Lentokone onnettomuus

الموضوع في 'Päivän peili' بواسطة JS83, بتاريخ ‏2 يونيو 2009.

  1. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    إنضم إلينا في:
    ‏7 ديسمبر 2006
    المشاركات:
    2,552
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    Brasiliasta Ranskaan matkannut Air Francen Airbus 330-200 kone on hävinnyt Atlantin yllä. Matkustajia ja miehistöä lennolla oli yhteensä 228. Air France on syyksi ilmoittanut salaman iskun.

    Minulle on taas kerrottu, että salaman isku koneeseen ei aiheuta vaaraa ja salamoita iskee koneisiin joka päivä. Olisiko kuitenkin tapahtunut jotain muuta mitä syyksi ovat sanoneet???

    Ja kuinka he voivat olla varmoja koneeseen iskeneestä salamasta jos eivät ole löytäneet vielä koko konetta?
    Jotkin matkustajat ovat onnistuneet lähettämään tekstiviestejä koneesta. Mielestäni tässäkin herää kysymys siitä, että voiko lentokoneesta Atlantin yllä edes lähettää mitään viestejä? Mistäs kännykät kentän löytävät?




    Otsikon voisi muuttaa: Lentokoneonnettomuus
     
    #1 JS83, ‏2 يونيو 2009
    آخر تعديل: ‏2 يونيو 2009
  2. wickerman

    wickerman Tunnettu jäsen
    Blokattu

    إنضم إلينا في:
    ‏26 سبتمبر 2006
    المشاركات:
    840
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    1 syy mitä epäillään on salama koska lensi myrskyn läpi. Mitään varmaahan ei ole vielä sanottu.
     
  3. MikkoP

    MikkoP Guest
    Tukijoukot Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏20 يوليو 2006
    المشاركات:
    413
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Asia mikä meikäläistä askarruttaa on se, että miten voi salama iskeä koneeseen, jos se lentää normaalissa matkakorkeudessa (~10km)?
     
  4. hkj

    hkj Avatar
    Tukijoukot Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏10 سبتمبر 2003
    المشاركات:
    4,126
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Wikipediasta:

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Upperatmoslight1.jpg

    Eli "salamointia" esiintyy vielä jopa yli 100km korkeuksissa.
     
  5. mikkol79

    mikkol79 Vakiokasvo

    إنضم إلينا في:
    ‏21 يونيو 2004
    المشاركات:
    1,391
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    Saari tässä nyt on siirtynyt taas ja siksi kone katosi.
     
  6. Freekster

    Freekster Guest
    Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏3 مايو 2005
    المشاركات:
    1,342
    الإعجابات المتلقاة:
    2
    Kumpi siirsi, Locke vai Ben?
     
  7. djaska

    djaska shaken, not stirred..
    Tukijoukot

    إنضم إلينا في:
    ‏22 نوفمبر 2004
    المشاركات:
    928
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    Mielenkiintoista tässä tapauksessa on mielestäni se, miksi kone tippui oikeesti ja se, että saman mallisia koneita pari lentää Finnarilla rapakon taakse ja kaukoitään.. :eek:
     
  8. wickerman

    wickerman Tunnettu jäsen
    Blokattu

    إنضم إلينا في:
    ‏26 سبتمبر 2006
    المشاركات:
    840
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Lensin vastaavalla koneella juuri Delhistä Suomeen paripäivää sitten. Oli ollut alle kuukauden käytössä Finnairilla. Aika hifi kone oli verrattuna vanhaan MD11 koneeseen millä taas lensin sinne päin huhtikuussa. Konehan on aika uusi ja aika turvallinen pitäisi olla. Tosin aina voi kaikkea käydä.
     
  9. JPH

    JPH Guest
    Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏2 فبراير 2003
    المشاركات:
    2,907
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    Pahoja onnettomuuksia ko. konetyypille ei ole aikaisemmin sattunut.
     
  10. juhaa

    juhaa Lähes henkilökuntaa
    Tukijoukot

    إنضم إلينا في:
    ‏11 ديسمبر 2000
    المشاركات:
    5,966
    الإعجابات المتلقاة:
    7
    Ei lennä. Finskin koneet on A330-300 ja Francen kadonnut A330-200 ;)

    Turvallista tuo lentäminen silti on, jostain varmaan näkisi Mailia per Onnettomuus statsitkin.
     
  11. SamSon

    SamSon Tunnettu jäsen

    إنضم إلينا في:
    ‏2 يونيو 2005
    المشاركات:
    630
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Vähän turhaan minusta nostettu tapetille tuote, että Finskillä on samaa konetyyppiä. Maalaisjärjellä ajateltuna eiköhän nuo kaikki konetyypit ole suunnilleen samalla tavalla suojattuja salamoita yms. anomalioita vastaan. Eli toisin sanoen vaikea kuvitella, että juuri A330 olisi erityisen herkkä salamaniskuille tai muille onnettomuuksille. Miksi sitten jonkin vakavan ulkomailla sattuneen auto-onnettomuuden kohdalla ei ole uutisointia, että Suomessa on myös samaa automallia liikenteessä... :confused: sensaatiohakuista löpinää....
     
  12. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    إنضم إلينا في:
    ‏7 ديسمبر 2006
    المشاركات:
    2,552
    الإعجابات المتلقاة:
    1
    Kylläpä lentää ainakin Thaimaan Phukettiin. Itse lensin tammikussa täysin samanlaisella koneella mikä juuri on tippunut. Finnair käyttää Airbusin A330-200 ainakin noihin Phuketin lentoihin minkä se on vuokrannut Espanjalaiselta lentoyhtiöltä Air Europe. Ja Airbusin 200 ja 300 mallissa ei ole muuta eroa kuin toimintamatka.
     
  13. juhaa

    juhaa Lähes henkilökuntaa
    Tukijoukot

    إنضم إلينا في:
    ‏11 ديسمبر 2000
    المشاركات:
    5,966
    الإعجابات المتلقاة:
    7
    Olisi pitänyt Wikipedia kurkata ensin ;)
    3 niitä näyttää olevankin käytössä.

    Mitoissa ja painoissa hienoisia eroja
    http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330#Specifications
     
  14. Recce

    Recce Lähes henkilökuntaa

    إنضم إلينا في:
    ‏29 مارس 2004
    المشاركات:
    2,968
    الإعجابات المتلقاة:
    244
    On myös mahdollista että pieni vihreä goblin on istuskellut koneen siivellä ja syönyt johtoja!!:D

    Tulee kummasti eräs elokuva mieleen...
     
  15. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    إنضم إلينا في:
    ‏7 ديسمبر 2006
    المشاركات:
    2,552
    الإعجابات المتلقاة:
    1
  16. JPH

    JPH Guest
    Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏2 فبراير 2003
    المشاركات:
    2,907
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    Tuli jostain luettua (lähdettä en muista), että osa matkustajista olisi lähettänyt viestejä omaisilleen ennen koneen katoamista. Luulisi, että viesteissä olisi ollut jokin viittaus terroritekoon.

    Myöskään mikään ryhmä ei ole ilmoittautunut tekijäksi, joten kyseessä olisi aikalailla epäonnistunut terroriteko siinäkin mielessä. Ja toisaalta koneen räjäyttäminen ns. korvessa ei myöskään vaikuta kovin tehokkaalta terroritoiminnalta - pelotevaikutus jää aika vähäiseksi, jos teolla ei ole todistajia.
     
  17. JPH

    JPH Guest
    Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏2 فبراير 2003
    المشاركات:
    2,907
    الإعجابات المتلقاة:
    4
    Spekulointiahan tuokin toki on. Ja spekuloinniksi jääkin jollei mustaa laatikkoa löydetä.
     
  18. Zardoz

    Zardoz Guest
    Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏26 مارس 2004
    المشاركات:
    827
    الإعجابات المتلقاة:
    0
    Ainakin länsi-Atlantilla on nyt periaatteessa hurrikaanikausi (tai ehkä paremminkin suurempi todennäköisyys trooppisille myrskyille, kun hurrikaaneista ei ole viime aikoina kuulunut), Floridassa about touko-marraskuussa, joten ehkä koneen tielle on osunut joku vastaava. Jostain ulkomaan lehdestä luin että noi myrskyt voi yltää 50,000 jalan korkeudelle eli about 15 km. Siinä on huono lenskarin lähteä väistämään jos matkakorkeus on 8-10 km.

    Tän päivän lehtiarvausten mukaan kone olisi hajonnut palasiksi jo ilmassa. Toisen arvauksen mukaan kone olisi lentänyt myrskyssä liian alhaisella nopeudella. (tiedot Iltasanomista)
     
  19. MikkoP

    MikkoP Guest
    Tukijoukot Guest

    إنضم إلينا في:
    ‏20 يوليو 2006
    المشاركات:
    413
    الإعجابات المتلقاة:
    0
  20. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    إنضم إلينا في:
    ‏7 ديسمبر 2006
    المشاركات:
    2,552
    الإعجابات المتلقاة:
    1