Moottoriurheilu kaudella 2025

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana Snäckby, 13.03.2025.

  1. Snäckby

    Snäckby Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 680
    Saadut tykkäykset:
    152
    Näkyy töllössä ja iPadissä nyt F1TV Australiassa eli kausi on alkanut. USA:ssa on kolme osakilpailua mikä on täysin ymmärrettävää kun sinne ne rahat menee. Apple vie 30% ja loput oikeuden haltioille jenkilässä.
    F1TV kylläkin tehdään briteissä.
     
    nepa tykkää tästä.
  2. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 602
    Saadut tykkäykset:
    1 535
    Mietin tuota kuskitilannetta, kun melkein jokaisessa tallissa on kuskivaihdoksia ja uusia kuskeja on iso kasa.
    Ihan vain hypoteettisesti jokaisen tallin kannalta, jos asiat menevät kuskien kanssa päin peetä, niin mitä voisi tapahtua. Ja voiko ne mennä mitenkään päin peetä:

    Mclaren: Ainoa tappelu tulee siitä, jos/kun miehet taistelevat mestaruudesta.
    Ferrari: Sama homma. Paitsi, jos Lewis ei pysy yhtään Leclercin vauhdissa, niin voi alkaa melkoinen valitus.
    Red Bull: Max on Max ja vetelee turpaan kaikkia tallikavereita. Pahimmillaan Lawson on jo puolessa välissä kautta laitettu pihalle ja uutta kuskia nostettu tilalle. Tai tehdään vaihto Tsunodaan.
    Mersu: Russell on selkeä ykkönen. Kimin kanssa voi mennä kaikki päin peetä ja Bottas on kohta jo puikoissa.
    Williams: Erittäin hyvä kaksikko. Ei tule taistelemaan mestaruudesta, joten kummallakaan ei ole mitään hätää.
    Alpine: Gasly on selkeä ykkönen. Doohan on aikamoinen kysymysmerkki ja pahimmillaan lentää pihalle kesken kauden.
    Visa: Tsunodan pitäisi olla selkeä ykkönen. Hadjar on kova tulistumaan. Odotankin niitä hetkiä, kun Hadjar huutaa radiossa. Ja kun ei Tsunodakaan mikään viileä kaveri ole, niin tallikaverien välillä voi tulla kovaa tappelua vaikka vain kymppisijasta. Pahimmillaan Hadjar pelleilee itsensä ulos tallista. Tsunodalla ei ole hätää.
    Aston Martin: Jatkaa tutulla kaksikolla. Hyvät välit. Ei ongelmia.
    Haas: Ehkä paskin kaksikko. Ocon on ihan ookoo, mutta en tiedä onko hänestä johtajaksi. Bearman on myös ihan ookoo. Tappelua kuskien kesken ei tule, mutta pahimmillaan Bearman ajaa niin hitaasti, että voitaisiin laittaa ulos.
    Sauber: Hulkenbergillä ei ole mitään hätää. Bortoletto voi ajaa niin hitaasti, että lentää kesken kauden ulos.

    Mukavasti on siis mahdollisuuksia nähdä vielä uusia kuskeja kesken kauden. Enkä pitäisi yhtään yllättävänä, jos Bottas, Vettel, Ricciardo tai joku muu viime vuosien ykkösten jättäneistä tulisi tuuraamaan ainakin hetkeksi.

    Toki varmasti joku uusista yllättää ja pärjää yllättävän hyvin. Mutta todennäköisenä vaihtoehtona näen sen, että ainakin joku uusista kuskeista laitetaan pihalle kesken kauden. Vaikka noita mukavasti on mukana ja vaikka se on todella hieno juttu viime vuosien konservatiiviseen menoon verrattuna, niin valitettavasti yksikään noista ei ole (ehkä Kimiä lukuunottamatta) sellainen timantti, josta voisi heti odottaa huippua. Kimikin on vielä niin kokematon, että voi sen vuoksi mennä ura pilalle äkkiä.
     
    jmo tykkää tästä.
  3. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 713
    Saadut tykkäykset:
    360
    Muuten suhteellisen samoilla ajatuksilla, mutta Bortoleto eroaa kyllä noista muista tulokkaista. Harmi että on sarjan ehkäpä hitaimmassa tiimissä.
    Voitti putkeen F3 ja F2 mestaruudet, johon on viimeksi pystynyt Piastri, Russell ja Leclerc. Lahjoja siis pitäis löytyä vähän enemmän kuin Mersun kultapoika Antonellilla, RedBullin junioritiimin Lawsonilla, Ferrarin Bearmanilla tai Alpinen kasvatti Doohanilla. Näillä noita meriittejä F3:sten jälkeen ei juuri kummoisia löydy. Esim. Lawsonin meriitit on samaa luokkaa kuin Logan Sargeantilla. Viime kaudella ei mielestäni ollut kyllä ainakaan yhtään parempi kuin Tsunoda, jonka esteenä on varmaan ilmeisen hankala persoona. Hondan tukikin loppui juuri eli uskoa herran tulevaisuuteen ei tunnu paljon löytyvän. Siksi aika-ajojen 5. sija olikin ihan piristävää.

    Onneksi Taponen onnistui sentään nousemaan sprintissä kymmenen sijaa ja sai hieman paikattua surkeaa aika-ajoaan ja itseluottamustaan. Harmi vain että sillä aika-ajon tuloksella mennään myös itse kisaan.
     
    nepa tykkää tästä.
  4. Snäckby

    Snäckby Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    12.04.2016
    Viestejä:
    1 680
    Saadut tykkäykset:
    152
    Bottaksella menee nyt hyvin. Oli aika-ajoissa ja kisassa Toton ”peesissä” Mersun kisatallissa.
    Sauber sai muuten kuusi pistettä eli enemmän kuin koko viime kaudella.
     
    jmo ja nepa tykkäävät tästä.
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 602
    Saadut tykkäykset:
    1 535
    Bortoleto on ehkä poikkeus, mutta vaikka hän tosiaan vei molemmat mestaruudet - ja sellaisen suorituksen jälkeen ei tietenkään voi aliarvioida kuskia - niin mielestäni hän voitti (varsinkin f2:ssa) enemmän olemalla tasainen kuin huippunopea.

    Ekan kisan jälkeen voi todeta, että Kimi ja Bortoleto olivat ainoat ensikertalaiset, jotka eivät kisassa kolaroineet itseään pihalle. Kimillä se tosin oli lähellä. :D

    Eli ainakin siinä mielessä tuo oma teksti meni kohdilleen, että juuri ne ensikertalaiset kolaroivat, joilta sitä pelkäsinkin.

    Muutenhan McLaren oli kyllä melkoisen nopea. Red Bull Maxin ajamana just siinä perässä. Muut tallit vielä kaukana.
    Checo oli taas perällä. Anteeksi Lawson siis... :D

    Taidan vielä kerran mainostaa tuota instan f1troll-sivua. Sen verran hyviä vitsejä saavat aina aikaiseksi. :D

    Taposen aika-ajon epäonnistumista on vaikea laittaa täysin hänen piikkiinsä. Tokihan pikkuformuloissa jokaisen nopean kierroksen pitää onnistua. Nyt eka nopea ei onnistunut ja sillä mentiin myös kisaan saakka, koska aika-ajossa kolaroitiin lopussa ja Tuukka ei enää voinut parantaa aikaansa. Ilman kolarointia uskon, että sinne kymppisijan paikkeille olisi ollut mahikset.

    Muutama kisa pitää antaa Tuukalle aikaa totutteluun, mutta kyllä tällä kaudella pitäisi sen jälkeen olla jokaisessa aika-ajossa kympin sakissa ja välillä aika kärjessäkin. Ja viimeistään ensikaudella taistella mestaruudesta. Mikäli siis ykkösiin haluaa. Ei tosin haittaisi, vaikka tälläkin kaudella paaluja tulisi. Ja muutama palkintokorokepaikka on ihan pakko. Voittokin olisi kiva.
    Tokihan mahdollisuuksia uralle muuallakin on.

    Yksi hyvä tai huono (vähän mistä näkökulmasta katsoo) esimerkki on norjan Dennis Hauger. Voitti f-kolmosmestaruuden, mutta f-kakkosissa ei oikein koskaan päässyt kunnolla vauhtiin. Oli muistaakseni Red Bull -juniorina, mutta laitettiin pihalle, kun menestystä ei tullut. Siirtyi tälle kaudelle Indyjen NXT- pikkuformuloihin, joissa dominoi ekaa kisaa. Hyvät mahdollisuudet päästä vuolemaan miljoonia oikeaan Indy-sarjaan.
    Jotta että ei ne ykköset ainoa tie rahaan ja maineeseen ole.
     
    jmo tykkää tästä.
  6. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 713
    Saadut tykkäykset:
    360
    Ja kuten ennenkin todettu, niin se taso siellä IndyCarissa ei niin päätä huimaa, joten esim. Valtteri voisi vaikka muutaman vuoden päästä käydä pokkaamaassa ne puuttuvat mestaruutensa. :D
    Tietysti ovaalilla ajamiseen totuttelu on juttunsa, mutta eiköhän se siitä lähde kulkemaan kunhan ei seinään ajele.

    Siellähän se taitaa Marcus Ericssonkin vielä huristella ihan ok muutaman muun vähemmän tunnetun pohjolan suuruuden kera. Puhumattakaan JJ Lehdon vanhasta korvaajasta cart-sarjassa Helio Castronevesistä. Mies täyttää tänä vuonna 50, mutta se ei menoa haittaa.
     
    Viimeksi muokattu: 17.03.2025
    nepa tykkää tästä.
  7. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 602
    Saadut tykkäykset:
    1 535
    Eikös se ollut niin, että FIA:n papereissa IndyCar vastaa F2-sarjaa? Eli, kun noita lisenssipisteitä yms. pitää kerätä, niin junnut kakkosissa saavat niitä samalla tavalla kuin miljoonia tienaavat jenkkikuskit indyissä.

    Ihan mukava noita Indyjä on ollut välillä satunnaisesti katsoa. Joskus aikanaan tuli ihan kunnolla seurattua, mutta ei enää piiiitkään aikaan.
     
    jmo tykkää tästä.
  8. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 713
    Saadut tykkäykset:
    360
    Tuossa nopeasti katottuna löytyi joku muutaman vuoden vanha tarina aiheesta ja Indystä saa vähemmän rankingpisteitä kuin F2:sista.
    https://www.autoracing1.com/pl/350634/indycar-the-fia-ranks-indycar-lower-than-f2/
    Mikä lie tilanne nyt.
    Mutta IndyCaria on tosiaan ihan kiva katella kun meininki yleensä on vähän rouheampaa eli siinä ei joka hipaisusta pleksit sinkoile ja olla seinässä. Ovaalia ei kyllä jaksa livenä katella mitenkään. Kelaamalla sujuu kyllä. Monta sataa kierrosta ympyrää jatkuvine turva-autoineen on kyllä harvinaisen puuduttavaa katseltavaa.
     
    nepa tykkää tästä.
  9. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 602
    Saadut tykkäykset:
    1 535
    KILLPATRICK tykkää tästä.
  10. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 602
    Saadut tykkäykset:
    1 535
  11. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    7 255
    Saadut tykkäykset:
    1 428
    RIP.

    Tuo oli hienoa aikaa 1991 -> formula ykkösissä.
     
    nepa tykkää tästä.
  12. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 602
    Saadut tykkäykset:
    1 535
  13. scented

    scented Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    2 203
    Saadut tykkäykset:
    354
    Vaihtelua kärkeen sinänsä saatu, kun redbull ei näytä edes Maxin käsissä yltävän kärkivauhtiin. Yllättävän tasaista mclarenien, mersun, ferrarin ja maxin välillä. Tosin se täytyy todeta, että kun Max ei aja kärjessä, niin tallikaveri ajelee melkein viimeisenä, mikä on hieman outoa, olipa auto sitten rakennettu toisen kuskin ympärille.

    Nyt ei synny kuin muutamien sekuntien eroja eri kuskien välille kisassa ja aika-ajoissa puhutaan muutamista kymmenyksistä, minkä sisässä top6 on. Kuitenkin mclaren vie tällä hetkellä selkeästi, eikä voitosta taistele kuin yksi talli, jos keli on kuiva. No jospa joku talli haastaisi maclarernin oikeasti kisoissa, niin saadaan hyvä kausi, nyt vaikuttaa vähän tylsältä...
     
  14. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 602
    Saadut tykkäykset:
    1 535
    No on tuossa kärkipäässä kuitenkin nyt paljon enemmän vaihtelua kuin Maxin tai Lewiksen hallitessa.
    Nyt on kuitenkin saatu kolmessa kisassa kolme eri voittajaa. Vaikkakin Mclarenille onkin kaksi voittoa mennyt, niin eri kuskeille kuitenkin.
    Mutta eihän tuo kisana niin mielenkiintoinen ollut kuin avausviikonloppu. Mutta onneksi nähtiin ohituksia ja kilvanajoa.
    Nyt on jo huhuja, että Tsunoda korvaisi Lawsonin seuraavaan kisaan. Onhan tuo Red Bull todella vaikea ajettava kaikille muille kuin Maxille.
    Mietin myös sitä, että jos auto edelleen tehdään vahvasti Maxille, niin mitäs jos hän lähtee toiseen talliin. Sitten voi pahimmillaan käydä niin, että tallilla on kaksi kuljettajaa, jotka eivät saa autosta mitään irti ja ajelevat sijoilla 20.

    Mukava oli nähdä, että tulokkaatkin saivat hyviä suorituksia.
    Sauber on selkeästi porukan hännillä. Tosin eipä heitä taida kiinnostaa kuin se, että odotellaan, että saadaan Audi mukaan. Siihen asti mennään ihan puolivaloilla. Kaikki muut tallit voivat päästä aika-ajoissa kympin sakkiin, mutta Sauberille jo ekasta osiosta eteneminen on lottovoitto.
     
    scented tykkää tästä.
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 602
    Saadut tykkäykset:
    1 535
    jmo tykkää tästä.
  16. jmo

    jmo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    26.04.2002
    Viestejä:
    1 713
    Saadut tykkäykset:
    360
    Kauaa ei tosiaan jaksaneet katsella. Siinä sitä onkin sitten Tsunodalla ja Lawsonilla melkoinen näytön paikka.
    Selviää myös mukavan nopeasti onko RB oikeasti niin mahdoton muille kuin Verstappenille.
    Lawsonin pitäisi pystyä saman tien edes Hadjarin vauhtiin tai ura ainakin RedBullilla alkaa olla paketissa.
    Milenkiintoinen seuraava viikonloppu luvassa. :)
     
    nepa tykkää tästä.
  17. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 602
    Saadut tykkäykset:
    1 535
    Ei millään pahalla Japania kohtaan, mutta valitettavasti aika on ajanut jo radan ohi nykyautojen kanssa. Nykyiset rekkojen kokoiset formulat ovat vain liian isoja radalle. Monesko vuosi putkeen jo tylsää köröttelyä, jos ei vesisade yms. satu sotkemaan kuvioita.

    Ratahan on muuten hieno ja aika-ajoissa varmasti kuskeille mukava. Mutta autoja pitää saada pienemmäksi, jos kisoista halutaan mielenkiintoisempia.

    Muuten kisa meni miten meni. Mclaren ei osaa taktikoida ollenkaan. Melkein pitäisi alkaa nyt Maxia kannustamaan. :) Max voittaa mestaruuden selkeästi heikommalla autolla, koska on niin hemmetin hyvä kuski ja koska Mclaren kämmäilee itse.

    Muuten jäi vähän käteen. Perez ajoi taas sijoille ketä kiinnostaa samalla, kun Max voitti.

    Onneksi seuraavassa kisassa taitaa olla taas pikkuformulat. Jospa Taponen nyt pärjäisi.
     
  18. hansolo

    hansolo Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    01.11.2002
    Viestejä:
    4 910
    Saadut tykkäykset:
    598
    Viimeksi muokattu: 08.04.2025
    nepa tykkää tästä.
  19. nugent

    nugent Lähes henkilökuntaa

    Liittynyt:
    23.10.2008
    Viestejä:
    1 066
    Saadut tykkäykset:
    248
    Jaa. Missähän sarjassa ? :p:p:p
     
    andyma tykkää tästä.
  20. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 602
    Saadut tykkäykset:
    1 535
    Perezhän se. :)

    Tämä on pieni vitsi internetsissä. Ei ole väliä, että kuka ajelee, niin ollaan sijoilla Perez. Joten ketä kiinnostaa, kuka siellä on yrittämässä. Sama vain sanoa, että Perez.

    Tsunoda toki laitettiin pahaan paikkaan, kun ei ole autosta yhtään kokemusta. Mutta ei tuossa kauaa hänenkään touhuja varmasti katsella ennen kuin villtiketju kutsuu. Bottas tilalle?