laitteen vika ja takuu

Тема в разделе "Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet", создана пользователем kettulainen, 4 дек 2010.

  1. kettulainen

    kettulainen Guest Guest

    Регистрация:
    4 дек 2010
    Сообщения:
    7
    Симпатии:
    0
    Onkos kenelläkään kokemuksia... esim:

    Ostat plasma television. Tuote toimii ok. paitsi takuuaikana ilmenee "kuollut" viiva kuvan ylhäältä alas. Vika katoaa mutta ilmestyy toisinaan.
    Ko. vikaa ei pystytä korjaamaan koska se ei ole "aktiivinen" korjaushetkellä/huoltoilmoituksen jälkeen.

    Takuu menee umpeen ja ko. vikaa ilmestyy eikä enää korjaannu itsestään...

    Että mitenkähän valmistajat tällaiseen suhtautuu...
     
  2. Jaggie

    Jaggie Guest Guest

    Регистрация:
    10 мар 2005
    Сообщения:
    147
    Симпатии:
    0
    Miten vanha TV on kyseessä?

    Valmistajien suhtautumisesta en tiedä, mutta ainakin Suomen laki on asian osalta hyvin yksiselitteinen: Myyjä on vastuussa myymästään tuotteesta ja joutuu korjauttamaan vian/vaihtamaan tuotteen ehjään, jos vika ei ole virheellisestä käytöstä tai normaalista kulumisesta johtuva eikä tuote ole saavuttanut sellaista "kohtuullista" elinikää, jota kuluttajan on syytä tuotteelta odottaa. Käytännössä televisioiden kohdalla tuo kohtuullinen elinikä on 2-3 vuotta.

    Takuu on vain myyjän/valmistajan/maahantuojan vapaaehtoisesti myöntämä lisäetu, jonka merkitys kuluttajalle Suomessa on 95% tapauksissa aika mitätön.
     
  3. kettulainen

    kettulainen Guest Guest

    Регистрация:
    4 дек 2010
    Сообщения:
    7
    Симпатии:
    0
    Niin siis asia on hypoteettinen koska töllö jonka ostin (1kk sitten)niin siinä esiintyi vika joka poistui ja tuli uudestaan viikonparin päästä ilmi.
    Nyttemmin asiasta on infottu huoltoa (yrityksen suomen edustus/maahantuoja) ja asia on menossa eteenpäin mutta, jos kävisi niin että tuo vika nyt katoaisi ennen kuin huolto saapuu/ottaa yhteyttä niin miten selitän asian. Otin viallisesta kuvasta "todistusaineistoa" eli filmasin kuvaa jotta vian voi näyttää toteen mutta näin sähkärinä olen monesti törmännyt "heurestisiin" vikoihin joita on helvtin vaikea jäljittää/korjata.

    Että mitenkähän tällaiset uinuvat viat voi takuuajan jälkeen vaatia korjaamaan vai voiko??
     
  4. TA-K

    TA-K Guest Guest

    Регистрация:
    26 май 2004
    Сообщения:
    147
    Симпатии:
    0
    Pidät ne huoltotositteet ja kuvaamasi videot ja kuvat tallessa, niin on ainakin kättä pidempää osoittaa takuuajan jälkeen. Jos ja kun vika on raportoitu takuuajan aikana eikä sitä ole selkeästi saatu korjattua, ainakin mun mielestä voidaan edellyttää korjausta tai ainakin huomattavaa vastaantuloa myös takuuajan jälkeen. Kuinka helposti tuo sitten tosiasiassa onnistuu, riippunee vastapelurista.
     
  5. kettulainen

    kettulainen Guest Guest

    Регистрация:
    4 дек 2010
    Сообщения:
    7
    Симпатии:
    0
    Juuri tällätavalla ajattelin toimiakin. Saa nyt nähdä että koska huolto ottaa yhteyttä ja mitä ehdottavat.
    Tuovatko uuden paneelin olohuoneeseen ja vaihtaa täällä vai hinaako koko kakan mukaansa ja valohoitavat 2vko jonka jälkeen saan uuden vekottimen (joskus).
    Aniway vtuttaa jo valmiiksi se rumba ilman töllöä, ja pekkaset töistä koska korjaajat tulee virka-aikana ym. show mikä tähän liittyy...

    Tulee olo: PIDÄ TUNKKIS...muttaa toivotaan parasta
     
  6. kkuula

    kkuula Guest Guest

    Регистрация:
    9 янв 2008
    Сообщения:
    225
    Симпатии:
    0
    ehkä kannattaa ostaa jostain mistä saa esim 30pv tyytyväisyystakuun ja jos sinä aikana esiintyy jotain epämääräistä palauttaa vehkeen vähinäänin? ja toivoo että seuraava kohdalle sattuva ei ala oikuttelemaan.