Kummallekin asetukselle on tykki kalibroitava erikseen (lähinnä kirkkaus ja kontrasti). Oikein toimivalla DVD-soittimella oikea asetus on L2. L1:ssä leikkautuu BTB ja WTW informaatio pois, ja se vaikeuttaa kalibrointia (kirkkauden ja kontrastin säätö perustuu monilla kalibrointilevyillä BTB:hen ja WTW:hen, myös kaikissa THX DVD:ssä oleva kalibrointi)). Ainakin Oppo toimii "oikein" ja L2 on oikea asetus (oikea soitin antaa sävyt sellaisena kuin ne ovat levyllä, niitä muuttamatta). L1:llä 16-235 sävyalue on laajennettu 0-255-alueelle, ja klippautumisen lisäksi se tekee väreille saman kuin skaalaus resoluutiolle (eli tulee virhettä).
pitäneepä testata sitten vielä L2 asetuksella ja kirkkaus säätää uusiksi. tattis tiedosta! edit: BTB ja WTW, mitä noi o suomeksi ja käytännössä
Tässä ensihätään wikipedian (http://en.wikipedia.org/wiki/BTB) näkemys: # Blacker-than-Black - PC RGB, 100% black starts off at 0 and 100% is at 255. Studio RGB, 100% black is at 16, and 100% white is at 235. Anything lower than 16, say from 0 - 15, that's below black, and anything higher than 235, from 236 - 255, that's above white. If the dvd player inaccuratedly decodes sRGB to PC RGB level, it clips below black (0-15) and above white (236 - 255). This means the darker shades of gray and brighter white will not show. Instead it will look very dark gray. Anything that are lower than 16 will be clipped as 16 and anything higher than 235 will be clipped as 235. Tässä lisää: https://www.dvdplaza.fi/forums/showpost.php?p=835626&postcount=521
kurg oli oikeassa, L2 on parempi. se jäi ja hieman säädin iristä sitten. tattis päivitin samalla viime sivun säätöä. katotaan miten oppon kanssa sitten säädöt muuttuu...
mielestäni eroaa, jostain lukaisin käyttö kokemuksia notta z5:ssa olis defaultvärit paremmin kohdillaan kuin z4:ssa. tekase z5 viestiketku tänne niin eiköhän joku konffailija löytyne
Olisiko kellään hyviksi todettuja asetuksia yhdistelmälle Z4 ja topfieldin digiboksi 6000coc komponentilla liitettynä? Myös topfieldin 5100-malliin toimivat asetukset komponentilla kiinnostaisivat.
Joo mutta myin boksin enkä muista enää miten oli. Peruss asetuksilla sain aika hyvän kuvan, paljon paremman kuin silloisella Thomsonin DVD soittimella! Ja toiseksi se LG:n TM testivoittajamalli antaa myös aika hyvää (kirkasta, valoisaa) kuvaa vrt Thomson mikä oli kans HDMI:llä kiinni.
Pitkästä aikaa menin läpi DVE:llä kalibrointikierroksen muutamaan kertaan. Eräs asia askarruttaa: Pitäisiköhän sitä mennä optikon lisäksi oikein silmälääkärillekin, kun "arvonnan" tulos on sellainen että sininen väri asettui noin lukemaan 20 kun vihreä on lähellä nollaa ja punainen noin lukemassa 5... Voiko Harmony X073 -screeni olla noin paljon sävyltään kallellaan...ja siis ilmeisesti vihreään tai violettiin? Mikäli sinistä laskee paljolti tuosta, alkaa valkoinen olemaan kellertävää. Muistaakseni sininen on aina ollut Z4:ssäni muita suuremmissa lukemissa. Olisikohan nyt kuitenkin kyse lampun tuottaman valospektrin muutoksesta sen ikääntymisen myötä? Kuva näyttää taas säätelyn jälkeen kohtuu hyvältä eli kirkkaat valkoiset "kylmemmiltä" ja puhtaammilta. Aika ajoin lampun ikääntyessä täytyy näköjään mennä kaikki säädöt, kirkkaus ja kontrasti tietysti mukaan luettuna, lävitse.
Tulipa jälleen säädeltyä noin 800 käyttötunnin ikään ehtinyttä Z4:stani. Ajattelin ottaa kokeeksi lampun "täystehon" käyttöön ja siksi kalibroin jälleen DVE:tä apuna käyttäen kontrastin, kirkkauden sekä linssin iriksen. Ihmettelenpä vain että onko täyden lampputehon ja ecomoden ero noin pieni? Kuvasta ei heti helpolla huomaa kumpi tila on käytössä. Lampun säästöön tuskin on enää aihetta, joten sikäli voisi kyllä ajaa "taysillä" siihen asti kun FullHD tulee taloon, mutta kun se flektin ääni... Täytynee testailla tarkemmin aurinkoisilla päivänvalokohtauksilla. Tein siis itsenäiset asetukset omilla kalibrointikierroksillaan molemmille lampputehoille. Vaikuttaa siltä että jos Z4:stä haluaa saada kaiken irti HD -kuvalla, on terävyys säädettävä "tappiin" eli lukemaan 7 ja transienttien korostus asetukseen L3. Näillä säädöillä ei kylläkään pysty katsomaan SD-kuvaa, sillä kuvamateriaalin pikselien puute hyökkää ilman "pehmennystä" silmille...
Itellä on puoli vuotta ollut tämä tykki käytössä nyt. On kyllä varsinainen "säätötykki". Parasta kuvaa olen hakenut modifioimalla creative cinema, living ja pure cinema -tiloja. Ei ole kalibraattoria käytössä, tällä hetkellä paras väritasapaino tuntuisi olevan pure cinemassa. Laitoin lisäksi iriksen autolle ja sitten summamutikassa säätelin punaista ja sinistä väriä (gain,offset,gamma) pienemälle. Jossain oli nuo värikäyrät hyvin esitettu eri kuvatiloille. En tiedä kuinka metässä ovat standardiin verrattuna, mutta vinkkinä, että pure cinema on yllättävän hyvä ihan sellaisenaan käytettäväksi. Kirkkaus ja kontrasti taisivat olla +2 ja terävyys pitää ehottomasti olla -4 ainakin (haloallergikko).
Tykin kuvan haaleus alkoi tässä vuosien saatossa nyppiä sen verran paljon, että tein kalibrointikokeiluja Dynamic-tilalle. Ostin Ebaysta Hoya FL-Day -värifiltterin, kun niistä oli tällä foorumilla jonkun verran kokemuksia. Lisäksi hankin halavan käytetyn Spyder2express-sensorin. Eli eikun Dynamic-moodi päälle ja filtteri sinitarralla tykin linssin eteen. Sain ensimmäisillä kerroilla kuvan suhteellisen hyvään balanssiin. Kuva oli huomattavasti kontrastikkaampi kuin esim. creative cinema-moodissa ilman filtteriä. Valoisuuskin riitti hyvin pimeään huoneeseen. Mutta pari asiaa jäi vielä nyppimään. Kuvan kirkkauden tummassa päässä huomattavaa punerrusta, joka ilmeni myös mm. ihonväreissä ilkeästi ja dynaaminen iiris pumppasi kirkkautta todella rasittavasti ja tummensi kuvan tummissa kohtauksissa liian tummaksi. Se ei todellakaan toiminut niin huomaamattomasti kuin elokuva-tiloissa. Lisäksi tummassa päässä offset täytyi laittaa minimiin ja kirkkaassa päässä taas gain-säätö maksimiin punaisella värillä. Silti tumma pää punersi ja kirkkaasta päästä jäi punainen vajaaksi. Miten siis parantaa kuvanlaatua tästä? Tietenkin räpläämällä huoltovalikkoa. Sanyon huoltomanuaalissa on säädöt mm. lampun iiriksen toiminnalle ja rgb-arvoille. Kun tumma pää punersi, niin nostin huoltovalikossa vihreän ja sinisen bright-arvoja aika reilusti. Contrast-arvoja ei voinut muuttaa dynamic-tilassa huoltovalikossa, kaikki ajetaan täysillä. Kun iiris oli häiritsevä, niin säädin valikossa iiriksen reagoinnin hitaimmalle arvolle ja lisäksi nostin iiriksen kiinnimenon minimiarvoa muutaman pykälän, se ei siis enää sulkeudu täysin kiinni. Tämän jälkeen taas uusi kalibrointi (kontrastia piti vielä laskea -15:een, jotta punainen ei lopu kirkkaassa päässä) ja vot: nyt ei nypi kuvassa enää oikeastaan muu kuin se pohjamustan taso. Se on toki paljon parempi kuin creative cinema -tilassa, mutta mustaa se ei aivan ole. Värit ovat todella hyvät nyt. Jos siis lcd-tykkien dynaamiset iirikset tai hailakka kuva häiritsevät, niin eikun netistä huoltomanuaali ja huoltovalikkoa rassaamaan. Varsinkin jos tykki on ikäloppu.