Melkein 10 vuotta on saanut nauttia lämpimästä autotallista eikä ole tarvinut välittää auton lämmittämisestä. Nyt tulee kuitenkin muutto eteen ja autolle katos. Joten aloin pohtimaan sitä, että miten auton lämmityksen ajastaminen on paras tehdä nykyään? Perinteinen ajastin on tietenkin vaihtoehto, mutta huono, jos tulee yllättäviä lähtöjä. Ilmeisesti jotain kaukosäätimellisiä ajastimia on myös olemassa, jolloin voi sisältä napsaista auton lämmityksen päälle tarpeen vaatiessa. Mutta onko mitään hifistyneempiä ratkaisuja kehitetty? Jotain wifi- tai 4g-yhteydellistä ajastinta ja mobiilisovellusta, jolla sitä voi hallita?
https://www.defa.com/fi/autolampo/ohjausjarjestelmat/ Audeihin yms.saa myös tehdastilauksena integroituna. Vastukset on silloin osa auton omaa lämmitystä. Osaa myös ottaa huomioon ilmanpaineen nousun auton sisällä ettei tule turhaa murtohälytystä.
Meillä oli jo 20v sitten webastossa gsm-käynnistys joten eiköhän noita saa nykyään joka biiliin. Meillä tosin ei ollut autossa vaan Vitun Wolkkarissa.
Hienoja, mutta ehkä hieman ylimitoitettuja ainakin nyt. Kun autossa on jo kuitenkin moottorin lämmitin ja sisätilan lämmitin ja pitäisi vain löytää jokin kätevä keino ohjata lämmitystolpan ajastinta. Aiemmin oli parissakin autossa Webasto kaukosäätimellä. Se oli ihan yliveto. Sellaisen asentaminen kuitenkin maksaa helposti toista tonnia, joten se ei ainakaan nyt vielä ole vaihtoehto. Vaan etsin vaihtoehtoja ihan perinteisen lämmitystolpan ajastamiseen.
Sellaista ei ole, jos taloyhtiö ei ole asentanut kauko-ohjattavia lämmitystolppia. Ja sitä se ei ole tehnyt 99.9% todennäköisyydellä.
No kyllä niitä vaan on. Olikohan Tokmannilla, missä näin lämmitystolppaan kiinnitettävän ajastimen, jossa oli myös kaukosäädin, jossa sen sai sisältä päälle ja pois. Eli ei siis suoraan lämmitystolpan ominaisuus, vaan ajastimen, joka tolppaan kiinnitetään. Josta sitten sain mieleeni, että onkohan muita vielä hienompia systeemejä olemassa. Tuollaisella kaukosäätimelläkin pärjäisi varmasti ihan hyvin. Ainakin sen aikaa, että saa mietittyä parempia vaihtoehtoja. p.s. Paras vaihtoehto olisi Webasto sekä autoon integroitu akkulaturi, jolla saa ladattua akkua lämmitystolpasta. Koska Webasto kuitenkin vie sähköä ja lyhyessä ajossa kylmässä akku ei ehdi latautua. Tuollainen ratkaisu olikin yhdessä aiemmassa autossa ja se toimi oikein mainiosti.
Eli siis kiinteässä tolpassa ei ole ajastinta vaan siitä tulee sähköä 24/7? Siinä tapauksessa tuota voisi ohjata esim. näillä: https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...jD7gviozE24Sok5JUA3l8XJhuj7gyPqgaAoDWEALw_wcB https://www.netrauta.fi/etaohjattav...1eI8QXK8Px4UZlsFOdkYymw1KONo1V7saAjLCEALw_wcB
Kiitoksia vinkistä. Ilmeisesti molemmissa on pakkasella ongelmia. Verkkiksen malli ei oikein edes pakkasella tunnu toimivan asiakaspalautteen perusteella ja toisessa on -20 pakkasraja. Ja sen lisäksi vaatii valmistajan yhteensopivan reitittimen. Mutta kiitoksia noista kuitenkin, koska en edes hoksannut, että Verkkiksestä voisi tuollaisia löytää. Pitääpä myös tarkistaa Motonet.
Kirjoitin googleen pikaisesti kauko-ohjattavan ajastimen ja nappasin pari ensimmäistä sopivalta vaikuttavaa. Luulisi löytyvän vastaavia parempia kun hiukan googlettelee syvällisemmin.
Itsekin googlettelin ja kyllähän sitä jotain löytyi. Toki tiesin, että jotain tuollaisia on olemassa, mutta lähinnä mietin, että jos jollakin olisi omakohtaista kokemusta ja osaisi suositella jotain.
Siis onko jossain muka lämmitystolppia joissa ei ole kiinteästi ajastinta jota ei voi kauko-ohjata? Eikö se nyt ole likipitäen standardi noissa että sähköä saa vain pari tuntia kerrallaan... ja siinä ei siis erilliset ajastimet auta.
No omakotitalot nyt on asia erikseen, itse ajattelin vain isompia taloyhtiöitä. Eihän omakotitalossa tarvitse välttämättä edes mitään tolppaa, kunhan on pistorasia...
Noitahan on erilaisa sähkönsyöttötapoja riippuen taloyhtiöistä, jos tolpassa ei ole ajastinta niin voi olla että sähköä jateaan pistorasioille vain aamulla 2h tai sähköä katkotaan niin että se on esim 15min. päällä ja pois vuorotelle.
Toistaiseksi en vielä tiedä, miten uudessa taloyhtiössä tuo on tehty, mutta kyseessä on melko pieni taloyhtiö ja luulisin, että tuo on jotenkin järkevästi tehty. Kyllähän ihmiset autoa tarvitsevat muulloinkin kuin aamulla. Varsinkin, jos lämpötolpasta pitää vielä erikseen maksaa, niin kait se nyt aina antaa sähköä. Tähän mennessä olen kolmessa eri taloyhtiössä asunut ja kyllä jokaisessa sähköä tuli tolpista 24/7. edit: en tiedä sitten onko noissa eroja eteläsuomen ja pohjoisen välillä. Mutta täällä voi olla 20-30 astetta pakkasta pidemmänkin aikaa. Yritäppä siinä sitten iltapäivällä käynnistää autoa, jos tolppa on antanut vain aamulla virtaa. Tosin nyt on ollut aika lauha talvi.
Mikä paikka maapallolla näkyy yöllä kirkkaimmin avaruuteen? Tiedän paikan, olen käynyt siellä. Jos ei tiedä, voi yrittää päätellä, mutta Googlen käyttö ei ole sallittua.
Täydellinen pimeys (yö) koittaa vasta, kun aurinko on vähintään 18 astetta horisontin alapuolella. Valoisan yön vallitessa (korkean latitudin alueilla) aurinko on joko horisontin yläpuolella tai hieman sen alapuolella, esim. korkeintaan 6 astetta, jolloin vallitsee ns. porvarillinen hämärä. Hämärän eri käsitteet ovat tuttuja avomerinavigointikurssin suorittaneille.