Hyvin todennäköistä. Sehän tulee vielä viiveellä näkymään merirahdissa ja kaiken maailman kuljetuksissa ympäriinsä. Varmaan myös nuo tehdastyöläiset kuluttaa vähistä rahoistaan vielä vähemmän, ei taida paljoa "lomakorvauksia" tuolla herua.
Tällä hetkellä ja vain väliaikaisesti. Ei se T-paita tai aarpora jää valmistamatta. Tulee vain viive.
Non nii. Sehän näkyykin toisin päin. Kiinalaiset ei osta "meiltä" itse tekemiään kamoja: Kiinan automyynnistä julkistettiin hyytävä tilasto: -92 prosenttia – Koronaviruksen tarttumista Euroopan talouteen pelätään nyt tosissaan https://yle.fi/uutiset/3-11221163
Ja Australian metsäpalot varmaan tuprutti sen verran puhdistamattomia epäpuhtaan palamisen kaasuja suoraan ilmakehään että taidetaan jäädä pahasti miinukselle.
Lama on hyvästä palkkatyöläiselle olettaen, että saa pitää työpaikkansa. Valitettavasti talvi mentiin takki auki, kun vähän Suomen luvut näytti paremmilta ja saatiin Andersson hallitukseen niin tiedettiin, että sieltä tulee korkeintaan sympatiaa. Ollaan lakkoiltu, vaikka touhussa ei ole ollut mitään järkeä. Nyt vaan toivotaan/rukoillaan ettei Jodon ja muutaman muun maailmanlopun ennustajan arviot toteudu, sillä jos Corona paniikki iskee kuin SARS aikoinaan, niin me ollaan oikeasti kusessa.
Nyt on tutkittukin: "Helsingissä toimiva uusi Crea-tutkimusyksikkö (Center for Research on Energy and Clean Air) laskee, että Kiinan hiilidioksidipäästöt ovat nyt jopa neljänneksen alemmat kuin normaalisti helmikuussa. Crean analyytikko Lauri Myllyvirta arvioi, että kolmessa viikossa Kiinan päästöt ovat romahtaneet 150 miljoonaa tonnia viime vuoteen verrattuna. Pudotus vastaa lähes kolminkertaisesti Suomen vuosittaisia kasvihuonekaasupäästöjä." "Kiina tuottaa yksin yli neljänneksen maailman hiilidioksidipäästöistä. Pelkästään muutaman viikon kuoppa päästöissä voi painaa globaaleja vuosipäästöjä arviolta prosentin alaspäin." https://yle.fi/uutiset/3-11230470
Tässä Helsingin lämmityshaaste nyt liikkeelle laskettuna kilpailuna: "Joining the Helsinki Energy Challenge is a real opportunity to play a part in solving a pressing global issue and make a real difference to sustainability worldwide. But it is also an opportunity to win one million euros – the prize money allocated by The City of Helsinki for the Helsinki Energy Challenge winner." https://energychallenge.hel.fi/ Ei muuta kuin ratkaisuja tarjoamaan.
Ei muuten yhtään juttua ilmastonmuutoksesta luetuimpien joukossa. (IL, IS, YLE, HS) Ennen Coronaa oli joku juttu noin kolme kymmenestä vähintään, miten jossain on lämpimämpää kuin viime vuonna. Vertailevia kuvia kinoksista, Greta otti kantaa johonkin, jonka jälkeen jonkun siihen piti aina reagoida, jne.. Nyt ei mitään. Vielä kun pakolaiset rynnii Eurooppaan niin koko ilmastonmuutos varmaan perutaan
Tollasia päätelmiä ei kannata päivälehtien tai uutissivustojen juttujen määrien perusteella lähteä tekemään. Eiköhän se kuitenkin ole niin että yleinen kiinnostavuus edellä noita juttuja tehdään, kaupalliset toimijat varsinkin joutuu kyttäämään otsikon vetävyyttä ennen kaikkea ja joskus jopa itse jutun kulma valitaan sen mukaan mikä aiheuttaa eniten älinää (eli jakoja, klikkejä ja siten näkyvyyttä mainoksille).
Eli siis ilmastonmuutoksen uutisointi oli vain kaupallisten toimijoiden syytä, kun kyttäsivät otsikoiden vetävyyttä ja halusivat valita sen jutun kulman mikä aiheuttaa eniten älinää ja saivat siten näkyvyyttä mainoksilleen? Ja nyt vaan siirryttiin seuraavaan?
No jos puhdas päästöjen karsiminen ja auton pääsääntöinen käyttötarkoitus on alle 10km työmatka niin sähköpyörä varmasti olisi ns. paras vaihtoehto. Päästöjen karsiminen han tietenkin nousisi maksimiin vain jos luopuu samalla autosta. Toki sähköpyörän suurin ongelma on se että menettää pyöräilyn hyötyliikuntaominaisuudet.
Tämä vastaavasti on ongelma Hollannissa, jossa on jo normaalisti pyöräilty paljon. Tai ongelma on ehkä liian voimakas sana, mutta vastaava hyöty ei ole yhtä suuri kuin maissa, joissa suurin osa kaikista matkoista on tehty autolla. Sähköpyörän päästöt yksi kymmenesosa sähköauton vastaavista ja yleensä pyörällä pääsee lyhyen matkan nopeammin kaupungissa.