Tilannetta on nyt kestänyt useita päiviä ilman minkäänlaista muutosta vallitsevaan statukseen. Kuvaliike, lähetettävästä ohjelmasta riippumatta, on töksähtelyä kaikki tyynni, jota sokeampikaan ei voi olla huomaamatta. Kyseessä DNA-kaapelitalous, jossa tv-lähetysten toisto on hoidettu antennijohdolla suoraan televisioon ilman välibokseja. Kaikki muut kanavat toimii ongelmitta kuten tähänkin asti. En voi olla ainoa, joka on asiaan havahtunut?
Mulla sama ongelma, eipä tuu paljoo katsottua kanavaa Kaapeli suoraan TVssä kiinni. Jännä ettei asialle ole tehty mitään vaikka monta päivää menny. Tyypillinen DNA Soittakaa asiakaspalveluun niin siellä sanotaan tehdas asetusten palautus
Sama ongelma myös täällä, mutta onko ongelma jo Subilta lähtevässä kuvassa vai DNAssa, joka vain välittää kuvaa? Tai se klassinen: "Ongelma on asiakkaan päässä!"
Ihmeellinen ongelma kyllä. Ikään kuin töksäytyksen aikana juovamäärä puolittuisi, lähestyshän on 1080i, eli vähän kuin pausettaessa lomitettua kuvaa tietyillä laitteilla juovaresoluutio puolittuu pysäytyskuvan ajaksi. Ja se on jotenkin epäsäännöllistä, ihan kuin jostain koneesta loppuisi prosessointikyky ja siksi tökkii. Vai että ongelma on asiakkaan päässä. Kummassa päässä?
En tiedä tuosta juovamäärästä, mutta minun silmiini liike kuvassa näyttää siltä, kuin aina silloin tällöin freimejä puuttuisi muutama ja sitä viimeisintä freimiä joudutaan näyttämään niiden puuttuvien tilalla. Tulee ensimmäisenä mieleen, että datan luku kovalevyltä tökkii. Dataa ei ehkä saada luettua tarvittavaa vauhtia. Totaalisen fragmentoitunut levy? Ehkä siellä Subilla on kiireen vilkkaan tilattu uusi kovalevy, mutta koronan takia toimitus kestää 5 viikkoa ja kun levy lopulta tulee, IT-kaverit ovat lähteneet kesälomaa viettämään. Ongelma koskee myös SD-versiota. DNA on kytkenyt pois päältä mahdollisuuden lähettää heille asiakaspalveluun sähköpostia.
Just tyypillinen asiakaspalvelutapaus, ensin väitetään heti ettei mitään vikaa ole ja käsketään palauttamaan tehdasasetukset.
Yleistä ongelmaa Sub -kanavan kanssa ei olla havaittu, jotta oltaisiin suoraan voitu todeta ongelman johtuvan jostain tietystä asiasta. Telia TV Digiboksin resetointi voi korjata useimmat esiintyvät häiriöt, jonka vuoksi suosittelemme ensin testaamaan sen vianrajauksen yhteydessä. Jos täällä on jollain havaittavissa Telian TV-palveluissa Sub-kanavalla jonkinlaista häiriötä, pyytäisimme näistä häiriöilmoituksia asiakaspalveluumme, jotta voimme tutkia ongelmaa tarkemmin tiedoin. //Joonas L.
^Juuri tätä on se "palauta tehdasasetukset" -asiakaspalvelu. Tämäkään partiolainen ei edes lukenut koko viestiä, josta olisi huomannut, että ongelma on muun muassa kaapeliverkossa, johon Telia TV ei liity mitenkään. Ps. Tehkää laitteita, joita ei tarvitse olla resetoimassa ja restarttaamassa.
No kyseinen SubTV:n ongelmahan korjaantui kuin taikaiskusta eilen, kun ilmeisesti muutama henkilö täälläkin minä mukaanlukien tekivät vikailmoitusta omalle operaattorilleen. Katsojalle ongelma on siinä, että on jokseenkin vaikea arvailla, missä vika piilee: Omissa laitteissa? Omassa kaapelioperaattorissa? Televisioyhtiössä? Peräti televisioyhtiön saamassa ohjelmakopiossa? Kun sitten täällä luin, että muillakin on Sama ongelma, tiesin, että omissa laitteissa ei vika ole. Perimmäinen ongelma tässä on voiton tavoittelu, jonka myötä tekninen henkilökunta on minimissään. Näyttää siltä, että siellä MTV:llä on vaan joku automatisoitu lähetysjärjestelmä ja silmäpareja, jotka tarkkailisivat, millaista signaalia matkaan lähtee operaattoreille on liian vähän, että tätä ongelmaa olisi päiväkausiin siellä huomattu. Valveutuneiden katsojien pitää "älähtää" asiasta ja valittaa, jotta jotain tapahtuu. Eipä tarvitse kuvatarkkailijoita palkkailla, koska katsojat kyllä ilmoittavat, jos kuva nykii. Olisiko sitten SubTV esittänyt jonkun ohjelman, jonka koodaus on ollut hieman epäortodoksinen ja siellä on jouduttu kyseisen ohjelman esityksen ajaksi muttamaan "default"-asetuksia ja sitten tuo asetus on jäänyt päälle. Vika korjaantui sen jälkeen kun olin chattaillyt DNA asiakaspalvelijan kanssa niin nopsasti, että melkein kuulin päässäni, kuinka siellä MTV:llä on joku päästänyt suustaan "PERKELE se asetus unohtui päällä" ja asia on korjattu paniikissa 3 sekunnissa... ...mahtaa nolottaa, kun kotikatsomoissa on ihmetelty nykimistä puolisen viikkoa. Mutta tämä siis omia mielikuvia ja teorioita, jotka voivat toki olla pielessä.
^Valvonta pitäisi olla jotenkin automatisoitua ja tänä päivänä jonkinlaiseen koneoppimiseen perustuva. Ihmissilmä on mielestäni huonompi vaihtoehto. Telia ei kokemukseni mukaan huomaa kaapeli-TV:ssä esimerkiksi EPG:eiden toimimattomuutta. Odottavat, että asiakas huomaa ja reklamoi. Heillä on myös prosessissa vikaa, kun muutetaan kanavien taajuuksia. Uusia tietoja ei päivitetä nettisivuille, jos asiakas ei sitä pyydä. FYI: @TeliaPartio
Kun Telia osti MTV konsernin niin lähetystoiminta siirrettiin Ruotsiin Telialle. Suomessa on enää ohjelmatuotantoa.
Laatu on kyllä huonontunut kautta linjan. Ylen uutisissa liian monesti pahoitellaan tekstityksen puuttumista. Maikkarilla uutisissa menee liian usein alareunan rullaavat tekstit sekaisin. Lisäksi Maikkarilla monesti esim. mainosten päättyessä tulee äänikanavaan häiriötä (nopeaa sekunnin osan toistoa), monesti myös kuva pikselöityy hetkeksi tuossa kohdassa. Jne jne... Niin ja Nelosen HD-versiota ei ole omilla laitteilla pitkään aikaan pystynyt kattomaan kanavalta 24, siellä ei näy kuin musta kuva ja epg, pitää katsoa kanavapaikalta 604 (DNA kaapeli). Tämä lienee joku laitteistoyhteensopivuushomma, mutta aikaisemmin se 24 kanavakin näkyi ihan ok, eli jotain siellä muuttui joka sen yhteensopivuuden rikkoi.
Joo jostain syystä 604 on Nelonen HD joka toimii, kun 24 ei toimi. Infokanavan 600 jälkeen on vielä kymmenen kanavaa, viimeinen kanavanumero on 657. Tämä siis Oulun DNA kaapelissa jos näissä on paikkakuntakohtaisia eroja.
Kiitos palautteesta! Emme toki halua odotuttaa vikojen korjausta siihen, että asiakas huomauttaa meitä. Kuitenkin jos asiakas havaitsee vian palvelussa, eikä siitä ole meillä tiedotetta, niin tottakai haluamme asiakkaan tuolloin ilmoittavan asiasta. Prosessejamme kehitetään jatkuvasti, jotta säästyisimme vikatilanteilta. //Saku
Saman kaltaisen ongelman kanssa painitaan jälleen. Parhaiten tämän havaitsee keskittymällä tekstitykseen, joka nytkähtää alaspäin tasaisin väliajoin. Jatkunut yli 2kk. Sietämätöntä! Kaikkien muiden kanavien toisto ongelmatonta. Edit. Täsmennys: kanava onkin Kutonen HD.