Kotiteatteri, musiikki ja peli-huone

Keskustelu osiossa 'Kodin suunnittelunurkka' , aloittajana f55tvi, 03.03.2006.

  1. f55tvi

    f55tvi Guest Guest

    Liittynyt:
    13.02.2003
    Viestejä:
    619
    Saadut tykkäykset:
    0
    No nyt se sitten toteutuu:thumbsup:
    Zipman tulee lauantaina (2.12) mittaamaan huoneen vasteet, yms.
     
  2. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 363
    Saadut tykkäykset:
    3

    jeah!
    odotan kovasti kyl kuuntelukokemuksia ja vasteita ruutuun :thumbsup:
     
  3. SteveHarris

    SteveHarris Guest Guest

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    159
    Saadut tykkäykset:
    0
    kiinnostavaa tulee olemaan
     
  4. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Eilen tuli sitten reissu heitettyä. Kiitokset vielä Tarmolle ja koko perheelle mukavasta vastaanotosta. :king:

    Kirjoittelen pian kattavamman raportin mittaustulosten kera.
     
  5. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    [​IMG]

    Lauantaina 2.12 klo 8:30 lähti juna Lappeenrannasta kohti Tamperetta mukanaan allekirjoittanut ja pari laukkua mittauslaitteita. Noin puolen päivän aikaan saavuin monen mutkan kautta (oikorata :rolleyes: ) Vesilahdelle, ja tutustuminen varsinaiseen kohteeseen saattoi alkaa. Tarmon (f55tvi) kotiteatteri sijaitsee kolmikerroksisen omakotitalon kellarikerroksessa, melko hyvin piilotettuna satunnaiselta sisäänastujalta. Olin jo etukäteen katsellut kaikki tässä ketjussa näytetyt kuvat teatterista, joten minulla oli melko hyvä käsitys huoneen ulkoasusta ja käytetystä laitteistosta. Valokuvat tietysti aina hämäävät hieman, tässä tapauksessa ei kuitenkaan paljoa. Ainoastaan tilan leveys ja korkeus saattavat näyttää kuvissa hieman suuremmilta. Mutta muutoin teatteri on juurikin niin upea kuin kuvista saattaa vain kuvitella. Pääväreinä käytetyt punainen (eri sävyineen) ja musta antavat huoneelle rauhoittavan vaikutelman. Myös Amphionin kirsikanväriset kaiuttimet sopivat erittäin hyvin huoneen sävyihin. Pääkaiuttimina toimivat Xenonit, takaa löytyy Argon2:t, ja molemmista päistä keskeltä Origot. Matalat taajuudet toistuvat kahden Impact 500 subbarin voimin. Kun kassakaappimainen äänieristysovi oli vedetty kiinni (paineenmuutoksen pystyi tuntemaan helposti korvissa, joten huone on erittäin tiivis), oli aika alkaa viritellä mittalaitteita valmiiksi.

    Ennen mittauksia otin pienet maistiaiset äänestä, eli eikun Dire Straitsin Six blade knife soimaan ja perse sohvalle. Heti ensitahtien jälkeen kävi selväksi, että subbarit olivat selvästi liian kovalla omaan makuun. Muutoin ääni kuulosti kuitenkin ihan maukkaalta, eli ensivaikutelma oli kohtuullisen hyvä. En kuitenkaan alkanut säätää tasoja vielä tässä vaiheessa, vaan vasta ensimittausten jälkeen. Asettelin mikrofonin etummaisen sohvan keskimmäiselle kuuntelupaikalle, johon matkaa kaiuttimista kertyi hieman rapiat 2 metriä. Pienestä maalenkkiongelmasta selvittyämme ensimmäiset käyrät alkoivatkin jo piirtyä läppärin näytölle. Kuva 1 näyttää laitteiston taajuusvasteen välillä 10 Hz - 20 kHz. Kuva 2 näyttää laitteiston taajuusvasteen välillä 10 Hz - 200 Hz. Kuva 3 näyttää subbareiden ja pääkaiuttimien taajuusvasteet mitattuna erikseen välillä 10 Hz - 500 Hz. Kaikki mittaukset esitetään täydellä 1/24 okt. resoluutiolla, ellei muuta mainita.

    [​IMG]
    Kuva 1.

    [​IMG]
    Kuva 2.

    [​IMG]
    Kuva 3.

    Kuten korvilla oli jo kuultavissa, subbarit olivat melko reilusti "kuumina", mutta tietenkin huomio kiinnittyi tuohon reilun 20 dB syvyiseen vaimentumaan 20 Hz ja 30 Hz välillä, sekä vähintäänkin yhtä syvään, mutta kapeampaan vaimentumaan noin 75 Hz kohdilla. Tämä veti luonnollisesti sekä mittaajan että omistajan mielen hieman matalaksi, olihan akustointiin käytetty sekä ammattimiestä että enemmän rahaa kuin monet laittavat kiinni koko kotiteatteriin. Kolmannesta kuvasta käy hyvin ilmi sähköisen ja akustisen jakotaajuuden ero. Vaikka pääkaiuttimien jakotaajuutena oli Yamahan kiinteä 90 Hz, Xenonit toistavat silti lähes vaimenematta 40-50 Hz asti. Subbareiden omat jakosuotimet olivat ohitettuina, eli niiden suodatus hoitui Yamahan voimin (sama 90 Hz).

    Pääasiallisena tavoitteena oli tietenkin saada tuo subbarin taajuusvaste kaunistumaan, eli eikun subbarit molempiin kainaloihin ja uutta sijoitusta etsimään (AKA subbarijumppa). Kokeilimme subbareita pääkaiuttimien välissä vierekkäin, kaiuttimien takana huoneen nurkissa, kaiuttimien etupuolella seinän vieressä jne., mutta mitatut taajuusvasteet olivat lähes uskomattoman samanlaisia. Mikään paikka ei näyttänyt olevan juuri toistaan parempi tai huonompi. Tästä lannistuneena subbarit saivatkin jäädä alkuperäisille paikoilleen, kumpikin oman kaiuttimensa viereen. Otin vielä mittaukset sohvan vasemmalta ja oikealta kuuntelupaikalta, mutta nekin olivat <500 Hz taajuuksien osalta lähes identtiset keskipaikan kanssa. Takimmaiselta kuuntelutuolilta otettu vaste kyllä näytti sitten erilaiselta, mutta selvästi huonompaan suuntaan. Alle 100 Hz taajuudet korostuivat siellä reilusti enemmän kuin etusohvalla. Tämä tietenkin vain masensi entisestään jo hieman alakuloisia mieliämme, sillä nyt oli selvää, että taajuusvasteen parantaminen vaatisi järeämpiä konsteja. Tässä vaiheessa siirryimme yläkertaan ruokailemaan ja pohtimaan seuraavaa siirtoamme.

    Ruokailtuamme ja samalla myös kerrottuamme "suru-uutiset" muulle perheelle, päätimme kokeilla vielä muutamaa konstia taajuusvasteen parantamiseen, mutta näiden mahdollisesti epäonnistuessa, keskittyä enemmänkin nykyisen vasteen hieromiseen oikealle tasolle. Emmehän myöskään olleet vielä edes käynnistäneet katonrajassa ollutta Sonyn HS60 videotykkiä. Näihin muihin konsteihin lukeutui äänieristysoven avaaminen, pääkaiuttimien refleksiputkien tulppaus, subbareiden vaiheenkääntö (Impacteissa ei ole portaatonta säätöä) jne., mutta kuten ehkä jotkut jo saattoivat arvata, nämäkään konstit eivät tuottaneet merkittävästi parempaa taajuusvastetta. Tässä vaiheessa muutoin niin rauhallisen mittaajankin suusta alkoi kantautua lukusia ärräpäitä, joten oli aika siirtyä kuuntelemaan hieman rauhoittavaa musiikkia.

    Vaikka mittareilla subbarin tason saakin melko hyvin kohdalleen, suosin kuitenkin lopullista hienosäätöä korvien avulla. Eli Eppu Normaalin Pimeyden tango levylautaselle ja sohvalle kuuntelemaan. Otin alkuun subbareiden tasoa noin 5-6 dB alaspäin, mutta tällöinkin yläbassot tuntuivat korostuvan vielä joissain kohtaa biisiä. Siispä subbareista jakosuotimet päälle ja kuuntele-säädä-kuuntele-rumba käyntiin. Jakarit asettuivat lopulta noin 60 Hz kohdille, jolloin bassot kuulostivat sopivan napakoilta omaan korvaan. Myös teatterin omistaja oli samaa mieltä, joten näiltä osin asia oli hyvissä kantimissa. Tarkistimme vielä muiden kanavien tasot Hifin Testi-DVD:n avulla, mutta Tarmon aiemmin pelkkien korvien avulla suorittama säätö ei vaatinut korjausta. Lopullisten säätöjen ratkettua, otin vielä lisää mittauksia subbareista ja varsinaisen tarkemman mittauksen ETF-5 ohjelman avulla. Jälkikaiunta-aika >200 Hz taajuuksilla näytti olevan noin 0,2 s luokkaa, enemmän siis kuivaan päin. Taajuusvaste ulottui periaatteessa lähes vaimentumatta 0 Hz asti, tosin ~3 Hz kohdilla oli havaittavissa samanlainen kapea mutta syvä vaimentuma kuin ylempänäkin vasteessa. Impacteissa ei siis ole minkäänlaista ylipäästösuodatusta infrataajuusalueella. Pitkään soivia resonansseja ei juuri näkynyt missään kohtaa vastetta, eli niiltä osin akustointi on onnistunut. Kuva 4 näyttää huoneen vaimentumisvasteen 10 Hz - 100 Hz alueella.

    [​IMG]
    Kuva 4.

    Otin myös maksimiäänenpainemittauksia käänteisen sinitaajuuspyyhkäisyn avulla, jotka kertovat melko tarkasti systeemin toiston rajan ennen kompressiota. Kuva 5 näyttää 5 dB nousuilla otettuja taajuuspyyhkäisyjä 200 Hz - 10 Hz alueella. Subbarit jaksoivat noin 100 dB tasolle 10-20 Hz ympäristössä, jonka jälkeen selkeitä häiriöääniä ja kompressiota alkoi ilmaantua. Myös omistajan naama alkoi vaalentua siihen malliin, että oli parasta lopettaa tason nostaminen. Ylemmillä taajuuksilla tasoa olisi ollut vielä varaa nostaa hieman.

    [​IMG]
    Kuva 5.

    Lopuksi katsoimme vielä muutaman hyväksi todetun leffademon Susien Klaanista, Master & Commanderista, Toy Story 2:sta, Fifth Elmentistä jne. 20-30 Hz kohdilla ollut kuoppa aiheutti muutaman tutun efektikohtauksen laimentumisen vain "ok" tasolle. Muutoin ääni pysyi kyllä hyvin kasassa käytetyllä 12 dB alle referenssin kuuntelutasolla. Subbarit olisivat ehkä jaksaneet hieman kovemmallakin tasolla, mutta ei kuitenkaan referenssitasolle asti. Tosin jo käytetty taso riitti aikaansaamaan mukavia tuntoefektejä niin sohvan kuin suoraan ilmankin kautta, eli kovin paljon kovempaa ei ole ainakaan pitkiä aikoja tarpeellista kuunnella. Kuvanlaatua en pysty riittävien referenssien puuttuessa kovin tarkasti arvioimaan, mutta eihän se DVD:n kuva enää kovin hyvältä noin isolta kankaalta (102") ja tuolta etäisyydeltä (~3m) näytä, mutta sehän ei tietenkään ole näyttölaitteiston vika (HD-materiaalia siis kaivattaisiin). Huoneen saa kuitenkin pimennettyä täysin, eli lähtökohdat hyvälle mustan tasolle ovat olemassa. Musiikilla systeemin tuottama stereokuva oli nautittavan tarkka (tosin tämä edellytti istumista tarkasti "sweet-spotissa"). Lyhyt jälkikaiunta-aika tuo tietenkin oman mausteensa ääneen. Xenoneiden äänensävy on totutusti enemmän kirkkaaseen päin kallellaan, mutta tätä kompensoitiin hieman lämpimiksi jätetyillä subbareilla. Kuva 6 näyttää lopullisen taajuusvasteen 10 Hz - 500 Hz alueella 1/3 oktaavin tasoituksella. Tämä on lähempänä ihmisen korvan erottelukykyä kuin armottomampi 1/24 okt. Subbarit olivat tässäkin vielä noin 2-3 dB kuumina, joka kuulosti erittäin hyvältä leffoilla. Tietyille erityisen voimakasbassoisille musiikkikappaleille tasoa voi joutua hieman laskemaan vahvistimen subbarilähtöä säätämällä. Kuva 7 näyttää ETF-5 ohjelmalla mitatun taajuusvasteen 200 Hz - 20 kHz välillä käyttäen 1/3 oktaavin tasoitusta.

    [​IMG]
    Kuva 6.

    [​IMG]
    Kuva 7.

    [​IMG]

    Teatterissa ei ole kovin montaa kritisoitavaa kohtaa (en jaksa ottaa pulttia esim. valkoisista pistorasian kansista), mutta olisin ehkä itse sijoittanut takakaiuttimet hieman toisin. Nyt seinätelineillä olevat Argon2:t tulevat erittäin lähelle takatuoleilla istuvien korvia (ei käy niin ilmi kuvasta). Pahemman luokan sätkyt ovat siis luvassa näillä paikoilla istuvilla esim. Susien Klaanin kohtauksessa, jossa takakanavista kuuluu voimakas aseen laukaus. Huoneen kapeudesta ja seinätelineistä johtuen takakaiuttimet ovat myös hieman liian kapealla ja takana etusohvalla istuviin nähden. Takakeskikaiuttimen hyöty jää tällöin erittäin pieneksi. Olisin ehkä itse miettinyt suoraan seinälle asennettavia (bipolaarisia) kaiuttimia. Argon2:ten käyttö takakanavissa on tietysti muutenkin melkoista haaskausta. Omaan makuun 102" kangas on ehkä hieman liian iso tuolle katseluetäisyydelle (~3m), mutta tähän on kuulemma osasyynä tykin riittämätön zoomi tuolta heittoetäisyydeltä. Kangas voisi sijaita korkeussuunnassa myös hieman alempana. Dialogin painottuminen kankaan alapuolella olevaan keskikaiuttimeen on monen muunkin teatterin ongelma, eikä siihen auta kuin ääntäläpäisevä kangas (Microperf) ja keskarin sijoitus suoraan kankaan taakse.

    Mittaustulosten pienoisesta pettymyksestä huolimatta kokonaisuus jäi siltikin plussan puolelle. On mahtava fiilis katsoa leffoja ja kuunnella musiikkia tietäen ettei reilummatkaan tasot häiritse naapureita tai edes omaa väkeä. Tuollainen lähes kokonaan maan alla sijaitseva ikkunaton tila tuo mieleen vähän myös bunkkerin. Sinne on mukava mennä rauhoittumaan ja samalla ikään kuin eristää itsensä kaikelta pahalta maailmassa.

    Kiitokset vielä Tarmolle ja koko perheelle erittäin mukavasta reissusta! :king:

    -Ilkka Rissanen
     
  6. Weitec

    Weitec Valvoja Tukijoukot

    Liittynyt:
    20.11.2003
    Viestejä:
    2 363
    Saadut tykkäykset:
    3
    erittäin hieno raportti :thumbsup:
    nostaisin hattua jos olisi päässä :D
    onko tarmo harkinnut bfd:n tai sms-1:n ostamista?
    sillähän varmasti saisi vastetta tasoitettua matalilla taajuuksilla.

    ja onko luvassa takakajareiden erilaista sijoittamista?
     
  7. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Ei ollut vielä ainakaan sen enempää puhetta. Ekvalisaattorillakaan kun ei oikein voi korjata noita syviä vaimentumia. Mutta toki jonkinlaista parannusta sillä voisi saada aikaan.

    Mittaustulokset kuitenkin laitetaan akustiikkasunnitelman tekijälle (Uli), joka saa sitten päättää millaisia korjauksia tarvitsee tehdä. Eihän tällainen tulos voi tyydyttää häntäkään.
     
  8. Maverick

    Maverick Uusi jäsen Blokattu

    Liittynyt:
    03.04.2002
    Viestejä:
    4 289
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hienosti raportoitu mittauskeikka! Zipman is The Man.

    P.S. Eikä hullummalta näytä itse teatterikaan, paitsi muutaman mittaustuloksen osalta.Siinä nähdään, ettei akustoinnin tekeminen välttämättä ihan helppo nakki ole edes tarkoitukseen pyhitettyyn huoneeseen, ammattilaisellekaan.
     
  9. Valhalla

    Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 543
    Saadut tykkäykset:
    4
    Eli suunnittelija oli tehnyt työnsä paperilla, ja lopputulos tuli mitattua vasta sinun toimesta?
     
  10. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Juurikin näin.
     
  11. Valhalla

    Valhalla Nikon & Elinchrome Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    06.12.2002
    Viestejä:
    2 543
    Saadut tykkäykset:
    4
    Ok. Tuo kuulosti vain niin ihmeelliseltä, että asia piti varmistaa. Eikös Laskym:in tila mitattu akukonin toimesta kunnolla? Toki tässä voi olla kyseessä erimuotoinen "suunnittelupaketti", joten ehkä asiaa ei kannata arvuutella enempää.

    Hieno tila, ja eiköhän tuohon vaimentumaan reseptitkin löydy - rahallisen ja ajallisen satsauksen ollessa tuota luokkaa, sitä varmasti toivoo, ettei (vasteen osalta) noin käy.
     
  12. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Kaivelin Lassen mittaukset yhdestä vanhasta postista. Tuosta ei kylläkään käy ilmi millaisella tarkkuudella tuo on mitattu. Veikkaisin samaa 1/3 okt. tasoitusta kuin tuossa minun viimeisessä kuvassa.

    Toisena liitteenä Tarmon vaste (pääkaiuttimet ja subbari) suunnilleen samanlaisella asteikolla esitettynä.
     

    Liitetyt tiedostot:

  13. Nietze

    Nietze Guest Tukijoukot Guest

    Liittynyt:
    10.10.2003
    Viestejä:
    1 060
    Saadut tykkäykset:
    0
    Köyhää rintamamiestalohifistiä lohduttaa se ettei kompromissitonta ratkaisua löydy. Siirsin teatterin 30 neliön olohuoneeseen josta se kuuluu kyllä vähänkään suuremmilla voimakkuksilla koko taloon, mutta akustiikka _kuullostaa_ niin hyvältä että oksat pois.

    Haitari toki kuullostaa korsussa hyvältä, mutta siinäkin lienee osa nostalgiaa ;)

    (Anteeksi ilkeily, hieno teatteri kaiken kaikkiaan.)
     
  14. laskym

    laskym Uusi jäsen

    Liittynyt:
    07.12.2002
    Viestejä:
    141
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onpa yllättävät ja mielenkiintoiset tulokset.

    Meillä Genelecin Andy mittasi ja sääti kaiuttimet Ulin kanssa. Zipmannin veikkaus 1/3 okt. on oikea, se on paras korrelointi korvalle.

    Onko tuo Tarmon käppyrä myös keskikaiuttimesta kuten minun? Millaiset ovat Tarmon vasemman ja oikean kaiuttimen käyrät 1/3 oktaavilla?

    Meillä ainakin keskikaiutin on ongelmaisin, lähellä kattoa ja suunnattuna alaviistoon kohti kuuntelijoita. Parit montut lienevät lattiaheijastuksia.
    Vasemmassa ja oikeassa ei ole mitään ongelmia.

    Minulla on subbari valkokankaan alla hiukan keskilinjasta vasemmalle. Mikäli muistan oikein, sen paikka ei vaikuttanut oikeastaan mitään mittaustuloksiin.

    Tässä vielä kaikki käppyrät meiltä.
     

    Liitetyt tiedostot:

  15. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Hyvä että meni veikkaus kohdalleen. :)

    Tuo on yhteisvaste vasemmasta ja oikeasta. Huoneen ja sijoittelun symmetrisyyden vuoksi molempien kaiuttimien vasteet ovat lähes identtiset (kuten sinullakin). En mitannut ollenkaan keskikaiutinta.
     
  16. SPEAR

    SPEAR Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2005
    Viestejä:
    286
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ei kai väki nyt luule että käyttäessä akustiikkasuunnittelijaa, aikaiseksi saadaan kaiuttimille luotisuora vaste?Varsinkaan kun huonetta ei ole mitattu,suunniteltu ainostaan paperilla?

    Zipmanilta täytyy kysyä että montako huonetta olet käynyt mittaamassa?Kun tuloksia hämmästelet, tuntuu siltä ettet kovin monta kämppää ole mitannut.

    Eniten muuten ihmetyttää Xenonin noinkin suuri elävyys koko taajuusalueella.Olen nähnyt Xenonista parempiakin mittakuvia vieläpä huoneessa jossa akustoinnin määrä on minimaalinen.Ilmeisesti huoneen kapeus vaikuttaa noin paljon.
     
  17. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Ei tietenkään. Kyllähän tuo vaste 100 Hz yläpuolella on kohtuu hyvä. Alle 100 Hz näyttääkin sitten keskimääräistä pahemmalta. Tuo 25 Hz vaimentuma näyttäisi muodostuvan huoneen etu- ja takaseinien väliin (pisin mitta), eli se takaseinän 900mm villaa ei näytä oikein toimivan kunnolla.
    Olen mitannut noin 15 eri huonetta, joista vain yhdessä on ollut saman luokan vaimentumia matalilla taajuuksilla, joten hämmästelyni lienevät paikallaan. Etenkin kun yksikään näistä huoneista ei ole ollut millään tavoin akustoitu - luonnollista akustointia (pehmeät huonekalut jne.) lukuunottamatta.
     
  18. SPEAR

    SPEAR Guest Guest

    Liittynyt:
    18.09.2005
    Viestejä:
    286
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tuo oktaavi levyinen aika syvä kuoppa on tosiaan selvä virhe.Osoitus siitä ettei luonnossa hommat ole sama kuin paperilla.
    Tiedän erään tapauksen jossa huone akustoineen ei vastannutkaan suunnitelmaa eikä mittauksia.Syyksi tähän paljastui tosin rakentajan leväperäinen toiminta.Tässä tapauksessa en moista usko olevan.Näihin matalien taajuuksien akustointiin pätee hyvin vanha sanonta;pienestä se on kiinni.

    Jos edes joku plussa tuosta virheestä pitää löytää, on se, että se on vaimentuma eikä korostuma.Korostuman kanssa ei voi elää,vaimennuksen voi, vaikka se niistääkin viimeisintä oktaavia rankemman puoleisesti ja oletettavasti hävittää varsinkin leffoilla hyötykaistaa.

    Xenonin toistama alue näyttää yleisbalanssiltaan oikein hyvältä,minua edelleen ihmetyttää kuitenkin noinkin suuri vaihtelevuus vielä ylätaajuuksillakin.Vaikka Xenonin totetustapa onkin sellainen että se on hiukan suuntaavaampi kuin vastaavat tavalliset totetutukset,tarvitsee Xenonkin käytännössä tilaa ympärilleen.Nyt näyttäisi seinänvieri sijoituksesta kärsivän selvästi.
    Mutta sinähän kuuntelit Amphionit tuntuiko ääni korreloivan milläänlailla mittadatan kanssa Xenonien kohdalla?
     
  19. Zipman

    Zipman Genelec Tukijoukot

    Liittynyt:
    07.02.2002
    Viestejä:
    7 044
    Saadut tykkäykset:
    166
    Totta, tuon kokoinen korostuma olisi melko sietämätön.

    Xenonin (ja myös Gradientin Evidencen/Revon) akustinen resistanssikotelo vähentää taaksepäin suuntautuvaa energiaa, mutta sivusuunnassa se on yhtä heikko kuin muut perinteiset ratkaisut.

    Itse pohdin myös tuota lattian vaikutusta. Tarmon teatterissa kun se on kovaa puuta, ilman mitään vaimennusta. Mutta kuten aikaisemmin olemme saaneet lukea, Ulin mukaan lattian vaimentaminen ei ollut tarpeellista.

    Vaikea sanoa. Vertailua helpottaisi, jos olisin kuullut joskus Xenonit muussa tilassa. Kyllä se soundi ihan kohtuu hyvin oli tasapainossa, ei kuitenkaan ihan samanlainen mihin olen omilla Evidenceillä tottunut.
     
  20. JTG

    JTG Guest Guest

    Liittynyt:
    15.09.2004
    Viestejä:
    428
    Saadut tykkäykset:
    0
    Mistä akustiikkasuunnittelijalle on maksettu?

    Siitä, että hän MUTUlla heittää villaa sinne sun tänne, okei, käyttää peiliä ja narua apunaan?

    Lähtökohtaisesti Rahat takaisin, (materiaalien) korvauksista nevottelisin.