiden) sisäänajosta hyvä juttu..

    Seuraava lainaus lehdestä, ohjelman suorittaminen omalla vastuulla: "Bodausohjelma aloittelevalle moottorille:
    -Lämmittely n. 15min. pienillä kuormilla.
    -2-3sek. pituisia vetoja max teholla kolmosvaihteella muuta liikennettä seuraten
    -Männälle tulee n. 100-200 liikkeen toistoa.
    -Vetojen välit 1-2 km edetään palautellen.
    -Vetojen pituutta lisätään 3-4 sekuntiiin, mutta kierrokset on pidettävä alle 70 % maksimista.
    -Noin 3 tunnin (200km) jälkeen vetojen pituutta voidaan lisätä.
    -Noin 5 tunnin (400km) kohdalla kierrokset voidaan nostaa hetkellisesti maksimiin.
    -Ohjelman jälkeen päästetään vanha tunkkainen öljy ulos ja sisään valellaan tuore, raikas voiteluaine. Puhtoinen uusi suodatin kruunaa urakan.
    Nyt moottori on pirteä ja valmis tositoimiin."

    Tuolla ohjeella ajettaessa sylinterinseinämien hoonit ja männänrenkaat "sopeutetaan" toisiinsa jolloin saadaan pienempi öljynkulutus sekä suurempi teho.

    Suosittelen kyseisen lehden etsimistä sekä lukemista, asiaa on...

    Englanninkielellä pääsee asiasta lukemaan täältä (Tämä linkki mainittiin myös VM:ssä, siellä touhu VM:n mukaan vielä tylympää :D )
     
  5. PowerKing

    PowerKing Uusi jäsen

    Liittynyt:
    16.02.2005
    Viestejä:
    83
    Saadut tykkäykset:
    3
    Nykykoneet on niin hyvin työstetty ettei oikeastaan muut kuin männänrenkaat kaipaa sisäänajoa.
    Ei kai siinä muuta kuin parisataa kilsaa ajelee nätisti ja tarkistaa samalla että kaikki osat pysyvät kiinni, jonka jälkeen voi alkaa ajaa normaalisti.
    Kukaan tuskin vetää lämä tiskissä jatkuvasti liikenteessä, joten kone saa parhaan sisäänajon ihan normiajolla ja vaihtelevalla kuormituksella.
     
  6. Staalo

    Staalo Guest Guest

    Liittynyt:
    29.11.2005
    Viestejä:
    128
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kävin lukemassa tuon VM:n jutun kirjastossa, ihan järkeenkäyvältähän tuo vaikutti. Jutussa sanottiin ensimmäisten 40 km:n olevan kaikkein oleellisin jakso uuden koneen totutusajossa.

    Pitänee tehdä noita kovempia parin sekunnin vetoja heti koneen lämmettyä ja vähitellen pidentää niitä ja nostaa myös kierroksia. Kuitenkaan mitään äärimmäistä kisakonesisäänajoa en varmaan tee, mutta voihan tuosta hieman soveltaen ottaa mallia.
     
  7. tykäri

    tykäri Guest Guest

    Liittynyt:
    16.10.2007
    Viestejä:
    151
    Saadut tykkäykset:
    0
    hiljainen kesä tuntuu täällä olleen motoristien suhteen kun ei kukaan ole mitään kirjoittanu. Mutta asiaan, ostimpa tuossa kuluneella viikolla itselleni prätkän, Honda VFR 750F vuodelta '88. Eli vanha ja hyvä. Mukavalta on tuntunut ja voimaakin on kuin pienessä kylässä näin kevarin jälkeen. Mites muilla motoristeillä on kesä sujunu?
     
  8. Staalo

    Staalo Guest Guest

    Liittynyt:
    29.11.2005
    Viestejä:
    128
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos kysymästä, ihan hyvin on sujunut. Viime viikolla tuli kävästyä Norjassa, ajettiin viidessä päivässä Kuopio-Kiiruna-Svolvaer-Kilpisjärvi-Tornio-Kuopio.

    Tullut enemmän viihdyttyä tuolla moottoripyörä.orgin foorumilla mutta aina sillon tällön vilkasen tännekin.
     
  9. ELPaso

    ELPaso Guest Guest

    Liittynyt:
    03.03.2010
    Viestejä:
    29
    Saadut tykkäykset:
    0
    Oiskos täällä ketään jolla on kokemusta BMW F650 Dakarista? Jos on niin eikun kommentia hyvistä ja huonoista puolista. Pitäs tolle nykyselle päpättimelle etsiä seuraajaa.
     
  10. marttih

    marttih Uusi jäsen

    Liittynyt:
    22.05.2011
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ohan tuota tullu ajeltua vuuvesta-72,tällähetkellä Busa löytyy tallista ai nii ja skuutteri:thumbsup: