Fortumilta ei kotitaloudet edes saa muita kuin Hyviä Sähköjä eli vesisähköä ja tuulisähköä. Fortum leveilee jatkuvasti tähän tyyliin: -Fortum Takuu on 100 % Vesisähköä, jonka tuotannosta ei aiheudu hiilidioksidipäästöjä. -Vesisähkö on uusiutuvaa energiaa, joten sähkönkäyttösi hiilidioksidipäästöt ovat nolla. Tuo on pelkkää kikkailua sähkön nimellä, eikä kuluttajat voi oikeasti vaikuttaa siihen miten tuotetaan. Jos voisi, niin ottaisin ydinvoimana, koska se on järkevin ratkaisu tällä hetkellä. Mutta... tokihan keskimäärin ihmiset haluaa kuulla juuri tuon minkä Fortum heille kertoo.
Joo, noinhan se käytännössä on. Mutta tällä saisi sentään paremman mielen www.vattenfall.fi/fi/taysydin.htm
http://www.talouselama.fi/uutiset/s...+yksikaan+tuulimylly+ei+tuota+sahkoa/a2227486 Ei tuo kotimainen tuulisähkö ole oikein varmaa.
Vanha sähkön myyjä 220 Energia Oy meni vaihtoon, kun ilmoitus hinnannoususta 1.4.2014 lähtien.Uusi myyjä on Nordic Green Energy. Sopimus, 6kk määräaikainen vesisähkö Hinnat Perusmaksu 3.60 /kk Päiväajan hinta 4.99 snt/kWh Yöajan hinta 4.99 snt/kWh
Kyllä sillä periaatteessa on vaikutusta, eli sähköntuottajan pitää tuottaa sähköä menetelmällä X vähintään sen verran kuin sitä on siltä tilattu. Jos merkittävä osa sähkön ostajista tilaisi juuri tietyllä tavalla tuotettua sähköä, niin asialla olisi jopa käytännön merkitystä, mutta nykyään tilanne tuskin on sellainen. Tuulivoimaan olisi periaatteessa helpointa vaikuttaa (lisäävästi), koska sen osuus on niin vähäinen. Vesi- ja ydinvoimaa sen sijaan tuotetaan niin paljon, että kuluttajien valinnoilla ei ole mitään merkitystä, kun teollisuus käyttää joka tapauksessa puolet kaikesta sähköstä.
Eipä tule kovin tarkkaan seurattua tuota sähkön hintaa, pakko sitä on olla ja tökkelistähän sitä saa Kolmiossa kulutus on vielä sen verran inhimillistä, että mahdollisesti saavutettavan parin kympin säästön vuoksi ei jaksa vaivautua sopimusta muuttamaan. Tuli laskeskeltua jatkuvan Fortum Tarkka (pörssisähkö) tuotteen vuoden 2013 laskuilta lopputulema ja keskiarvoja: Perusmaksu: 4,02 €/kk Energia: 5,70 c/kWh Siirto Perusmaksu: 7,86 €/kk Siirto: 2,95 c/kWh Verot: 1,87 c/kWh Vuosikulutus / hinta: 1134,71 kWh / 261,94 € Kuukausikul. / hinta: 94,56 kWh / 21,83 €
Vattenfallin yhteydenottoa odotellessa, osui silmiin tämä: https://www.rakentaja.fi/sahkovahti/ 24kk sopparit pitänee pistää Nordic green energy heti peruutukseen. Porin Energia Yleissähkö, perusmaksu 3,56 e/kk + 5,33 snt/kWh Loiste Sähkönmyynti: Yleissähkö, perusmaksu 1,40 e/kk + 5,47 snt/kWh
Itse itselleni vastaten. Halvimmalla sain edelleen 220 Energialta kun tein uuden sopimuksen jatkumaan vanhojen perään vuodeksi. kk-maksu 0€ ja hintaa tulee kwh:lle 5,19c. 2 vuoden soppari olisi ollut vielä halvempi (5,15c/kwh). Jos olet passiivinen niin vuoden takuuhinta loppuu ja muuttuu automaattisesti markkinahinnaksi, joka on siis korkeampi.
Miksi näiden halvimpien kanssa ei kannata tehdä sopimusta? Miten nämä eroavat muista? Samalla lailla tulee sähkö töpselistä ja lasku kulutuksen mukaan, vai eikö?
Vahvistimiin tarvitaan paremmat virtajohdot, tonnilla saa jo kelvolliset. Kaiutinkaapelit eivät ole yhtä herkkiä, mutta kannattaa nekin kannattaa varautua vaihtamaan. Yhden kaverin mukaan Vattenfallilla saa parhaat diskantit, mutta Vaasan sähkö soi vähemmän rasittavasti. Subbareille sopii parhaiten tuulisähkö.
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/...kkolaskussa-piilee-riski-kuluttajalle/1668162 http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-F...eet/market-energiasta-ennatysmaara-valituksia http://www.kuluttajavirasto.fi/Page...cementId=dd62efdb-3e4b-498c-905c-cf47b0fb30f4
Kiitos linkeistä. Oletin lapsekkaasti, että kaikki laskuttavat todellisen kulutuksen mukaan, kun mittari on kaukoluettava. Nähtävästi näin ei ole.
220 Energialta voi nykyään valita laskutuksen myös toteutuneen kulutuksen mukaan. Valitsin itse tämän vaihtoehdon. Kokemukseni mukaan 220 Energia vastaa emaileihin parin päivän viiveellä, mutta esim. eilen puhelimella pääsi läpi heti ilman odottelua.
Saan yli 50 euron hyvityksen siirtoyhtiöltäni (Caruna Espoo Oy, taimikäsenytlieneekäänompihän). Ostan sähkön Helsingistä, mutta täällä Espoossa sähköä siirtää tuo outo firma, ja siirtofirma nimenomaan palauttaa asiakkailleen asiakkailtaan liikaa perittyä valuuttaa. Onkohan sama hyvitys tulossa myös varsinaisen sähkön myyjän taholta? Eli ovatko sähkölaitoksetkin perineet asiakkailta viime vuosien varrella liikaa rahaa sähkön tuotannostaan? Äkäslompololaiset nyt repivät kumpaakin haiventaan irti päästään, kun eivät asu täällä EpsooLandiassa. Eivätkä täten saa tällaisia omituisia hyvityksiä eli liikaa maksetun palautuksia.
Suomen Energiayhtiö oy tarjosi sähköt 5.88snt/kWh ja pm 2.8€/kk. Ensimmäisen kk sähköt ilmaiseksi!. Tarjous 6kk määräaikainen. Tilasin.
Onnittelut valinnasta, tuolla firmalla on työllistävin vaikutus kuluttajaneuvojiin Itsehän olen kilpailuttanut sähkön varsin onnistuneesti, olen alkuvuoden maksanut sähkönmyynnistä kahdelle eri firmalle samaan osoitteeseen tulleesta samasta sähköstä Tuplamaksu tuli juuri huomattua täysin tuurilla, kun laskut olivat peräkkäin nettipankissa..
Muistin, että jollain firmalla oli huono maine sähköntoimittajana. Juuri sitä kysyin tarjouksen tekijältä, että ei kai se ole heidän firmansa! Mies näköjään valehteli törkeästi, mutta ei tuo soppari kuitenkaan ole kuin 1/2 v. Toivottavasti heillä on sitten tyyli muuttunut. Jos ei, niin so long puolen vuoden jälkeen. Kiitoksia varoituksesta, taidan lähettää s-postia firmaan...
No et kai oikeasti oleta, että firma jolla olisi "huono maine", kertoisi että heillä on "huono maine"?
En oleta mitään, mutta he voisivat olla rehellisiä ja esimerkiksi todeta, että he ovat muuttaneet tapojaan. Lähetin heille s-postia ja kyselin, ovatko muuttaneet tapojaan. Kun ennalta otin asian esille, luulisi, että miettivät asiaa. Se koituu muidenkin kuluttajien eduksi, myös sinun. Minäkin olen työllistänyt kuluttajaviranomaisia useita kertoja tekemällä valituksia väärin toimineista yrityksistä. Olen myöskin saanut positiivisia tuloksia aikaan. Jotkut firmatkin kannustavat. Suosittelen muillekin samaa. Kun yksi kuluttaja pitää kiinni oikeuksistaan, niin se vaikuttaa positiivisesti kymmeniin, jopa satoihin muihin ihmisiin. Eilen viimeksi sain palautetta 20€ firmalta, joka oli sössinyt nettitilausproseduurinsa(bugeja). En hyväksynyt, että asiakkaalle aiheutetaan turhia puhelinkuluja ja muuta ylimääräistä työtä ja vaadin korvausta ja saan korvauksen. Isoillekin firmoille kannattaa pistää kampoihin, jos on kohdannut vääryyttä. Kaikkia kiistoja ei varmasti voita, mutta periksi ei kannata antaa. Liian monet tyytyvät kohtaloonsa.