Erään trabantin kanavalaisen pyynnöstä kirjoitan omatkin kokemukseni Saabista =) Ensimmäinen saabbini oli -87 vuoden 900 kaasari, joka oli melko järkky, mutta yllätävän mukava ja luotettava kuitenkin. 2kk sitten hommasin 9000 CDE 2.3T vm91, joka on ollut yksi parhaista autoista mitä olen kyseissä hintaluokassa (~5000e) ajanut. Korjattavaa on ollut vaikka muille jakaa, mutta sain auton edullisesti (en siis maksanut tuota 5000e, lähellekään ), niin mieluusti korjaa. Ajomukavuus on maantiellä huipussaan ja kaupungissa isoksi autoksi yllättävän ketterä. Ohituksiin riittää potkua pellin alta 200hp/330nm edestä, joten tehotkin ovat riittävät auton kokoon nähden (1400kg). Jos perheautoa etsii, niin sitten vanhempi CC tai sitten uudempi CS ehdottomasti. Tilat ovat lähes farkun luokkaa kun takapenkit kaatavat. Mahtuu lastenkärryt jos toisetkin, lisäksi vielä isompi subi ja vaikka pääkaiuttimet. Kyllä CD:ssäkin tilaa riittää vaikka muille jakaa, mutta kerta edustusauton leima "vaivaa" kyseistä mallia, niin takapenkit on pultattu kiinni eivätkä kaadu ellei ota räikkää ja hylsyä käteen. Ehdottomasti CC tai CS. Tiivistettynä: hintaluokassaan todella oiva valinta (ehkä hieman puolueellinen mielipide...) eikä ainakaan itseäni ole Saabistin tie harmittanut hetkeäkään. Kuten ensimmäisessä viestissä mainittiin, samassa hintaluokassa tulee tippa linssiin kun vertaa muiden merkkien tarjontaa. Käy koeajamassa tonnareita ja kannattaa myös www.saabclub.fi katsoa. Mutta onhan noissa vikojakin. Omat tyyppiviat on autossa kuin autossa. Saabin tyyppiviat kun vain tiedostaa ja huoltaa ajoissa, niin ei ongelmia ilmene. Manuaaliloota on todistetusti kestävempi kuin automaatti, mutta hyvin huollettu automaatti on kyllä luksusta isossa autossa. Ja Saabin tekniikka muutenkin kestää (kuten Volvotkin) pienen ikuisuuden, mutta huollot siihenkin pitää tehdä ajallaan. Turbosta riittää potkua vielä pitkään. Oma 300tkm ajettu turbo alkaa vinkua jo päiviensä päättymistä, kun ei ole tehty ajoissa huoltoa. Mieluummin ostan kyllä uuden turbon (samalla vähän tehokkaamman), kuin huollan vanhan.
Isällä 9000cc vm -90, autolla ajettu alle 150tkm. Ainoa ongelma on ovien ruostuminen. Käsittääkseni tyyppivika jonnekin vm -94 tienoille. Ovia ei tosin kannata korjata vaan vaihtaa purkuautosta uudemmat, jos homma rupeaa harmittamaan. Oma eka autoni oli Saab 96 ja sen jälkeen 900i. Nyt alla -02 Mondeo, mutta lähellä oli Saab 9-5 kun ostettin autoa kolme vuotta sitten. Monde on tilavampi auto edullisemmin, mutta halvemmalla tehty.
Saabit voivat olla kyllä todella lujia autoja, mutta harvan niiden ulkonäkö miellyttää silmää. Esim. Volvot ovat jo paljon kauniimpia autoja minun silmissä.
Faijallakin oli joskus tuollainen. On muuten helvetin mukava auto ajaa. Tosin automaatti vaati hieman totuttelua kun kepillä tottunut ajamaan aina. Jotenkin se on vaan niin vaikea käsittää ettei se auto sammu risteyksessä ja pelkkä kaasun painaminen riittää
Nyt se on poijaat semmonen juttu että alkaa olemaan auton hankinta taas ajankohtaista. Tai ainakin hillitön kuume. Auto pitäisi saada, tähän asti on ajeltu ooppelilla ja valehdeltu itselle ratkaisun toimivuudesta. En vain suostu pettämään itseäni enää. Ratkaisu: -92-94 9000 CS tai sinkitty CD (eli 94), turbolla. Matka suuntautuu Ruotsiin, josta jo yksi 9-5 isukin kanssa haettiin. Budjettia on max 3500 euroa, johon sisältyy verot ja auto. Muita maksuja ei tässä kohdin tarvitse miettiä. Hakureissu tehdään syssymmällä, tulkkini syyslomalla. Autoja bongaillaan sekä blocketista että paikallisen agentin avustuksella. Onko CD:ssä isompi takaluukku kuin CS:ssä? Itse hamuan mieluummin 4-ovista mallia.
et taida ihan kokonaan päästä ooppelista eroon jos laitat saabin. Eikös noissa joissain saabien malleissa käytetä samoja alustoja kuin ooppeleissa näin ainakin muistelisin?
No onhan 4-ovinen paljon nätimpi. En pitäisi 5-ovista edes vaihtoehtona 9000:sen kohdalla. Niin ja ei taida 9000:nen olla vielä Ooppelin alustalla... muistaakseni.
Ei ole varmaankaan 90-luvun alun Saabeissa samoja alustoja kuin Opeleissa. Saab 9-3:n uudemmissa (2003- ?) SportSedan-malleissa on sama alusta ja myös osittain samat moottorit kuin Opel Vectrassa. Edit: Koneista: https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=601494&postcount=40
Hyvä kaveri on näköjään viimein saanut autojahkailunsa valmiiksi ja kasan päällimmäiseksi päätyi varsin nätti 9-5 Wagon 2.0 T nahkaverhoilulla. Mukavalta vehkeeltä tuntui jo pelkäjän paikalla istuessa. Melkein käy kateeksi...
Vanha ketju mutta kuitenkin.. FarkkuVectra -04:n matka on tullut päätökseen ja uusi liisingauto tulisi saada. 9-3 SportCombi softattuna yli 200hp, kokemuksia? Vectra 2.0turboon saisi muhkeammat varusteet, mutta Saab on SAAB, ja kyllä kylän siisteimmästä lookista maksaa kääntyvien Bi-Xenonvalojen puuttumisen. Vai?
En usko, että tulet pettymään, vaikka saman konsernin vehkeitä ovatkin. Laadulla on tekijänsä ja tässä tapauksessa nuo tekijät toimivat Trollhättanilla. Eivät valitettavasti tosin enää kovin pitkään kun Saabin valmistus siirretään Saksaan. Turbon softauksista en osaa sanoa. Näin on, vaikka itse pidänkin enemmän SportSedanin ulkonäöstä.
APC:n luokittelu "moottorinohjausjärjestelmäksi" on imo vähän pielessä, ahtopaineen säätäjähän se on. Ruiskuohjaus on kuitenkin ainakin vanhemmissa satkuissa boschin LH-jet.
The king is dead, the king is dead, the king is (propably dead) https://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=79201
"Syövälle" on siis vihdoin löydetty lääke. Chuck Norris siis ilmeisesti on kuin onkin päästänyt yhden kyyneleen menemään.
Jossain saapissa oli virta-avain ihan käsittämättömässä paikassa. Oliko se jossain vaihdekepin alla tai jossain vastaavassa paikassa?
Taitaa olla lähes kaikissa Saabeissa samassa paikassa eli vaihdekepin ja käsijarrun välissä. Ei ole Ruotsalaisille tulossa kovinkaan mukava Joulu :weep: