Sadetunnistimesta sen verran, että edellisessä autossani Skoda Yetissä se ei toiminut lainkaan. Sekoili aivan ihmeellisesti ja lähinnä ärsytti. Nyt uudessa octaviassa tuo toimii loistavasti joten isot erot toiminnassa saman merkin alla.
Mikäs ihmeen Skoda-kerho täällä on kokoontumassa? Mukava tietää että muillakin on sen kanssa ollut ongelmia, omassa Citroënissakin sadetunnistin toimii miten sattuu, eikä lasinpyyhkijöissä ole normaalia tihkuasentoa...
Omassa S60 volvossa sadetunnistin on huono arpomaan milloin sitä vettä olisi lasissa niin paljon, että olisi aika aloittaa pyyhkimisen. Välillä lasin läpi ei välttämättä edes näe, eikä automatiikalla ole aikomustakaan pyhkiä liikoja vesiä pois, kun käsin laittaa yhden pyyhkäisyn niin yllättäen sadetunistinkin huomaa aloittaa lasin kuivauksen. Toisaalta sateen tauotessa tunnistin ei aina osaa lopettaa pyyhkimistä riittävän ajoissa, vaan sitä kuivaa lasia hinkataan ja hinkataan, kunnes kuljettaja ottaa automatikan pois päältä. Tosin silloin kun järjestelmä toimii oikein, on tuo mitä mainioin omituisuus mitä autossa on tehtaalla asennettu.
Onhan näissä sadetunnistimissa eroja vuosi- ja automallien suhteen. Omassani ja monissa muissa Ocuissa tuo herkkyyssäätö tuntuu toimivan asteikolla "ihanmitäsattuu"....."ihanhullu". On tarkastettu huollossa ja todettu "toimivaksi". Sinänsä ihan loistava toiminto, jos vaan toimisi, mutta saisi olla myös vaihtoehtona normaalin tihkuasennon käyttäminen. Peruutustutka ei oikein loista Suomen talvisissa oloissa. Pikkaisen lunta ja jäätä sensorien päälle ja systeemi huutaa kuin pieni lapsi. Eikä tuossakaan olisi mitään, jos tutkan saisi päälle ainoastaan erikseen halutessa (eli about viitenä kertana vuodessa kun sille jotain tarvetta on), mutta se lävähtää päälle joka kerta peruutusvaihteen yhteydessä. Onneksi saa kuitenkin napista sammutettua. Kokonaan ei viitsisi äänettömäksikään laittaa, etenkin kun parkkitutkan kuvan saaminen jälkiasennetun Columbuksen ruudulle vaatisi aika ison työn. Hälyttimen sisätutka on myös luokkaa yliherkkä. Sisätilan lämppäri laukaisee sen joka kerta ja foorumijuttujen perusteella myös autoon jäänyt kärpänen tai lämmittävä auringonvalo voi kiusata naapureita. Joku sensoriversio oli viallinen tässä suhteessa, mutta omassa kärryssä vaihtaminen "toimivaan" ei vaikuttanut mitenkään, monilla tuo on kuitenkin auttanut. Onneksi koko roskan sai kytkettyä pois päältä VCDS:llä. Pieniä persoonallisia ominaisuuksiahan nämä lähinnä ovat muuten hyvässä autossa.
Tänään sain sitten alle uuden Skoda Octavia Combi 1.2 tsi dsg:n. Ihan hauska peli ajella ja kyllä oli Golfin jälkeen olo kuin olisi kotiin tullut. Ennen Golfia omistin Skodan ja Golf ei oikein koskaan tuntunut omalta autolta. Ainoa hyvä puoli Golfissa on bixenon-valot, kun Skodassa vain lähivalot ovat xenonit. Muita lisävarusteita, joita autoon otin: -Väri metallimusta. Sisätilat vaaleat. -Kaukosäädöllinen webasto ja akun ylläpitolaturi "lämppärinjohdon" kautta. Lohkolämmitintä ei ole. -Takapenkin lämmittimet -Bolero-stereot ja sound system -kaiutinjärjestelmä. Bolero on kosketusnäytöllinen soitin, muistaakseni kuuden levyn vaihtajalla. Soittimessa on myös muistikorttipaikka ja aux-liitin. Sound system on vähän normaalia parempi kaiutinsysteemi. -Bluetooth-yhteys matkapuhelimeen, jolloin sitä voi ohjata auton ratilla ja mittaristosta näkee puhelinluettelon yms. -Rattiin vaihdevalitsimet. F1-meininkiä. -Tummennetut takalasit Aika vähän lisävarusteita loppujen lopuksi jää valittavaksi, kun ottaa Elegance-varustelun, johon itsessään sisältyy mukavasti kamaa. Sen lisäksi plus-paketti tuli kaupanpäälle ja siinä mukana pieniä juttuja, kuten peruutustutka. Itse en mistään alumiinivanteista ja sporttihässäköistä välitä, joten ne sai jäädä. Toki kesärenkaille tulee Elegancessa aluvanteet, mutta talvirenkaat menee peltivanteilla. p.s. Oli ihan mukava yllätys, kun auto tuli nyt sopivasti ennen veronkorotusta. Alkuperäinen aikataulu oli sellainen, että vasta kesällä tulisi, koska dsg-vaihteistoautot kuulemma ottavat aikansa.
Onnea uudesta autosta! Laita muutama kuva näytille :thumbsup: Pari viikkoa sitten kävin katsomassa omaa autoani kun oli tullut jo liikkeeseen. Käyttöönotto on ensi viikon tiistaina. Tässä muutama huono kännykällä otettu kuva:
12 vuotta vanhan SAAB 93:n ostin, 114tkm mittarissa ja siistissä kunnossa. Ei oo SAABia koskaan aiemmin ollut (FIAT-Mazda-TOYO-VW-Mazda-VW-putki takana), mutta maanteitä on hänellä nyt koluttu 15tkm edestä ja täytyy kyllä myöntää, että vähitellen alan ymmärtää niitäkin jotka muita merkkejä ei vilkuile...onhan tää kiva motariajossa ja valtiokin saa omansa, kun ruokahalu 95:een ei ole heikoimmasta päästä. Tätä kauppaa en ole katunut. 4,5K€ tästä maksoin. Uutta autoa en nimittäin enää koskaan osta. Sen verran on kokemus jo wanhaa opettanut!
-04 Saab 9-5 Aero farmarilla tulee ajeltua, siihen pitäisi vielä laittaa E85:lle sopiva softa ja isommat suuttimet
Tuli tässä talvella päivitettyä autoa, merkki vahtui samalla. Nyt köröttelen vm.2007 Volvo C30:llä, ei siis mikään perhe-volvo.
BMW E61 535d Touring vm. 2006. Joka tilanteessa ehtii ihan riittävästi liikenteen rytmiin mukaan. Ainoa valituksenaihe on automaatin nykäisy kun lähestyy risteysta hidastaen ja yhtäkkiä täytyykin kiihdyttää. Ja jos on mitä tahansa vikaa, korjaus maksaa vähintään tonnin.
Tein uuden ketjun... https://www.dvdplaza.fi/forums/show...toilla-sitä-Plazalaiset-oikein-ajelee-(Vol-2) Toivottavasti kelpaa.