Eli ihmiskunta on kaikessa viisaudessa saanut herran vuonna 2025 luotua postijärjestelmän, joka toimii ehkä paperilla, mutta ei käytännössä. Ehkä se pakettien "käsittely" ja tietokoneelle kirjaaminen pitäisi siirtää erillisen viranomaisen tehtäväksi ja antaa lentoyhtiöiden keskittyä vaikka lentokoneiden säntilliseen huoltamiseen.
Tuossa toisessa uutisessa eiliseltä oli avattu tarkemmin tuota "lentoyhtiösanomaa". Antin paketti jäi jumiin Postin ja Tullin ongelmien vuoksi, taustalla lentoyhtiöiden väärä toiminta - Ilta-Sanomat "Postin mukaan kyse on viime aikoina useampaan kertaan esille nousseesta ongelmasta tiettyjen lentoyhtiöiden kanssa. Ne laiminlyövät Euroopan unionissa vaaditun turvatietosanoman, joka määrittää sen, mitä tietoja paketissa tai kirjelähetyksessä on oltava sen saapuessa Suomeen"
Postin kulku on yhteiskunnan perusinfrastruktuuria! Ei sen toimivuus voi olla jostain lentoyhtiöistä kiinni! Jos lentoyhtiösanoma puuttuu, niin tavara suoraan läpi tullista kuluttajan kouraan! Tullaamatta jäänyt rahasumma laskuna (sakkona) laiskalle lentoyhtiölle. Jos vaikka se lentoyhtiösanoman tuottaminen alkaisi sitten kiinnostamaan.
Yritin tuota googlata, että mikä se turvatietosanoma/lentoyhtiösanoma on, enkä löytänyt mitään muuta kuin nämä uutiset. Eli oikea termi asialle on jokin muu, tai sitten koko asia on ihan Postin keksimää huuhaata.
Onko se tämä: https://tulli.fi/henkiloasiakkaat/aion-tilata-tavaran-ulkomailta/ioss-tunniste https://ec.europa.eu/taxation_custo...t_and_export_of_low_value_consignments_fi.pdf
Ei. IOSS ja paketin etiketti monissa noissa paketeissa on kunnossa esim. omassa oli (toki osa voi olla tullattaviakin). Voihan se olla että Postilla pikkubyrokraatti lukee jotain direktiiviä kuin piru raamattua ja kyseisen tiedon toimittaminen ei ole alan vakiintunut käytäntö. Tuskin siellä lentorahdin kuljettajatkaan tahallaan lakia rikkovat.
No johan on nyt taas, Matkahuollolta tuli saapumisilmoitus: "Sinulle on saapunut paketti, jonka voit noutaa alla mainitusta noutopisteestä viimeistään 14.4. Lokeron avaamiseen tarvitset Paketit-äpin ja Bluetooth-yhteyden." Asenna sovellus ja rekisteröidy (muutaman virheilmoituksen kera) jotta saa yhden paketin noudettua. Ei näin!
Saksasta tilattu kampe oli lähettäjän ja DHL:n mukaan lähetetty siten että hintaan sisältyy kotiintoimitus. Ja kissan villat, niin se vaan postipoika toimitti hakulapun. Eikä noutotiski tosiaankaan ole se joka on määritetty omapostissa, vaan huomattattavasti kauempana. Posti ja palvelu eivät oikein mahdu samaan lauseeseen enää tällä vuosikymmenellä.Heidän palvelumuotoilijansa saavat aikaan vain pökäleitä.
Tämä kävi vahvasti itsellänikin mielessä. Tuntuu että kaikki mitä vaan pystytään vaikeuttamaan niin sen kyseinen firma kyllä tekee.
Siis mitä helvettiä? Onko tuo nyt sitten jokin uusi (tuloaan tekevä) vakio? Allekirjoittaneella odottaa yhä yksi Matkahuollon paketti noutoa lokerikosta, ja ihan perinteisellä puhelimeen saapuneella koodilla se on noudettavissa. Miten sitten lie lähitulevaisuudessa, jos tuollaista sontaa tyrkytetään?
Ei taritse olla oma puhelin, jos ei saa ketään sopivan puhelimen omistajaa kaveriksi niin siten ei varmaan onistu mitenkään. Edit; oma kokemus moisesta kioskista rajoituu yhteen kertaan kun hain paketin henkilön puolesta jolla oli vain peruspuhelin.
Jouduin ensimmäistä kertaa käyttämään palautusta kun kenkä ei ollutkaan sopiva ja huomasin, onko normaalia palautuksessa, että toiseen suuntaan paketin toimitus onkin paljon hitaampaa seurannan mukaan? Tilaus oli Intersportista, ei ulkomailta. Kun posti sai tilauksen haltuunsa se tuli kyllä seuraavana päivänä perille, nyt kun posti sai sen haltuunsa niin eka matkan osuus Ouluun meni sen vuorokauden, mutta nyt sitten siellä lojunut 3 päivää. Tekeekö posti tuon tahallaan ja katsoo, ettei palautukset ole niin kiireellisiä saada perille joten voivat toiseen suuntaan vähän hidastaa? Kyllä se on yhtä tärkeää toiseen suuntaan koska kuinka nopeasti rahat saa takaisin perustuu ihan siihen koska paketti on taas myyjällä.
Voisiko tässä olla kyse siitä, että jotkut firmat hakevat/saavat/yms/jne palautukset postilta tiettyinä päivinä? Sen sijaan, että niitä tipottain tulisi joka päivä, niin sen sijaan vaikka kerran tai pari viikossa saadaan isompi määrä palautuksia, joita sitten aletaan käsittelemään. Toki joillakin isoilla firmoilla, kuten vaikka Verkkis, tuo varmasti on osa päivittäistä rutiinia, mutta voisi kuvitella, että jollain yksittäisellä Intersportin myymälällä (jos on tietystä myymälästä tilattu, mikä muistaakseni on heillä mahdollista) olisi järkevämpää käsitellä palautukset vaikka tiettynä viikonpäivänä, jotta saa työntekijöiden työt hallittua järkevästi.
Olit hiukan jäljillä, että ei välttämättä joka päivä mene paketteja perille( postin asiakaspalvelijan mukaan), mutta ei näin pitkää väliä( nyt viikon) siinä ole. Joten nyt selvisi oikea vika kun selvitti asiaa samalla. Paketti oli jo mennyt postin mukaan perille, mutta kuittaukset ovat jääneet pois jostain syystä ja sen takia näkyy paketti vain viimeisessä sijainnissaan. Toivotaan asia on nyt kunnossa ja siellä Intersportissa näkee saman ja alkavat hoitamaan maksun palautusta.
Jahas, palvelu sen kuin paranee. Postin appi ilmoittelee, että oma noutopaikka -toiminto poistuu käytöstä 20.5. Sitten voivat hyvällä omalla tunnolla toimitella paketteja vähän minne sattuu .
Pakettia voi jatkossa "ohjailla" OmaPosti-sovelluksella: "Voit vaihtaa paketin noutopaikkaa OmaPostissa, kun saat sovellukselta ilmoituksen matkalla olevasta paketista. Samalla näet, kuinka täyttä muissa noutopaikoissa on. Voit myös tilata noudettavalle paketille kotiinkuljetuksen lisämaksusta. OmaPosti on saatavilla maksutta sovelluskaupassa. Lisätietoa: posti.fi/omaposti." https://www.posti.fi/ajankohtaista-postilla/tiedotteet/suljemme-oma-noutopiste-toiminnon-20-5-2025