Avsforumilla jakoivat asetukset Dark-tilan käyttämiseen clr-kankaalla. Kontrasti on 30. Pitääpä huvikseen kokeilla, että josko olisivat saaneet vähän enemmän kirkkautta irti. Bright on kuitenkin varmasti se järkevin tila clr:lle.
Itse kokeilin kans. Todella tumma oli, mutta jos kontrastia pystyy nostamaan vaikka jonnekin 40 tasolle, niin menee jo ihan hyväksi. Tai jos olisi sitten se Fresnel. Toivottavasti ASA90 pystyy Fresnelillä kokeilemaan tuota, että miten toimii. Melkein saisi enemmän olla noita iris-vaihtoehtoja. Liian isot hyppäykset on nyt noiden välillä. 3D:tä kokeilin myös. Todella hyvää joillakin leffoilla, mutta edeleen Hobitit ovat sellaisia, että kuva repii ja nykii. Mistähän lie johtuu. Ei yhtään miellyttävää. Sellaisen huomasin, että tykki jostain syystä RGB range -asetuksen ollessa automaattisella, oli valinnut full-asetuksen limitedin sijaan. Ihmettelin paria ohjelmaa, että miten on harmaa ja hailakka kuva. Sitten hoksasin, että että tuo automatiikka oli valinnut väärin. Vähän harmi, koska mk1:ssä tuo toimi oikein. Pleikalla pitäisi olla full ja leffoilla limited. Nyt ei aina voi luottaa että automatiikka toimii oikein.
Uusi testi Nexigo Aurora Pro Mk2:sta. https://www.avsforum.com/threads/nexigo-aurora-pro-mkii-ust-projector-review-–-taking-black-levels-seriously.3323226/
Uskaltaisikohan tilata tällaisen 120" fresnelin? https://www.aliexpress.com/item/1005006970695250.html Joku internetsissä oli tilannut koepaloja tuolta ja ihan ookoolta oli ilmeisesti vaikuttanut. Myyntihinta ilman alvia on tuolta 560€ alennuskoodin kanssa ja siihen tullit ja alvit niin kokonaishinta tullin laskurin mukaan olisi noin 800€. Noita fresneleitähän ei tietääkseni edes kovin moni tehdas valmista ja kiinasta tulevat kaikki. Hyvässä lykyssä on siis prikulleen samaa kangasta kuin ns. "paremmat" merkit.
Itse kysyisin myös xyscreensiltä tarjousta -> https://www.xyscreen.com/fresnel-projector-screen-for-ust-projector-inp-fne.html
Kiitos vinkistä. Heillä ei vain näytä olevan tarjolla 120" fresneliä. Jännästi samoja kuvia tuntuu olevan jokaisella fresnelin myyjällä, oli sitten kallis merkki tai halpa merkki. Sitten, kun tutkii tarkkoja screenin kokoja ja painoja, niin huomaa eroja. Tuo on aika hyvä tapa tutkia, että onko kyse samoista screeneistä, jos koot on millimetrilleen samoja ja näytää just samanlainen tukirakenne ja paketointi olevan. Eipä nyt tällä hetkellä kyllä pahemmin rahaa ole mitään fresneleitä tilailla. Mutta mukavahan noita on tutkia siltä varalta, että jos jossain vaiheessa ostaisi. edit: ja pitää odotella, että ASA90 saa oman fresnelinsä viriteltyä ja kuulee vähän noista katselukulmista. Se on kuitenkin itselle tärkeää. Toinen vaihtoehto fresnelille voisi olla se, että hankkisi isomman clr-kankaan vähän korkeammalla gainilla. Kirkkaus pysyisi samana.
Mikäli niissä eri fresnel-kankaiden mitoissa on erittäin pieniä heittoja niin muistaakseni Fscreenin fresneleitä on ainakin kahdella eri rungolla saatavilla joten voi olla pientä hajontaa niiden välillä koon suhteen. Täysin sama kangaspinta kuitenkin, raamit vain eri kasausperiaatteella. Voi siis olla että nuo kaikki on Fscreenin valmistamia mutta mistäs senkin varmistaisi? Itsellä ollut nyt erittäin kiireestä sekä töissä että muutenkin mutta tv-taso on nyt aikalailla viimeistelyä vaille valmis, projektori paikallaan ja kangas pitäisi ottaa huomenna paketista sekä kasata. Tuon projektorin "tuloilmakammion" tuulettimeksi valikoitui nyt sitten noctuan 120mm 5v nimellisjännitteellä jolloin se saa virtansa suoraan projektorin USB-portista. Tässä on se etu verrattuna edellisiin tuuletusratkaisuihini (jolloin olivat master/slave-roikan perässä jota käskyttää viritinvahvistin), että tuuletin on päällä vain kun projektori on päällä. Täten ei turhaan pöhötä pölyä ja ylipäätään ilmaa projektorin tuloilma-puolelle kun sille ei ole tarvetta. Kuvittelisin että ilmavirta on vähintään riittävä mikäli noctuan speksit pitävät paikkaansa, tuo tuuletin siirtää speksien mukaan ilmaa noin 26 litraa sekunnissa. Toki tämä vähenee aavistuksen pölysuodattimen myötä mutta uskoisin että silti ollaan turvallisella puolella. Täytyy katsoa lämpötiloja tuosta tuloilma-kammiosta käytön aikana kun kaikki on kasassa ja täysin viimeistelty. Pakkohan se kuitenkin tuo projektori oli testata kun tv-tasolle sen täysin suoraan sekä vaateriin sai niin on tuo kyllä ihan yllättävän hyvä kuva ottaen huomioon että tällä hetkellä kuva heijastui vaaleanvihertävälle seinälle (värit sekä kontrasti toki tällä hetkellä heittävät todella paljon verrattuna lopulliseen ratkaisuun). Itse mitä olen ymmärtänyt niin nimenomaan lähiprojektoreille tarkoitetulla kankaalla saadaan vielä keskimäärin todella iso parannus kuvaan. Varsinkin musta on tällä hetkellä täysin surkea ilmestys. Aikasemmin kun kirjoitin että tosiaan mediaa tulee katsottua erittäin paljon tietokoneen välityksellä niin jostain syystä win10 näyttö-asetuksista tietokone ei mukamas ymmärrä että projektori on hdr-yhteensopiva. Itse kyllä epäilen että johtunee ennemminkin tietokoneen raudasta, täytynee päivittää. Kuitenkin mielenkiintoinen juttu että silti se mukamas on valikoissa optiona mutta ei saa aktivoitua. 4k tulee kyllä läpi läppärinkin puolesta mutta sekin on ilmeisesti raudan puolesta rajoittunut 30hz taajuuteen, 60hz ei ole edes saatavilla joten tietokonetta käyttäessä on erittäin ärsyttävää "lagia" koko ajan joka toiminnossa.
Tuohan on ihan fiksu idea käyttää projektorin omaa usbia tuohon. Nexigo mk1 toimi oman pc:n kanssa hyvin hdr-tilassa. Varmasti kakkonenkin toimii. Itse en voi nyt testata, kun poika vei pc:n.
Laitetaanpas pientä päivitystä viime aikojen katseluista. 3D-leffoja olen myös katsellut ja testaillut. Olen päätynyt siihen, että rippaan kaikki 3d-leffat, muunnan ne fsbs:ksi ja svp:llä (mac) konvertoin 60 fps:ään, pakkaan HEVC:llä ja tallennan Onedriveen. Tuolta voin sitten katsella AppleTv:n Infusella ja toimii hyvin. Hobbitinkin saa ihan siedettävän näköiseksi tuon avulla. Ja tuossa on vielä se etu, että muutamassa leffassa, kun ei ole suomitekstejä, niin Infuse osaa hakea netistä tekstitykset. (Tuota voin suositella ratkaisuksi myös ihan tavallisten leffojen ja sarjojen kanssa, joissa ei ole suomitekstejä. Toki vaatii tuon Infusen ja se on vain Applen laitteille. Varmasti tosin muissakin playereissä on sama toiminto.). HEVCillä saa vielä ihan mukavan pieneen tilaan pakattua. Täytyy sanoa, että 3d on oikein maukasta. Monet 3d-leffat ovat jo levyltä toistettuna todella hyviä, mutta kyllä tuo 60fps-muunnos tuo kuitenkin mukavaa sulavuutta moniin. Ei tosin ollenkaan pakollinen hyvien toteutusten kanssa. Myös tykin mustan tasoa olen päässyt nyt kunnolla testaamaan, kun vihdoin ja viimein sain jonkinlaisen verhototeutuksen olohuoneeseen. Onhan noita verhoja aikojen saatossa ollut monenlaista, mutta ongelmaksi olen olohuoneessa kokenut sen, että paksut verhot ovat aina tavalla tai toisella tiellä ja käyttäminen on välillä työlästä. Olen jo useamman vuoden ajan miettinyt sellaista vaihtoehtoa, että jos ostaisi pimennysrullaverhoja, jotka asentaisi kattoon siististi piiloon siten, että niitä ei normaalisti olohuoneessa huomaa, mutta leffaa varten voisi sitten laskea alas. Nyt oli Jyskissä puoleen hintaan juuri oikeanlaisia rullaverhoja, niin päätin kokeilla. 150 eurolla sai koko olohuoneeseen rullaverhot, mikä on aika halpa hinta. Eli nyt on käytännössä koko olohuone ympäröity mustilla rullaverhoilla. Todella siististi sai asennuksen tehtyä. Vielä puuttuu listat, joiden taakse nuo tulevat piiloon, mutta ensit piti toki testata, että toimiiko tuo idea edes. Ja toimiihan se. Olohuone muuttui ihan mustaksi. Nuo verhot eivät ole täysin mattamustia, vaan niissä on ihan pieni kiilto. Niin pieni kuitenkin, että käytännössä sillä ei liene ole merkitystä. Ostin vielä rullaverhot myös kankaan eteen kattoon, johon yritän jotenkin siististi saada ne. Eli myös katon voisi noilla saada mustaksi parisen metriä kankaan edestä, jolloin se estäisi pahimmat kattoheijastukset. Onneksi clr-kangas muutenkin on todella tehokas ylhäältä päin tulevan valon estämisessä. Mutta nyt on siis testattu vielä valkoisella katolla. Ja tuohan tuo myös mukavaa fiilistä, kun on pimeässä tilassa eikä ole valkoiset seinät vieressä hehkumassa. Saa nähdä jääkö tuo miten lopulliseksi toteutukseksi. Ehkä olohuoneeseen jääkin. Saatan talon yhdestä huoneesta tehdä ihan kotiteatterihuoneen, jolloin se sitten sisustetaan täysin mustaksi laatuverhoilla yms. Mustan taso parani tuon myötä sekä hyvässä että huonossa mielessä. Hyvässä mielessä siksi, että kirkkaissakin kohtauksissa musta on selkeästi mustempaa ja kuva kontrastikkaampi. Myös kirkkaus näyttää tuon vuoksi parantuneen, vaikka ei sitä oikeasti ole. Ja myös mustan pään erottelu on nyt parempi. Huonona puolena on se, että nyt Iris Bright on vielä aika selkeästi tumman harmaata, kun se aiemmin oli mustaa. Valkoisessa huoneessa tapahtui sellainen mukava illuusio, että kun silmä vertaa kankaan ympärillä olevan valkoisen seinän väriä kankaan mustan väriin, niin seinänkin ollessa vaalean harmaa, näyttää kankaalla oleva musta todella mustalta. Hyvänä esimerkkinä taas First manin kuukohtaus. Aiemmin avaruus näytti pikimustalta ja kirkkaat kohdat silti todella kirkkailta. Mietin myös, että tuossa myös varmaan silmän oma iiris on joutunut olemaan vähän pienempänä suuremman kokonais kirkkauden vuoksi, kun seinät ovat myös heijastaneet valoa, jolloin musta on näyttänyt vielä mustemmalta. Mutta nyt, kun huone on käytännössä musta, niin kankaan ympärillä oleva valkoinen seinä (sitä en siis tummentanut) on käytännössä musta sekin. Niin esimerkiksi tuon First manin kuukohtaus ei enää olekaan Iris Brightilla niin hieno, vaan avaruus on tumman harmaata. Toki todella tummaa ja miljoona kertaa parempaa kuin millään ust-projektorilla vielä, mutta harmaata silti. Iris Dark korjaa tilannetta ja avaruus on taas musta, mutta sitten saadaan valkoisen leikkaaminen kirkkaissa objekteissa. Tokihan kokonaisuus mustassa huoneessa on silti parempi eikä tuo tumman harmaa avaruus oikeasti niin häiritse. Kyse on kuitenkin todella tumman harmaasta. Oikeastaan nyt vasta on ollut tarve tummentaa huoneen seinät. Aiemmissa projektoreissa musta oli tumman harmaata (Nexigo mk1) tai vaalean harmaata (Awol). Nyt projektori pystyy jo niin hyvää mustaan, että se vaatii tummat seinät, että siitä saa kaiken irti. Tuo siis clr-kankaan kanssa. Normaalilla valkoisella kankaalla olisi pitänyt olla tummat seinät jo aiemmin. Tuota leikkaamistahan voi korjata kontrastia pienentämällä. Avsforumin puolelle kirjoitinkin siitä, että Nexigo voisi lisätä automaattisen kontrastin tuonne SAE-menuun. Eli projektori automaattisesti pienentäisi kontrastia, kun iiris suljetaan. Tuohan olisi ihan helppo tehdä. Käyttäjä voisi valita asetuksista sitten tuon tason ja aggressiivisuuden, että minkä verran maksimissaan kontrastia vähennetään. Tuolla voisi saada ihan hyvän lopputuloksen. Toki se saattaa aiheuttaa kirkkauden pumppaamista, mutta siksipä sen tason voisi itse valita, että minkä verran sitä enintään saa pienentää.
Kas niin, eihän tässä kauan mennytkään kun sain Fresneliä seinälle ja edes jotain asetuksia ruuvattua. Ollut lievästi sanottuna vähän kaikenlaista muutakin meneillään. Niin monta asiaa on tapahtunut ja tapahtuu että kokonaisvaltainen projektori+kangas - projektin tilanne on edelleen kesken. Tv-taso vaiheessa ja Fresnel ei 100% linjassa johtuen äärimmäisestä kiireestä. Projektori on myös ikävästi 6mm korkeampi kuin Nexigo ilmoittaa nettisivuillaan joten täytyy lähettää heille asiasta reklamaatio. Tv-tason äärimmäinen modifiointi meni aika kivasti vihkoon sen takia kun menin luottamaan heidän antamiin mittoihin tv-tason modifioinnin suhteen. Eikä heillä edes ollut tuohon vastuuvapautuslauseketta josta olisin ymmärtänyt sitten odottaa tuotetta ennenkuin kuviosaha ja muutama muu työkalu rupesi tekemään työtään. Mutta asiaan; nyt on säädetty siis avsforumin, tarkemmin ottaen avballerin 1.6 gammaan perustuviin asetusten pohjalta josta itse säädin kontrastin ja kirkkauden täsmäämään fresnelin ominaisuuksia vs. low gain CLR. Lopputuloksena kuva on jo nyt aivan eri planeetalta kuin mikään projektori+kangas mitä olen ikinä nähnyt. Aiemmin luulin että esim. Tampereen Finnkinon iSense-salin kuva on todella hyvä mutta nyt se näyttää oikeastaan aika surulliselta kun on nähnyt edes tämän keskeneräisen Aurora Pro MKII:sen Fresnel-kankaalla. Se on kuvanlaadullisesti aika lähellä edeltävää projektorin+kangasta. Muutamia häiritseviä asioita huomasin mutta johtunee siitä että asetukset eivät ole kokonaisvaltaisesti tehty Fresnelille. Juuri tänään kyllä huomasin avsforumilla yhden asetus-dokumentin jossa on nimenomaan Fresnelille optimoitu "high brightness" - asetus 1.6 gammalla, täytyy kokeilla kun taas kerkeää siihen perehtymään. Yleisesti ottaen; kontrasti on todella hyvä, kuva on äärimmäisen immersiivinen oli sitten eco-, standard-kirkkaus tai SAE päällä. Itse havaitsin että ainakin näillä "vähän väärillä" asetuksilla eco on paras koska muuten kirkkautta on jopa liikaa varsinkin ilta/yö-käyttöön vaikkakin se on erittäin vakuuttavan näköinen varsinkin lähikuvassa joissa on kuvattu ihmisten kasvoja läheltä. Mustan taso tosiaan on ihan ok mutta sitä todennäköisesti saa korjattua paremmilla asetuksilla joita Fresnelin myötä tarvitaan vs. matalan gainin CLR-kankaseen. Ei vielä mitään todellista wow-efektiä mustan suhteen. Olen aina ennen ollut sitä mieltä että liikkeen toistoa sulavoittavat asetukset ovat saatanasta mutta nyt kokeilin sekä SDR- että HDR-materiaalilla MEMC "low"-asetusta ja tykästyin siihen todella paljon. Ei vielä näytä luonnottomalta nykimiseltä (poislukien todella hektiset kohtaukset, esim läheltä kuvatut tappelu kohtaukset. Nämä kyllä näyttävät käytännössä aina todella hirveiltä sotkuilta oli asetukset ja näyttö/projektori mikä vaan, miksi näitä edes näin kuvataan?) mutta esim. kaikki sivuttaisliikkeessä olevat kohtaukset näyttävät erittäin hyvältä. Olen erittäin hämmästynyt miten hyvältä SDR-kuva näyttää verrattuna HDR:ään. Minulla ei siis ole aikaisempaa kokemusta HDR-materiaalin toistosta mutta ihan hyvältähän sekin näyttää. Todella lähellä kuitenkin tuo SDR-materiaali on äkkiseltään katsottuna kun vain ihmettelee kuvaa sen enempää analysoimatta. Medialähteeni (mediatietokone jossa ulkoinen kovalevy + Plex server) sekä sitä seuraava ketju ei valitettavasti vielä suostu HDR10+ ja/tai Dolby Vision - sisältöön koska toistan Plexillä materiaalia PS5:sen kautta. PS5 sekä viritinvahvistin tällä hetkellä pullonkauloja, täytynee harkita esim. Nvidia Shield TV Pro:n hankintaa sekä tottakai jonkun pätevän esivahvistimen/prosessorin hankkimista, muutamaan vuoteen en enää viritinvahvistimen vahvistimia käyttänyt kun tuli tehtyä itse 10-kanavainen suht laadukas päätevahvistin hoitamaan 5.x.4 - konfiguraation kaiuttimia. Subbarit ja sohvantäristin-setit toki nekin omilla dedikoiduilla vahvistimillaan. Pitää vaan perehtyä mitä esivahvistin/prosessori - vaihtoehtoja on alle 2500€ hintaluokassa vai onko mitään. Täytyy pohtia. Sillä kuitenkin saisi myös ne vaadittavat HDR10+ - ja Dolby visionit toimimaan yhdessä esim. sen Nvidia Shield TV Pro:n kanssa. Fresnel-kankaasta pakko mainita että vaikka asetukset eivät vielä ole täysin optimoitu, oli joka ikisen sentin arvoinen ostos. Esim. kun nyt pelaamme kavereiden kanssa PS5:lla "ennustuspelejä" meneillään olevasta IIHF-lätkäturnauksesta, voi sitä pelata täysin ok vaikka aurinko paistaa tilaan sisään. Toki kun aurinko paistaa suoraan ruudulle niin peli on niin sanotusti hävitty. Mutta erittäin positiivinen vaikutelma tähän mennessä ottaen huomioon että huoneeseen tosiaan tulee todella todella paljon luonnonvaloa päivisin ellei käytä 100% pimentäviä verhoja jolla tilan kyllä saa täysin pimeäksi vaikka aurinko paistaa suoraan ikkunoihin. Täytyy vielä erikseen harkita tuota projektorin "tuloilmakammio"-ratkaisua. Voi olla, että tulen käyttämään projektoria lähes aina "eco" tilassa jolloin projektorin läpi menevä ilmavirta on suhteellisen pieni. Jopa hämmentävän pieni. Se ei välttämättä tarvitsisi edes sitä kammion omaa tuloilma-puhallinta (se Noctuan 120mm 5v tuuletin suoraan Nexigoon kiinnitettynä). Täytyy kuitenkin vielä miettiä, voihan olla tilanteita jolloin haluan lisäkirkkautta käyttämällä "standard"-kirkkautta ja/tai ylipäätään SAE:ta. Kaikkea voisin kyllä kirjoitella mutta yleisesti ottaen olen erittäin positiivisesti yllättynyt. Ero edellisen projektori+kangas -yhdistelmän ja tämän välillä oli reilusti enemmän kuin yö ja päivä. Jopa vuosia vanha Red Dead Redemption 2, joka on kuitenkin HDR-yhteensopiva, näyttää aivan täysin eri peliltä kun HDR otettiin käyttöön ja kuvanlaatu yleisesti ottaen parani erittäin dramaattisesti. Ja kuvakoko kasvoi sen 20 tuumaa. Hämmentävää miten hyvältä voi PS4 pelikin näyttää kun sitä ei ole mitenkään edes optimoitu PS5:lle. Itse näytöllä/projektori+kangas-yhdistelmällä oikein säädettynä on erittäin dramaattinen vaikutus. Täytyykin joku päivä laittaa tuo Horizon: Forbidden West sekä Last of Us 2 asentumaan, niissä saattaa tulla kanssa melkomoisia "oho" elämyksiä koska niitä tuli jo vanhallakin projektorilla joka tosiaan oli lievästi sanottuna aikansa elänyt. Jos Nepa joskus luet tämän niin laita vaikka yksityisviestiä kun olet tulossa Tampereen suuntaan, olisin kiinnostunut saamaan sinulta kommenttia kun sinulla on kokemusta alkuperäisestä sekä tästä uudemmasta projektorista CLR-kankaalla. Ja ehkä sinua voi myös kiinnostaa yleisesti miltä tämä projektori näyttää livenä Fresnel-kankaan kanssa
Kiitoksia kutsusta. Aina silloin tällöin on tullut Tampereella käytyä harrastuksen, töiden ja kavereiden vuoksi, joten ehdottomasti olen yhteydessä, jos sinne päin eksyn. Tuo kyllä kiinnostaa kovasti, että miltä Fresnel näyttää. Varmasti kirkkautta on melkolailla enemmän kuin clr-kankaalla, jolla silläkin sitä on ihan mukavasti. Toisaalta, kun itse arvostan mustan tasoa paljon, niin vaikka Fresnel muuten loistava onkin (pun intended), niin nostaa se hieman myös mustan tasoa. Joten livenä olisi mukava nähdä tuo, että minkälainen musta on fresnelissä. Mitä mieltä olet Fresnelin katselukulmista? Tuo on ehkä jopa mustan tasoa tärkeämpi asia itselle. Itsellä on iso katseluhuone ja kuvaa voi katsoa myös melko sivusta, jolloin Fresnel ei ehkä toimi parhaalla mahdollisella tavalla tuossa. Toki taas pitäisi itse nähdä livenä, jotta voisi todeta miten paljon katselukulma vaikuttaa. Mietin tuota ilmoitettua korkeutta, että onkohan siihen laskettu tassujen korkeutta mukaan? Jos tuo on vain kotelon korkeus, jolloin siihen pitää vielä lisätä tassujen minimikorkeus. Pelaaminen isolla kankaalla on kyllä oikein mukavaa. Horizon ja päivitetty Last of Us ovat todella hienon näköisiä. RDR2:n kanssa odottelen, että joskus julkaisevat 60 fps PS5 -version. 30 fps on sen verran nykivää menoa, että en viitsi muuten hienoa peliä pilata sillä. Mafia 1 definitive editionia olen pelannut ja vaikka peli on todella hyvä ja päivitetyt grafiikatkin ihan ookoot, niin 30 fps on ihan turhan matala PS5-peliksi.
Nyt tuli ehkä tehtyä paska päätös, mutta olen jonkin aikaa katselutilan kanssa tapellut ja ärsyttää, että kalliista tykistä ei saa ihan kaikkea irti, kun katselutila vaikuttaa niin paljon. Joten laitoin TCL C8K 98" -telkun tilaukseen ja upouusi Aurora Pro MK2 lähtee nyt myyntiin alr-kankaan kanssa. Päätös oli vaikea ja harmittaa, että kuvan koosta joutuu tinkimään. Samoin, kun taas pääsi 3d-leffojen makuun, niin ainakin väliaikaisesti joutuu tauolle. Tokihan tässä saattaa olla mahdollista sekin, että jos saisin varastohuoneen remontoitua teatteriksi, niin tykki siirtyisi sinne ja telkku jäisi olohuoneeseen. Mutta toisaalta se olisi vähän turhan kallista lystiä. Ja ehkä siinä tapauksessa saattaisin palata perinteisiin tykkeihin. Joten, jos jollain on kiinnostusta ostaa aurora pro mk2 + 120" alr-kangas, niin voi laittaa privaa. Tykkiä en kyllä voi kuin kehua, mutta välillä tuntuu, että rahat menee vähän hukkaan huonon katselutilan vuoksi. Vaikka kyllähän tuo alr-kangas parantaa tilannetta ihan älyttömästi. Pelkällä valkoisella kankaalla en olisi tykkiä harkinnutkaan tuohon tilaan. Ehkä alan tässä jo henkisesti valmistautumaan noiden 115" telkkujen tuloon. Viimeistään siinä vaiheessa tykki lähtisi kyllä muutenkin vaihtoon.
Tässä on viimeaikoina alkanut UST-projektorit houkutella aika isosti. Mitäs täällä raati suosittelee? 100" ALR-kankaan ajattelin myös pätkäistä seinälle, onko tuohon antaa suosituksia?
Sen verran sanoisin, että kannattaa miettiä, että onko 100" liian pieni kuva projektorille. Telkulla saat saman kokoisen kuvan käytännössä halvemmalla. Ja myös paremman laatuisena. Eikä tarvitse miettiä huoneen pimentämisen kanssa. Sitten, jos haluaa vähän isompaa kuvaa eli mennään vaikka 120" - 150" niin projektori on ainoa vaihtoehto. Jos kuitenkin 100" kankaan haluaa laittaa, niin Nothingprojectorilla on tarjouksessa. https://nothingprojector.com/products/black-series-screen-for-ust-projectors Projektorivalikoima Suomessa on ihan ookoo. Epson, BenQ, LG, Optoma. Epson taitaa olla lcd, muut dlp. LG:ltä löytyy parhaimmat ja kalleimmat mallit. Sitten, jos ulkomaille lähtee, niin Nexigo Aurora Pro 1 ja 2 on todella hyviä (itsellä mk2 myynnissä) ja tarjoavat parasta mustaa. Awolilta on hyviä malleja. Kirkkautta enemmän kuin Nexigossa, mutta musta ei ole yhtä hyvää. Hisense PX3 Pro, jota ilmeisesti saa myös Suomesta, on todella hyvä vaihtoehto myös. Testeissä ollut kärkisijoilla yhdessä Nexigon kanssa. Kirkkautta siinä piisaa mukavasti Nexigoa enemmän. Musta puolestaa ei ole yhtä hyvä, mutta muuten dynaaminen kontrasti taitaa olla ihan ok. Torissa on myynnissä. Täällä foorumilla ust-projektoreista kiinnostuneet varmaan lukevat tätä ketjua, niin saavat selville, että myynnissä on. Pikaisesti luin läpi. Varmaan muuten ihan ok teksti, mutta ainakin alr-kankaan kohdalla mentiin vähän metsään. Tavallinen alr/crl-kangas ei rajoita katselukulmaa yhtään. Koska hajavalon esto tapahtuu pystysuunnassa, niin se ei vaikuta vaakatasossa katselukulmiin. Fresnel-kankaat taas vaikuttavat katselukulmiin eli niitä kannattaa katsoa suoraan edestä. Alr-kangas ei automaattisesti vaadi myöskään kirkkaampaa projektoria, vaikka noin tekstissä väitetään. Se riippuu ihan kankaan gainista. Yleensä se on alr-kankailla 0.5 - 0.9, mikä toki tarkoittaa, että kirkkaus hieman pienenee. Mutta tuo ei siis automaattisesti riipu kankaan tyypistä, vaan materiaalista. Tokihan tuo pienempi gain parantaa myös mustaa. Erittäin suositeltavaa on laittaa tuollainen kangas, jos ust-tykki on olohuoneessa, jossa on hajavaloa. Pimennetyssä huoneessa perinteinen valkoinen kangas on ihan riittävä.
Tuo Hisense PX3 Pro on ollut itsellä vähän kiikarissa. 100" tuumaa on meillä maksimi koko mikä mahtuu. Pitää vähän tuumata sitten pitääkö tosiaan laittaa telkku. Vähän miettiny onko tuon hintaiset telkkarit sitten kuvanlaadultaan riittäviä ja mitään hirveän painavaa en tuohon seinälle viitti laittaa. Onko sitten vähän yli 80" turhan pieni immersion luoja?
On. Minulla on 77" töllö 2. laitteena ja 100" skreeni tykin kanssa. Hellasärö vain on jarruttanut 120" kankaan ostoa. Toistaiseksi... Ei tuollainen alle 100" töllö riitä leffoihin. Kokeilin(5-6v. sitten), ei riittänyt. Kyllä se skreeni nykyisin on oltava 120"->. Yksi kaveri on hankkimassa 160" kangasta.