Lentokone onnettomuus

Discussion in 'Päivän peili' started by JS83, Jun 2, 2009.

  1. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Dec 7, 2006
    Messages:
    2,552
    Likes Received:
    1
    Brasiliasta Ranskaan matkannut Air Francen Airbus 330-200 kone on hävinnyt Atlantin yllä. Matkustajia ja miehistöä lennolla oli yhteensä 228. Air France on syyksi ilmoittanut salaman iskun.

    Minulle on taas kerrottu, että salaman isku koneeseen ei aiheuta vaaraa ja salamoita iskee koneisiin joka päivä. Olisiko kuitenkin tapahtunut jotain muuta mitä syyksi ovat sanoneet???

    Ja kuinka he voivat olla varmoja koneeseen iskeneestä salamasta jos eivät ole löytäneet vielä koko konetta?
    Jotkin matkustajat ovat onnistuneet lähettämään tekstiviestejä koneesta. Mielestäni tässäkin herää kysymys siitä, että voiko lentokoneesta Atlantin yllä edes lähettää mitään viestejä? Mistäs kännykät kentän löytävät?




    Otsikon voisi muuttaa: Lentokoneonnettomuus
     
    Last edited: Jun 2, 2009
  2. wickerman

    wickerman Tunnettu jäsen Blokattu

    Joined:
    Sep 26, 2006
    Messages:
    840
    Likes Received:
    0
    1 syy mitä epäillään on salama koska lensi myrskyn läpi. Mitään varmaahan ei ole vielä sanottu.
     
  3. MikkoP

    MikkoP Guest Tukijoukot Guest

    Joined:
    Jul 20, 2006
    Messages:
    413
    Likes Received:
    0
    Asia mikä meikäläistä askarruttaa on se, että miten voi salama iskeä koneeseen, jos se lentää normaalissa matkakorkeudessa (~10km)?
     
  4. hkj

    hkj Avatar Tukijoukot Guest

    Joined:
    Sep 10, 2003
    Messages:
    4,126
    Likes Received:
    0
    Wikipediasta:

    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Upperatmoslight1.jpg

    Eli "salamointia" esiintyy vielä jopa yli 100km korkeuksissa.
     
  5. mikkol79

    mikkol79 Vakiokasvo

    Joined:
    Jun 21, 2004
    Messages:
    1,391
    Likes Received:
    1
    Saari tässä nyt on siirtynyt taas ja siksi kone katosi.
     
  6. Freekster

    Freekster Guest Guest

    Joined:
    May 3, 2005
    Messages:
    1,342
    Likes Received:
    2
    Kumpi siirsi, Locke vai Ben?
     
  7. djaska

    djaska shaken, not stirred.. Tukijoukot

    Joined:
    Nov 22, 2004
    Messages:
    928
    Likes Received:
    1
    Mielenkiintoista tässä tapauksessa on mielestäni se, miksi kone tippui oikeesti ja se, että saman mallisia koneita pari lentää Finnarilla rapakon taakse ja kaukoitään.. :eek:
     
  8. wickerman

    wickerman Tunnettu jäsen Blokattu

    Joined:
    Sep 26, 2006
    Messages:
    840
    Likes Received:
    0
    Lensin vastaavalla koneella juuri Delhistä Suomeen paripäivää sitten. Oli ollut alle kuukauden käytössä Finnairilla. Aika hifi kone oli verrattuna vanhaan MD11 koneeseen millä taas lensin sinne päin huhtikuussa. Konehan on aika uusi ja aika turvallinen pitäisi olla. Tosin aina voi kaikkea käydä.
     
  9. JPH

    JPH Guest Guest

    Joined:
    Feb 2, 2003
    Messages:
    2,907
    Likes Received:
    4
    Pahoja onnettomuuksia ko. konetyypille ei ole aikaisemmin sattunut.
     
  10. juhaa

    juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Joined:
    Dec 11, 2000
    Messages:
    5,966
    Likes Received:
    7
    Ei lennä. Finskin koneet on A330-300 ja Francen kadonnut A330-200 ;)

    Turvallista tuo lentäminen silti on, jostain varmaan näkisi Mailia per Onnettomuus statsitkin.
     
  11. SamSon

    SamSon Tunnettu jäsen

    Joined:
    Jun 2, 2005
    Messages:
    630
    Likes Received:
    0
    Vähän turhaan minusta nostettu tapetille tuote, että Finskillä on samaa konetyyppiä. Maalaisjärjellä ajateltuna eiköhän nuo kaikki konetyypit ole suunnilleen samalla tavalla suojattuja salamoita yms. anomalioita vastaan. Eli toisin sanoen vaikea kuvitella, että juuri A330 olisi erityisen herkkä salamaniskuille tai muille onnettomuuksille. Miksi sitten jonkin vakavan ulkomailla sattuneen auto-onnettomuuden kohdalla ei ole uutisointia, että Suomessa on myös samaa automallia liikenteessä... :confused: sensaatiohakuista löpinää....
     
  12. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Dec 7, 2006
    Messages:
    2,552
    Likes Received:
    1
    Kylläpä lentää ainakin Thaimaan Phukettiin. Itse lensin tammikussa täysin samanlaisella koneella mikä juuri on tippunut. Finnair käyttää Airbusin A330-200 ainakin noihin Phuketin lentoihin minkä se on vuokrannut Espanjalaiselta lentoyhtiöltä Air Europe. Ja Airbusin 200 ja 300 mallissa ei ole muuta eroa kuin toimintamatka.
     
  13. juhaa

    juhaa Lähes henkilökuntaa Tukijoukot

    Joined:
    Dec 11, 2000
    Messages:
    5,966
    Likes Received:
    7
    Olisi pitänyt Wikipedia kurkata ensin ;)
    3 niitä näyttää olevankin käytössä.

    Mitoissa ja painoissa hienoisia eroja
    http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330#Specifications
     
  14. Recce

    Recce Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Mar 29, 2004
    Messages:
    2,968
    Likes Received:
    244
    On myös mahdollista että pieni vihreä goblin on istuskellut koneen siivellä ja syönyt johtoja!!:D

    Tulee kummasti eräs elokuva mieleen...
     
  15. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Dec 7, 2006
    Messages:
    2,552
    Likes Received:
    1
  16. JPH

    JPH Guest Guest

    Joined:
    Feb 2, 2003
    Messages:
    2,907
    Likes Received:
    4
    Tuli jostain luettua (lähdettä en muista), että osa matkustajista olisi lähettänyt viestejä omaisilleen ennen koneen katoamista. Luulisi, että viesteissä olisi ollut jokin viittaus terroritekoon.

    Myöskään mikään ryhmä ei ole ilmoittautunut tekijäksi, joten kyseessä olisi aikalailla epäonnistunut terroriteko siinäkin mielessä. Ja toisaalta koneen räjäyttäminen ns. korvessa ei myöskään vaikuta kovin tehokkaalta terroritoiminnalta - pelotevaikutus jää aika vähäiseksi, jos teolla ei ole todistajia.
     
  17. JPH

    JPH Guest Guest

    Joined:
    Feb 2, 2003
    Messages:
    2,907
    Likes Received:
    4
    Spekulointiahan tuokin toki on. Ja spekuloinniksi jääkin jollei mustaa laatikkoa löydetä.
     
  18. Zardoz

    Zardoz Guest Guest

    Joined:
    Mar 26, 2004
    Messages:
    827
    Likes Received:
    0
    Ainakin länsi-Atlantilla on nyt periaatteessa hurrikaanikausi (tai ehkä paremminkin suurempi todennäköisyys trooppisille myrskyille, kun hurrikaaneista ei ole viime aikoina kuulunut), Floridassa about touko-marraskuussa, joten ehkä koneen tielle on osunut joku vastaava. Jostain ulkomaan lehdestä luin että noi myrskyt voi yltää 50,000 jalan korkeudelle eli about 15 km. Siinä on huono lenskarin lähteä väistämään jos matkakorkeus on 8-10 km.

    Tän päivän lehtiarvausten mukaan kone olisi hajonnut palasiksi jo ilmassa. Toisen arvauksen mukaan kone olisi lentänyt myrskyssä liian alhaisella nopeudella. (tiedot Iltasanomista)
     
  19. MikkoP

    MikkoP Guest Tukijoukot Guest

    Joined:
    Jul 20, 2006
    Messages:
    413
    Likes Received:
    0
  20. JS83

    JS83 Lähes henkilökuntaa

    Joined:
    Dec 7, 2006
    Messages:
    2,552
    Likes Received:
    1