Kovin ristiriitaista, että sähköiseen asiointiin painostetaan ja panostetaan, mutta jotkin toimijat ottavat vain takapakkia. Ei taida CDONillakaan mennä kovin hyvin, mutta sivut piti silti uusia. Eivät ole kuitenkaan ihan halpoja nuo tietojärjestelmähankkeet.
Kyselen siis lomakkeella 4 leffan tilaukseen perään, josta 1 leffa saapui aika nopeaan, mutta loppuja ei näy eikä kuulu. Lomakkeessa pitää tietenkin erikseen määritellä, mitä tilauksen tuotteita kysely koskee ja näin teinkin. Tietenkin kyselyn lähettämisen jälkeen tulee vahvistussähköposti jokaisesta 3 leffasta sanoin "vastaamme 1-3 arkipäivän sisällä blah blah..." Tämä on niin typerää, että oksat pois! Saa nähdä tajuavatko vastata kaikkiin 3 leffaan yhdessä vastausmeilissä, vai tuleeko 3 erillistä vastausta... ...on minulla vielä uudempikin tilaus sisässä tuolta, mutta sen kanssa en kysele vielä, koska tilaus on jokseenkin tuore.
Itselläkin on tarjoushintaiset El Topo ja Society tilauksessa ilmaisposteilla. Ensin mainittu katosi kokonaan valikoimasta jonkun aikaa tilaukseni jälkeen. Mitään ei ole kuulunut nyt kuukauteen (19.8 tilattu). Eilen tuli meili, jossa pyydettiin antamaan tähtiä ja arvostelemaan kyseiset ostokseni. Ilmeisesti järjestelmä oletti, että olisin ne nyt ehtinyt katsoa. Vahvasti epäilen, että leffat olisivat tulossa, mutta katsotaan miten käy.
Eiköhän se AI eli tekoäly siirry hoitamaan nuo aspan hommat nopeammin kuin uskotaankaan. Sille kun ei tarvitse maksaa palkkaa ja samat perusvastaukset suoltaa siinä kuin normi aspakin. Tuollahan itseasiassa saattaa olla siirtymä jo käynnissä..
Melko tasan kuukausi sitten tilasin kuusi tuotetta, joista kolme saapuikin ihan kohtuullisessa ajassa. Muut kolme ovatkin sitten pyörineet jossain varastolla, eikä mitään ilmoitusta ole tullut suuntaan tai toiseenkaan. Muutaman kerran olen katsonut cdonin sivuilta kyseisten tuotteiden tietoja, edelleen siellä lukee että "varastossa" (käytännössä tilattavissa) eli eivät ainakaan sen mukaan ole poistuneita/loppuneita tuotteita, vaan jotain pahoja toimitusvaikeuksia näyttää olevan. Sen huomion olen tehnyt, että kun siinä tuotesivulla on pienen postiauton kuva ja vieressä arvioitu toimitusaika, niin se päivämäärä noiden kolmen tuotteen kohdalla on tässä muutamien viikkojen aikana muuttunut aina vain myöhäisempään päivämäärään. Eli se alunperin luvattu toimitusaika on jo itsessään venynyt luvatusta ja sinne vain päivitellään lukemaa yhä myöhempään ajankohtaan. Tällä hetkellä lukee, että "To, 3 loka - ke, 9 loka", mutta kun muutaman päivän päästä katson, niin varmaan ollaan lokakuun puolivälissä menossa. Elämä on vittujen elämä. Laitan nyt kyselyä aspan kautta, että mikä homma. Mitään laskuakaan ei ole tullut, ei noista yksittäisistä jo saapuneista tuotteista eikä kokonaistilauksesta varsinkaan. Voisivat nyt lähettää ne puuttuvatkin tuotteet, niin voisin ilomielin maksaa laskun pois.
Samaa vikaa kuin yllä. Nimenomaan viimeisen 2-3 kuukauden aikana tilatut import-tuotteet tuntuvat olevan kiven alla. Itselläkin 7 tuotetta kolmesta eri tilauksesta ja aina päivittyy toimitusaika tuotesivulla myöhemmäksi. Kaikkia kuitenkin "on varastossa" ja osaa myydään vielä alennuksilla.
^ Tuollainen toiminta on kuin kesäteatteria aivovammaisille. Täältä tullaan, lataamo! Henkilökohtaisesti en edes muista milloin viimeksi olisin jotain tuolta tilannut. Sanomattakin on tietenkin selvää kuinka hyvä asia on, että fyysisen formaatin soihdunkantajia pohjoismaista vielä ylipäätään löytyy. Liiketoimintalogiikka vain on paikoin äärimmäisen kiusallista myötähäpeäryöppyjen riemujuhlaa.
On se kumma, että tuotteiden kohdalla lukee "VARASTOSSA", vaikka ovat oikeasti kiven alla. Lukisi sitten rehellisesti "TUOTE LOPPUUNMYYTY"! Nykytekniikalla pitäisi pystyä asiakkaan näkemään reaaliaikainen varastotilanne tuotteiden kohdalla: Tätä leffaa on 3 kpl jäljellä, tuota toista 14 kpl ja kolmas on loppu jne. Sitä joutuu tilaamaan mistä pystyy. CDONin kohdalla on se plussa, että ollaan tullimuurien sisäpuolella (esim. Arrow-lätyt, eli ei tarvitse hermoilla IOSS:n toimivuuden kanssa) ja postimaksutkin ovat järjelliset. Negatiivistakin on paljon kuten ketjustakin ilmenee, mutta minkäs teet? Näiden puljujen kanssa on pakko säätää, jos haluaa kerätä fyysistä mediaa...
Pohjoismaiset julkaisut tulleet tänne ainakin normaalisti, ja voi sanoa, että suht nopeaankin. Mitenköhän tällaisen kokoisessa lafkassakin voi sivujen päivitys olla näin huonolla tolalla? Joku aloitteleva opiskelijajamppakin varmaan hoitaisi asian paremmin.
CDONin supportin automaattivastauksessa on tikettitunniste. Lähetin pari päivää sitten viestiä ja tänään toisesta asiasta, tunnisteen numero noussut siinä ajassa melkein 10 000. Taitaa olla useampi käärmeissään tilanteesta.
Jotain outoa on tavassa, jolla trustpilot laskee keskimääräisen annetun tähtimäärän: 5 tähteä 47 % 4 tähteä 15 % 3 tähteä 4 % 2 tähteä 5 % 1 tähteä 29 % Matemaattisesti tästä tulee keskimääräiseksi annetuksi tähtimääräksi 3,46 tähteä, mutta sivusto näyttää 1,6.
Minulla ne kolmea leffaa koskevat kyselyt menivät tietysti samassa läjässä peräkkäin sisään, mutta niiden numero kasvaa kahdella leffasta toiseen. Tuo lienee jokin systeemin aiheuttama juttu, mutta sen perusteella 10 000 kasvanut tunnistenumero tarkoittaa 5 tuhatta viestiä. Paljon sekin toki.
Koko ERP-järjestelmäänsä ne näyttää siellä uusivan tuloskertomusten mukaan. Web-sivut ovat osa tätä isompaa projektia. ERP-projektissa on paljon riippuvuuksia ja liitäntöjä logistiikkaa myöten. Ovat varmaan noista muista riippuvuuksista johtuen joutuneet julkaisemaan uudet sivut keskeneräisinä, jos ne eivät ole valmistuneet aikataulussa. Toki anteeksiantamatonta yritykselle, jonka business on juuri verkkokauppa. "- Platform Migration: The ongoing platform migration remains on track, and we remain confident in achieving the 40 mSEK in savings for 2025. We look forward to the consolidation of the tech platforms of CDON and Fyndiq; this platform migration is an essential step that will enable us to operate more efficiently." Interim report Q2 2024 (cdon.com)
Ei varsinaisesti outoa, kun Trustpilotin sivuilla arvosanan vieressä olevassa pallukassa lukee "TrustScore ei kerro pelkästään arvostelujen keskiarvoa. Se perustuu eri tekijöihin, kuten arvostelujen ikään ja määrään... (jne)". En alkanut nyt kovin syvällisesti tutkimaan asiaa, mutta äkkiseltään vaikuttaisi, että varsin lyhyen ajan sisään on tullut paljon yhden tähden arvosteluja, mikä mahdollisesti vie kokonaisarvosanaa reilusti alaspäin, vaikka suurin osa arvosteluista pitkällä aikavälillä onkin positiivisia. Mutta on kyllä surkeaan suuntaan mennyt tämä uudistus ennen kaikkea juuri oman tilin poistumisen vuoksi. Itsellä oli kerätty omalle toivelistalle paljon elokuvia ja pidin tuota ihan kätevänä tapana pitää kirjaa tulevista hankinnoista ja samalla seurata niiden hintoja. Tiedän pari muutakin verkkokauppaa, jotka ovat päivittäneet sivustoaan tämmöisiksi modernin simppeleiksi. Saa nähdä tuleeko jatkossa vielä jotain kampanjoita vai jäävätkö elokuvat yhä vähemmälle huomiolle. Toisaalta CDON on kyllä vielä toistaiseksi pystynyt pitämään varsin kattavaa valikoimaa. Itselläni on kyllä tullut viime aikoina yhä enemmän tilattua muista verkkokaupoista, joten sikäli ei niin kova kolaus ole, jos CDON:in alamäki tästä vielä jatkuu.
Tätä se nykyään on. Vaihtoehtoja on todella vähän. Ja kyllä tietyt kotimaisetkin kaupat osaavat välillä unohtaa, että kuluttajansuoja on olemassa. Suosittelen ostamaan kaiken luottokortilla, jotta voi tarvittaessa reklamoida rahat takaisin pankilta.
Asiakaspalvelusivulle on ilmestynyt teksti: 15. syyskuuta: Meillä on tällä hetkellä suuria teknisiä ongelmia, jotka vaikeuttavat tapausten käsittelyä ajoissa. Jos olet luonut tapauksen, käsittelemme sen heti kun meillä on mahdollisuus, sinun ei tarvitse ottaa meihin uudelleen yhteyttä. Tällä hetkellä arvioitu vastausaika on yli viikon. Firmalla on uudistus mennyt metsään ja nyt ovat kusessa. Kuka tahansa henkilö yli 40 älykkyysosamäärällä olisi osannut kertoa noille idiooteille, että asiakaspalvelun viestilaatikko pursuaa kyselyjä, jos asiakkaiden pääsy tileilleen poistetaan. Mitä siellä oikein kuviteltiin tapahtuvan? Seuraavaksi on suuria taloudellisia ongelmia kun asiakkaat saavat tarpeekseen tuosta pelleilystä.
Sitten tilataan kaikki Amazonista ja kasvatetaan Bezosin miljardeja, kun hänen ei tarvitse enää edes kilpailla kenenkään kanssa. Toivotaan, että saavat kaiken toimimaan mustaan perjantaihin mennessä. Itse en näe mitään syytä tilata Cdonista ennen sitä. Elämme mielenkiintoisia aikoja. Tavallaan nyt ilmestyy koko ajan juuri niitä suosittuja julkaisuja UHD:nä, joita suurin osa harrastajista haluaa päivittää 4K-aikaan. Samalla jotkut fyysisten julkaisujen levittämisen lopettaneet ovatkin yllättäen pyörtäneet päätöksensä ja uusia ennen julkaisemattomia levyjä ilmestyy kaiken aikaan. Eli mielenkiintoista ostettavaa olisi aina vain enemmän, ei vain ole paikkaa, mistä niitä ostaa. (Ainakaan edullisesti)
Tuli vastausta kyselyyni. Hei, Kiitos yhteydenotostasi! Meillä on suuria teknisiä ongelmia, jotka vaikeuttavat tapausten käsittelyä, joten sinulle lähetetään tämä automaattinen viesti. Lue koko juttu ennen kuin otat meihin yhteyttä uudelleen. Näemme, että olet ostanut tuotteita, jotka CDON lähettää suoraan. Jos et ole saanut toimitusvahvistusta, tuotteitasi ei ole vielä lähetetty. Valitettavasti monien tuotteiden saapuminen varastollemme on juuri nyt viivettä, arvioimme tuotteiden saapuvan syyskuun lopussa-lokakuun alussa. Jos et halua odottaa pidempään, ymmärrämme ja tietysti peruutamme tuotteet, jos haluat - ilmoita vain meille vastauksena tähän, niin ratkaisemme asian mahdollisimman pian. Jos haluat odottaa tuotteitasi, sinun ei tarvitse tehdä mitään, lähetämme ne heti kun ne saapuvat varastoon! Pahoittelemme häiriötä ja kiitämme kärsivällisyydestäsi! Boldattu kohta on kaikista oleellisin. He olisivat voineet kirjoittaa tuon sivuilleen ja moni tilauksia tehnyt odottaisi rauhassa. Kyllä minä jaksan odottaa, kunhan tiedän että homma on hoidossa. Tuon tekstin perusteella pitäisi kolmen viikon sisällä lähteä tavaraa matkaan.
Vai tarkoittaako tuo korostettu kohta rivienvälistä sitä, että tavara ei ole liikkunut, koska laskunmaksu tukun suuntaan ei ole toiminut. No, toivottavasti on väliaikaista ja alkaa pelittämään. Juuri tällä hetkellä ei tee mieli tilata tuolta mitään uutta.