laitteen vika ja takuu

Discussion in 'Muut televisiot, näyttölaitteet ja soittimet' started by kettulainen, Dec 4, 2010.

  1. kettulainen

    kettulainen Guest Guest

    Joined:
    Dec 4, 2010
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Onkos kenelläkään kokemuksia... esim:

    Ostat plasma television. Tuote toimii ok. paitsi takuuaikana ilmenee "kuollut" viiva kuvan ylhäältä alas. Vika katoaa mutta ilmestyy toisinaan.
    Ko. vikaa ei pystytä korjaamaan koska se ei ole "aktiivinen" korjaushetkellä/huoltoilmoituksen jälkeen.

    Takuu menee umpeen ja ko. vikaa ilmestyy eikä enää korjaannu itsestään...

    Että mitenkähän valmistajat tällaiseen suhtautuu...
     
  2. Jaggie

    Jaggie Guest Guest

    Joined:
    Mar 10, 2005
    Messages:
    147
    Likes Received:
    0
    Miten vanha TV on kyseessä?

    Valmistajien suhtautumisesta en tiedä, mutta ainakin Suomen laki on asian osalta hyvin yksiselitteinen: Myyjä on vastuussa myymästään tuotteesta ja joutuu korjauttamaan vian/vaihtamaan tuotteen ehjään, jos vika ei ole virheellisestä käytöstä tai normaalista kulumisesta johtuva eikä tuote ole saavuttanut sellaista "kohtuullista" elinikää, jota kuluttajan on syytä tuotteelta odottaa. Käytännössä televisioiden kohdalla tuo kohtuullinen elinikä on 2-3 vuotta.

    Takuu on vain myyjän/valmistajan/maahantuojan vapaaehtoisesti myöntämä lisäetu, jonka merkitys kuluttajalle Suomessa on 95% tapauksissa aika mitätön.
     
  3. kettulainen

    kettulainen Guest Guest

    Joined:
    Dec 4, 2010
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Niin siis asia on hypoteettinen koska töllö jonka ostin (1kk sitten)niin siinä esiintyi vika joka poistui ja tuli uudestaan viikonparin päästä ilmi.
    Nyttemmin asiasta on infottu huoltoa (yrityksen suomen edustus/maahantuoja) ja asia on menossa eteenpäin mutta, jos kävisi niin että tuo vika nyt katoaisi ennen kuin huolto saapuu/ottaa yhteyttä niin miten selitän asian. Otin viallisesta kuvasta "todistusaineistoa" eli filmasin kuvaa jotta vian voi näyttää toteen mutta näin sähkärinä olen monesti törmännyt "heurestisiin" vikoihin joita on helvtin vaikea jäljittää/korjata.

    Että mitenkähän tällaiset uinuvat viat voi takuuajan jälkeen vaatia korjaamaan vai voiko??
     
  4. TA-K

    TA-K Guest Guest

    Joined:
    May 26, 2004
    Messages:
    147
    Likes Received:
    0
    Pidät ne huoltotositteet ja kuvaamasi videot ja kuvat tallessa, niin on ainakin kättä pidempää osoittaa takuuajan jälkeen. Jos ja kun vika on raportoitu takuuajan aikana eikä sitä ole selkeästi saatu korjattua, ainakin mun mielestä voidaan edellyttää korjausta tai ainakin huomattavaa vastaantuloa myös takuuajan jälkeen. Kuinka helposti tuo sitten tosiasiassa onnistuu, riippunee vastapelurista.
     
  5. kettulainen

    kettulainen Guest Guest

    Joined:
    Dec 4, 2010
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Juuri tällätavalla ajattelin toimiakin. Saa nyt nähdä että koska huolto ottaa yhteyttä ja mitä ehdottavat.
    Tuovatko uuden paneelin olohuoneeseen ja vaihtaa täällä vai hinaako koko kakan mukaansa ja valohoitavat 2vko jonka jälkeen saan uuden vekottimen (joskus).
    Aniway vtuttaa jo valmiiksi se rumba ilman töllöä, ja pekkaset töistä koska korjaajat tulee virka-aikana ym. show mikä tähän liittyy...

    Tulee olo: PIDÄ TUNKKIS...muttaa toivotaan parasta
     
  6. kkuula

    kkuula Guest Guest

    Joined:
    Jan 9, 2008
    Messages:
    225
    Likes Received:
    0
    ehkä kannattaa ostaa jostain mistä saa esim 30pv tyytyväisyystakuun ja jos sinä aikana esiintyy jotain epämääräistä palauttaa vehkeen vähinäänin? ja toivoo että seuraava kohdalle sattuva ei ala oikuttelemaan.