Juu, tuleehan sitä itsekkin joskus "passailtua" sopivaa kohtaa, esim jos joutuu kääntämään ja vilkku saattaa mennä pois päältä tämän takia. Mutta nämä esimerkin henkilöt tekevät tuon "manööverin" suoraa tietä kohti risteystä ajaessa niin että siinä ei ole aiempia liittymiä tai mitään muutakaan syytä olla vilkuttamatta ajoissa. Heiltä puuttuu tilannetaju ja "silmä" ennakointiin jolla edistetään sujuvaa liikennettä, tämä siis minun mielipide
Jos vilkku napsahtaa pois päältä ryhmittyessä kääntyvien kaistalle, laitan sen uudestaan päälle. Näin helppoa se on.
Tämä tyyli on itsellä täysin tietoinen valinta, tietyissä tilanteissa. Tällä yritän viestittää takana ajavalle (noin autonmitta, joka on normi pääkaupunkiseudun työmatkaruuhkissa), että nyt todella käännyn esim valoristeyksestä. Sen jälkeen, kun vilkulla on kerrottu, että käännytään, todellakin käännytään, eikä aleta valojen vaihtuessa (mistään-mihinkään) paniikinomaisesti jarrutella. Eri asia on sitten tilanne, jossa ympäristö ei voi päätellä, että olet aikeissa kääntyä. Silloin tietysti on kaikkien kannalta parempia käyttää vilkkua hyvissä ajoin ja yrittää viestittää, että meinaan kohta kääntyä, ja varos vähän että hiljentelen Ja tästä tuli mieleen tarina esim Saksan autobaana kulttuurista, jossa tarinan mukaan vilkku = mä käännyn NYT! Härmäläinen, kun aloittaa sen vilkuttamisen 200-500m ennen aiottua kaistanvaintoa kertoakseen, että haluaisin tässä kohtapuoleen kaistaa vaihtaa aiheuttaa sen, että takaa justiinsa 250km/h tuleva porsse-kuski lyö liinat kiinni samalla millisekunnilla ja tilanne on valmis!
Ja sitten pelti rutisee tai vähintäänkin sormimerkkejä näytetään. Autokoulussa opetettiin että vilkkua pitää käyttää hyvissä ajoin ennen kääntymistä että muille jää aikaa reagoida siihen. Laissakin taidetaan jotain sen suuntaista sanoa. Kannattaa ehkä huomata että 250kmh nopeudessa se 200-500m menee aika nopeasti, joten saattaa vaikuttaa siltä että vilkun ja kääntämisen välillä ei ole paljoa aikaa mutta tosiasiassa saattaa olla kuitenkin monta sataa metriä. Ja saksalaiset poliisit ei ole mitään huumorimiehiä kun näkevät että liikennettä vaarannetaan.
Höpö höpö. Saksan autobaanat ovat ehkä paras esimerkki ennakoitavasta ja hötkyilemättömästä ajotavasta. Kun nopeuserot ovat suuret, niin siellä todellakin ajetaan määrätietoisesti ja kerrotaan hyvissä ajoin kaistan vaihdot yms. Hitaasta nopeudesta varoitetaan takaa tulevalle hätävilkuilla. Tyyli on että kun ajat ennakoitavasti ja määrätietoisesti poukkoilematta, niin vaikka itse et huomaa toista tienkäyttäjää, niin se toinen voi ennakoida mitä teet ja reagoida sen mukaan. Suomessa tämä toimii erittäin huonosti. Vilkkua käytetään vasta jos on joku jolle sitä vilkkua näytetään. Kun ketään ei näy, niin mitäs sitä turhaa vilkuttelemaan. Sitten sattuu se yksittäinen tapaus jossa kuolleessa kulmassa tai A-pilarin takana on joku piilossa jota ei huomattukaan...
Muistaakseni suomen lainsäädännössä sanotaan vielä hassusti, että vilkkua pitää käyttää, mikäli on muuta liikennettä. Tarkkaa sanamuotoa en muista ja voi olla, että tuokin on jo muuttunut, kun on ajokortti kuitenkin jo tovin ollut ja jokaista pientä muutosta ei voi tietää. Vilkkua kannattaa kuitenkin ehdottomasti käyttää aina, oli muuta liikennettä tai ei, ja myös hyvissä ajoin. Tietenkin joskus on poikkeuksia. Esimerkiksi, jos olet pysähtymässä vaikka linja-autopysäkille, joka on juuri risteyksen jälkeen, ei vilkkua kannata laittaa päälle ennen risteystä, ellei halua, että risteyksestä tuleva auto ajaa päin. Tosin tuossakin tilanteessa väistämisvelvollisuus on kolmio takaa tulevalla, mutta paljoapa sillä on väliä, jos on uusi auto (tai ihminen) romuna. Myöskin kommentti siihen, että vilkku voisi jossain tilanteessa tai jossain maassa olla huono juttu takana tulevalle. Jos takana tuleva ajaa edellä ajavaan pahki, niin silloin etäisyys on ollut liian pieni, piste. Tuohon on vaikea keksiä selitystä, mikä saisi syyn edellä ajavan niskaan. Paitsi, jos edellä ajava tahallaan kikkailee. Turvavälin pitäminen on kaiken a ja o. Se säästää bensaakin ihan hyvin. Jonossa ajaessa sen näkee hyvin, kun edellä menevät ajavat lähellä toisiaan ja kun ensimmäisellä jonossa syttyy jarruvalo, niin kohta se syttyy viimeisellä autolla ennen omaa autoa. Mutta, kun on itse pitänyt hyvän turvavälin, niin voi vain nostaa jalkaa kaasulta eikä tarvitse jarruttaa. Jarruttaminen on käytännössä suurin bensaa kuluttava yksittäinen tekijä (ylinopeuden ohella), joka on helppo korjata. (Jos joku nyt kysyy, että miten jarruttaminen kuluttaa bensaa, niin ei muuta kuin autokouluun takaisin. hopihopi. ) Suomessa saa myös ihmetellä niitä, jotka ohituksen jälkeen palaavat takaisin omalle kaistalleen ihan nenän eteen. Sellaisissa tilanteissa pitää joskus hieman jarruttaa itse, jotta saa turvaväliä mahdollisimman nopeasti. Onneksi suomessa ohittajat yleensä ajavat niin hyvää ylinopeutta, että jarruttelua ei aina tarvitse.
Niillä vilkuilla vietitään myös muille kuin perässä tulevalle autolle (muista suunnista tulevat autot, kevyt liikenne, ...).
Olet juurikin oikeassa, paitsi että tuolla ei ole mitään tekemistä vilkun käytön kanssa. Tämä oli juuri esimerkkitapaukseni pointti ... jos NÄET että takaa joku tulee V*TUSTI kovempaa vasempaa ohituskaistaa (ja kaikille viherpiipertäjille & kukkahattutädeille taas teroitettakoon, että tämä on ihan laillista saksan autobaanalla!), ja ymmärrät että eteen ei kannata mennä, mitä haluat kertoa sille kuskille laittamalla vilkun päälle aivan sen nenän edessä? Minkälaisen reagoinnin haluat siltä takaa tulevalta kuskiltä nähdä? Kertooko se vilkku takana tulevalle, että olet nähnyt sen ja haluat "ennakoida ja varoittaa kanssa liikkujia", vai että et ole nähnyt sitä takana tulevaa ja olet juuri kääntymässä eteen? Se mitä ennakoiva ja hötkyilemätön ajotapa tässä tarkoittaa minun mielestä on että: haluan vaihtaa kaistaa koska edessä hitaampi auto, huomaan että takaa tulee kovaa auto, nostan hieman kaasua etten aja liian lähelle edessä ajavaa, odotan kun porsse vilahtaa ohi ja katoaa taivaanrantaan, tarkistan peilistä onko tie nyt tyhjä, on, reipas kiihdytys, vilkku vasemmalle, ei raavita munia yms vaan vaihdetaan kaistaa sulavasti jne. Porsse kuski ei saanut paska-halvausta, kaikilla hyvä miele.
^ No se on tuo kaistan vaihto ehkä eri asia kun sen voi tehdä monessa eri kohdassa. Mutta vilkun panttaaminen risteyksessä on enemmänkin se mitä en ymmärrä.
Siis hetkinen. Eihän se vilkun käyttö autobaanallakaan anna oikeutta vaihtaa kaistaa takaa tulevan eteen. Mutta ymmärrän kyllä pointin. Vilkunhan voi laittaa päälle heti, kun takaa tuleva on kohdalla ja sitten rauhallisesti vaihtaa kaistaa. Ja mielestäni toisinpäin, eli ensin vilkku ja sitten kiihdytys. Mutta kokonaispointti vilkun käytössä kait on se, että käytetään sitä sillä tavalla, että se on kaikille selkeää. Eli risteyksissä hyvissä ajoin ja autobaanalla siten, että kaikille on selvää se, mihin väliin autolla haluaisi mennä.
Ainakin Suomessa vilkulla on tarkoitus kertoa mityä aiotaan seuraavaksi tehdä, ei sitä mitä ollaan jo tekemässä.
Onko poliisilla oikeus sakottaa liikenteessä perseilijää yksityisen autoilijan kuvatallenteen perusteella?
Ihan vaan periaatteellinen kysymys. Tuntuu olevan kovasti kevättä rinnassa kuskeilla ja tuossa menoa katsellessa tuli kysymys mieleen. Poliisejahan teillä ei enää ole valvontaa suorittamassa, joten mietin voiko sen ulkoistaa muille tielläliikkujille.
Maalaisjärjellä ajatellen ainakin silloin on mahdotonta sakottaa, jos videosta ei näy selvästi kuskin kasvot.
Jos edessä on iso rekka joka tukkii molemmat kaistat kääntyessään, niin saako hiacella ajaa ohi jalkakäytävän puolelta? Itsehän odottelin tänään vuoroani ja kaistojen vapautumista, mutta jollakin työhenkilöllä oli näemmä kiire... Semmoinen kameraviritys kojelaudalla saattaa lähitulevaisuudessa olla tarpeen, ellei peräti pakollinen, jo ihan oman oikeusturvan ja perillisten takia..
Tietysti, miksei olisi pakollinen uusissa autoissa vaikka heti. Nauhoittava ja kaiken auton telemetrian tallentava laitteisto. Helpottaisi onnettomuuksien ja kaiken muun liikennekäyttäytymisen tutkimista. Aina olisi videokuvaa mitä kävi. Yli 200 kuolee kuitenkin vuosittain. Ehkä opittaisiin jotain.
Ei huono idea. Kamerathan nykyautoissa on jo, niillä katsellaan vastaantulijoita kaukovaloavustinta varten, ja liikennemerkkejä ja kaistaviivoja. Samalla voisi tallentaa kuvaa. Jonkinlainen "musta laatikkohan" on jo tulossa pakolliseksi, mutta kuvaa se ei käsittääkseni tallenna.