Harraste / kakkosautoa

Keskustelu osiossa 'Autot, moottoripyörät sekä liikenne' , aloittajana LongJohn, 05.05.2007.

  1. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Huomenta,

    Perhetilanne alkaa kerjätä toista autoa. Ykkösenä on taloudellinen ja tilava dieselfarmari, toiseksi voisi harkita jotain harrastuspotentiaalista vekotinta. Samalla täytyisi kuitenkin täyttyä kakkosauton tarve eli mitään 11kk vuodesta pajalla palasina olevaa vekotinta ei voi harkita. Ympäri vuoden, lasten hoidosta hakua, lasten kanssa pientä reissua mummoloihin toisen auton ollessa työmatkalla jne.

    Näiltä osin tilanne ei ole mahdottoman kriittinen. Periaatteessa vain täysin 2-paikkaiset tavaratilattomat sportit on pois laskettavissa koska moiseen ei yksinkertaisesti mahdu muksujen kanssa. Normi coupet pitäisi jo palvella.

    Hintaa alle 10000 euroa. Mielellään reilustikin, jää enemmän pääomaa laitteluun.

    Omassa mielessä on pyörinyt monenlaista koulukuntaa. Lähtien nyt vaikka korimalleista. Coupe ois coupe, sportti, tehtävissä pääasiassa kahdelle vaikka jonkunlainen takapenkki olisikin. Tähän kastiin kuuluisi S13 200SX. SX taas vaatisi muuten paljon hommaa peltien ylläpidosta korin ulkomuodon fiksaukseen ja sisustan täydelliseen uusimiseen. Paljon harrastettavaa. Millainen lienee sitten ympärivuotisena, tohtiiko moisella lähteä muksujen kanssa talvikelissä mummolassa käymään?

    Toinen mahdollisuus on varmaankin sedan. Neliovinen, tilaa paremmin. Vähemmän sporttinen. Ulkonäöllisesti nyt ainakin. Tästä kastista mielessä on pyörineet E34 koppaiset 535i Bemarit, 200 Quattro Audit ja hieman tuoreemmat C4 korimallin S4 Audit. Kaksi jälkimmäistä 2.2 20V tai 4,2 litran V8 motilla. Viimeisimmästä tulisi tietysti eniten sanktioita perhepiirissä, harva ainakaan ymmärtää. No eipä asiat siitä ymmärryksestä ole kiinni. Bemari taas on takavetoinen, millainen lie se talviautona? Audit nelikoina. Bmw vuodelta -91 tai vanhempi jolloin jäisi ainakin lain osalta takaportti ahtamiselle. Motti noissa on vain hieman kivikautinen 12 venttiilinen, saaneeko siitä miten siedettävää tehtyä. Luja kai se lie.

    Noista S4 on selvästikin kallein. Suomesta saatavat (taitavat olla lähes kaikki tuontiautoja nekin) 6-12ke, Saksasta veroineen 7-10ke riippuen varusteista, kilometreistä ja kunnosta. 200 Quattro edukkaampi. Verot on selvästi ässää alhaisemmat ja auton saisi veroineen 5ke kantturaan ellei allekin. 535i saa tuohon hintaluokkaan myös. SX ehkä edukkain. Suomessa hihkutaan kovia hintoja mutta saksasta voisi 3-5ke saada.

    No tietääkseni SX on myös eniten potentiaalisia tekniikkamurheita ja sikäli nuo +250tkm rullatut voi olla jo ehtoopuolella. Toki jos auton saisi edukkaasti voisihan sitä sitten uusiakin reilummin.

    Muitakin ehdotuksia ja muita aatoksia otetaan tietenkin vastaan. Etuvedot on out, vaparit joissain määrin menee mutta mieluusti 91 tai vanhempi että ahtaminen on edes teoriassa mahdollista tai sitten jo valmiiksi riittävän pirteä tekniikka. Mikä on sitten riittävä, ruokahalu tunnetusti kasvaa syödessä. Tässä suhteessa se pirteyden piristely pitäisi olla ainakin mahdollista jos moisiin aatoksiin päätyy. Coupe tai sedan, taka- tai nelivetoinen. No ei niitä vaihtoehtoja käytännössä karmeasti ole.

    Ehdotuksia, hajatelmia?

    Long
     
  2. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    BMW M535i e28
     
  3. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    No minulla on hyvin pitkälti tuollaisessa käytössä Opel Calibra, nelivedolla ja turbokoneella. Noitakin voi saada alle 10:n, tosin paremmat yksilöt ovat kyllä yli sen, eli ne alle kympin nelivetoturbot eivät välttämättä ole parhaita yksilöitä, etuvetoisia ja vaparineliveto-Calibroitahan toki saa halvemmalla, mutta ajotuntuma ei ole sama.

    Tuo on coupeksi suhteellisen tilava, kahden hengen takapenkki löytyy (siellä on tullut joskus kuskattua ihmisiäkin) ja takalasi aukeaa, niinkuin S13 SX:ssäkin joten isommankin tavaran saa sisään jos muuten mahtuu. Tavaratila on matalahko, mutta pitkähkö.

    Itselläni on käyttöautona about vastaavan ikäinen 5-ovinen Vectra joka on periaatteessa vastaava kuin Calibrakin, mutta siinä huomaa että mitä kompromisseja Calibran kanssa ei ole tehty, etenkin tavaratilan suhteen...

    Mutta en väitä tätä ongelmattomaksi autoksi, se on harrasteväline, valmistusmääräkin on vain 12500 kpl nelivetoturbotekniikalla ja auto vaatii erilaista ylläpitoa kuin joku "normiauto" ja aina ei osiakaan saa heti, joskus oma on seissyt puolikin vuotta odottaen jotain osia. Mutta koska se on tuollaisena harrasteautokäytössä, niin toinen auto on kuitenkin olemassa.
     
  4. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Mites jenkkimarkkinat: Camaro/Firebird/Trans Am? Pellin alta löytyy Chevyn pikkulohko, jota on valmistettu aika pirun paljon. Koeteltua tekniikkaa, osia löytyy ja ovat yllättävän halpoja yleiseen mielikuvaan nähden. TPI-koneella polttoainetalouskin on kohdallaan.
     
  5. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Viitisen vuotta Opelin nelivetoa kironneena en ole siihen erehtymässä toista kertaa. Valitettavasti. Calibra on kyllä hieno korimalli ja tuo 16V turbo hyvä moottori mutta tuo neliveto ei herätä luottamusta enää. Nelivetoisista autoista ainoat on ehkä Subaru ja Audi joilta löytyy raudan äärellä tehtyä lujaa nelivetotekniikkaa. Uudemmista autoista löytyy monien merkkien osalta tuota Haldex rakennetta mutta pikainen tutustuminen osoitti sen sisältävän pelottavan paljon yhtäläisyyksiä Opelin nelivedon kanssa joten moiseen en ole itseäni sotkemassa.

    Millaisia lie jenkit ympärivuotisessa ajossa?

    SX olisi rakennettavissa suhteellisen viileäksi ainakin omaan makuun mutta näyttäähän se vastaavasti jurpolle lipsuttelemassa talvella liukkailla keleillä.

    Long
     
  6. Ari

    Ari Käyttäjä

    Liittynyt:
    25.06.2000
    Viestejä:
    3 320
    Saadut tykkäykset:
    4
    Niin no tarvitseeko harrasteauton sitten herättää luottamusta? Sitä varten on ne tylsät käyttöautot... :)

    Itselläni on ollut tuo Calibra nyt 4 vuotta, neliveto on rakennettu tuona aikana kerran uudelleen, joten siksi mainitsen heti että se ei tosiaan ole kaikkia varten, eikä välttämättä edes käyttöautoksi, ainakaan ainoaksi autoksi. Pieni valmistusmäärä (tuolla tekniikalla) tarkoittaa myös sitä että se ei ole mikään massa-auto johon löytyy varaosia mistä tahansa. Täytyy tietää tämänkin kanssa hyvin tarkkaan että mitä sillä voi tehdä ja mitä taas ei pidä tehdä missään tapauksessa. Asiaa tuntematon helposti voi rikkoa auton tai ainakin voimansiirron, kun taas oikealla huollolla, modifikaatoilla ja ajotavalla pystyy pudottelemaan Amerikanserkku-Camaroita kiihdytyskisassa... :)

    Kaikki autovalinnat (etenkin jotenkin mielenkiintoisista harrastepeliksikin kelpaavista autoista) ovat kompromisseja jonkun suhteen, ulkonäkö, sporttisuus, suorituskyky, tilat, luotettavuus, vetotapa, edullinen hinta ym. ja jostain pitää aina tinkiä, kaikkia ei vain yksinkertaisesti voi saada samassa autossa, noista voi valita vain osan... :D

    Mutta toivottavasti joku sopiva kulkine löytyy. Onhan nuo Nissan SX:tkin ihan hyvän näköisiä vehkeitä, etenkin japanilaiseksi autoksi. Aika paljon niitä tänä päivänä on ainakin laiteltu. Ja onhan jenkkivehkeetkin hauskoja, Camaroa en ole itse ajanut, mutta esimerkiksi Mustangia kyllä. Tavaratilat ja tilankäyttö noissa voi olla tosin aika "erikoista" ja Suomessa niissä voi olla "jenkkilisää" hinnassa, vaikka oikeasti ne on halpoja autoja kotimaassaan.

    Subaru Imprezan turbomallit on myös ihan hauskoja ajaa ja kulkee mukavasti, mutta ulkonäkö ei ole paras mahdollinen ja muutenkin se on neliovinen sedan...

    Valita toki täytyy myös se, että riittääkö että auto on hyvän näköinen vai pitääkö sen olla myös suorituskykyinen, ja siitäkin vielä että onko se helposti kumia savuttava vai lähteekö se oikeasti nopeasti liikkeelle. Kuminpoltto on näyttävän näköistä monien mielestä, mutta ei nopeaa missään suhteessa. Moni nelikko taas ei tarjoa "näyttävää" etenemistä, mutta on paljon nopeampi, etenkin jos on esimerkiksi kostea tienpinta.

    Itse on tullut ajeltua tuolla "harrasteautolla" viime aikoina niin paljon että "käyttöauto" on ollut miltei käyttämättä aika paljon ja siihen on kertynyt ehkä jopa vähemmän kilometrejä... :D
     
  7. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Audi S2..? :king:
     
  8. benighted

    benighted Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2000
    Viestejä:
    862
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jahas, mihin olette unohtaneet Parhaan nelivetotekniikan kehittäneen Mitsubishin? Vielä kun ottaa AYC:tä käyttävän vehkeen niin ilo on irti. Eli ei muuta kuin etsimään käytettyä EVO lanceria tai VR-4 Galanttia :thumbsup: . Aikuisten oikeasti Audin nelivetotekniikka oli joskus aikoinaan ok, nykyään kehnoimmasta päästä.

    Mitsun padat kestävät helposti 400-500tkm ilman suurempia remontteja. Korit on myös ainakin 90 luvun alusta lähtien hyvin sinkitty, eli ruosteisia yksilöitä on todella harvassa vaikkei ruostasuojauksia olisikaan tehty "riittävän" usein. Huonoja puolia ovat suht kalliit varaosien hinnat mutta toisaalta niitä ei näissä vehkeissä paljoa mene. Myös omaperäiset tekniset ratkaisut saattavat aiheuttaa vähän päänvaivaa jos tarvetta korjauksille tulee, mutta onhan nekin ihmisten suunnittelemia eli kyllä kaikki aikanaan selviää..

    Juuri tuossa talvella leimasin yhden -88 galantin jonka ehdin omistaa muutaman kuukauden, ennen leimaa vaihdoin ainoastaan palaneet polttimot ja läpi meni niin että hujahti, ainiin huomautus tuli vielä muutamasta palaneesta polttimosta joita en huomannut :D.
     
  9. DTSMan

    DTSMan Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    12.06.2003
    Viestejä:
    2 266
    Saadut tykkäykset:
    3
    Itse ostin e34 535i -89 bimmerin enkä kyllä löydä moitittavaa muuta kuin bensankulutuksen (mutta tämähän oli kyllä tiedossa) :) 2005 tuotu Suomeen Saksasta joten kaikilla herkuilla. Parempi ajaa kuin monet uudet autot ja tehoahan on (tässä yksilössä 244hp ja vääntöä riittävästi). Ehkä 10 000 eurolla saisi jo e34 M5 mikä on jo ihan eri auto :naminami:
     
  10. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    No tuota.. Tarkoituksena olisi käyttää pelirahaa lähinnä auton paranteluun itse ylläpidollisten seikkojen ollessa vähemmällä. Tottakai kyseeseen kuuluvien ikäluokkien kanssa menee myös ylläpitorahaa mutta sen ei pitäisi olla pääasia. Jos haluaisin ihan vain ylläpidollista haustaa ostaisin 70-luvun Citroenin harrasteautoksi. Harrastamista piisaa ja voisi katsoa kuolemaa silmiin päivittäin. :D

    Tämä on ihan hyvä pointti ja aika olennainen periaatepäätöksen paikka. Jos 10ke haluaa pelkästään nopean auton kaikki mainitsemani ovat enemmän tai vähemmän huonoja vaihtoehtoja. No ehkä SX olisi reilulla laitolla saatavissa jo varsin nopeaksikin. Yli 1500kg lotjat on taas jo massansa osalta motissa tässä suhteessa.

    Tarkoitus olisi kuitenkin saavuttaa jokin määrä arvokkuutta (omaan mieleen, muiden mielellä niin väliä eli tarkoitus ei ole tarkoituksellisesti tuottaa vihreitä naapureita tms) ja tyyliä. SX on taas tässä suhteessa heikommalla ollessaan varsin yleinen japsikiulu pienellä motilla. No osien hinnat ei taas ole massiivisia, tietotaitoa löytyy ympäriinsä ja autoa ei tarvitse sääliä. Tämä on myös yksi seikka. Harvinaisuus ja auton arvo. Pidän kuitenkin esimerkiksi 200 20V Quattroa tai S4 mallia varsin korkeassa arvossa semmoisenaan. SX on taas vakiona aika orvon näköinen vekotin minun mielestäni. Toisinsanoen en tohtisi esim 200 alkaa kovinkaan merkittävästi laittelemaan ilman että se menee raiskauksen puolelle. Vastaavasti SX voisi modailla ilman tunnontuskia lähes rajattomasti oman mielen mukaiseksi.

    Kumin savuttelu ja yleinen ajamisen hauskuus on vähän ristiriitainen juttu. Edelleen laitettu SX on kesäkelissä varsin nopea peli hintaisekseen kun vain rengas pitää. Vastaavasti kotteron pitäisi palvella edelleen ympärivuotisessa kakkosauton roolissa ja paljon laitetun auton lipsuttelu jonon keulilla talvikelissä on taas ... noloa.

    Ja edelleen esim 200/V8 ja S4 kanssa on periaatepäätös. Molempia löytyy 4.2 litraisella alumiinikasilla sekä 2.2 litraisella 20 venaisella turbovitosella. Kasin lukemiin pääsee lastuttamalla ahdetun vaikka viive ja yleinen luonne edelleen eroaakin. Vastaavasti jos 280hv/400nm ei piisaa 2.2 20V turbo on helpompi piristää. V8 laitto on taas kallista enkä tiedä onko sille sittenkään mitään tehtävissä. Mikä määrä voimaa on sitten tarpeeksi. Perinteisestihän nälkä kasvaa syödessä.

    Kenkimiseen ja reiluun laittoon 2.2 olisi varmasti parempi. Cruising ajeluun mehukkailla äänillä V8 on taas selkeä suosikki. Kyllähän sekin liikkuu ei siinä mitään.

    Tuohon Opelin nelivetoon minulla paloi yksinkertaisesti proput ja siihen tai mihinkään vastaavaan järjestelmään en ole eläessäni enää erehtymässä. Ihan toimiva systeemi kun toimii mutta kun ei ...

    Olisiko sinulla tarkempaa tietoa miten tämä paras nelivetotekniikka on käytännössä toteutettu?

    Haldex nelikollakin on omat etunsa jäykkiin nelivetoihin verrattuna esim moottorijarrutustilanteissa ym mutta en edelleenkään ole sähkö-öljy ohjattuun rihveliin enää erehtymässä. Siinä kaivelee vain verta nenästään ja Haldex rakenteiden kanssa on jo ollut ongelmia. Torsen, niin kivikautinen kuin onkin, kuitenkin toimii. Ei mene yhtään letkua tai johtoa, kestää aikalailla ja vikadiagnoosikin on helppo tehdä jos ongelmia esiintyy.

    Mutta en ota kantaa Mitsun nelivetoon kun ei ole tietoa miten se toimii.

    Evo Lancerit posauttaa tuon hintakaton aika kirkkaasti. Riippumatta mistä niitä on hakemassa. Subarun Imprezatkin on yli hintaluokista. 7-8ke näkyy nettiautossa olevan Galantteja. Sitä 90-luvun alun vekotinta ahdetulla 2.0 motilla.

    Mikä siitä kehnon tekee?

    Ruma. Minusta. Nopeus ja viripotentiaali ei riitä. Tyyliä minun makuuni pitäisi myös saavuttaa. E34 on ihan komia korimalli.

    Juu. 535i E34 on kyllä pyörinyt mielessä. Motti on vain aika vanhanaikainen ja suoraan 80-luvun tekniikkaa. M5 olisi modernimpi kansi mutta hinnat on ihan eri sfääreissä. Pitäisi tuota naapurin 535i käydä koeajamassa niin olisi jotain hajua siitä aiheesta.

    Long
     
  11. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Jaa niin. Miten lienee tämä uumoiltu autovero uudistus menossa? Kai siitä on jo olemassa vaihtoehtoisia tapoja miten sen kanssa edetään?

    Suoranaisesti vanhempien autojen autoverottaminen ei onnistu koska täysi vero on jo maksettu mutta esim saasteveron nimellä kai se on mahdollista. Ja olisi suhteellisen paska homma pistää joku mieleinen pirssi jolla ajaisi kuitenkin määrällisesti vähän ja maksaa siitä sitten ihan vain olemassa olemisensa vuoksi sairaita käyttökuluja valtiolle.

    Eli joku haju pitäisi olla siitä mihin suuntaan tuo on menossa. Kannattaako ei-vähäpäästöisiä eli katittomia vekottimia harkitakaan? Toki -91 tai vanhempi sallii jälkikäteisen ahtamisen sun muuta. Kuten esimerkiksi 535i tapauksessa johon löytyy käsittääkseni valmiita ahdinpakettejakin.

    Long
     
  12. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Tuota. Näkyy ainakin tuoreimmissa malleissa olevan kymmeniin antureihin luottava tietokoneohjattu aktiivinen alusta ja tasauspyörästöjen lukitus. Huh. Liekkö vanhimmissa evoissa saman tyyppistä rakennetta?

    Eikai siinä. Niin kauan kun se toimii. 15 vuotta vanhaa jos meinaisi niin kaikkien antureiden toimintaa voi vain arvailla. Ja jos metsään mennään menen paljon mieluummin sen vuoksi että itse moheltaa ratissa kuin siksi että auto itse tekee uniikkeja liikkeitä alla. Sano vanhanaikaiseksi. :)

    Noita sähköongelmia kun autoissa tuppaa olemaan. 2000 luvulla tilanne on revennyt ihan totaalisesti käsiin. Monilta osin hienoja juttuja mutta vain siihen saakka kun ne toimii. Toimivuus on taas suuri kysymysmerkki. Varsinkin kun näihin tuoreisiin sähköihmeisiin kertyy reilummin kilometrejä ja ikää. Kosteutta, kuumuutta, pakkasta ja sopivasti korroosiota. Minulla on ollut noiden kanssa aikaisemmissa autoissa ongelmia ja esimerkiksi ABS jarrut, niin käytännöllinen kuin se talvikelissä onkin, osaa olla pirunmoinen vitsaus kun se alkaa vippailla omiaan eikä auto pysähdy kuivalla kelilläkään anturien kuvitellessa ihan omiaan.

    Ihan tolkutonta puuhaa jonkun 15 vuotta vanhan auton osto on tietysti jo lähtöjään. Saisihan 10ke tai alle 2000 lukulaisen peruskakkaran jolla ajaa. Mutta mitä hauskaa siinä on? Tuppaavat olemaan halvatun rumiakin. Sano vanhanaikaiseksi. :D

    Long
     
  13. Yorcci

    Yorcci Käyttäjä

    Liittynyt:
    12.03.2001
    Viestejä:
    2 953
    Saadut tykkäykset:
    5
    Ei ole omakohtaista ympärivuotista kokemusta, mutta muutamat Vettefoorumilaiset pitävät 80-luvun C4-Corvettea ympärivuotisessa ajossa. Ruiskumoottori lähtee hyvin käyntiin, iso möhkö tuottaa nopeasti ja pitää myös lämpöä kabiinissa kylmällä. Iso vääntö ja takaveto yhdistettynä usein automaattilaatikkoon ei ole paras mahdollinen yhdistelmä talviajoon. Mutta onhan noita isoja Bemareita jne. automaattina, että sitä ei kannattane pelätä. Renkaat ratkaisevat paljon.

    Onhan siellä Ameriikan Ihmemaassakin aika paljon paikkoja, joissa on vähintään yhtä kylmä ja ankara talvi kuin Suomessakin.
     
  14. MikkiHiiri

    MikkiHiiri Do It Yourself Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.10.2003
    Viestejä:
    3 765
    Saadut tykkäykset:
    14
    Hmm, perustuuko tämä mihin? Itse en ole kuullut mistään ongelmista Audien nelivetotekniikassa.
     
  15. JTX

    JTX Käyttäjä

    Liittynyt:
    28.09.2001
    Viestejä:
    5 796
    Saadut tykkäykset:
    14
    En minäkään ongelmista ole kuullut, muiden nelivedot vaan ovat parempia.
     
  16. LongJohn

    LongJohn Guest Guest

    Liittynyt:
    08.11.2004
    Viestejä:
    790
    Saadut tykkäykset:
    2
    Muiden, kuten?

    Toistaiseksi vain Subarun tai Audin nelivetoa voi harkita. Joidenkin varausten kanssa Mersun 4-matic nelikkoa mutta se nyt ei tässä tarpeessa ole budjetissakaan. Muita ehdotuksia voi tietenkin esittää. VAG konsernin ja muutaman muun merkin Haldex viritys on Torseniin nähden lähinnä lasten neliveto ja muistuttaa teknisiltä ratkaisuiltaan liikaa Opelin nelikkoa josta on jo huonoja kokemuksiakin. Samaan liukumiinaan ei kiinnosta polkea montaa kertaa.

    Voihan noissa tietenkin kikkailla sähköhienouksilla kuten Skylinen tai Mitsu Evon neliveto tekee mutta ei Quattro siitä edelleenkään kauas jää jos koeajoja, etenemiskykyä ym mitataan. Ja on edelleen raudan äärellä tehty ja luotettava ratkaisu. Tätä seikkaa arvostaa nykyään aika korkealle.

    Long
     
  17. alspe

    alspe Käyttäjä

    Liittynyt:
    09.10.2006
    Viestejä:
    4 245
    Saadut tykkäykset:
    0
    Noo kukin tykkää mistä tykkää. Itsellä on e34, mutta HARRASTEautona e28 olisi paljon enemmän helmi. e34 535i on niin yleinen pommi ja edullinen Saksassa ettei siitä kyllä voi puhuta harrasteautona. Ei ainakaan ilman mutkaa putken kyljessä.

    Onhan muuten e28:ssa enemmän viripotentiaalia, kevyempi eikä ole vähäpäästöinen. Myös ketterämpi ajaa. e34 ei ole millään koneella sporttinen, ei edes M5 ole mikään raketti.

    Itse pitäisin harrasteautoilussa mielessä arvon laskun. Joissakin malleissa voi jopa netota.
     
  18. benighted

    benighted Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2000
    Viestejä:
    862
    Saadut tykkäykset:
    0
    http://www.autozine.org/technical_school/traction/tech_traction_4wd_2.htm Tuossa on aika kattava selitys "perus" nelivetotekniikoista, selitetään niin Audin kuin mm. Mitsun käyttämä. Ja tuossahan on tosiaan vain "periaate", se miten jokainen valmistaja nuo eri malleihin toteuttaa vaikuttaa vielä lisää. Mikä sen nimi sitten suomeksi on en teidä, jonkinlainen viskokytkin?
    Eikä voi tietenkään unohtaa alustan tärkeyttä myös pitoon kun puhutaan ylipäätään "urheiluautoista".

    Jos tuosta ihan lukee kuin piru raamattua saattaa joku ajatella että Torsen olisi paras tekniikka, ja hyvähän se onkin tiettyyn pisteeseen asti. Se ei vaan pysy ihan yhtä hyvin "aktiivisesti" mukana kovassa ajossa verrattuna esim tuohon mm. mitsun käyttämään tekniikkaan, ei siinä ettei silläkin asvaltilla pääsisi eteenpäin..mutta soratiellä alkaa erot näkymään ;).

    Kyllähän niitä rupeaa samaan Japanista suoraan tuotuna 10ke:n tuntumaan, siis veroineen, jos vaan "postiauto" kelpaa, ja tietysti saa muutettua lhd:ksi mutta se maksaa. Kyllä nuo VR-4 Gallutkin vaan rokkaa aika lailla, niillähän vedettin rallia ennenkuin Lancerista tehtiin raaserimalli.

    Oli ehkä huono sanavalinta. Ei vaan pysy "vauhdissa" olisi ehkä parempi termi. Siitä juuri tuossa yllä.


    Mutta toisaalta jos veresi vetää enemmän cruising/katukisa meininkiin niin ehkä Evo/Galant VR-4 ei ole paras vaihtoehto...sitten olisi vaihtoehtona 3000GT Twinturbo...no, mennään vähän yli hintahaarukasta :D.
     
  19. Piste

    Piste Guest Guest

    Liittynyt:
    06.12.2006
    Viestejä:
    2
    Saadut tykkäykset:
    0
    Porsche 944? 924s?

    tekohengitetyt on sitten vähän kalliimpia ja 924 turbo voi olla käyttöpelinä vähän hankala...
     
  20. benighted

    benighted Guest Guest

    Liittynyt:
    21.10.2000
    Viestejä:
    862
    Saadut tykkäykset:
    0
    Itse ajattelen vähän samalla lailla bemuista nykypäivänä. Vielä muutama vuosi sitten jopa itse harkitsin josko jonkunlaisen suht isolla koneella ostaisi, no tulipa sitten ostettua muita autoja siinä välissä. Nyt kun miettii niin ei niitä ainakaan "fiilstely"mielessä viitsisi ostaa, kun jokatoisella "mikalla" on omat bmw:t. Mielestäni harrastepelissä osa viehätystä on mallin harvinaisuus.