Tämä subbari on kyllä mielenkiintoinen varsinkin hinnan puolesta ja kun sen suhteuttaa mitä silla saa. Ainakin speksien mukaan Ei ollenkaan mahdoton idea laittaa samantien stereosubbasia kun ei hinta päätä huimaa Mielenkiinnolla kyllä odotan kokemuksia kuultavaksi.
Ihan niin paljoa ei tuo artikkeli kertonut itse subbarista kuin ehdin jo toivoa. Enemmänkin puhutaan tuosta kaiutinparista ja mainitaan kuinka hyvin ko. subbari tukee niitä. Käyttäjäkokemuksia odotellessa.
Kyllä tuo melko hyvin kertoo sen, että suorituskykyä löytyy hintaan nähden reippaasti. 2kpl 8"-elementtiä refleksi bandpass-kotelossa kykenee sisätiloissa ihan mukaviin tasoihin puhtaasti.
Jos tästä hankkisi äänentoistimet television huonojen kaiuttimien tilalle, niin miten nuo piuhoitus kannattaisi vetää? 3,5mm stereolähtöä taitaa TV vain tarjota. Adapterilla ensin RCA:ksi ja siitä XLR:ää subbarille ja sieltä toiset XLR:t kaiuttimiin? Thomannilta löytynee?
Tuo lienee siis vain ja ainoastaan B2030A -kaiuttimille? Puhti ei ilmeisesti riittäisi 31:n seurassa?
Kyllä riittää varmasti tavallisessa ja vielä vähän reilummassakin kuuntelussa. Ongelmaa saattaa tulla sitten vasta aivan ääritilanteessa, hanat täysin kaakossa huudattamalla, kun subi alkaa tulla suorituskykynsä rajoille vaikka itse monitoreista olisi vielä voinut irrota vähän lisääkin painetta. Subi jää siis ääritasoilla pullonkaulaksi, mutta sehän ei haittaa tavallisessa arkikuuntelussa, eikä tällä hintalapulla. Jos riittoisuus epäilyttää, niin lyö yksi subi per yksi monitori :thumbsup:
Miulla oli toi käytössä b2031a- pönttöjen kanssa. Mielestäni aivan naurettavan hyvä laite tuohon hintaan. Jos mietitte hankintaa, ottakaa huomioon että kyseessä on melko iso kapistus, meillä meinas emäntä saada slaagin kun tuon raahasin olkkariin.
Jos kaiuttimet sieltä tilaat, niin kaapelihaun kanssa kannattaa viettää tovi. Esim. Sub + pääkajarit: http://www.thomann.de/fi/cordial_cfy_3_wmm.htm (tv -> subi) + 2 x http://www.thomann.de/fi/cordial_ctm_5_fmsw.htm (sub --> pääkaiuttimet). Voiko joku varmistaa et ne pääkaiuttimet "syö" XLR-uroksen?
Hyvinhän tää subi potkii....varsinkin musiikilla omiaan,noita alle 30Hz taajuuksia kun musiikilla ei tarvita.Eikä ole nurkkasijoituksesta moksiskaan....ei kumise.
Itsekin hommasin tämmösen, osittain tämän threadin herättämänä. Pohjustuksena mainittakoon, että asun betoniseinäisessä kämpässä, jossa kumina on taattu. Kaiuttimina B3031A ja Genelecin 8020A. Omat kokemukset eivät ole samaa tasoa muiden kanssa :hitme: Subbarin kanssa ulottuvuus kasvaa hieman, mutta tarkkuus lentää ikkunasta pihalle. Toisto paranee anti-moden kanssa, mutta en silläkään saanut ääntä sopimaan yhteen kummankaan kaiutinparin kanssa. Ehkä taidot loppuivat kesken tältä erää. Lopputulemana laitan mölytoosan mielummin pois päältä musiikkia kuunnellessa. En kuitenkaan vielä laita mölytoosaa myyntiin. Tilasin Anti-Mode Dual Coren, jonka avulla aion vielä tuumia toistoa uudemman kerran, jahka sen toimitukset alkavat. Dual Core lienee korvia ja mututuntumaa parempi työkalu jakotaajuuden ja vaiheen sovittamista varten. Ja muuhunkin Ihmettelijöille mainittakoon, että kyseinen subbari ei ollut ainoa syy tilata uutta Anti-Modea
Tämä mööpeli on nyt muutaman päivän ollut käytössä, Genelec 8020B kaiuttimien kanssa. Sijainti hirsitalossa työhuoneessa (15 m²) tietokonepöydän alla nurkassa. Näillä säädöillä toimii minulla ihan kohtuu mukavasti, ei kumise ja basso on napakka. Input trim -6 db, room compensation - 4 db, phase -270°. Genelecien tasot on hieman yli puolen välin, korvakuulolta säätelin. Ihan hintansa väärti vehjes mielestäni. :naminami:
Pahoittelut! Tuote Behringer B2092A Subwoofer ei kuulu nykyiseen tuotevalikoimaamme. Osastomme Studio/Synth/Computer ilmoittaa mielellään, kun tuote on otettu väliaikaisesti pois tuotevalikoimastamme tai sitä ei saa enää. Tarvittaessa he myös antavat neuvoa vaihtoehtoisesta tuotteesta.
Onkohan tämän valmistus lopetettu kun ei näy enää missään myynnissä. Mallia ei näy myöskään Behringerin 2011 kuvastossa enää. Tuli laitettua viikko sitten Behringerin 3031a Truth monitorit tietokonekaiuttimiksi. Monitorit on varsinkin hinta huomioiden erittäin hyvät mutta subbariahan noiden kaveriksi alkaa kaipaamaan. Olohuoneesta löytyisi monolith mutta ei liitäntöjen puolesta tähän sovi ja tarkempaa toistoakin kaipaisin musiikille. Saakohan tota 2092a:ta enää mistään vai pitääkö katsella muita malleja. KRK:lla olisi kyllä passeli kymppituumainen aktiviibasso mutta hinta vain nousee. KRK:n subbanenkin on kait ihan käypäinen peli.
Minulta sattuu löytymään nämä molemmat subit KRK 10S subbari on RP5 monitorien parina musasetissä ja Behringer ht-setissä kavereinaan Denon AVR-1912 + 5kpl Q-Acoustics 2020. KRK subia olen pikaisesti (LoTR extended trilogyn ajan (~14h) ) testannut ht-setissä, mutta en rinnakkain behringerin kanssa. Behringeriä taasen en koon vuoksi voi alkaa siirtämään musasetin luo verrattavaksi. Kokemukset ovat siis kahdesta eri setistä ja kahdesta eri tilasta. KRK sopii melko loistavasti yhteen noiden RP5 monitorien kanssa. Monitorit ovat isopadien päällä tietokonepöydällä kuuntelukolmiossa reilun 60cm sivunpituudella, subin ollessa lattialla suunnilleen samalla etäisyydellä. Äänenpainevarat omakotitalossa menevät suunnilleen yksiin monitorien kanssa, joskin aivan ääritasoilla subista loppuu hönkä aavistuksen verran ennen monitorien limittiä. Subissa siis on limitteri, kuin myös monitoreissakin. Jo vähän ennen limitterin aktivoitumista ääneen ilmestyy epätarkkuutta, säröä sekä refleksislotin ääntelyä. Limitteri sitten leikkaa selkeästi ääniä tykkänään pois ylikuormitustilanteissa. Äänenpainetaso tuossa vaiheessa on toki perstuntumalla lähikenttäkäyttöön aivan riittävä. Tuolla ei varmaankaan keskivertokuuntelussa ole juuri merkitystä, mutta yleensä tarkkailukäytössä pääkaiuttimet ja subi halutaan mitoittaa siten, että toinen ei lopu kesken ennen toista edes harvinaisessa ääritilanteessa (jota oma käyttöni kuitenkaan ei ole, joskus vain tulee testattua kovempaakin). Tavallisessa ja keskikovassa kuuntelussa toisto on kuitenkin nopea ja kontrolloitu sekä korostumaton. Sopii erityisen hyvin musiikille, mutta tarvittaessa myös elokuvien bensaräjähdykset tuntuvat tuolissa. Erityisen matalaa tämä ei pukkaa, mutta musiikkäyttöön taajuuskaista on tarkoituksenmukainen ja toimiva. Behringer on kerrostalon huoneessa tämän kuvan mukaisesti sub1 sijainnissa. Sub2 oli vaihtoehtoinen sijainti, jos ykköseen ei olisikaan mahtunut. Huoneen mitat ovat muistaakseni noin 5,7x3,2m. Pitkät seinät sekä ikkunaseinä betonia, toisen pitkän seinän takana on naapuri ja toisen kämppis. Lyhyt seinä, jonka nurkkaukseen subi on sijoitettu, on kevytrakenteinen. Tämä tietää sanoa että kulmasijoitus betonitalossa ei yllättäen olekaan mikään ongelma. Behrun huonekorjausdippi on "wall" asennossa. Toisto loppuu jyrkällä subsonicilla hiukan 30hz yläpuolelle, joten yleensä pahimmin korostuvat infraäänet puuttuvat. Aivan matalimpien äänien puuttuminen edistää näin subin huoneongelmien vähyyttä. Subsonic myös vähentää elementtien kuormitusta ja tuo toistoon vaivattomuutta. Toisto on tarkkaa ja korostumatonta. Siniliu'ut toistuvat täysin tasaisesti ja saumattomasti pääkaiuttimiin yhtyen. Mikään taajuus ole jumputtava eikä jää soimaan. Suorituskyky on vakuuttava. Toisto on hyvin kontrolloitu ja napakka. Painevaroja on tullut testattua hiukan harvemmin, mutta niilläkin vähillä kokeiluilla on selvinnyt, että tarvittaessa ääntä kyllä irtoaa. Esim Drive blu-rayta katsoessani volumet olivat jääneet epähuomiossa aavistuksen kovalleen (radioviritintä kuunnellessa pitää ruuvata rutosti volumea ja se unohtuu välillä kääntää takaisin), ja kun leffan alkupuoli on jokseenkin rauhallinen, kävi asia ilmi vasta kun kuvauspaikalla ajettiin stunttina poliisiauto katolleen. Auton iskeytyessä asfalttiin ja pyörähtäessä ympäri sohva pomppasi pari kertaa sentin ilmaan ja lasikaappi helähti oikein kunnolla. Melkein säikähdin. Infrataajuuksien toistosta tinkimällä on saatu loihdittua samalla rahalla suuremmat äänenpainevarat ja kontrollia. Tämä todellakin oli hintaluokassaan aivan lyömätön. Mihin tahansa kuulemaani audioporoon tai or-halpiksiin verrattuna behringerin kapasiteetti ja tarkkuus ovat täysin vertaansa vailla. Ainoa heikkous on kiinteä 85hz jakotaajuus, joka onneksi on kotiteatterikäyttöön hyvin sopiva. XLR tulot vaativat adapterit, mutta neutrikin adapterin kanssa ei ole ilmennyt häiriöitä eikä hurinoita vaikka setti on myös kaapeli-tv verkossa kiinni. Harmi, mikäli valmistus todellakin on loppu. Onneksi ehdin hankkia omani täpärästi ajoissa.
En ole huomannut että alimman huonemooditaajuuden alapuolella esiintyvä huonekorostus olisi koskaan ollut pahin ongelmien aiheuttaja. Suurimmat ongelmat löytyvät käytännössä aina mooditaajuuksilta. Tässä tapauksessa visuaalinen kulmasijoitus ei luultavasti ole akustinen kulmasijoitus, vaan matalimmat äänet kulkevat miltei esteettä kevyiden rakenteiden läpi.
Laitoin oman laatikkoni menemään takas Thomannille, koska sen vahvistin alkoi pitää melkoista hurinaa.
Thomann ilmoittaa, että "Lisäerä arvioitu saapuvaksi 01.10.2012"... Eikä hintakaan päätä huimaa 189.
Osittain tämän ketjun innoittamana päätin heivata olkkarin lähes tarpeettoman kirsikka 5.0-wharfedalesetin mäkeen ja siirtyä stereokuunteluun muodossa Behringer Truth B2030A (ja B2092A). Kysymykseni kuuluukin arvon raadille, että myynkö myös setissä olevan Velodyne cht-10r-subbarin, vai jätänkö sen Behrujen kaveriksi? Eli kumpi toimii musiikissa paremmin cht-10r (28Hz->) vai B2092A (32Hz->)? Tila on kivirivarin yhtenäinen avoin olohuone/keittiöyhdistelmä, n.60m2. (Hellasärö muuten hyppi riemusta, kun esittelin olohuonettamme tulevaisuudessa koristavan setin, joka oli otsikoitu seuraavasti: "Näin teet työkalusta rumemman" =D )