F1-kausi 2020 on päättynyt. Aloitetaan uusi keskustelu seuraavasta kaudesta. Avaan keskustelun kaikesta moottoriurheilusta kaudella 2021 saman otsikon alle. Tänne kelpaa siis kaikki tieto, mielipide ja keskustelu Formula- ja MotoGP- luokista, rallista jne. On toivottavaa, että erotamme mielipiteen tiedosta selvästi ja kunnioitamme kaikkia kirjoittajia. F1-kalenteri: Kilpailukalenteri kaudelle 2021 sisältää ennätykselliset 23 osakilpailua. Uutena osakilpailuna kalenterissa on Saudi Arabian osakilpailu, joka ajetaan Jeddan katuradalla. Viime kaudella kalenterissa ollutta Vietnamin osakilpailua ei ainakaan vielä kalenterissa ole. Kalenterin neljäs osakilpailu julkaistaan myöhemmin. 21.03 Australia 28.03 Bahrain 11.04 Kiina 25.04 ei vielä tiedossa 09.05. Espanja 23.05 Monaco 06.06 Azerbaidzhan 13.06. Kanada 27.06. Ranska 04.07. Itävalta 18.07. Britannia 01.08. Unkari 29.08. Belgia 05.09. Hollanti 12.09. Italia 26.09. Venäjä 03.10. Singapore 10.10. Japani 24.10. Yhdysvallat 31.10. Meksiko 14.11. Brasilia 28.11. Saudi-Arabia 05.12. Abu Dhabi MotoGP:n kalenteri ja muut tiedot löytyvät Wikipediasta: https://en.wikipedia.org/wiki/2021_MotoGP_World_Championship Formula W: Provisional 202P1 W Series calendar: 26 June - Le Castellet, France 3 July - Spielberg, Austria 17 July - Silverstone, UK 31 July - Budapest, Hungary 28 August - Spa-Francorchamps, Belgium 4 September - Zandvoort, Netherlands 23 October - Austin, USA 30 October - Mexico City, Mexico Formula E: https://en.wikipedia.org/wiki/2020–21_Formula_E_World_Championship
Pleikkarilla F1:tä pelatessa olen ajatellut juuri tuon radan erottuvan muista ja hyvin negatiivisella tavalla. Ihan erilainen flow kuin muilla radoilla ajaessa. Ankea ulkoasu kruunaa kokonaisuuden. Tuo on jonkinlainen karting-rata, ei F1-rata.
Eikös se ole kilparata-guru Hermann Tilken suunnittelema rata? Osittain katurata, osittain varta vasten rakennettu. Jostain syystä sitä käsittääkseni ajetaan vastapäivään joten erilainen flow tulee varmaankin siitä.
Sepä kertookin kaiken oleellisen. Mieheltä ei taida olla yhtään kunnon rataa olemassa. Onkohan heti ekassa kisassa jo talli katollaan?
Ei ole varmaan suuri yllätys, että F1-kalenteri meni uusiksi. Saa nähdä miten käy. Jos Tokion olympialaisia ei järjestetä (huhu), voi olla että tulee suuria muutoksia muihinkin massatapahtumiin. F1-kauden 2021 uusittu kisakalenteri: 28.3. Bahrain 18.4. Italia (Imola) 2.5. kisapaikka vahvistamatta 9.5. Espanja 23.5. Monaco 6.6. Azerbaidzhan 13.6. Kanada 27.6. Ranska 4.7. Itävalta 18.7. Britannia 1.8. Unkari 29.8. Belgia 5.9. Hollanti 12.9. Italia (Monza) 26.9. Venäjä 3.10. Singapore 10.10. Japani 24.10. Yhdysvallat 31.10. Meksiko 7.11. Brasilia 21.11. Australia 5.12. Saudi-Arabia 12.12. Abu Dhabi
Ensi kaudella on pitkästä aikaa lähes joka tallissa ihan loistava ykköskuski tai jopa molemmat kuskit. Taso aika hieno: Mersu: Lewis Hamilton Red Bull: Max Verstappen ja Perez hyvänä siipimiehenä McLaren: Daniel Ricciardo eikä Landokaan huono ole Aston Martin: Vettel ja toivon myös Strollilta hyvää onnistumista Alpine: Fernando Alonso (osa huutelee jo Alonson gp-voittojen perään. Malttia. Itse odotan sitä hetkeä, kun Alonson ja tallin sukset menevät ristiin ) Ferrari: Leclerc ja Sainz Alpha Tauri: Gasly on osoittanut olevansa nopea ja odotan kyllä Yukiltakin hyviä näyttöjä Alfa: Kimi Haas: No tämän voi jättää välistä. Haas ei kuulemma aio kehittää autoa kaudella yhtään ja kuskeina on "tapan kaikki" Mazepin ja "en osaa eka kaudella mitään" Schumi (Schumin perinne on ollut siis se, että uudessa sarjassa on ekalla kaudella ihan hukassa) Williams: Russell Melkein joka tallissa on ihan loistava ykköskuski. Tässä vähän yleistietoa ensi kaudesta https://www.skysports.com/f1/news/1...you-need-to-know-about-the-new-formula-1-year edit: pieni lisäkommentti. Ehkä eniten viihdettä odotan Haas-tallilta. Voi sitä, kun pojat ajaa viimeisenä ja Mazepin lähdössä yrittää jyrätä muut seinään ja Schumi on jo kierroksen jälkeen kierroksen perässä. Veikkaan, että Mazenator voittaa Schumin ekalla kaudella. Ellei lennä sarjasta pihalle ennen sitä.
Minuahan ei tulevan kauden pitänyt enää kiinnostaa, mutta piti ihan instasta tarkistaa, miten kauteen valmistauduttu ja kuinka pahana poikana kausi alkaa. Tutusti taas Hankiralli ajettu ja ihanasti vietetty aikaa oman kullan kanssa. Noh, ei rehellisyyden nimissä Hamiltonilla sen ihmeemmälle näytä. Onko Hamiltonilla muuten vielä sopimustakaan? Viimeksi, kun joku juttu osui silmiin oli neuvottelut kesken ja Hamiltonin vaatimuksiin katsottiin olevan vaikea suostua? Voisin tehdä paluun katsojana, jos Hamilton ei saa sopimusta ja tilalle nostetaan Russell. Eli tekisi sarjalle vain hyvää. Historiatriviaa: Olisiko viimeksi Damon Hill, joka ei saanut mestaruuden jälkeen sopimusta talliinsa? (En kyllä vieläkään pysty käsittämään, miksei Villeneuve voittanut 1996 mestaruutta, vaan Hill.)
Taitaa olla. Kyllähän Hill tilastollisesti ajoi paremmin kuin Villeneuve. Jacques oli ehkä liian aloittelija vielä. En tarkkaan enää koko kautta muista vaikkakin ekan kisan melko hyvin. Lopulta, kun tilastoja katsoo, niin Schumikin olisi ilman luotettavuusongelmia pärjännyt melko hyvin. Jopa mestaruudesta kamppaillut.
En tiedä, onko vielä mainittu, mutta kisat alkaa taas tasalta, verrattuna entiseen pari vuotta käytössä olleeseen "kymmentä yli" tapaan. https://www.aamulehti.fi/formula/art-2000007771201.html T: Vesku
Tuli sukellettua statistiikkaan tuolta kaudelta ja näinhän se oli. Hillillä häkellyttävät 9 paalua ja Villeneuvella vain 3. Hillillä 8 voittoa, Villeneuvella 4. Omissa muistikuvissani Hill on kuitenkin se vähiten mestaruuden ansainnut. Tyyppi, jonka tilalla "kuka tahansa" olisi voittanut Williamsilla 1994 ja 1995 mestaruudet. Auto ja tiimi vain olivat niin hyviä. 1996 olikin sitten viimeinen kausi sitä menestystarinaa ja sen vanhoilla höyryllä Villeneuve sai vielä 1997 mestaruuden Williamsilla. Muistikuvissani Hill oli hidas ja epävarma, ilman kuuluista sukunimeään ja Sennan kuolemaa paikkaansa ansaitsematon. Ehkä Sennan kuolema harmitti minua vielä tuohon aikaan niin paljon ja ehkä toivoin vain niin paljon Villeneuven (hallitsevana Indy Cart -mestarina ja Indy 500 -voittajana) rökittävän Hillin, mikä on vaikuttanut ajatteluuni. Mutta tämä nyt alkaa olemaan rajusti offaria 25 vuotta(!) vanhana juttuna, pahoittelut tästä!
Jatketaan offtopiccia. Tuskin ketään haittaa. Itse pidin aina Hillistä ja olin varmaan sen takia aikanaan vähemmistössä. Muistelen, että selostajatkin aikalailla väheksyivät häntä. Ison käden Hillille annan siitä, miten vanhana hän tuli formuloihin ja pystyi silti voittamaan mestaruuden. Mies oli 31-vuotias, kun tuli ykkösiin. Ihme mies! Nykyään siinä vaiheessa pitäisi olla jo muutama mestaruus ja 150 gp:tä vähintään ajettuna.
Hyvä, kun ketju on yleisesti moottoriurheilusta. Odotan mielenkiinnolla Rovaniemen MM-rallia. En ole niin rallia kunnolla seurannut, niin en tiedä onko Suomessa koskaan ennen ajettu talvella MM-osakilpailua. Toivottavasti saadaan hyvä tv-livekuvaa. Survival kitit on autoissa mukana siltä varalta, että auto jää matkalle. https://www.motorsportweek.com/2021...survival-kits-as-arctic-rally-route-revealed/
^Monte Carlo-rallilähetyksessä muistelivat jotakin vanhaa rallia Pohjois-Suomessa talvella. Siellä olivat ranskalaiset jääneet keskelle ei-mitään ilman mitään ylimääräistä lämmintä vaatetta. Paikalliset pelastivat pojat lämpimään. Nyt tuolla ei ole ollenkaan katsojia.
Ei hyvältä näytä Räikkösen kannalta. Alfa Romeo ilmeisesti jättää vuoden 2021 auton kehityksen minimiin:
Samaa luin, että Haas oli tekemässä. Vain luinko sitten Alfasta, mutta sekotin Haasiin... Joo, ei hyvä asia, mutta mielestäni suora seuraus FIAn sekoilusta. Vaikka vaikutti sinänsä järkevältä lykätä sääntöuudistuksia vuodella ja ilmeisesti tallitkin siihen lähtivät ihan hyvin mukaan, niin moni talli on kuitenkin työstänyt uutta autoa uusien sääntöjen pohjalta. Pienillä talleilla ei yksinkertaisesti paukut riitä siihen, että nyt pitäisi vetää vielä yksi kausi vanhalla autolla ja kehittää sitä ja samalla uutta autoa. Tosin en usko, että tuo on ihan lopullinen päätös. Jos alkukaudesta auto yhtään pärjää, niin miksi jättää kehitys pois? Toisaalta ihmisluonto on sellainen, että jos alkukaudesta auto olisi ihan susi, niin sitä halutaan vähän päivittää, että edes jotain mahkuja olisi. Eli se, että ennakkoon päätetään jättää kehitys pois ei vältttämättä sitten ihan toimikaan niin, kun tulee se oikea päätöksen paikka.