Tärkeä tiedote foorumin käyttäjille

Infrastruktuurikeskustelu

Тема в разделе "Tarinatupa Classic (Yleiskeskustelu)", создана пользователем Vanha_susi, 20 май 2020.

  1. ISPF3.4

    ISPF3.4 Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    1 дек 2006
    Сообщения:
    3.267
    Симпатии:
    615
    Kaupungistuminen on ollut yleismaailmallinen trendi jo vuosikymmenien ajan. Suomessakin se sama tapahtuu, haluaa sitä tai ei halua. Ei ole mitään itsetarkoitusta, jota joku salaperäinen taho ajaa. Korona-aika on vain hidaste.

    Väestötappiokunnissa asuntojen hinnat laskevat ja asuntokauppa ei käy, yksityiset eivät edes ajattele rakentavansa uutta vuokra-asuntokantaa ja nuoret muuttavat isoimpiin kaupunkeihin. Näin se vaan on, jos katsot tilastoja.
    Tuossa yksi tilasto asuntojen hintakehityksestä.

    Kuvio 3. Vanhojen osakehuoneistojen hintakehitys 2015=100 pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Turussa, Kouvolassa ja Kotkassa.

    [​IMG]

    Postin kulku on tärkeä peruspalvelu. Siinäkin pitäisi olla joku roti. Näin Ylen jossakin uutisohjelmassa (en löydä lähdettä) kun mummolle vietiin jollakin yhteysaluksella (ei siis veneellä) saareen, jossa hän asui yksin, päivän HBL tai ÅU. Ei voi olla niin, että joka niemeen ja notkelmaan pitää olla kaikki palvelut ja kaiken kustantaa muut veronmaksajat. Tämä mummo oli nyt äärimmäinen esimerkki.
     
    Последнее редактирование: 21 май 2020
  2. jodorowsky

    jodorowsky Vakiokasvo

    Регистрация:
    18 сен 2011
    Сообщения:
    1.311
    Симпатии:
    83
    Niin mutta jos asuu tiheästi niin fuhannun flunssa pääsee iskemään helpommin. Me suomalaiset kun asumme hajautetummin niin se hidastaa flunssan nopeaa leviämistä suuriin massoihin. Hajautettu asuminen ja suomalainen epäsosiaalisuus kunniaan:eek::eek:
     
  3. Vanha_susi

    Vanha_susi Tunnettu jäsen Blokattu

    Регистрация:
    24 мар 2017
    Сообщения:
    520
    Симпатии:
    45
    MIten tämä liittyy postin kulkemiseen?:confused:o_O
    MInä jotenkin ymmärsin, että meidän piti palata aiheeseen?
     
  4. jodorowsky

    jodorowsky Vakiokasvo

    Регистрация:
    18 сен 2011
    Сообщения:
    1.311
    Симпатии:
    83
    Ei mitenkään:p
     
    Pazze и Vanha_susi нравится это.
  5. Vanha_susi

    Vanha_susi Tunnettu jäsen Blokattu

    Регистрация:
    24 мар 2017
    Сообщения:
    520
    Симпатии:
    45
    Ja taas kylvetään Espoolaisille rahaa: https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006528270.html . Kyllä tuollainen rahan kylväminen pitää nyt viimeistään lopettaa.On se ihan (_x_) ja täysin:mad: On se Vapaavuori niin oikeassa, että Helsinkiä nyt taas sorsitaan.:D Tulkoot toimeen omillaan.:p
     
  6. vemkki

    vemkki Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    10 сен 2006
    Сообщения:
    4.158
    Симпатии:
    392
    Höpsistä. Espoon kaupunkirata on yksi osa palapelissä, jolla tehdään Turun tunnin juna mahdolliseksi, joten se ei ole pelkästään Espoon asia. Helsinki olisi halunnut rahaa Pisararataan, mutta se on julmetun kallis hyötyihin nähden.
     
  7. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    28 янв 2010
    Сообщения:
    7.450
    Симпатии:
    1.482
    Tätä pisaraa en ole koskaan ymmärtänyt. Kun katsoo kartasta, niin siellä Ilmassa on julmetun iso läntti varikkoa ja se on juuri näiden kaikkien ratojen risteyksessä. Siirretään se varikko jonnekin muualle skuttaan ja junat sinne seisomaan. Oli se Ilmalakin joskus skuttaa.
    Yhdistetään ne kiskot siellä Ilmalassa ja laitetaan sinne uusi päärautatieasema. Sitten kiskojen alle metrotyyppinen kaksiraiteinen rata Helsingin keskustaan, joka siis kulkisi maan alla. Olisi nopea, varma ja pystyisi kuljettamaan ison määrän ihmisiä. Ei enää raiteiden sulatuksia Pasilan ja keskustan välillä, eikä niitä myöhästymisiä. Kuinka monta kertaa olen seisonut junassa ja odottanut tuon muutaman kilometrin matkalla? Voisi olla monta asemaa matkan varrella. Jäähalli, Messukeskus, Pasila, Linnanmäki ja lopulta asematunneli.
    Sitten laitettaisiin ne junat kulkemaan suoraan vaikka Lahdesta Turkuun. Nopeutuisi, kun ei tarvitse umpikujaan tunkea kaikkia. Junia tarvitsisi varmaan puolet vähemmän, kun sama juna jatkaisi vain matkaa kiskoja toiseen suuntaan. Maata vapautuisi rakentamiseen aivan Helsingin keskustassa, kun ei ole pakko tunkea 16 raidetta keskelle kaupunkia.
    Ja ehkä sitä "metroa" voisi jatkaa vaikka Töölön suuntaan, niin helpottaisi joukkoliikenne sinnekin päin.
     
  8. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    17 авг 2007
    Сообщения:
    4.387
    Симпатии:
    537
    Mun mielestä siinä pisaradassa ei ole järjen häivääkään. Aivan mieletön rakennustyömaa täysin tarpeettoman ratasilmukan vuoksi... Länsimetro ei ole mitään siihen verrattuna mikä tuossa operaatiossa voisi ja varmasti menisikin pieleen. Jos Helsingin junayhteyksiä halutaan parantaa niin kannattaisi aloittaa kunnostamalla nykyiset raiteet niin ettei huonossakaan säässä eikä muutenkaan tule ongelmia. Vaihteiden jäätymiset, opastinlaitteiden rikkoontumiset yms on ihan puhdasta aikaansaamattomuutta, kun ei vaan huvita vaivautua tekemään mitään ja mieluummin vaan vähennetään työntekijöitä kuin palkataan lisää.
     
  9. vemkki

    vemkki Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    10 сен 2006
    Сообщения:
    4.158
    Симпатии:
    392
    Tuo sun idea muistuttaa erään arkkitehdin innokkaasti ajamaa Helsinki Quick Step -suunnitelmaa:
    https://www.helsinkiquickstep.fi/
    (Rullaa vähän alaspäin, aluksi on jotain aiheeseen liittymättömiä uutisia)
    Mulla ei ole kompetenssia arvioida tuon järkevyyttä, mutta poliittisesti tuolla ei tunnu olevaan minkäänlaisia mahdollisuuksia mennä eteenpäin.
     
  10. vemkki

    vemkki Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    10 сен 2006
    Сообщения:
    4.158
    Симпатии:
    392
    Ongelmana on se, että Helsinki on yksi maailman tiheimmin liikennöidyistä päättyvistä rautatieasemista raiteiden määrään nähden. Jos jotain menee pieleen, niin siinä alkaa dominopalikat herkästi kaatua, kun joustovaraa on niukasti.
     
  11. TheRealThing

    TheRealThing I WANT TO BELIEVE Tukijoukot

    Регистрация:
    3 май 2004
    Сообщения:
    4.975
    Симпатии:
    894
    Pisararatahan ei palvelisi helsinkiläisiä lainkaan. Ennen sitä pitäisi ehdottomasti priorisoida iäisyyden suunnitelmissa ollut rengasmetro, millä poistettaisiin kantakaupungin poikittaisen liikkumisen muuten ratkaisematon ongelma.

    En vain valitettavasti usko, että rengasmetro valmistuu kenenkään tänne kirjoittavan elinaikana, niin surkeaa on päätöksenteko metron kehittämisessä ollut. Triplan alle taas louhittiin tälle kuitenkin varaus eli toivo voi taas joskus herätä.

    Rengasmetron jälkeen Pasila voisi ihan hyvin olla junien pääteasema, josta rakennettaisiin helpoimman kautta vaikka maanpäällinen metro nykyisille kiskoille syöttämään myös suoraan keskustaan suuntautuva liikenne.

    Niin, ja se suora lentokenttäjuna Helsinki-lentokenttä-välille niin kuin olisi jo. Aivan käsittämätön ratkaisu ajaa kryptisiä kirjainjunia molempiin suuntiin, sen sijaan että turistikin tajuaisi sekunnissa mikä juna vie lentokentälle. Pysähdykset tällöin vain Helsinki-Pasila-Tikkurila-lentokenttä ja takaisin.
     
    h3mb3 и Vanha_susi нравится это.
  12. vemkki

    vemkki Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    10 сен 2006
    Сообщения:
    4.158
    Симпатии:
    392
    Mä en usko rengasmetron tuloon, ja käytännössä Pisararata varmaan antaisi sille kuoliniskun, koska siinä on niin paljon päällekkäisyyttä. Tutkimusten mukaan Pisararata nimenomaan auttaisi Helsinkiä, ja siksi Vapaavuori sitä varmaan niin innokkaasti ajaakin. Vaihto metrosta junaan ja päinvastoin olisi paljon nopeampaa, ja lisäksi junalla olisi paljon helpompaa mennä Töölöön ja Kallioon kuin nykyään. Kustannukset vain eivät vastaa hyötyjä, eli todennäköisesti tuo tehdään vasta kun kaukojunaliikenteen takia on ihan pakko kasvattaa kapasiteettia Helsingin ratapihalla.

    Ei voisi, koska Pasilassa ei kapasiteetti riitä. Tuo on yleinen ehdotus, mutta Pasilassa on liian vähän raiteita, eikä niitä voida myöskään lisätä (paitsi maan alle kalliilla). Pasila ei tällä hetkellä ole ongelma siksi, että se ei ole junien kääntöpaikka vaan läpimenopaikka.

    Lentojunaksi kutsuttu projekti hyödyttäisi myös maakuntia, mutta on niin kallis paukku, että ei taida toteutua lähivuosikymmeninä.
     
  13. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    17 авг 2007
    Сообщения:
    4.387
    Симпатии:
    537
    Mihin sitä edes tarvitaan, kehärata menee pääradalta lentoasemalle.
     
    Vanha_susi нравится это.
  14. vemkki

    vemkki Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    10 сен 2006
    Сообщения:
    4.158
    Симпатии:
    392
    No se on aika hidas. Lentorata puolittaisi matka-ajan ja kaukojunien käyttäjillä aikasäästöä tulisi minuuteissa laskien vielä enemmän, kun ei tarvitsisi vaihtaa junaa. Lisäksi Pasilasta pohjoiseen tulisi raiteille lisää tilaa, kun kaukojunia kulkisi vähemmän lähijunien ohessa.
     
  15. Molle

    Molle Sore wa himitsu desu Tukijoukot

    Регистрация:
    27 мар 2000
    Сообщения:
    1.120
    Симпатии:
    85
    Tuohon vielä pysähdys Huopalahdessa Rantaradan ja tulevan pikaratikan vaihdoille, niin ei ole juurikaan tarvetta muille yhteyksille Seutulaan.
     
  16. Super-J

    Super-J Lähes henkilökuntaa

    Регистрация:
    17 авг 2007
    Сообщения:
    4.387
    Симпатии:
    537
    Kehärata on hidas joo mutta eikö matkaan voi lähteä sen verran aikaisemmin että ehtii... (niinhän meille autoilijoillekin aina sanotaan että lähtekään matkaan aikaisemmin niin ei tarvii ajaa ylinopeutta tms...)