Lentokone onnettomuus

En tråd i 'Päivän peili' startet av JS83, 2 Jun 2009.

  1. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    7 Des 2006
    Innlegg:
    2.552
    Liker mottatt:
    1
    Brasiliasta Ranskaan matkannut Air Francen Airbus 330-200 kone on hävinnyt Atlantin yllä. Matkustajia ja miehistöä lennolla oli yhteensä 228. Air France on syyksi ilmoittanut salaman iskun.

    Minulle on taas kerrottu, että salaman isku koneeseen ei aiheuta vaaraa ja salamoita iskee koneisiin joka päivä. Olisiko kuitenkin tapahtunut jotain muuta mitä syyksi ovat sanoneet???

    Ja kuinka he voivat olla varmoja koneeseen iskeneestä salamasta jos eivät ole löytäneet vielä koko konetta?
    Jotkin matkustajat ovat onnistuneet lähettämään tekstiviestejä koneesta. Mielestäni tässäkin herää kysymys siitä, että voiko lentokoneesta Atlantin yllä edes lähettää mitään viestejä? Mistäs kännykät kentän löytävät?




    Otsikon voisi muuttaa: Lentokoneonnettomuus
     
    Sist redigert: 2 Jun 2009
  2. wickerman

    wickerman Tunnettu jäsen Blokattu

    Reg.:
    26 Sep 2006
    Innlegg:
    840
    Liker mottatt:
    0
    1 syy mitä epäillään on salama koska lensi myrskyn läpi. Mitään varmaahan ei ole vielä sanottu.
     
  3. MikkoP

    MikkoP Guest Tukijoukot Guest

    Reg.:
    20 Jul 2006
    Innlegg:
    413
    Liker mottatt:
    0
    Asia mikä meikäläistä askarruttaa on se, että miten voi salama iskeä koneeseen, jos se lentää normaalissa matkakorkeudessa (~10km)?
     
  4. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Reg.:
    10 Sep 2003
    Innlegg:
    4.126
    Liker mottatt:
    0
    Wikipediasta:

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Upperatmoslight1.jpg

    Eli "salamointia" esiintyy vielä jopa yli 100km korkeuksissa.
     
  5. mikkol79

    mikkol79 Vakiokasvo

    Reg.:
    21 Jun 2004
    Innlegg:
    1.391
    Liker mottatt:
    1
    Saari tässä nyt on siirtynyt taas ja siksi kone katosi.
     
  6. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Reg.:
    3 Mai 2005
    Innlegg:
    1.342
    Liker mottatt:
    2
    Kumpi siirsi, Locke vai Ben?
     
  7. djaska

    djaska shaken, not stirred.. Tukijoukot

    Reg.:
    22 Nov 2004
    Innlegg:
    928
    Liker mottatt:
    1
    Mielenkiintoista tässä tapauksessa on mielestäni se, miksi kone tippui oikeesti ja se, että saman mallisia koneita pari lentää Finnarilla rapakon taakse ja kaukoitään.. :eek:
     
  8. wickerman

    wickerman Tunnettu jäsen Blokattu

    Reg.:
    26 Sep 2006
    Innlegg:
    840
    Liker mottatt:
    0
    Lensin vastaavalla koneella juuri Delhistä Suomeen paripäivää sitten. Oli ollut alle kuukauden käytössä Finnairilla. Aika hifi kone oli verrattuna vanhaan MD11 koneeseen millä taas lensin sinne päin huhtikuussa. Konehan on aika uusi ja aika turvallinen pitäisi olla. Tosin aina voi kaikkea käydä.
     
  9. JPH

    JPH Guest Guest

    Reg.:
    2 Feb 2003
    Innlegg:
    2.907
    Liker mottatt:
    4
    Pahoja onnettomuuksia ko. konetyypille ei ole aikaisemmin sattunut.
     
  10. juhaa

    juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Reg.:
    11 Des 2000
    Innlegg:
    5.966
    Liker mottatt:
    7
    Ei lennä. Finskin koneet on A330-300 ja Francen kadonnut A330-200 ;)

    Turvallista tuo lentäminen silti on, jostain varmaan näkisi Mailia per Onnettomuus statsitkin.
     
  11. SamSon

    SamSon Tunnettu jäsen

    Reg.:
    2 Jun 2005
    Innlegg:
    630
    Liker mottatt:
    0
    Vähän turhaan minusta nostettu tapetille tuote, että Finskillä on samaa konetyyppiä. Maalaisjärjellä ajateltuna eiköhän nuo kaikki konetyypit ole suunnilleen samalla tavalla suojattuja salamoita yms. anomalioita vastaan. Eli toisin sanoen vaikea kuvitella, että juuri A330 olisi erityisen herkkä salamaniskuille tai muille onnettomuuksille. Miksi sitten jonkin vakavan ulkomailla sattuneen auto-onnettomuuden kohdalla ei ole uutisointia, että Suomessa on myös samaa automallia liikenteessä... :confused: sensaatiohakuista löpinää....
     
  12. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    7 Des 2006
    Innlegg:
    2.552
    Liker mottatt:
    1
    Kylläpä lentää ainakin Thaimaan Phukettiin. Itse lensin tammikussa täysin samanlaisella koneella mikä juuri on tippunut. Finnair käyttää Airbusin A330-200 ainakin noihin Phuketin lentoihin minkä se on vuokrannut Espanjalaiselta lentoyhtiöltä Air Europe. Ja Airbusin 200 ja 300 mallissa ei ole muuta eroa kuin toimintamatka.
     
  13. juhaa

    juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Reg.:
    11 Des 2000
    Innlegg:
    5.966
    Liker mottatt:
    7
    Olisi pitänyt Wikipedia kurkata ensin ;)
    3 niitä näyttää olevankin käytössä.

    Mitoissa ja painoissa hienoisia eroja
    http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330#Specifications
     
  14. Recce

    Recce Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    29 Mar 2004
    Innlegg:
    2.968
    Liker mottatt:
    244
    On myös mahdollista että pieni vihreä goblin on istuskellut koneen siivellä ja syönyt johtoja!!:D

    Tulee kummasti eräs elokuva mieleen...
     
  15. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    7 Des 2006
    Innlegg:
    2.552
    Liker mottatt:
    1
  16. JPH

    JPH Guest Guest

    Reg.:
    2 Feb 2003
    Innlegg:
    2.907
    Liker mottatt:
    4
    Tuli jostain luettua (lähdettä en muista), että osa matkustajista olisi lähettänyt viestejä omaisilleen ennen koneen katoamista. Luulisi, että viesteissä olisi ollut jokin viittaus terroritekoon.

    Myöskään mikään ryhmä ei ole ilmoittautunut tekijäksi, joten kyseessä olisi aikalailla epäonnistunut terroriteko siinäkin mielessä. Ja toisaalta koneen räjäyttäminen ns. korvessa ei myöskään vaikuta kovin tehokkaalta terroritoiminnalta - pelotevaikutus jää aika vähäiseksi, jos teolla ei ole todistajia.
     
  17. JPH

    JPH Guest Guest

    Reg.:
    2 Feb 2003
    Innlegg:
    2.907
    Liker mottatt:
    4
    Spekulointiahan tuokin toki on. Ja spekuloinniksi jääkin jollei mustaa laatikkoa löydetä.
     
  18. Zardoz

    Zardoz Guest Guest

    Reg.:
    26 Mar 2004
    Innlegg:
    827
    Liker mottatt:
    0
    Ainakin länsi-Atlantilla on nyt periaatteessa hurrikaanikausi (tai ehkä paremminkin suurempi todennäköisyys trooppisille myrskyille, kun hurrikaaneista ei ole viime aikoina kuulunut), Floridassa about touko-marraskuussa, joten ehkä koneen tielle on osunut joku vastaava. Jostain ulkomaan lehdestä luin että noi myrskyt voi yltää 50,000 jalan korkeudelle eli about 15 km. Siinä on huono lenskarin lähteä väistämään jos matkakorkeus on 8-10 km.

    Tän päivän lehtiarvausten mukaan kone olisi hajonnut palasiksi jo ilmassa. Toisen arvauksen mukaan kone olisi lentänyt myrskyssä liian alhaisella nopeudella. (tiedot Iltasanomista)
     
  19. MikkoP

    MikkoP Guest Tukijoukot Guest

    Reg.:
    20 Jul 2006
    Innlegg:
    413
    Liker mottatt:
    0
  20. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Reg.:
    7 Des 2006
    Innlegg:
    2.552
    Liker mottatt:
    1