F1-kausi 2019

Keskustelu osiossa 'Urheilu' , aloittajana vps358, 01.02.2019.

  1. ISPF3.4

    ISPF3.4 Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    01.12.2006
    Viestejä:
    3 258
    Saadut tykkäykset:
    612
    Taitaa jäädä Barcelona pois kalenterista kun Alankomaiden GP ajetaan Zandvoortissa ensi vuonna.
     
  2. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 479
    Saadut tykkäykset:
    1 220
    Ei näitä nykyformuloita jaksa edes seurata.
    Kaikki oli vain paremmin aikaisemmin. Aika-ajoissa vuoron perään mentiin ja lyötiin pohjat ja jos tuli sade, saattoi käydä säkä kellä tahansa, Kisoissa oikeasti jännitettävää, kun oli tankkaukset, oikeita ohituksia, keskeytyksiä.
     
    TheRealThing tykkää tästä.
  3. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 989
    Saadut tykkäykset:
    263
    Tämä. Sitäkin on tullut ihmeteltyä, miten helpolta ajaminen näyttää. Bottas ajaa ylivoimaisen ajan ilman minkäänlaista korjausliikettä, ratti liikku todella hitaasti ja rauhallisesti. Jopa Kimi, joka jäi kymppisakin ulkopuolelle, ei korjannut autoa aika-ajossa ratilla oikeastaan lainkaan.
     
  4. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Olen ihan samaa mieltä siitä, että junnujen pakkoajattaminen ei ole kauhean järkevää. Ymmärrän toki logiikan siinä takana eli koska ajomahdollisuuksia nuorille on todella vähän niin niitä halutaan testien kautta antaa.
    Mutta miten paljon tiimitkään tuosta lopulta hyötyvät? Nuorissakin on niin paljon eri tasoisia kuskeja, että huonon kuskin kanssa päivä voi olla melko turha.

    En tosin vanhoihinkaan aikoihin haluaisi palata, jolloi rahaa tuhlattiin ihan järjettömiä määriä. Ferrarit tosiaan kiersivät jatkuvasti Fioranon rataa. Etu, jota ei juuri muilla ollut. Moottoreitakin käytettiin kymmenittäin kauden aikana ja ainakin mersun koneissa (McLaren) oli myös eksoottisempia radioaktiivisia metalleja käytössä. :)
    Kun Häkä voitti Sennan ensimmäisessä aika-ajossa McLarenilla, niin Mika kommentoi, että onko se ihme, että hän on nopeampi, koska hänellä on enemmän ajettuja kilometrejä McLarenilla kuin kenelläkään muulla. Eli siis testikuskilla oli enemmän ajokilometrejä autolla kuin varsinaisella kisakuskilla. Vaikea kuvitella nykyaikana. :)

    Mielestäni erillisiä testipäiviä pitäisi muuttaa jotenkin. Siis kauden aikana olevia. Toki ennen kautta olevat testit, joita ei edes kauheasti enää ole, ovat tarpeellisia.
    Nuo erilliset testit voisi jopa vaikka lopettaa ja ajaa perjantaisin testejä. Perjantaisin voisi olla vaikka kaksi parin tunnin sessiota tai yksi neljän tunnin mittainen. Talleilla olisi silloin mahdollisuus (ja pakkokin) ajaa myös muuta testiä kuin ko. kisaa varten.
    Horner taisi tuossa eräs viikonloppu todeta, että perjantain ajot ovat muutenkin hieman turhia, joten mielestäni niitä voisi muuttaa enemmän yleisen testaamisen suuntaan. Samalla voisi olla mahdollisuus ajattaa nuoria, kuten perjantaisin on ollut tähänkin asti.
    Katsojat pääsisivät noin myös testeihin hyvin mukaan.
     
  5. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
  6. KILLPATRICK

    KILLPATRICK Tuttu käyttäjä

    Liittynyt:
    28.01.2010
    Viestejä:
    6 479
    Saadut tykkäykset:
    1 220
    Täytyykin katsoa Senna dokkari ja se Lauda leffa uudestaan.

    Miksei muuten joku ole tajunnut tehdä F1-kausista alusta alkaen vuodesta 1950 dokkareita jotain Attenborough/Jackson tyyliin... Ennakot, kuskit, kisa, miten meni. Ja kaivettu kaikki filmimateriaali kisoista, kuskeilta itseltään, mistä tahansa missä on kuvaa heistä/kisoista. Etenkin niiltä alkuvuosilta olisi upeaa nähdä ihan mitä tahansa. Sitten tietysti otettu juuri "se" sen kauden juttu punaiseksi langaksi, kuten Lauda vastaan Hunt, Prost vastaan Senna, turbot tuli, Villeneuve kuoli, mahdollisuudet ovat rajattomat ja puoliin niistä olen liian nuori edes muistamaan, mutta katsoisin kyllä mitä meille niistä ensimmäisistä vuosista kerrottaisiin.
    Olisi kyllä heittämällä mielenkiintoisin sarja pitkään aikaan.
     
  7. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Paska rata tämä Monaco. 2:s ja 3:s kuski nopeampia kuin ykkönen mutta ei pysty ohittamaan....
     
  8. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Miksi vittu Hamiltonin takarengas ei räjähtänyt??? Nyt Max uudestaan mutta vähän kovempaa!!
     
  9. 3JJ

    3JJ Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    03.03.2006
    Viestejä:
    1 703
    Saadut tykkäykset:
    362
    Just. Nopein kierros jotain 1.14.2, ja samaan aikaan edellä ajellaan yli 7 sekuntia hitaampaa. Siis 7 sekuntia olisi nopeampi olisi kierroksella, mutta edelle ei silti pääse. Mitä järkeä moisessa jonoajelussa?

    Rataa puhdistavilla ratavirkailijoilla vähän tukalat paikat. Läheltä menee:
    https://twitter.com/SChecoPerez/status/1132705544177897474
     
    Viimeksi muokattu: 27.05.2019
  10. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 989
    Saadut tykkäykset:
    263


    Hämis Lettermanin haastattelussa perjantaina.
     
  11. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 759
    Saadut tykkäykset:
    325
    Vieläkin huolestuttavampaa on se, että alkaa taas tulla virheitä eikä vauhtikaan riitä Hamiltonille.

    Ehkä Haas on houkuttelevampi yhteistyötiimi Ferrarille?
     
  12. Recce

    Recce Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    29.03.2004
    Viestejä:
    2 968
    Saadut tykkäykset:
    244
    Järkyttävää ja tylsähköä seurattavaa useamman vuoden. Sarjalla pitäisi olla virallinen insinööritiimi joka suunnittelee yhden moottorimallin ja jokainen talli saisi saman prutkun, jota tiimin sisällä voisi kevyesti modata. Joka moottori tuottaisi nokuna tasan 1000hv ja jos tallin omat inssit saa siitä pari heppaa enemmän irti niin se olisi sallittua. Moottorien lukuisat eri tehoasetukset vittuun ja vaikka 4 max: 1. test-mode, 2. köröttely, 3. aika-ajo, 4. kisa.

    Edit. Ehkä parempi jos jokainen käyttäisi kisassa vain yhtä ja samaa asetusta? Tai jos on tuollainen ultra setting niin sitä voisi käyttää max vain muutaman kierroksen kisassa ennenkuin öljyt, liekit ja laakerit levii pitkin rataa.

    Indy-sarjassa on tällä hetkellä 2 moottorivalmistajaa Chevrolet ja Honda ja nyt vasta harkitaan 3:nen ottamista mukaan.
     
    Viimeksi muokattu: 10.06.2019
  13. El Grande

    El Grande Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    25.07.2007
    Viestejä:
    3 759
    Saadut tykkäykset:
    325
    ^Tolla saataisin kulutkin alas. Ehkä tulevaisuuden sääntömuutokset ajaa Meset ja Fefet pois, Cosworth tekee paluun ja tarjoaa moottorit kaikille, ja Williams palaa mestaruuskantaan? :cool:
     
    Recce tykkää tästä.
  14. scented

    scented Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    22.02.2005
    Viestejä:
    1 989
    Saadut tykkäykset:
    263
    Tulee seurattua, kiitos kysymästä. Nyt jo Mersu tehnyt historian pisimmän hallintakauden F1:ssä. Saa nähdä, jos Mersu veisi vielä pari seuraavaa kautta, niin tuleeko jotain radikaaleja muutoksia. Ja edelleen kisoissa mielenkiintoisimpia ovat lähtö ja lopetus. Nykyään hyvällä omalla tunnolla voi ottaa pienet tirsat kesken kisan, ennen katseli joka kierroksen.
     
  15. nepa

    nepa Alakerran HFR CIH -mies. Tukijoukot

    Liittynyt:
    17.10.2001
    Viestejä:
    9 192
    Saadut tykkäykset:
    1 329
    Olipa Bottakselta huonot kaksi kisaa. Monacossa ei niin omaa syytään, mutta Kanada meni penkin alle ihan täysin oman syyn vuoksi.
    Nyt alkaa vähän täristä Bottaksella. Koskaan minulla ei (vielä) ole ollut samanlaista uskoa Bottaksen mestaruuteen kuin Häkään ja Kimiin oli heidän parhaimpina päivinä. Toivottavasti Bottas kuitenkin näyttää uskoni vääräksi. :) En koskaan oikein Rosbergiinkään uskonut.

    Vettelin rangaistus oli lähinnä vitsi. Kuljettajatuomari oli aika hikisenä päättämässä rangaistuksesta.
     
  16. JaySee

    JaySee swiftly and with style Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.03.2002
    Viestejä:
    1 224
    Saadut tykkäykset:
    75
    Veikkaan, että Oconin kanssa tehtiin sopimus kaudesta 2020 eteenpäin jo ennen tämän kauden alkua. Bottas ei saa voittaa mestaruutta.
     
  17. kmruuska

    kmruuska Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    27.10.2009
    Viestejä:
    1 174
    Saadut tykkäykset:
    389
    Minusta olisi todella kaukaa haettua että talli sabotoisi Bottasta koska ensi vuonna ajaa Ocon. Jos siis sitä tarkoitat.
     
  18. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 978
    Saadut tykkäykset:
    339
    Melko todennäköistä juu, tosin itse pidän ihan mahdollisena, että Ferrari ei loppukaudellakaan pärjää Mercedekselle kuin satunnaisissa kisoissa, ja sen takia tallin ei tarvitse nöyryyttää Bottasta yhtä paljon kuin viime kaudella.
     
  19. vemkki

    vemkki Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    10.09.2006
    Viestejä:
    3 978
    Saadut tykkäykset:
    339
    Aika paljon aiheen vierestä: Mika Häkkinen on päätynyt JVG:n uudelle musavideolle:

    Mukana myös neppiksen näköisiä kilpa-autoja, mutta lienevätkö oikeita, vai ovatko nämä jotain kuplan alustalle tehtyjä?
     
  20. vps358

    vps358 Aktiivinen käyttäjä

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    4 758
    Saadut tykkäykset:
    483
    https://en.wikipedia.org/wiki/Formula_Vee

    T: Vesku