Hei vaan näin ekakertalaisena tumpelona kaikille. Olen ehkäpä jouluksi hankkimassa videotykkiä, jolla onnistuu DVD:t, PC:t, XBOXit, PS:it jne. resoluutiota tietty vähintään täysi HD 1920 * 1080. Mikä on päivän hardis? Siis edelliset laitteet kiini, päivänvalo, tykki mahdollisimman lähellä kangasta, (mahdollinen amorfinen tuki elokuva laajakankaalle) jne... Canon XEED, Sony VPL-VW50 vai esim tämä threadin Mitsubishi HC5000 (on Sonya uudempi ja ehkä siksi edullisempi) Nyt kun löytyi tuo Japanin halpissivu :thumbsup: http://www.pricejapan.com niin ei ole ihan heti rahasta kiini. Onko joku tilannut ko. sivulta? Tuleeko tavara perille asti? Löytyykö joku suositeltavampi lafka josta tilata edullisesti? Lisäinfoa Suomesta http://www.noretron.fi/index.php?si...=1&PHPSESSID=d0ff7abcb839f3aa865a5f6baeba42f5 on muuten Suomessa aika kallis verratuna Nipponin hintoihin - hyi hyi kehtaavatkin Amorfinen linssisysteemi http://www.prismasonic.com/finnish/index.shtml mitähän tällä tehdään vai tukeeko uudet tykit ko. formaattia jo muutenkin? Terveisin, AT
No ei edes ole. Ynnää japanihinnan päälle ALV + tullit, niin päästään jo aika lähelle Suomen hintaa. Jos toimivalle takuulle laskee jotain arvoa, niin hinta on jo niin lähellä, että kannattaa ostaa Suomesta - kuten minä
Ekkehart on Äijä. Mahtaa maahantuojat tykätä kun projut puretaan melkein atomeiksi. Mutta joo, auttavalla koulusaksalla ja Googlen avulla luetun testin perusteella ei harmita pätkääkään, että tuli laitettua nimi varauslistaan.
Kontrastiarvot ovat kyllä melko vaatimattomia. Johan tuollaisia lukemia läiskittiin kankaalle HS60:llä. Iris auki saatiin 720:1, WTF!? Nähtäväksi jää paljonko filtteröinti auttaa. Reonin kompurointi PAL-filmikuvalla oli myöskin yllätys.
Kannttaa Full HD-projektoria suunnittelevien katsoa tämä etteivät kadu.... Pikavertailu esitteiden mukaan Pana PT-AE1000 vs. Mitsun HC5000 - Samat Epsonin tekemät C2Fine/D6 kennot - Pidempi zoomi 2 x vs. 1.6 x - Isompi ja pienempi kuva samoilta etäisyyksiltä = ulottuvampi optiikka molemmista päistä - Laajempi lens shift, 100/40 % vs. 75/5 % (manuaalinen vs. moottoroitu shift) - Dynaaminen kontrasti 11000:1 vs. 10000:1 - Erilainen iriksen toteutus - 14 bit väriprosessointi vs. 10 bit !!!! - 22 db vs. 19 db tuuletinääni - 2 x HDMI vs. 1 x HDMI - Video-RGB-SCART - Oppiva kaukosäädin vs. tavallinen JA PANAN KOVIMMAT JUTUT, JOITA EI MITSUSTA LÖYDY: - Aaltomuotomonitori (oskilloskooppi) säätämistä varten !!! - Edelleen kehitetty Smooth Screen - Pure Colour Filter Pro (samantyyppinen kuin PT-AX100:ssa ?) - Dynaaminen terävyyssäätö
Itse asiassa noista täysillä gaineilla ajettujen paneelien mittaustuloksista saaneekin jonkinlaista osviittaa filtteröinnin potentiaalista.
Ettei nyt vain unohtuisi, niin Panasonicissa on videoprosessorina oma viritelmä ja Mitsubishissa aito HQV. Tämän perusasian huomioimatta jättäminen voi aiheuttaa melkoisen katumuksen. MKL
Panan aikaisemmat "Purkka + rautalanka"-viritelmät ovat jostain syystä keränneet melkoisesti vertailutestien voittoja. Mitsun HC5000 on varmasti huippuprojari. Odotan mielenkiinnolla ammattitaitoisen porukan tekemää vertailutestiä, sen sijaan, että taas saisi lukea jonkin "Koneviesti" tms. "asiantuntijalehden" testiä.
Nyt sedän pitää vähän opettaa: Vertailutestin "voitto" tarkoittaa ainoastaan sitä, että joku laite on parempi kuin muut testiin osallistuneet laitteet. Se ei tarkoita sitä, että voittanut laite olisi hyvä. Panasonicien projektorien lomituksenpoisto ei ole koskaan ollut mikään ihmeellinen - kuten projektorien sisäiset ratkaisut yleensäkään. Eivätkä kehut lomituksenpoistosta ja kuvanparannuksestaa ole tulleetkaan. Nyt muutamiin projektoreihin on kuitenkin hiljalleen tulossa videopiirejä, jotka ovat tähän asti olleet ainoastaan ulkoisten videoprosessoreiden herkkuja. Projektori, joka käyttää tunnetusti hyvää videoprosessointipiiriä, on jo lähtöviivalla paljon paremmassa asemmassa kuin halvempaa ratkaisua käyttävät kilpailijansa. MKL
Jep, jep ja jep. Kaikeksi onneksi Mitsun myyjä sanoi, että mikäli ei miellytä, tykin voi palauttaa. Ekkehartin tekstin yleissävy oli kuitenkin sen verran suitsuttavaa, että eiköhän tuo ihan nättiä kuvaa piirrä.
Mikähän mättää: "Because of the major jump in resolution, aperture was decreased from 59% to 43%, but contrast ratio enjoyed a big jump to 1500:1 from only 450:1 on the D5." (vaikkakin muistelen, että D5:stä lähti enemmän..?) Jos nyt sitten panelien täydellä ajolla saadaan 'vain' ~1300:1, niin jäädään luvatusta vähän. Mutta: eikös aina ennenkin tykkien ilman iristä oleva kontrasti (Iris OFF) ole ollut parempi, kuin paneeleille luvataan natiivisti? Vai muistanko väärin. Viime vuonna Sonyn Hs60:stä Ekkehart mittasi ~2000:1 kontrastin ilman iristä (tosin väärillä väreillä). Myös D5 paneeleiden kontrastit huitelivat yli 1000:1 lukemissa ilman iristä. Ekkehart sai nykyisenkin Z5 tykin pre-production mallista näin: Kino Authentisch, adaptive (lamp)iris kiinni, manuaalinen linssin iris kiinni, 210 lumenia ja 1000:1 kontrasti. Ja huom, tuossa oli käytetty siis 'oikeita' värejä, eli paneeleita _ei_ ajeltu täydellä dynamiikalla. Joku on siis jollakin tapaa nyt pielessä, joko mittaukset tai tykissä on munattu jotain (mitsu tehnyt dlp-koneita aiemmin, liian peini koppa tms.)? No hypet oli sitten hypejä, pitää odotella panan/epsonin ja myöhemmin tulevan sanyon D6-laitteiden testejä. EDIT: D5 (720p) paneeleiden natiivikontrasti oli 750:1 http://www.epson.co.jp/e/newsroom/news_2004_10_18.htm EDIT2: toisaalta, iriksellä päästään oikeilla väreillä tuonne 4000-5000:1 lukemiin, kun taas tuolla Z5:lla päästiin vastaavasti n. 1700:1 lukemiin. Eli on tuossa iso ero kyllä, mutta koneiden maksimikontrasteissa (väärät värit) ei ole suurta eroa, tosin Z5 käyttää lampun säätelyä sen saavuttaakseen. Ja viimeiseksi voi todeta, että tähänastisista värilämpötilakäyristä tuo mitsun tehdasasetuksilla saavutettu oli aikas upean optimaalinen
Per Johnnyn postaus AVS:llä: Mitsubishi was aware of problems with 2:2 on pre-production samples, and said it was due to not finished software. They said it should be solved with final production units. The first final units will start to show up next week, so we will see. The HC5000 is software-upgradeable, so it is possible that it can be addressed with a new fw also. I hope they can solve this.
Katselen juuri HC-5000 tykillä Lost tv-sarjaa, kuvalähteenä Toppfield COT-4000. Signaali siirtyy komponenttina. Skaalaimesta voi heti sanoa että en ole parempaa nähnyt. Tykki on esisarjan kone ja iriksestä ei voi vielä sanoa mitään. Esisarjan koneessa ei ole lopullista iris tekniikkaa. Ekat myyntikappaleet ( 2 kpl joista toinen JaniH:lle) saapuvat ensi viikon tiistaina. Jaahas mainostauko loppui...
Tykki on täysin äänetön (äänen kuulee jos korvan laittaa tuuletus aukkoa vasten) ja tämä ei ole liioittelua! Paljon puhuttu kuvan kirkkaus ei teetä ongelmaa ainakaan Projectan Pro Cinema HC 240x139 kankaalla. En tosin ole vielä säätänyt tykkiä, vain valoteho on low modessa ja sharpnesin laitoin niin pehmeäksi kuin menee. Tämä on ensimmäinen tykki jonka voin sanoa kiistatta olevan parempi kuin mun paras CRT (Barco 808s). Jaahas taas mainostauko päättyy, pitäämennä nautiskelemaan...