Joo vähän oli pallo välillä hukassa. Oliko se Norris tai Piastri joka jäähdyttelyhuoneessa vähäeleisesti nosti Hulkin kypärän sille kuuluvaan slottiin seinällä, kun oli jättänyt sen vissiin jonnekin lattialle lojumaan.
Tästä oli tarkoitus itsekin kirjoittaa, vaan unohtui. Nyt on pari viimeistä viikonloppua mennyt todella huonosti. Huonot sijoitukset voisi helposti laittaa vain aika-ajossa sattuneiden virheiden syyksi, mutta kun kisassakaan ei ole vauhtia löytynyt samalla, kun toiset nousevat ajamalla yli 10 sijaa, niin jotain on pielessä. Toki tallikin tuntuu olevan vähän hukassa autojensa kanssa, mutta Van Hoepen on kuitenkin molemmissa viime kisoissa ollut ihan ookoo vauhdissa, niin talliakaan ei ihan täysin voi syyttää. Onneksi Taposen taustat ovat kunnossa ja vauhti tiedetään. Ja vaikka itselläkin tuli mieleen Niko Kari, niin luulenpa, että on melkein se ja sama, miten Taponen loppukauden ajelee, niin nousee ensi kaudella kakkosiin. Ellei nyt sitten ihan kaikkea tyri. Kakkosissa sitten nähdään miltä tulevaisuus oikeasti näyttää. Toki eihän se haittaisi, jos veisi molempien luokkien mestaruuden tyyliin Piastri, mutta eivät esim. Antonelli tai Lindbladkaan ole mestaruuksia voittaneet ja kovalla vauhdilla ovat ykkösiin nousseet/nousemassa.
F1:ssä ihan hyvää menoa, tosin Verstappenin ylivoima on mennyttä elämää ja tilalla on Mclarenin ylivoimaa. Saman tallin sisällä käytävä mestaruustaisto on nykyään vähän meh. Verstappen saa aika-ajoissa hyvin autosta irti, mutta kisassa Mclaren parempi. Eipä tule mieleen kovin montaa tapausta, että ykköskuski (Max vs Tsunado) on paalulla ja kakkoskusi hyvä kun pääsee Q2:seen. Hieman toivon, että Norris veis mestaruuden, mutta kyllä Piastrikin käy, oikeastaan ihan sama. Mutta on tästä kaudesta nauttinut enemmän kuin monesta edellisestä...
Joo toivottavasti F2 sopii Taposelle paremmin. Eiköhän se riitä että herää tästä valiaikaisesta koomastaan, niin taas mennään. Tuskin menisi syksyllä armeijaan jos jatkokuviot eivät olisi jo jollain tasolla aika hyvin sovittu.
Jaa nyt se on virallista, että Bottas ja Perez ajavat Cadillacilla ensi kaudella. Ihan mielenkiintoista nähdä (tai no itse en näe, luen vain tulokset), että miten Bottas pärjää Perezille. Tallilta sinänsä ei varmaan paljoa kannata odottaa.
Hyvä juttu että taas on suomalainen gridillä vaikkakin peräpään ajelua on odotettavasti tiedossa ainakin alkukausille. Yksi välivuosi tuli mutta nyt se taas jatkuu.
Tässä muutaman päivän pohtinut ja lähinnä harmittanut että tuosta Norris/Piastri väännöstä ei saa mitään kiksejä. Tosin parempi se on kuin Verstappenin ylivoimaiset mestaruuskaudet. Viimeinen hyvä kausi taitaa olla Verstappen/Hamilton taistelu. Yleensäkin autoja pitäisi pienentää, nyt isot autot kulkevat kiskoilla.
On kyllä Taposen ajo viime kisoissa ja nyt sprintissä aika paskaa, suoraan sanottuna. Aika-ajoissa ihan ok sijoitus kympin sakkiin, mutta kisassa joka kierroksella menee muita ohi. Taponen ei kauden alun välin jälkeen ole saanut käytännössä mitään aikaan eikä ole edes tallinsa nopein kuski ollut. Joten ei voi enää auton piikkiin laittaa. Mika Salo taisi jossain haastattelussa sanoa, että Taposesta ei ole ykkösiin asti. Eikä luultavasti näillä näytöillä olekaan. Tällä hetkellä ei formula kakkosiinkaan ole mitään jakoa huipputalleihin. Huonossa tallissa ja huonoilla sijoituksilla voi olla aika vaikea päästä ykkösiin, kun tarjolla on paljon paljon paremmin menestyneitä kuskeja isoilla sponsoreilla varustettuna. Onneksi toki muitakin hyviä sarjoja saada vaikka miljoonia euroja on kuin ykköset.
Taposen valitettavasti ehkäpä jopa F1-uran torpanneen loppukauden jälkeen mukavaa edes uuden tallin kanssa testeissä onnistuminen. https://vauhdinmaailma.fi/index.php/f3/tuukka-taponen-tyytyvainen-barcelonan-testisessioon Tavoitteet oli suorassa nousussa F2-luokkaan, mutta kuten aiemminkin, niin suoritustaso on vaihdellut hämmästyttävän paljon ja syy on sitten aina jotain muuta kuin ratin takana istuva. Toivottavasti irtoasi, koska onhan se vähän nöyryyttävääkin jos rallikuski tulee vuoden formula kokemuksella F2:siin kun itsekin siellä pitäisi olla.. Ei siis periaatteessa pitäisi edes olla mahdollista Rovanperän tavoittelut toteutua, mutta onhan tietenkin uskomattoman lahjakas kuski ja mielenkiinnolla seurataan miten etenee, varsinkin kun Taponen jäänee odotuksista huolimatta maksimissaan F2:siin. Valitettavasti. Tai ehkä se on vaan vähän hidas oppimaan renkaiden kanssa touhuamista. Niko Kari jäi siihen. Taponen toivottavasti ei.
Jos ei ihan ykkösiin asti suomalaisilla vauhti tule riittämään, niin vuoden päästä olisi mahdollisuus kuitenkin siihen, että kakkosissa olisi kaksi suomalaista. Aika harva uskoo Rovanperän mahdollisuuksiin, mutta annetaan hänellekin aikaa ainakin siihen asti, että kakkosissa on. Taposelle myös. Mutta aika loistavaa onnistumista vaatisi heiltä kummaltakin, että mahdollisuuksia ykkösiin joskus olisi. Ja tuuria myös.
F1:ssä Piastrilla hieman näyttää pakka leviävän kauden loppua kohden, ja Norris taas suorittaa Mclaren-kuskeista paremmin. Kaupan päälle Verstappen nappaa voittoja, niin kyllä tästä vielä hyvä F1-kauden loppu saadaan. Tosin pienoinen ihme, jos Verstappen taas voittaa, mutta tällä hetkellä Max on vahvoilla. Redbullilla Max saa kaiken huomion, kun Mclaren ei voi oikein valita toista voittamaan tässä vaiheessa.
Välillä elämä heittää häränpyllyä. Tässä nimittäin pitänee nyt alkaa Verstappenin kannattajaksi. Olisihan se hienoa, että McLaren häviäisi kuljettajien mm-taiston, kuten Kimiä vastaan.
Perstapin kannattajaksi ei kyllä kykene, mutta kyllähän Mäklaareni tekee tuosta kuskien mestaruuden voittamisesta lähinnä taidetta. Ensimmäistä kertaa Verstappenin voitot ja urpojen piste-etumatkan jatkuva pieneneminen ovat saaneet jopa hymyn huulille. Jännästi tosiaan yllättäen koko kauden varmasti ajaneen Piastrin pääkopassa tapahtuu samoja asioita kuin Norrisinkin jo aiemmin. Jotain täytyy olla kyllä pielessä tuon tallin touhuiluissa .
Ja taas kerran McLaren kämmäsi kisassa. Ei voi olla todellista, että eivät ennen kisaa käyneet läpi mahdollisia turva-autotilanteita. Varsinkin sitä, että jos turva-auto tulee kierroksella seitsemän tai myöhemmin, jonka jälkeen riittää vain yksi pysähdys. Sitä ennen pitää olla kaksi pysähdystä. Tuo siksi, kun Pirelli laittoi 25 kierroksen rajan renkaiden kestolle. Puhdasta typeryyttä. Toivottavasti Max vie mestaruuden. Tuota en omasta suustani olisi ikinä uskonut kuulevani, mutta nyt Max on ollut samalla tavalla kypsempi kuljettaja kuin Lewis oli aikanaan heidän kamppaillessaan mestaruudesta. Ja jos McLaren noin kämmii läpi kauden, niin ansaitseekin menettää mestaruuden kalkkiviivoilla.
Siis eikös niillä jo valmistajien mestaruus ole? Kuskimestaruus menee ihan tyhmyyttään tai viisauttaan, ei tarvii ottaa kantaa kummalle...
On toki mutta tänä päivänä se valmistajien mestaruus ei ole enää niin tärkeä kuin ennen. Ennen sillä sai rahaa, nyt kun on kulukatto ja kärkitalleilla ei varsinaisesti ole rahasta pulaa niin sillä ei ole merkitystä. Kulukaton verran käytetään joka tapauksessa, ja sponsoreilta tulisi enemmänkin jos se vaan olisi mahdollista. Itse asiassa siitä voi olla jopa haittaa kun saa vähemmän tuulitunneliaikaa jos voittaa mestaruuden. Kuljettajien maailmanmestaruus on se mikä kiinnostaa. Se henkilöityy mukavasti ja siitä ne lehdetkin kirjoittaa ja spekuloi. Se on se tärkeämpi mestaruus nykyään. Sillä myydään lehtiä ja siitä tehdään elokuvia.
Kyllähän kieltämättä jotenkin tuntuu jo melkoisen selvältä että Perstappi tuon vie. McLarenin tärinä alkaa olla jo sitä luokkaa että autot hajoavat tuosta tärinästä jo valmiiksi pilttuuseen ja Perstapille riittää maaliin kurvailu.. Ehkä sitten ensi vuonna on jo Piastrin vuoro ja vähän harmittaa Norrisin puolesta ettei päässyt sitä vuosien työtä tallille kuittaamaan mestaruudella tallin taktiikkapellejen jatkuvan hölmöilyn takia. Onhan siinä tietysti vielä viimeinen kisa jäljellä, mutta jotenkin näkee että Mäklaarenit keskeyttää tai jää riittävän kauas Perstapin hyväksi. Ei se tallimestaruus ole kuin rahaa, mutta kuskien mestaruus tuo brändin. Onko Sennan ja Prostin taistelu mestaruudesta enemmän McLarenia vai kuskien välisen taiston tuomaa lisäarvoa merkille. Mitä olisi legendaarinen McLaren ilman näitä pikku juttuja. Kuka äkkiseltään muistaa että Williamsilla ja Lotuksella on enemmän merkkimestaruuksia kuin Red Bullilla ja että Benetton voitti Schumacheristakin huolimatta vain yhden tallimestaruuden. Tällaista sulamista harvoin näkee tässäkään lajissa. Ja jollain ihmeen kyvyllä ilmeisimmin siihen pystyvät. Oli sinänsä sympaattisen oloinen Zak Brown median edessä kuinka pahoillaan tahansa. Ja vielä kun ehtii palata maagiseen Verstappenin paskan auton kädellä paikkaamiseen... Ilmeisesti ensi kaudella Red Bullilta potkittava Tsunoda oli sprintin aika-ajossa nopeampi.
Mclarenin etuna on se, ettei Verstappenin voitto vielä riitä, vaan Norrisin pitäisi olla neljäs tai huonompi. Eiköhän sieltä käy Piastrille käsky päästää Norris edelle, jos Norris ei ole kolmen joukossa ja Piastri on. Toisaalta Piastrin voitolla Norrisin pitäisi olla vasta viides. No saa nähä...
Juu tuli viimeisestä kisasta kuitenkin ns. kauden huipennus. Ihan aina ei näin ole ollut. Mitä vaan voi käydä.