Benq W5800 laser tykki vaikuttaa varsin pätevältä projektorilta: Taitaa olla ensimmäinen DLP projektori, jossa moottoroitu zoom (1.6x) ja lens shift (±50% vertical and ±21% horizontal)? W5800:n saisi nyt Saksasta omakseen alle 4k€. Valovoimaa 2600 lumenia ja värit erinomaiset suoraan paketista otettuna. Mustan taso ja natiivikontrasti eivät ole niin hyvät kuin kilpailijoissa, mutta kyllä tuollakin varmasti katseli elokuvia mielellään. Kovasti ainakin arvosteluissa kehutaan sekä värien, että ykstyiskohtien toistoa ja kuvan terävyyttä. Harmi, ettei zoomile ja linssinsiirrolle ole muistipaikkoja.
Omassa Benq:n DLP:ssä oli jo 10 vuotta sitten lens shift ja zoom. Mikäs testi se tuollainen on, että kalibroidaan ja mitataan projektori, mutta ei ilmoiteta mitattua kontrastia? Internettiä selaamalla selvisi, että natiivikontrasti on noin 1:2000 - 1:2500. Eli ei kovin kummoinen tuohon hintaan. Toki onhan tuossakin dynaaminen kontrasti, mikä varmasti parantaa tilannetta oikeassa katselussa. Varmasti ihan hyvä tykki, jos mustaa mustaa ei ole etsimässä. Tosin tuohon hintaan miettisin silti kahdesti.
Sekä moottoroitu zoom että lens shift? Enpä ole sellaiseen sattunut törmäämään. Projectorcentral on mitannut kontrastin ja siitä todetaan seuraavaa: Jos laser projektoriin pystyy sijoittamaan ~4k€, niin toinen vaihtoehto olisi Epsonin LS12000, mutta siitä taas puuttuu 3D. Epsonista taas löytyy muistipaikat linssille. Mietin vaan tässä eri vaihtoehtoja, jos N7:aa ei saada kuntoon. Siinä on kyllä uskomattoma hyvä mustan taso ja kontrasti, joten siitä ei haluasi luopua. Uudella lampulla valovoimaakin löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Eikä katselukaan tulee kovin kalliiksi vaikka vaihtaisi vuoden välein uuden 180€ hintaisen tarvikelampun tai kolmen vuoden välein uuden alkuperäisen lampun.
No joo, en tuota "moottoroitu"-sanaa niin ajatellut, jos se on tärkeä kuvasuhteiden kannalta. Manuaali zoom ja lens shift kyllä löytyi. No onpa kyllä ankea kontrasti. En noin huonolla kontrastilla olevaa projektoria kyllä tuohon hintaan ostaisi. Miten on edes mahdollista, että nykyaikaisesta ja noin kalliista tykistä ei parempaa kontrastia saa. Tuohan on samaa luokkaa kuin dlp-tykeillä joskus 10-15 vuotta sitten... N7 on kyllä ihan ylivoimainen monelta osin verrattuna ainakin tuohon BenQ:uun.
Niin.. vähän ihmetyttää, mistä se johtuu. Kuitenkin DLP tekniikka on jo vanhaa tekniikkaa,. Ilman vippaskonsteja siitä ei ilmeisesti saa parempaa kontrastia. Testaaja kommentoi kuitenkin, että Local Contrast Enhancer High-asetuksella tuottaa erittäin kontrastikkaan kuvan. Mitatut on/off- kontrastilukemat eivät kerro oikein miltä kuva näyttää käytännössä erilaisilla olosuhteissa. Valovoima, ansi kontrasti, värien toisto ja erottelukyky vaikuttavat myös kokonaisuuteen. Omistin aikoinaan Optoman HD33 tykin, jonka natiivikontrasti luokkaa 4000:1. Silläkin 100" 16:9 kuva näytti aikoinaan todella hyvältä, kun huoneessa ei ollut vielä tummia pintoja sivuseinillä ja katossa. JVC X30 näytti sen rinnalta varsin pimeältä, vaikka siitä on mitattu 17660:1-52000:1 kontrastilukemia. Optoman valoteho oli käytännössä kaksinkertainen JVC:hen verrattuna, joten kuvaa pystyi katselemaan vielä hämärässä valaistuksessakin. Vasta säkkipimeissä yökohtauksissa JVC:n suuremmasta kontrastista oli enemmän hyötyä. Optoman kuva oli pimeissä yökohtauksissa todella harmaata JVC:hen verrattuna. Mikäli tuota mun N7:aa ei saada kuntoon, täytyy varmaan yrittää purkaa kaupat tai yrittää neuvotella lainassa olevan N7:n puhdistusta. Sen kotelossa on kuitenkin jonkin verran naarmuja ja käytönjälkiä, mikä voi vaikuttaa sen jälleenmyyntiarvoon. Käytettynä hankittu tykki on siinä mielessä hyvä ostos, ettei sen hinta tipu niin paljon kuin uudessa tykissä. Jos N7 ei jää taloon, niin sitten täytyy varmaan ottaa tilalle Epsonin LS12000.
Sony päättikin alkaa myymään uudestaan tykkejä Euroopassa. https://www.whathifi.com/tv-home-ci...d-its-even-bringing-a-new-model-to-the-market DTS saa jopa IMB:nä elokuvateatteriin tarkoitettuun malliin, jolloin ei tarvitse maksaa ATMOS lisenssiä ja täyttää Dolbyn ”minimi” vaatimuksia kaiuttimien suhteen.
Sonyn projektorit ovat varmaan hyviä, mutta eivät taida pärjätä JVC:lle mustan tasossa? Onkohan Valerion Visionmaster MAX on jo julkaistu? Ei ole sattunut silmään yhtään arvostelua vaikka sen julkaisu piti olla toukokuussa. No onhan tässä vielä muutama päivä aikaa.
Ei tule tässäkuussa. kesäkuun lopussa näillänäkymin lähtee liikenteeseen 200 nopeinta kickstarteria ja elokuussa loput. Specsitkin on jo hieman muuttuneet matkalla mutta kyllä se sieltä tulee. Itse oon ollut hyvinkin tyytyväinen tuohon pro2:seen mutta mitä lähemmäksi maxin julkaisu menee sitä enemmän mietin miksi en ottanut sitä maxia (odotusaika oli se syy).
Hyvältä vaikuttaa kyllä muuten, mutta onhan tuo mustan taso silmin nähden aika ankea. Dynaamisen kontrastin mustan tason pumppaamisen näkee monessa kohdassa videota, kun ylä- ja alapalkit ovat kirkkaissa kohdissa selkeän harmaita ja sitten tummissa kohtauksissa menevät tummiksi.
Niin huomaa, kun referenssinä on NX7. Toistaalta kirkkaissa kohtauksissa suuri valovoima huijaa silmää aika hyvin. Jos vieressä ei ole täysin mustaa referenssiä, niin harmaakin musta näyttää silloin varsin mustalta. Aikoinaan huomasin tämän hyvin Optoman HD33 tykillä JVC DLA-X30:n jälkeen. Kirkkaissa kohtauksissa Optoman musta näytti lähes yhtä mustalta kuin JVC:llä. Tummissa yökohtauksissa Optoman kuva näytti taas harmaalta JVC:n jälkeen. Silloin käytössä oli mattavalkoinen 100" 16:9 valkokangas. Linssin muistipaikkojen puuttuminen ei olisi itselle ongelma, sillä TCP/IP:llä tai RS-232 portin kautta saisi ajettua linssin haluttuun asentoon projektorin valikon toimintoja käyttämällä. Homeassistantillekin löytyy valmis interaatio, jolla voi lähettää samoja komentoja projektorille TCP/IP:llä. Jos N7 kaupat peruuntuu, niin täytyy sitten harkita tilalle W5800:sta.
Ei tuossa JVC:tä referenssiksi tarvitse. Kun katsoo vaikka kohdasta 10:14 eteenpäin star wars -pätkää, niin selkeästi palkit pumppaavat tumman ja harmaan välillä. Todella häiritsevästi. Ihan samallalailla kuin aiemmin oli sen erään toisen tykin videossa, jonka nimeä en nyt muista. Mutta siis kun natiivikontrasti on niin matala kuin BenQ:ssa on, niin se vain ei pysty tummaan mustaan samalla, kun pitää kirkkautta lisätä. Kun JVC:n mustaan ja kontrastiin olet tottunut, niin BenQ on kyllä todella kaukana siitä. Ja sen huomaa ilman vertailua JVC:hen. edit: sama näkyy Top Gun -leffan kohtauksissa kahdeksan minuutin jälkeen. Niissä, joissa kuva ei ole koko kankaan kokoinen, vaan on palkit.
Tässä on hieman aiheeseen liittyvä JAVS -nimisen käyttäjän vastaus JohnnyWilkinsonille (link) : I still own a JVC X9500. It has 43,000:1 native contrast iris open and half a million dynamic. This Valerion puts out VERY convincing contrast via its dimming. The way it does it is unlike any projector Ive seen so far, and its very impressive to see, its also very difficult to measure. I would kindly ask, that you actually lay eyes on one yourself for a few hours before continuously trolling the threads about it. Here I was thinking that given your involvement not only here but also on facebook, that you had ordered one? Do you have one on order? If not, then perhaps you dont have the experience to be able to comment on what it does. Laser dimming and gamma manipulation if done well can CLEARLY close the gap in where the hard numbers make it look like it should be very poor... Not so. This thing digs DEEP in certain scenarios (Even GRAVITY) to where I was rather taken aback at it. YES when you are some pure white like titles and things the dimming is less, or not effective at all, but I will leave it on every day of the week. Because its colour is damned right incredible, its sharpness and detail is beyond anything ive seen myself. This projector has a TON more pro's than con's, and at NO point do I think of the contrast as a con, in fact, its ANSI contrast is the best I've seen yet subjectively. The JVC I have is comparably totally soft, its not bright, it has a TON of lens artefacts (blooming, streaking) which kill the contrast it does have, the colour lacks even compared to this, the DI on the JVC makes the entire image dim, the Valerion excels at gamma modulation, which is undoubtedly its secret sauce which is a very tough thing to measure. No, I dont have the 4K JVC's but your arguments favour raw contrast numbers, which my JVC aside from the HCOB of the new ones has by far the highest native of most of the models released, so you would THINK it wipes the floor with the Valerion even still? Nope. There is LITERALLY no film I would prefer to watch in its entirety on my JVC vs the Valerion... You can pull scenes or shots from films that would look better, but no, there are no films I would prefer to watch on the JVC because the bulk of the rest of the time the Valerion is doing a fantastic job. Gravity or Interstellar for eg, as SOON as the Earth comes into shot the Valerion has higher contrast. Get your eyes on it properly before writing it off. Please. JAVS: lla on siis ymmärtääsekseni X9500, Valerion Pro2 , ja joku Panasonicin 6000 lumenin 1920x1200 reson tykki. Eli on paljon oikeasti aivan helvetin osaavia ja fiksuja kavereita tykkirintamalla jotka EI suosi sitä JVC:tä siellä dedikoidussa tilassa. + perustaa arvionsa siihen miten silmä asiat näkee & kokee, eikä vaan mitattuihin lukemiin. Muistaakseni leffojen materiaalista 85% pinnaa pyörii pyörii siellä päälle 12% APL :ssä (tai yli) ja siellä alueella loistaa aivan muut laitteet kun JVC X9900, X9500, NX7, X7900 etc.
Youtube videon perusteella en vielä tekisi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä. En itse ainakaan hoksannut videosta, millä asetuksilla W5800:sta ajettiin. Todennäköisesti Light Source Mode Custom-, Dynamic Black- ja Local Contrast Enhancer -asetuksia hyödyntämällä kuvaa saisi vielä paremman näköiseksi. Vähän tuosta videosta sai sellaisen käsityksen, että JVC ei pärjää värien toistossa, valovoimassa ja tarkkuudessa. Todennäköisesti ANSI-kontrasti ei myöskään ole yhtä hyvä. Kuva on kuitenkin kompromissi eri osa-alueiden välillä. N7 on nyt ollut neljä viikkoa huollossa, eikä vieläkään ole tullut mitään uutta tietoa, mikä ei kuulosta hyvältä. Myyjä lupasi ilmoittaa heti, kun sielä saadaan jotain tietoa. Vaihtoehdot käy vähiin, jos pitää katsella tilalle toinen tykki. Jos laitan uuden tykin, niin sitten se täytyisi olla sitten laser valonlähteellä. Hitsi kun noita tykkejä voisi testata kotonaan ennen ostopäätöstä. Suomessa W5800 maksaa sen verran paljon ettei budjetti taivu siihen mitekään. Saksasta sen saisi vähän alle neljällä tonnilla. Huhtikuussa on tullut myös uudempi W5850 malli, mutta en löytänyt siitä mitään arvostelua. Valerion Visionmaster Pro 2 ei myöskään ole täysin poissuljettu vaihtohto, mutta sitten olisi pakko luopua cinescope kankaasta ja hankkia tilalle 120" 16:9 valkokangas. Äkkiähän sellaisenkin lycrasta rakentaisi edullisesti.
En epäile yhtään, etteikö Valerionissa ja BenQ:ssa olisi hyvä dynaaminen kontrasti ja kokonaisuutena erinomainen kuva. Perustankin oman vastauksen siihen, mitä kokemuksia minulla on Nexigo:sta ja aiemmasta JVC X7900:stä sekä mitä noista Valerionin ja BenQ:n videoista näkee. Ja tuossa BenQ:n videossa arvostelivat myös tykin mustaa ja kontrastia. Ja tämä teksti nyt käsittelee ainoastaan mustan tasoa ja kontrastia. Muilta osin BenQ:kin vaikuttaa olevan erinomainen tykki. Nexigossa musta on parhaimmillaan todella mustaa. Mutta silti se on tumman harmaata, kun silmä siihen tottuu. Todella tumman harmaata, mutta silti näkyvissä. Ja toistaiseksi kaikissa ust-testeissä Nexigon musta ja kontrasti on ollut testien parasta. Nexigossa kuitenkin natiivikontrasti on siellä 1:3000-4000, mikä on paljon suurempi kuin vaikka tuossa BenQ:ssa. Kun ajatellaan tykkejä ja niiden mahdollisuuksia, niin ne ovat aina jonkinlaisia kompromisseja. Valerion ja BenQ kirjaimellisesti loistavat hienolla värikkäällä ja kirkkaalla kuvalla. Nexigo taas on enemmän paremman mustan ja kontrastin omaava tykki. Mutta aina pitää muistaa se, että natiivikontrasti on se, mikä sanelee minkälaista mustaa ja valkoista voi kankaalla yhtä aikaa olla. Nuo dynaamisen kontrastin lukemat eivät toteudu silloin, kun näytöllä on jokin kirkas objekti. Silloin pelataan ihan täysin tykin natiivikontrastilla. Toki dynaamisen kontrastin / iiriksen avulla voidaan laskea kuvan kokonaiskirkkautta, jolloin musta paranee, mutta silloin puolestaan valkoisen kirkkaus pienenee myös. Ja samalla esiintyy toteutuksesta riippuen joko enemmän tai vähemmän valkoisen pään leikkaamista. Jos valkoista ei leikata, on valkoisen kirkkaus vieläkin huonompi. Joten tuo on taas kompromissi. Itse olen kokenut First Manin lopun kuuhun laskeutumisen ja siellä olemisen parhaimmaksi mahdolliseksi natiivikontrastin, mustan tason ja dynaamisen kontrastin testiksi. Kuvassa on erittäin kirkkaita objekteja, kuten avaruusalus ja kuu ja samalla ihan sysimustaa avaruutta. OLEDilla tuo on ihan uskomattoman näköistä, kun avaruus on täysin musta ja tähdet ja avaruusalus todella kirkkaita. Tykkien on vaikea käsitellä tuota, koska dynaaminen kontrasti ei täysin toimi, kun musta ja valkoinen ovat ihan ääripäissä kirkkauden suhteen. Iiriksen avulla mustaa voidaan parantaa, mutta sitten taas huononnetaan kirkkautta. Molemmat Nexigot suoriutuvat tuosta ihan ookoosti. Uudempi toki paremmin iiriksen vuoksi. Mustaa saa laskettua ihan mukavan tummaksi, jotta ei ei millään tavalla häiritse katselua. Mutta tuossakin kuitenkin tulee esteeksi lopulta natiivikontrasti, jonka sisällä mustan ja valkoisen osalta pelataan. Eri asetuksia testaamalla voi etsiä itselleen mieleisen kompromissin mustan tason ja valkoisen kirkkauden välillä. On vaikea kuvitella, että BenQ:lla tuo First Manin kohtaus olisi lähelläkään sitä, mihin Nexigo pystyy. Ihan vain natiivikontrastin vuoksi. Se on kuitenkin fyysinen este, jota ei voi ylittää, vaikka kuka väittäisi mitä. Muutenhan voitaisiin tehdä tykkejä 1:100 -natiivikontrastilla ja dynaamisesti kikkailla kuvaan 1:5000 kontrasti. Valitettavasti se vain ei ole mahdollista. Ja mitä tulee vertailuu mustan tasosta Nexigo vs. JVC, niin mitään jakoja Nexigolla ei ole. JVC:ssä ilman iiristä (se olisi ollut, mutta en käyttänyt sen hitauden vuoksi) tummissa kohtauksissa mustan tason oli selkeästi parempi. Muutenhan Nexigo toki on parempi ja kokonaisuutena lasken sen paljon paremmaksi kuin JVC. Kuten tuossa ylhäälläkin todetaan, niin JVC:ssä on omat ongelmansa. Mutta nyt vertaan vain tuota mustaa ja kontrastia. Mutta, jos mustasta puhutaan, niin Nexigon aggressiivisimmalla dynaamisella kontrastilla päästään lähelle, mutta ei silti siihen, mitä JVC tarjosi natiivina. Kenenkään ei ole mikään pakko uskoa kirjoituksiani. Perustan ne kuitenkin omiin katselukokemuksiini ja ymmärrykseen tekniikasta insinöörinä ja fyysikkona. BenQ on varmasti kokonaisuutena todella hyvä tykki. Mutta sanonpahan vaan, että jos JVC:n mustaan ja kontrastiin on tottunut ja sitä pitää tärkeänä (voihan olla, että se ei ole niin tärkeää), niin BenQ tulee olemaan pettymys. Valerion paremmalla natiivikontrastilla ja ilmeisesti todella loistavalla dynaamisen kontrastin toteutuksella on varmasti parempi kuin BenQ tuon osalta. Silti siinäkin natiivikontrasti on edelleen se, minkä sisällä lopulta pitää pelata. Eli laserin himmennys, gamman säätö + iris on kyllä todella hieno lisäys nykytykkeihin. Todella vaikuttavaa tekemistä. Mutta silti kyseessä on aina kompromissi mustan tason ja kirkkauden välillä, johon vaikuttaa natiivikontrasti. Tuo on sitten mielestäni henkilöstä itsestä kiinni, että mitä asioita kuvassa arvostaa ja miten kokonaisuuden kokee, että haittaako tuo vai ei. En siis lähde sanomaan kenellekään, että mikä tykki pitäisi ostaa tai mitä ei pitäisi ostaa. Jokaisen kannattaa testata tykkejä, jotta löytää sitten sen mieleisensä. Oli se sitten BenQ, Valerion, JVC tai vaikka Nexigo. Jokaisella noista on omat vahvuutensa ja heikkoutensa. Sitä vain odottelen, että laserin voimakkuutta voitaisiin muuttaa nopeasti vaikka per pikseli. Nythän sitä muutetaan vähän, kuten lamppua eli siten, että se vaikuttaa koko kuvaan. Kun tekniikka kehittyy siten, että laseria voidaan ohjata tarkemmin, niin sittenhän se voidaan vaikka sammuttaa mustien pikseleiden kohdalla. Teoriassa siis saadaan niin mustaa kuin huone vain voi olla. Silloin oikeasti aletaan puhumaan natiivikontrastista kymmenien tuhansien luokassa. Sitä odotellessa. noeikujoo, yritä saada tuo BenQ testiin siten, että voit rinnakkain verrata JVC:hen. Siitä olisi kyllä todella hienoa kuulla, että missä asoissa projektorit päihittävät toisensa. edit: lisätään vielä sen verran, että suurimmassa osassa leffoja tuo laserin himmennys yms. kikkailut toimivat todella hienosti. Jos kuvassa on kontrastin osalta pelivaraa, niin kirkkaus voidaan säilyttää gamman säätämisellä ja samalla kuitenkin laserilla ja iiriksellä tummentaa mustaa todella tummaksi. Ja se, miten tuo parhaimmillaan toimii on todella vaikuttavaa. Mutta sitten on joitakin leffoja, jotka ovat ns. torture test tuolle dynaamiselle kontrastille ja josta käytännössä minkään tykin on mahdotonta selvitä puhtain paperein.
Oma käsitys on se, että ansi kontrasti (APL 50%) vaikuttaa hyvin paljon siihen, miltä kuva pääosin näyttää. Juuri tuollaissa kohtauksissa N7 (NX7) on heikoimmillaan. Muistelen, että JVC DLA-X30 ansi kontrasti oli samaa luokkaa. Sen hajottua Optoma HD33, josta mitattu 753:1 ansi kontrasti, kuva näytti monissa kohtauksissa huomaattavasi kontrastikkaammalta. ANSI kontrasti on juuri se arvo, joka määrittää minkälaista mustaa ja valkoista (50% suhteella) kuvassa voi olla yhtä aikaa. Natiivikontrasti käsittääkseni mitataan täysin mustalla ja valkoisella kuvalla ilman dynaamista kuvan kirkkauden säätöä? Pimeässä huoneessa ei tarvita mitään älytöntä valovoimaa, koska se rasittaa sillmiä, jos kuvan kirkkaus nousee äkkiä kovin rajusti siirryttäessä yökohtauksesta kirkkaaseen päivänvaloon. ALR kankaiden käyttäjät vaaleapintaisessa olohuoneessa kokevat asiat varmaan hieman eri tavalla. N7:lla saa kyllä helkkarin hienoa kuvaa, kunhan illat pimenee. Vaikka ikkunoissa on hyvät pimennysverhot ja katto+sivuseinät on mustaa pintaa valkokankaan ympärillä, niin silti aurinkoisella ilmalla verhojen raosta pääsee vuotamaan hieman valoa, joka heikentää kontrastia. Kuva pääsee kunnolla oikeuksiin vasta sitten, kun aurinko on laskenut. JVC:n moottoroitu linssi, muistipaikat ja 110" cinemascope kangas on itselle ainakin tärkeitä ominaisuuksia.
Voi olla vaikeaa, jos lainassa oleva N7 täytyykin palauttaa. Nyt ei oikein voi tehdä mitään peliliikkeitä ennen kuin oman N7:n kohtalo selviää. Jos käy hyvin, niin pidän N7:aa muutaman vuoden ja katson sitten tuleeko tilalle laser tykkiä. Myöskään UST tykki ei ole täysin poissuljettu vaihtoehto, mikäli sen saa asennettua kattoon ja toimimaan ääntäläpäisevän valkokankaan kanssa. Benq:ta myy ilmeisesti Suomessa vain ATK verkkokaupat ja Cinematrading. Tuskin antavat tykkiä ihan tuosta vaan lainaan. Kuitenkin testaamiseen pitäisi varata muuttama viikko aikaa, että ehtii katsella erilaisia elokuvia kokonaan.
Tokihan se ANSI-kontrasti on tärkeä asia, mutta jos ajatellaan näitä nykytykkejä, niin veikkaan, että niissä ollaan sen suhteen samassa tasossa toisiinsa nähden kuin, jos verrataan natiivikontrastia. Vanha JVC on huonompi. ANSI-kontrastin mittaaminen on siinä mielessä hyvä testi, että siinä ei juurikaan ole noilla dynaamisilla jutuilla niin merkitystä, koska mitataan vain mustan ja valkoisen eroa. ANSI-kontrasti ei kuitenkaan mittaa suoraan mustan tasoa, vaan käytännössä kirkkailla tykeillä musta voi silti olla tuossa aika harmaata ja ANSI-kontrasti silti korkea. Hyvä ANSI-kontrasti tekee kuvasta kontrastikkaamman, mutta ei välttämättä paranna kuitenkaan tummia kohtauksia merkittävästi. Sen lisäksi vähän harmia aiheuttaa nuo ylä- ja alapalkit, jos niitä ei saa maskilla pois. Kun ne tahtoo kuitenkin pumpata kuvan kirkkauden mukaan. Tuo First manin kuukohtaus sisältää hyvin vaihtelevaa kuvaa välillä suurella määrällä avaruutta ja välillä siten, että valkoinen avaruusalus peittää melkein koko ruudun. Siinä saa siis hyvin testattua erilaisilla valkoisen peitoilla tuota. Vähän tuollainen ANSI-kontrastitesti siis. Itsellä on tällä hetkellä mahdollista peittää kaikki seinät tummilla verhoilla, joten katto on ainoa paikka, mistä heijastusta voi tulla enemmän. Ja CLR-kangas nimenomaan estää kattoheijastuksia, joten se auttaa tuossa hyvin. Joten tumman pään ja ANSI-kontrastin testejä voi tehdä oikein hyvin. Olikos tuossa BenQ:ssa mitä mahdollisuuksia cinemascopelle? Moottoroitu zoom ilmeisesti oli, joka ainakin auttaa? Ainahan tykin voisi tilata jonkin rahoituksen kautta, niin ei tarvitse heti maksaa ja katsoo sitten muutaman leffan ja palauttaa. Avsforumilla on muutamia, jotka ovat asentaneet ust:n kattoon. Ilmeisesti toimii ihan hyvin. Asennuksessa vaan saa olla aika tarkka, koska kuvan kohdalleen säätäminen on millimetripeliä. Joillakin on ollut myös vähän lämmön kanssa ongelmia, koska muutamat ust:t on aika kovia lämpenemään, vaikka lasereita ovatkin. Ja jos kuuma ilma ei pääse katonrajasta poistumaan, niin sitten tuulettimet huutaa.
Jos tuota teknologiaa meinaat niin ollut jo käytössä jonkin aikaa (vieläpä paranneltuna). OLED on aika surkea tuikku tuohon verrattuna. Ei vaan ihan se halvin laite.
Täysin moottoroitu optiikka. Home Assistantin addonia hyödyntämällä pitäisi pystyä ajamaan zoom eri asentoihin ja siirtää linssi haluttuun kohtaan. Jos haluaa useamman kuvasuhteen, niin sitten menee astettta vaikeammaksi.